Gå til innhold

Hadde du solgt bolig med skjeggkre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Leier ut en leilighet som har fått skjeggkre. 

Har leid ut i flere år å er nylig oppdaget rett før jeg skulle skrive en ny kontrakt hvorav jeg hadde planer om å øke utleieprisene med 1000-1500.

Leieboer har foreløpig ingen planer om å flytte ut. Men prisene stiger og det blir dyrere å ha leiligheten, så må enten øke utleieprisene eller selge, og frem til nå hadde jeg planer om å beholde da jeg til slutt ville fått en liten fortjeneste om jeg selger. 

Hva hadde du gjort? Er også bekymret for at jeg nå har tapt på leiligheten pågrunn av skjeggkre. Jeg leier nåværende leilighet da leiligheten jeg eier er i en annen by. Her har jeg prøvd å komme meg på markedet å endelig har en leilighet så skjer dette. 

Leiligheten stiger lite i verdi så kanskje jeg til og med må gi avslag evt. Ikke får solgt. Blir mer å mer stresset av å tenke på dette. 

Gode råd tas godt imot! 

Anonymkode: e6212...900

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Steg 1 er jo å kontakte forsikringen. Få satt inn tiltak.

Deretter ville nok jeg ha holdt hodet kaldt - om noen få år er neppe skjeggkre krise (gud og hvermann har dem jo) og når folk innser at det er normalt så påvirker det neppe prisen.

Det sagt: jeg vet nok om skjeggkre til å ha kjøpt leiligheten din til normalpris. Jeg liker edderkopper betydelig mindre og kunne ønske folk var pliktige å oppgi om det kom mye edderkopper inn heller enn et dyr som både er ufarlig og ganske søtt og som håndteres gratis av forsikringa om det tar av.. 

Anonymkode: 11ce6...092

Skrevet

Det første du gjør er å få snakket med forsikringen din om du ikke allerede har gjort det? Regner med at du har kontakt med et skadedyrfirma? 

Det er ingen katastrofe å få skjeggkre lenger da de dessverre begynner å bli ekstremt vanlige. Så lenge du er ærlig om skjeggkre ved salg så betyr ikke nødvendigvis dette at du vil tape på leiligheten lenger.

Skrevet

Hvis leieboer har dratt inn skjeggkre i boligen så krever du erstatning fra de for eventuelt tap. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Steg 1 er jo å kontakte forsikringen. Få satt inn tiltak.

Deretter ville nok jeg ha holdt hodet kaldt - om noen få år er neppe skjeggkre krise (gud og hvermann har dem jo) og når folk innser at det er normalt så påvirker det neppe prisen.

Det sagt: jeg vet nok om skjeggkre til å ha kjøpt leiligheten din til normalpris. Jeg liker edderkopper betydelig mindre og kunne ønske folk var pliktige å oppgi om det kom mye edderkopper inn heller enn et dyr som både er ufarlig og ganske søtt og som håndteres gratis av forsikringa om det tar av.. 

Anonymkode: 11ce6...092

Ja skadedyrfirma er hentet inn og ordnet og dobbeltsjekket forsikringen min før jeg kjøpte leiligheten. Heldigvis har jeg forsikring hvor dette er inkludert. 

Dette er et borettslag så er mange leiligheter. De er på saken heldigvis å jeg har gitt beskjed til leieboer om tiltak hun må gjøre. Har gitt henne alt av informasjon og utstyr til å bekjempe problemet. 

Håper bare alle er like flinke til å passe på sin egen leilighet så problemet ikke blir verre. 

Takk for svar. Ble roligere med engang. Godt å lese at det ikke er så ille som jeg først trodde. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Sirah skrev:

Det første du gjør er å få snakket med forsikringen din om du ikke allerede har gjort det? Regner med at du har kontakt med et skadedyrfirma? 

Det er ingen katastrofe å få skjeggkre lenger da de dessverre begynner å bli ekstremt vanlige. Så lenge du er ærlig om skjeggkre ved salg så betyr ikke nødvendigvis dette at du vil tape på leiligheten lenger.

Har snakket med forsikring så det er i orden. Skadedyrfirma er hentet inn gjennom sameiet. 

Jeg ville absolutt vært ærlig om det om jeg selger. Da man har rett på å vite om det uansett om vi har redusert eller bedret problemet betraktelig. 

Håper de finner ett middel mot dette snart. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, FrodeF skrev:

Hvis leieboer har dratt inn skjeggkre i boligen så krever du erstatning fra de for eventuelt tap. 

Tviler på det er hun. Da det er ganske mange leiligheter der. Å er et nybygg så det kan ha hvert fra materiale hentet inn for å bygge gården. Leste på nett at dette var vanlig når man fikk skjeggkre i nye bygg. 

Men er også endel studenter og leieboere som kan ha dratt det med seg. Mange flytter ut å inn hele tiden. 

Kan ikke bevise at hun har hvert den som har dratt det med seg heller. Men det håper jeg virkelig ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett på flere hus på Finn hvor det står klart og tydelig at de har skjeggkre og likevel solgt over takst. Jeg har selv vært skeptisk og holdt meg unna, men det har tydeligvis ikke skremt andre.

Anonymkode: d8461...06d

Skrevet

Jeg kjøpte i september i fjor bolig som jeg nå i 2019 har skjønt at har skjeggkre, og jeg er ikke kjempeglad. Selger har krysset "nei" for skjeggkre og andre skadedyr i egenerklæringen. Jeg er egentlig ikke ute etter kompensasjon men ønsker at selger og sameiet tar tak i det NÅ og betaler for eliminering av problemet. Enten det eller heve kjøpet. Ganske enkelt fordi jeg ikke hadde kjøpt hvis jeg hadde blitt opplyst om skadedyr, og jeg føler meg lurt. Mange sier det ikke er et skadedyr, men de er ikke en positiv del av hverdagen og de må bekjempes, eller er det over hele boligen. Hvilket de egentlig er allerede hos oss. Jeg har engasjert advokat og håper at de kan utryddes med åte som visstnok skal fungere bra.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Kanakkas skrev:

Jeg kjøpte i september i fjor bolig som jeg nå i 2019 har skjønt at har skjeggkre, og jeg er ikke kjempeglad. Selger har krysset "nei" for skjeggkre og andre skadedyr i egenerklæringen. Jeg er egentlig ikke ute etter kompensasjon men ønsker at selger og sameiet tar tak i det NÅ og betaler for eliminering av problemet. Enten det eller heve kjøpet. Ganske enkelt fordi jeg ikke hadde kjøpt hvis jeg hadde blitt opplyst om skadedyr, og jeg føler meg lurt. Mange sier det ikke er et skadedyr, men de er ikke en positiv del av hverdagen og de må bekjempes, eller er det over hele boligen. Hvilket de egentlig er allerede hos oss. Jeg har engasjert advokat og håper at de kan utryddes med åte som visstnok skal fungere bra.

Ja, men det er ikke alltid at selger bevisst har løyet heller. Skjeggkre kan potensielt bli synlig lenge etter at noen har tatt det med seg, og det er ikke sikkert at det var synlig på noe vis da selger la ut boligen for salg. 

Anonymkode: ff091...2a4

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Kanakkas skrev:

Plager det deg i den grad at du ønsker å selge? 

Man må kanskje kontinuerlig bekjempe dem for å holde bestanden nede? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hysterisk morsomt, sølvkre for eks er veldig vanlig. Samme gjelder jo en edderkopp eller noe annet krypdyr i en bolig.

Folk går helt bananas for noe så dumt!

Hender jeg ser en sølvkre hos meg, bare dreper den med en gang....løper ikke til vg.

Anonymkode: 79724...8ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...