AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #1 Del Skrevet 10. mars 2019 Tips og råd mottas med takk. Legetime er allerede på plass, men vil gjerne høre andres erfaringer! Jeg har de siste ukene kjent på smerter i øvre del av rygg. Legger ved bilde som viser området. Det er fryktelig vondt, og jeg kjenner på det når jeg bøyer hodet bakover eller ser til sides, og generelt når jeg beveger meg. Etter trening gjør det sabla vondt, så vondt at jeg ikke klarer å stå eller sitte ordentlig. Jeg er usikker på om det er ryggen eller skulderen som er problemet egentlig. Det lindres når jeg får massasje, men blir ille igjen etter noen minutter. Sånn smertestillende gel fungerer ikke, heller ikke smertestillende. Er svært plagsomt i det daglige, og jeg kan ikke snu meg brått til venstre for eksempel, da gjør det jævla vondt. Noen som har hatt lignende? Hvilke øvelser gjorde du for å få bukt med smertene? Jobber i helsevesenet, men ikke 100%. Gjør sykt vondt når jeg nyser, kjenner det godt når jeg trekker pusten dypt... Det er skikkelig ekkelt. Området med rød ring er der det gjør vondt hos meg. Anonymkode: 93b12...66e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #2 Del Skrevet 11. mars 2019 Muskulære ting nær ribbena gjør sabla vondt. Ikke så mye å få gjort med det. Men sånn som tips: gjør som fysioterapeuten din sier: Tren. Beveg deg. Gjør avspennende øvelser (gjerne massasje, altså). Men IKKE gjør noe som gjør vondt (og om noe gjør "plutselig" vondt - ikke gjenta det med vilje). Så du skal sakte strekke og mykne opp området, men uten å provosere vondten (som bare vil føre til at musklene spenner seg enda mer, og så har du det gående). Mitt aller beste tips er dette: pust med magen. Sånn helt bokstavlig, ikke biledlig. Trekk pusten dyyyyypt inn. Kjenn at magen strekker seg ut og blir rund og stor UTEN at ribbena flytter seg. Gjenta. Venn deg til å puste sånn. Du skal se ting bedrer seg. Anonymkode: 40d7c...382 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #3 Del Skrevet 13. mars 2019 Sjekk deg for blodpropp. Jeg hadde slike "diffuse" smerter, og de fant en blodpropp i lungen. Anonymkode: dbb0a...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #4 Del Skrevet 13. mars 2019 Pilates var det eneste som hjalp meg. Jeg har skoliose, som kanskje/kanskje ikke er årsaken til vondtene, men pilates hjalp mye bedre enn fysio. Anonymkode: a7c2b...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #5 Del Skrevet 13. mars 2019 Muskelsmerter kan gjøre fryktelig vondt. Og hvis det sitter i skulderblad/ribbein så er det veldig mange bevegelser som er vonde, bla pusting. Hvis det er muskulært så er det ingenting legen kan gjøre, da er det kiropaktor/manuellterapeut/naprapat ol. Anonymkode: 0bd3c...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #6 Del Skrevet 14. mars 2019 Hos meg er det dårlig holdning som er årsaken, kombinert med at jeg støtter meg mye på den armen på jobb. Det som hjelper er klatring, riding, hang-ups hvor jeg bare gjør første delen av øvelsen dvs hvor man trekker skulderbladene ned i ryggen (gjerne i basseng), yoga (særlig omvendt V-stillingen). Anonymkode: 27b74...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå