Gå til innhold

Hvilken katt for barnefamilie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en katt fra før som jeg vil ha en venn til, og jeg har en 5 år gammel aktiv gutt. Han er ekstremt respektfull og forsiktig med selve katten, men brå i bevegelsene sine generelt, men katten vår har nå blitt vant til han (hadde henne først). Siden katten min har brukt 5 år på å like han, så tyder jo det på at neste katt bør jeg velge med omhu. Skal så klart ta den individuelle personligheten i betraktning, fra en plass der kattene er vant til barn fra før (i motsetning til min gamle katt som knapt hadde sett en unge før jeg kom hjem fra sykehuset med vrælende en :p) 

Hvilken rase er den absolutt beste etter din erfaring når det kommer til å like barn? 

Anonymkode: ac92b...b09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for en voksen omplasseringskatt fra dyrebeskyttelsen el. Da vet du bedre hva du får. 

Anonymkode: 67237...cff

• Liker 2
Skrevet

Absolutt ikke en voksen omplasseringskatt. En vet aldri hva de har opplevd før, og mindre barn er ikke måten og teste den på. Hellig Birma, Ragdoll, Burmeser og Spynx er kjent for å være vennligsinnede og sistnevnte er kjent for å være ideel for de med pelsallergi

• Liker 3
Skrevet

Ocicat er glimrende katter for barnefamilier :)

Skrevet
11 timer siden, Kontormus skrev:

Absolutt ikke en voksen omplasseringskatt. En vet aldri hva de har opplevd før, og mindre barn er ikke måten og teste den på. Hellig Birma, Ragdoll, Burmeser og Spynx er kjent for å være vennligsinnede og sistnevnte er kjent for å være ideel for de med pelsallergi

Mange omplasseringsorganisasjoner har fosterhjem, og en del av de kattene har blitt testet med barn. 

Jeg hadde tatt kontakt med nærmeste dyrevernsorganisasjon og hørt om de har katter som er vandt med barn og som liker andre katter, uavhengig av kattens alder.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Tvist skrev:

Mange omplasseringsorganisasjoner har fosterhjem, og en del av de kattene har blitt testet med barn. 

Jeg hadde tatt kontakt med nærmeste dyrevernsorganisasjon og hørt om de har katter som er vandt med barn og som liker andre katter, uavhengig av kattens alder.

Jeg har hatt over 40 katter i fosterhjem, og de ble ikke "testet" annet folk besøkte dem der de var. De lar ikke mindre barn få herje med dem for å se om de tåler det. Det er også lettere og få en voksen katt til å godta en kattunge. For selv om den nye tåler nykommere, er det ikke sikkert den gamle gjør det.

Ikke noe galt med omplasseringskatt, men syns at 5 år er litt ungt til og håndtere en fremmed katt. Og de krever vel også at de skal ha gode turmuligheter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å skaffe en kattunge som er godt sosialisert og der katteeierne har peiling. Dessverre kan man få mye rart, og uoppdragne vanskelige katter om man får dem fra tilfeldige privatpersoner, sånn sett kan det være bedre å kjøpe rasekatt der eierne vet hvordan sosialisere kattungene

For 10 år siden fikk jeg en kattunge på 5 mnd fra en tilfeldig privat eier. Den hadde tydeligvis lært at om den var "slem" ble den kastet ut (fikk gå ut). For hver gang den ville ut, så klorte den på møbler eller tisset på noe innendørs. Dette gav seg etter noen mnd når vi ikke slapp han ut når han gjorde disse tingene. Han begynte bare klore på klorestolpen og har aldri tisset eller bæsjet innendørs (utenfor kattedoen) igjen. Så dette var tydeligvis vaner han lærte hjemmefra, og sannsynligvis en del av grunnen til at de gav han bort....

At katten er godt sosialisert fra ung alder av er alfa og omega for å få en tolmodig og snill katt !

Anonymkode: 13671...bf1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har selv en Maine Coon som ble livredd når vi kom hjem fra sykehuset med førstemann. Det hele gikk seg fort til. Nå har vi 2 barn og katta kunne ikke brydd seg mindre. Ligger og sover mens barna herjer rundt han. :)

Anonymkode: eee33...c1f

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Kontormus skrev:

Jeg har hatt over 40 katter i fosterhjem, og de ble ikke "testet" annet folk besøkte dem der de var. De lar ikke mindre barn få herje med dem for å se om de tåler det. Det er også lettere og få en voksen katt til å godta en kattunge. For selv om den nye tåler nykommere, er det ikke sikkert den gamle gjør det.

Ikke noe galt med omplasseringskatt, men syns at 5 år er litt ungt til og håndtere en fremmed katt. Og de krever vel også at de skal ha gode turmuligheter.

Tenkte ikke at de blir testet, heller at det finnes fosterhjem som har barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig huskatt.

Anonymkode: f3738...f67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huskatt

Anonymkode: 5f449...37e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg har vært fosterhjem for katter flere ganger, så jeg vet hva det innebærer og hvordan kattene er. Har flasket opp katter og hatt "vill"katter inne for å gjøre de trygge. Men. Jeg vet at ekstremt mange av dem har hatt det veldig tøft, og det påvirker adferden deres. Og tar man en kattunge derfra, så får man ofte nærmest tildelt en, i stedet for å komme på besøk for å se hva som er en bra match. Det er så etterspørsel etter kattunger at de går veldig fort. Derfor er det også sånn at når vi vil ha en kattunge nå, så skal det være for at den skal passe inn i vår familie. Så derfor lurer jeg på akkurat hvilken katt som ville vært best for akkurat oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig huskatt.

Anonymkode: fc77a...65d

Skrevet
På 11.3.2019 den 0.17, Kontormus skrev:

Min Hellig Birma (hunkatt) hatet spedbarnet mitt fra jeg kom hjem fra klinikken med han. Angrep barnet. Måtte omplassere katten etter et par mnd. Hun hatet lydene spesielt, så det ut til, og spedbarn lager jo en del lyder.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Million said:

Min Hellig Birma (hunkatt) hatet spedbarnet mitt fra jeg kom hjem fra klinikken med han. Angrep barnet. Måtte omplassere katten etter et par mnd. Hun hatet lydene spesielt, så det ut til, og spedbarn lager jo en del lyder.

Oii 😮 Ja det kan virkelig gå alle veier når man får et nytt familiemedlem. 

AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2019 den 21.44, AnonymBruker skrev:

Jeg har en katt fra før som jeg vil ha en venn til, og jeg har en 5 år gammel aktiv gutt. Han er ekstremt respektfull og forsiktig med selve katten, men brå i bevegelsene sine generelt, men katten vår har nå blitt vant til han (hadde henne først). Siden katten min har brukt 5 år på å like han, så tyder jo det på at neste katt bør jeg velge med omhu. Skal så klart ta den individuelle personligheten i betraktning, fra en plass der kattene er vant til barn fra før (i motsetning til min gamle katt som knapt hadde sett en unge før jeg kom hjem fra sykehuset med vrælende en :p) 

Hvilken rase er den absolutt beste etter din erfaring når det kommer til å like barn? 

Det vil ikke gå på rase, det vil gå på hva katten er vokst opp med.

Min maine coon hadde sannsynligvis passet hos dere. Det kan jeg si fordi han hadde sitt første halvår i en familie med et barn på 6 år, ikke fordi han er den rasen han er.

Altså synes jeg du skal søke etter en oppdretter med egne barn på alder med din sønn, og som lar egne katter være en integrert del av familien.

Vær oppmerksom på at dette kan ta tid fordi det skal bli riktig for alle parter, ikke bare for menneskene, men også fordi det skal være en ny katt som finner tonen med katten som bor hos dere i dag.

Anonymkode: dd16e...cba

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv rasekatter, men anbefaler likevel raser som typisk er kjent for og være barnevennlige. Men i dette tilfellet er barnet der når kattungen kommer, og det er litt anderledes enn å bringe inn et hylende spedbarn

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...