AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #1 Skrevet 10. mars 2019 Jeg har en venninne som kontakter meg med jevne mellomrom. Men jeg føler at hun forsøker å vende det jeg sier mot meg og det er slitsomt. Hun tar tak i ting som jeg forteller, som jeg for min del er helt komfortabel med, men så får hun det til å høres helt forferdelig ut. Og så blir jeg satt i en forklarings og unnskyldelsesposisjon. Som likevel ikke er godt nok, for hun har jo sådd frøet om at jeg gjør noe feil. Eksempel. Jeg konstaterer at det er nydelig vær ute, men vi får ikke vært så mye ute enda fordi mitt lille barn på 1 år ikke liker å bruke sko enda og er så liten at alt av klær er store og bumsete, han gråter hvis jeg forsøker å sette ham på bakken. Jeg får til svar; "men tar du i det hele tatt ungen ut og går da"? Og jeg blir svar skyldig, akkurat nå, så nei. Ikke mer enn hente bringe i bhg i vogna, jeg har hatt lungebetennelse noe hun vet. Og så konstaterer hun fornøyd når vi går ut og hennes unge springer avgårde at "I motsetning til din unge liker min unge å være ute." Små stikk (eller overtolker jeg?) over situasjonen, som er en midlertidig situasjon, men som gir meg skyldfølelse likevel. Og gjør at jeg føler jeg må komme med en lang ekstra forklaring: Jeg stresser ikke med at ungen på 1 år skal bli et friluftsmenneske, han vil bli sosialisert inn i en friluftsfamilie men det skal skje på ungens premisser. Jeg forklarer at jeg kjenner ingen 14åringer heller som nekter å bruke sko, knøtten har faktisk bare vært en gående person i bare 2 mnd, ingen ble født med sko på beina, det kommer til å gå seg til. Jeg må liksom unnskylde meg og likevel så blir det ikke godt nok. Så jeg vet ikke om det bare er jeg som er hypersensitiv, men dette er bare enkelteksempler over mange sånne småting i løpet av noen korte timer og når dialogen er oppbygd sånn, så blir jeg sliten. Er dette negging? Er dette passiv- aggressivitet? Hva kalles denne kommunikasjonsstilen? Hvordan kan jeg slippe å bli dratt med i dette mønsteret og føle at jeg har et forklaringsproblem? Uansett hva jeg finner på å si (fordi det stort sett bare er jeg som drar fram diverse samtaletema!), så føler jeg det blir vridd på. Anonymkode: c91e6...bf7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #2 Skrevet 10. mars 2019 Fy flate!! Det var som å lese om ei jeg var venninne med inntil nå nylig... Nå er jeg kvitt henne. Sa ifra og da gikk det helt rundt for henne stakkars 🤪 Det er ingenting galt med deg!! Føler du at noen overkjører deg så er ikke de riktig for deg! Du fortjener å kose deg med vennene dine, ikke bli stressa 💪 Anonymkode: 32bda...879 10
Brisinga Skrevet 10. mars 2019 #3 Skrevet 10. mars 2019 Sånne mennesker stjeler bare energi og gir ingenting tilbake. Fas henne ut... 13
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #4 Skrevet 10. mars 2019 Hadde en sånn venninne for mange år siden, ble gal. Aner ikke helt hva jeg skal kalle det, men alt jeg foretok meg skulle kommenteres med en slags negativ klang. Om det så var at jeg knyttet høyre skolisse før venstre skolisse, mens hun gjorde motsatt og det var den riktige måten og alle som ikke gjordet det slik som hun var kronidioter Kuttet henne ut(riktig nok for noe annet), og det tok tre år før jeg sluttet å konstant høre kommentarene hennes i hodet mitt mens jeg foretok meg ting, og hva og hvordan hun mest sannsynlig ville kommentert det. Anonymkode: d7c22...a8c 9
Sillyline Skrevet 10. mars 2019 #5 Skrevet 10. mars 2019 Jeg har ei venninne som er slik. Så opptatt av å kommentere andres flis i øyet, at hun ikke ser bjelken i sitt eget øye. Jeg biter tennene sammen og smiler bare. Fordi jeg vet at hun har selv aldri vært i samme (eller lignende) situasjon, og hun mener ikke noe vondt med det hun sier. Hun vet rett og slett bare ikke bedre. Men klart, det gjør vondt der og da. 1
Gjest Mass Skrevet 10. mars 2019 #6 Skrevet 10. mars 2019 Slike kommentarer hadde jeg oversett. Jeg er generelt veldig lei av selvsentrerte mennesker som trenger å sole seg i hver minste lille solstråle. Jeg ignorerer alle forsøk og hopper over på andre tema.
Mia1781 Skrevet 10. mars 2019 #7 Skrevet 10. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som kontakter meg med jevne mellomrom. Men jeg føler at hun forsøker å vende det jeg sier mot meg og det er slitsomt. Hun tar tak i ting som jeg forteller, som jeg for min del er helt komfortabel med, men så får hun det til å høres helt forferdelig ut. Og så blir jeg satt i en forklarings og unnskyldelsesposisjon. Som likevel ikke er godt nok, for hun har jo sådd frøet om at jeg gjør noe feil. Eksempel. Jeg konstaterer at det er nydelig vær ute, men vi får ikke vært så mye ute enda fordi mitt lille barn på 1 år ikke liker å bruke sko enda og er så liten at alt av klær er store og bumsete, han gråter hvis jeg forsøker å sette ham på bakken. Jeg får til svar; "men tar du i det hele tatt ungen ut og går da"? Og jeg blir svar skyldig, akkurat nå, så nei. Ikke mer enn hente bringe i bhg i vogna, jeg har hatt lungebetennelse noe hun vet. Og så konstaterer hun fornøyd når vi går ut og hennes unge springer avgårde at "I motsetning til din unge liker min unge å være ute." Små stikk (eller overtolker jeg?) over situasjonen, som er en midlertidig situasjon, men som gir meg skyldfølelse likevel. Og gjør at jeg føler jeg må komme med en lang ekstra forklaring: Jeg stresser ikke med at ungen på 1 år skal bli et friluftsmenneske, han vil bli sosialisert inn i en friluftsfamilie men det skal skje på ungens premisser. Jeg forklarer at jeg kjenner ingen 14åringer heller som nekter å bruke sko, knøtten har faktisk bare vært en gående person i bare 2 mnd, ingen ble født med sko på beina, det kommer til å gå seg til. Jeg må liksom unnskylde meg og likevel så blir det ikke godt nok. Så jeg vet ikke om det bare er jeg som er hypersensitiv, men dette er bare enkelteksempler over mange sånne småting i løpet av noen korte timer og når dialogen er oppbygd sånn, så blir jeg sliten. Er dette negging? Er dette passiv- aggressivitet? Hva kalles denne kommunikasjonsstilen? Hvordan kan jeg slippe å bli dratt med i dette mønsteret og føle at jeg har et forklaringsproblem? Uansett hva jeg finner på å si (fordi det stort sett bare er jeg som drar fram diverse samtaletema!), så føler jeg det blir vridd på. Anonymkode: c91e6...bf7 Jeg har slettet to venninner med sånn oppførsel. Den ene slettet jeg nå nylig, og det var et kjempevanskelig dilemma for meg. Vi var bestevenninner i mange år. Men hun kom alltid med sånne små stikk. Husket plutselig noe dumt jeg gjorde for mange år siden, eller ble sur hvis noe gikk bra for meg. Hun likte meg best når jeg var nede, hvis det gikk bra for meg var det akkurat som hun bare ville ha meg ned igjen. Destruktivt var det. Møtte mannen i byen i sta, han ville gjerne at jeg skulle komme på besøk til de som jeg pleide å gjøre før. Men jeg er redd for mer negativitet altså. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #8 Skrevet 11. mars 2019 Prøv å møte henne mindre. Og prøv å ikke server henne setninger/temaer du vet hun kan vri og vrenge på. I eksempelet ditt over så kunne du stoppet ved konstanteringen over at det var fint vær. Da du fortsatte med en unnskyldning for hvorfor dere da ikke var ute så så hun sitt snitt til å gi stikk. Prøv å ikke gi henne slike muligheter. Blir nok ikke de samtalene du ønsker dette her sikkert, men da slipper du mindre stikk. Anonymkode: 27357...9ec 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #9 Skrevet 11. mars 2019 Sannsynligvis mener hun ikke noe vondt med det. Det er nok bare ubetenksomme og korttenkte kommentarer. Si i fra til henne at du ikke liker det. Gi henne ensjanse til å endre seg. Anonymkode: ec932...df5 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #10 Skrevet 12. mars 2019 Er det en grunn til at du føler behov for å fortsette kontakt med henne? Anonymkode: 58bfb...489 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #11 Skrevet 12. mars 2019 Det eksempelet var kanskje ikke det verste men jeg skjønner hva du mener for jeg har også hatt ei sånn venninne. Jeg måtte bare droppe henne ut av livet mitt til slutt. Man skal ikke bli sliten og lei seg av venner. Anonymkode: 63dc7...795
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #12 Skrevet 13. mars 2019 Kuttet også ut en slik veninne. Hun kom plutselig med mange hersketeknikker, og seilte under falsk flagg. Alle liker henne unntatt jeg, for jeg er vel den som har sett hennes sanne jeg.. Dette skal du ikke angre på, TS Dette er giftige mennesker. Anonymkode: b9adb...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #13 Skrevet 13. mars 2019 Hun virker irritert på deg, og jeg skjønner godt at du ikke orker at det du gjør blir vurdert og kommentert på den måten hun gjør. At hun også kommenterer barnet på en negativ måte er veldig drøyt. Du er midt i en periode av livet hvor du er ekstra sårbar, og hun burde skjønne såpass og være støttende i stedet for det motsatte. Hvis du syns det er vanskelig å kutte henne helt ut, kan du prøve å begrense kontakten. Hun er ikke bra for deg. https://www.klikk.no/kvinneguiden/samliv/darlige-venner-3531295 Anonymkode: 05425...7d9 3
chi Skrevet 13. mars 2019 #14 Skrevet 13. mars 2019 Takk TS, for innlegget ditt! Du satte så utrolig bra ord på situasjoner jeg har med ei venninne. Dette har pågått over lang tid, og en blir liksom blind på oppførselen. Men en blir jo nedstemt etter å ha vært sammen med sånne, så jeg har bestemt meg for å holde en armlengdes avstand heretter. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #15 Skrevet 13. mars 2019 Syntes du virker svært sensitiv og tolker ting i verste mening jeg da.. Man kan faktisk ikke endre andre enn seg selv. Og du kan jo ta opp med henne og forklare hva du tenker og synes, så kanskje hun beklager seg hvis hun innser at hun kan virke kjip på deg. Og du er alltid like snill selv? Kommunikasjon 👍 Anonymkode: 8b833...d7e 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #16 Skrevet 14. mars 2019 På 13.3.2019 den 12.52, AnonymBruker skrev: Hun virker irritert på deg, og jeg skjønner godt at du ikke orker at det du gjør blir vurdert og kommentert på den måten hun gjør. At hun også kommenterer barnet på en negativ måte er veldig drøyt. Du er midt i en periode av livet hvor du er ekstra sårbar, og hun burde skjønne såpass og være støttende i stedet for det motsatte. Hvis du syns det er vanskelig å kutte henne helt ut, kan du prøve å begrense kontakten. Hun er ikke bra for deg. https://www.klikk.no/kvinneguiden/samliv/darlige-venner-3531295 Anonymkode: 05425...7d9 20 timer siden, chi skrev: Takk TS, for innlegget ditt! Du satte så utrolig bra ord på situasjoner jeg har med ei venninne. Dette har pågått over lang tid, og en blir liksom blind på oppførselen. Men en blir jo nedstemt etter å ha vært sammen med sånne, så jeg har bestemt meg for å holde en armlengdes avstand heretter. ❤️ Anonymkode: fcb0d...215
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå