Gå til innhold

Hva om jeg havner på sykehus?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg bor på en plass der jeg har et begrenset nettverk. Familien bor noen timers reise borte. Hva skjer da med datteren min hvis jeg plutselig blir innlagt på sykehus av en eller annen grunn?

Tar de da med seg barnet? Hun er ikke helt liten, stor nok til å gjøre rede for seg, 8 år. Vil barnevernet ta henne?

Dette er tanker som har opptatt meg en stund. Det feiler meg ikke noe, men ting kan jo skje... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skindeep

Dette er jeg ikke så sikker på, men jeg tror nok at noen kommer for å ta vare på henne til familien din kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller om hun har noen skolevenninner eller andre hun kan være hos til noen i familien kommer. Evn læreren kanskje.

Akkurat det tror jeg ikke du skal være så bekymret for for det vil alltid ordne seg :) og man håper jo at det ikke skjer.

Skjer sånn vil folk stille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg regner med at barnevernet i din kommune har beredskap dersom noe skulle skje slik at du ikke kan ta vare på barnet ditt. Det er ikke snakk om varig overtakelse av omsorgen, men en midlertidig overtakelse til du er i stand til å ta deg av barnet ditt igjen, eller noen kan ta seg av barnet. Ofte blir politiet kontaktet og så er et alternativ beredskapshjem, en familie som tar seg av barn for kortere eller lengre periode. Hvis det er mulig vil barnet bli plassert hos noen det kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg regner med at barnevernet i din kommune har beredskap dersom noe skulle skje slik at du ikke kan ta vare på barnet ditt. Det er ikke snakk om varig overtakelse av omsorgen, men en midlertidig overtakelse til du er i stand til å ta deg av barnet ditt igjen, eller noen kan ta seg av barnet. Ofte blir politiet kontaktet og så er et alternativ beredskapshjem, en familie som tar seg av barn for kortere eller lengre periode. Hvis det er mulig vil barnet bli plassert hos noen det kjenner.

Ja vil det skje? For jeg har avtale med familien til bestevenninnen hennes om at hvis noe skulle skje så kan hun være der. Og det vet hun. Så om hun hadde bedt om det, hadde de kanskje levert henne der.

Det jeg er mest redd for er at hun skal bli plassert hos fremmede. Det kan være en traumatisk nok situasjon om hun ikke skal være nødt til å være hos fremmede mennesker i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste et stykke for en tid tilbake (8-10 mnd) hvor det var en kvinne som måtte på sykehuset for et inngrep. Ex'en hennes ville gjerne ha ansvaret for barnet i denne tiden, men pga vanskelig arbeidsgiver og et elendig norsk lovverk som ikke ga far rett til å være hjemme med en slags omsorgspermisjon, ble eneste alternativet barnevernet.

Nå tror jeg denne saken løste seg ved at far til barnet ble hjemme uten lønn i de 3 ? ukene som var aktuelle i denne saken.

Desverre viser eksempelet at det er lite eller ingenting som ivaretar barnet med dagens lovverk. Foreldrene er derimot forholdsvis godt ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva skjer da med datteren min hvis jeg plutselig blir innlagt på sykehus av en eller annen grunn?

Det feiler meg ikke noe, men ting kan jo skje... :-(

Hæ? Det hørtes leit ut å bekymre seg for noe som helt hypotetisk kanskje kan skje hvis, dersom og så fremt i fall... HVIS noe skulle skje er det vel ekstraordinært og det finnes ALLTID en løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg leste et stykke for en tid tilbake (8-10 mnd) hvor det var en kvinne som måtte på sykehuset for et inngrep. Ex'en hennes ville gjerne ha ansvaret for barnet i denne tiden, men pga vanskelig arbeidsgiver og et elendig norsk lovverk som ikke ga far rett til å være hjemme med en slags omsorgspermisjon, ble eneste alternativet barnevernet.

Nå tror jeg denne saken løste seg ved at far til barnet ble hjemme uten lønn i de 3 ? ukene som var aktuelle i denne saken.

Desverre viser eksempelet at det er lite eller ingenting som ivaretar barnet med dagens lovverk. Foreldrene er derimot forholdsvis godt ivaretatt.

Jeg skjønner ikke hva dette har med spørsmålet mitt å gjøre.

Faren til barnet bor flere timers reise borte, og derfor lurer jeg på hva som skjer med barnet til evt. familie kan overta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var i en slik situasjon selv en gang.Jeg fikk husmorvikar/hemmehelp til mine to små da jeg var innlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til barnet bor flere timers reise borte, og derfor lurer jeg på hva som skjer med barnet til evt. familie kan overta.

hei

du nevnte ikke det i starten,jeg torr poenget er at om far hadde bodd nært så er det ikke sikkert at han haddefått hjelp til og ta vare på henne jeg tror ikke han ville bli brukt vis det ikke ble langvarig vis det ble langvarig ville han ha fått rett til banret vis dere har dlet foreldreansvar

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det eksempelet jeg refererte til var det også flere timers reise mellom barnet og faren. Men tilfellet, som var reelt nok var helt konkret, men med den "forsjellen" ??? at moren visst hun skulle legges inn for et "lengre" sykehusopphold. I den forbindelsen gjorde foreldrene div undersøkelser for hvordan barnets behov kunne bli ivaretatt, men ble altså møtt av holdninger fra slutten av 60-årene. Det er desverre fortsatt enkelte arbeidsgivere som ikke har oppdatert seg til det 20-århundre hvor fedre tar lik del i omsorgen som mor.

Om det er snakk om akuttinnleggelse blir det et annet problem om du ikke har bekjente i nærheten som kan ta seg av barnet frem til far får hentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle, der barnet er gammelt nok til å gjøre rede for seg selv, ville hun meget sannsynlig bli plassert hos denne venninnen. Særlig siden du har en avtale om dette.

Og dette er ikke uvanlig å tenke på. Jeg selv har tenkt slik mange ganger, og har spurt og gravd her og der for å finne ut hva som vil skje om noe hender meg når sønnen min f.eks. er i barnehagen og jeg ikke kommer og henter ham. Alle de svar jeg har fått er betryggende. Sønnen min er 2 år, og kan IKKE gjøre rede for seg selv. Jeg skjønner godt at du tenker på dette. Man vet aldri hva som kan skje, og det viser bare at du har omsorg for datteren din.

Det som i verste fall ville skje, er at hun blir sendt i beredskapshjem, men jeg tror barnevernet de fleste steder mener at i en slik situasjon bør barnet være hos noen det kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
I ditt tilfelle, der barnet er gammelt nok til å gjøre rede for seg selv, ville hun meget sannsynlig bli plassert hos denne venninnen. Særlig siden du har en avtale om dette.  

Og dette er ikke uvanlig å tenke på. Jeg selv har tenkt slik mange ganger, og har spurt og gravd her og der for å finne ut hva som vil skje om noe hender meg når sønnen min f.eks. er i barnehagen og jeg ikke kommer og henter ham. Alle de svar jeg har fått er betryggende. Sønnen min er 2 år, og kan IKKE gjøre rede for seg selv. Jeg skjønner godt at du tenker på dette. Man vet aldri hva som kan skje, og det viser bare at du har omsorg for datteren din.

Det som i verste fall ville skje, er at hun blir sendt i beredskapshjem, men jeg tror barnevernet de fleste steder mener at i en slik situasjon bør barnet være hos noen det kjenner.

Takk for betryggende og seriøst svar.

Grunnen til at tankene svirrer rundt dette er at jeg for noen år siden ble innlagt midt på natten grunnet blindtarmbetennelse, men da bodde jeg i nærheten av familie og hadde noen som kunne stille opp på kort varsel. Det har jeg altså ikke nå.

Jeg tror nok også som du sier at de vil ringe moren til denne venninnen og levere henne der. Det er jo det mest fornuftige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til for at hun ikke får reise til bestevenninnen sin når hun er så gammel, særlig når dere allerede har avtale om det. Det er ingen som blander seg borti det heller med mindre du uttrykker veldig bekymring for det selv.

Kjenner igjen bekymringen rundt den problemstillingen, men du vet: Alt ordner seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somregel kan en også gjøre rede for seg selv om en havner på sykehus, og da selv ordne med at jenta kommer dit. Barnevernet blir bare koblet inn dersom de får melding fra sykehuset.. (fordi de f.eks ikke får "kontakt" med deg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Foreldrene mine var beredskapshjem en periode og vi fikk ansvaret for to unger en periode mens mor var på sykehus. Far var ustabil så han var uaktuell. Når mor var frisk, reiste de tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på dette. Jeg tror det vil være lurt å skrive ned hva jeg ønsker, slik at det ikke vil være tvil dersom det skulle skje noe. Det kan jo skje verre ting enn et par dagers sykehusinnleggelse dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...