Gå til innhold

Hund for aktiv familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at pointer er for de som er interessert i jakt. Det er tross alt en av de eldste fuglehundrasene, og de burde så absolutt brukes til nettopp jakt og ikke bare være en familiehund som ikke får utløp for behovene sine. 

Anonymkode: 7fcb9...59e

Da passer den ikke for oss. Takk for info!

Anonymkode: 79a5b...039

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 12.3.2019 den 15.31, napilut skrev:

Dette stemmer ikke med samojeden. Kanskje de andre polarrasene, men jeg har hatt flere samojeder og kjenner flere med denne rasen. Og ingenting av det du skriver her stemmer overens med vår erfaring. De er elskelige hunder som storkoser seg med mental og fysisk trening. De lærer svært fort (så lenge godbiter er med) og elsker det. Med samojed er det kanskje viktig å trene på positiv forsterkning, da de fort kan syns andre ting er morsommere hvis de ikke får igjen for det. Så lenge det er skryt og godbiter involvert, kan de lære hva som helst! Lojale og oppmerksomme mot familie og eier. Så klart, som med ALLE andre hunder kan de miste hodet litt innimellom, men dette er ikke typisk for rasen.

Vel, da legger vi nok veldig forskjellig i det å være lett å trene med, det er en grunn til at polarrasene ikke er å se så ofte i lydighetsringen for å si det sånn. Det er ikke noe vondt ment om rasen og så klart de kan trenes med, men det ER forskjell på motivasjon for å trene hos forskjellige raser og godt er det siden vi ønsker oss forskjellige egenskaper. 
Du kan feks ikke sammenligne det å jobbe med en border collie og en polarhund, det er to vidt forskjellige verdner. 

Jeg vil anbefale TS å treffe flere av rasene og dra på hundeklubber for å se på treninger hvis det er et vikrig kriterie, så du får se selv hva du synes blir for mye og for lite hund rett og slett. Noen liker ditt og andre liker datt og man kan legge svært forskjellig i hva som menes.

• Liker 1
Skrevet

Sjekka ut shiba'en? 😊 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Sjekka ut shiba'en? 😊 

Takk for tips. Ser at den «scorer lavt» på samarbeid på NKK sine nettsider. Vet ikke hvor mye det har å si?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Ser at den «scorer lavt» på samarbeid på NKK sine nettsider. Vet ikke hvor mye det har å si?

Kjenner ikke veldig godt til rasen, men de shibaene jeg kjenner til er stabile gode familiehunder. Nett fin størrelse på de og tåler kulde greit. 

Shiba er kanskje ikke en rase man skaffer seg om man har ambisjoner om å konkurere i lydighet eller agility, mulig derfor den scorer lavt på samarbeid. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har finsk lapphund og de RØYTER MYE, hele året. Jeg tover og karer ull fra hunden. Så det er mye pelsstell. Hunden er forsåvidt grei. Det er en ‘gjeterhund» og kan bjeffe en del. Min (tispe) er litt større enn normalt og veldig sterk. Et barn kan ikke gå tur i tilfelle hun «drar». Ellers lettlært og smart. Sover i snø og er ute hele dagen på snøværsdager og i vinterhalvåret. Vil helst ligge inne om sommeren. 

Anonymkode: 92877...646

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har islandsk fårehund, den bjeffer som et helvete men er elskverdig som få, og absolutt en rase for fysisk aktive familier med barn  😉

Anonymkode: 50516...394

AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2019 den 14.02, AnonymBruker skrev:

Jeg har finsk lapphund og de RØYTER MYE, hele året. Jeg tover og karer ull fra hunden. Så det er mye pelsstell. Hunden er forsåvidt grei. Det er en ‘gjeterhund» og kan bjeffe en del. Min (tispe) er litt større enn normalt og veldig sterk. Et barn kan ikke gå tur i tilfelle hun «drar». Ellers lettlært og smart. Sover i snø og er ute hele dagen på snøværsdager og i vinterhalvåret. Vil helst ligge inne om sommeren. 

Anonymkode: 92877...646

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har islandsk fårehund, den bjeffer som et helvete men er elskverdig som få, og absolutt en rase for fysisk aktive familier med barn  😉

Anonymkode: 50516...394

Takk for svar. Tror rett og slett ikke at vi kan ha en rase der det er så sannsynlig at det blir mye bjeffing. Synd, for det virker som fine hunder!

Skrevet
På 14.3.2019 den 0.42, AnonymBruker skrev:

Whippet - aktiv, rolig innendørs, null pelsstell, god familiehund, flink med barn, stille, morsom, mye(!) tøffere enn man tror, rask, elsker som regel skiturer, fin størrelse, elsker å bli kost og dullet med, god flokkmentalitet, blir fort «gardsbikkje». Beste familiehunden vi har hatt.

Kjøpte av en kennel utenfor Bergen, Os-området. Kommer til å kjøpe en til, for vi er helt fortapt i ham vi har nå. Vi foretrekker hannen. Litt staere, men vi syns den er roligere inne. 

Anonymkode: dfb1a...7eb

Enig! Vi elsker denne rasen. Den perfekte blanding av aktiv og familiehund. Har før hatt flere andre raser, bl.a. pointer og diverse terrier, men denne er nok den som har passet familien vår best.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt samojed, og liker rasen. Jeg  tenker den er fin til deres aktive livsstil. Men jeg vet ikke om den er den beste familiehunden. Jeg synes vår samojed og flere andre samojeder jeg har møtt er litt voldsomme og bjeffer mye. Vår var ikke veldig kjærlig og kosete, men snill, sosial og blid. 

Anonymkode: 3d348...1f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...