Gå til innhold

Hund for aktiv familie

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan vi få til 😊

Er veldig innstilt på å trene masse på å få hunden til å gå fint i bånd og kun trekke når selen er på (f.eks.), uansett rase.

Godt å høre at barna ikke trenger å være 18 år før de er alene med hunden etter skolen 😅

Anonymkode: 79a5b...039

Det reagerte jeg på! At barna må være 18 år før de kan være alene med hunden. Jeg kunne ikke hatt hund i så fall. Her har barna vært alene hjemme med hunden fra de var 8, og det har gått veldig fint. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om hunden er stressa eller utilpass. Men så lenge hunden er trygg og vet sin plass. Og får utløp for energi så behøver den ikke varsle. 

Anonymkode: 171b0...e6e

Finsk lapphund er vokterhund/gjeterhund, så du må nok forvente litt lyd, ja 😂 de varsler jo, noe de faktisk SKAL. 

Anonymkode: 25587...ab7

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye misoppfatninger med labrador retrivere. Og det er så leit. Ofte ser man dem dulte avgårde, overvektige og lei. Disse hundene er brukshunder, og trenger masse fysisk og psykisk stimuli. Det er vel en grunn for at mange av de biter, blir frustrerte og omplasserte. Det er bare veldig trist at folk tenker at dette et sofagriser og passer fint for familier som egentlig ikke har tid til hund 😭. Det er dem IKKE. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye misoppfatninger med labrador retrivere. Og det er så leit. Ofte ser man dem dulte avgårde, overvektige og lei. Disse hundene er brukshunder, og trenger masse fysisk og psykisk stimuli. Det er vel en grunn for at mange av de biter, blir frustrerte og omplasserte. Det er bare veldig trist at folk tenker at dette et sofagriser og passer fint for familier som egentlig ikke har tid til hund 😭. Det er dem IKKE. 

Veldig enig. Har labrador selv, og har vært inne på tanken å prøve en annen rase, men faller alltid tilbake på labben. Min er rolig, og en STOR sofagris, ligger helst begravd i en haug med sofaputer. MEN det er fordi han blir brukt, både fysisk og psykisk. Han er slank og i fint hold, verdens fineste ( så klart! ).
Det jeg liker best med labben er allsidigheten, de kan brukes til det aller meste. I tillegg til at de er vennlig med to- og firbeinte, alltid positive og glade i å jobbe.

Anonymkode: ff1f3...ac4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finsk lapphund er vokterhund/gjeterhund, så du må nok forvente litt lyd, ja 😂 de varsler jo, noe de faktisk SKAL. 

Til og med pudler og settere kan varsle. Varsle er ikke så ille. Men mange tror noen raser står og gjør 24/7. Og det gjør de ikke. 

Men man må forvente at det kommer lyd ut av bikkja uansett rase. Noen individer er generelt stille mens andre har sabla mye å si. Så det er flere faktorer som spiller inn om bikkja lager lyd. Men en trygg og rolig hund vil ikke stå og gjø bare for å gjø. 

Anonymkode: 171b0...e6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare påpeke her at noen skrev at samojeder ikke har jaktinstinkt. Vel, det har ingen fortalt min samojed. For han blir til en ulv når han får ferten av feks sau. Gardinen går ned, og drapslysten tar over. Bortsett fra det, verdens herligste type! Han ligger ved siden av meg i sofaen og sover nå. Kanskje han drømmer om de deilige sauene... 😂

Anonymkode: 4224b...ffb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Akkurat det med varsling passer oss ikke så bra, da vi bor tett på andre folk. Men det går kanskje an å trene på når det er nødvendig å varsle og ikke?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare påpeke her at noen skrev at samojeder ikke har jaktinstinkt. Vel, det har ingen fortalt min samojed. For han blir til en ulv når han får ferten av feks sau. Gardinen går ned, og drapslysten tar over. Bortsett fra det, verdens herligste type! Han ligger ved siden av meg i sofaen og sover nå. Kanskje han drømmer om de deilige sauene... 😂

Hehe! Høres litt skummelt ut, men ser for meg at vi uansett må ha hunden i bånd omtrent overalt.

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Akkurat det med varsling passer oss ikke så bra, da vi bor tett på andre folk. Men det går kanskje an å trene på når det er nødvendig å varsle og ikke?

Hehe! Høres litt skummelt ut, men ser for meg at vi uansett må ha hunden i bånd omtrent overalt.

Å trene bort varsling hos en rase som har denne egenskapen instinktivt i seg vil jeg kanskje si er å jobbe mot vindmøller. Sikkert ikke umulig, men.. Dersom lyd er et viktig punkt for å ev bevare ålreit forhold til naboer, ville jeg nok sett på andre raser. Selv har jeg med hund med lite varslerinstinkt og bor i blokk. Det fungerer fint. Naboen min hadde derimot 3 hunder av en raser med lav terskel for varsling. Konsekvensen var bjeffing i tide og utide. Vil derimot gi deg kudos for å tenke over akkurat det FØR du skaffer deg hund.

En polarhund (eksempelvis Samojed) vil utvilsomt matche dere mht fysisk aktivitet. I likhet med andre vil jeg påpeke sterkt jaktinstinkt i polarrasene. Dersom dere er innstilt på å ha hunden i bånd er selvfølgelig saken grei. Ut i fra flere ulike saker de siste årene så slås det hardt ned på hunder som jager og tar dyr, i særdeleshet sau. Google litt så vil du se flere eksempler på dette.

Endret av Julie
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Whippet - aktiv, rolig innendørs, null pelsstell, god familiehund, flink med barn, stille, morsom, mye(!) tøffere enn man tror, rask, elsker som regel skiturer, fin størrelse, elsker å bli kost og dullet med, god flokkmentalitet, blir fort «gardsbikkje». Beste familiehunden vi har hatt.

Kjøpte av en kennel utenfor Bergen, Os-området. Kommer til å kjøpe en til, for vi er helt fortapt i ham vi har nå. Vi foretrekker hannen. Litt staere, men vi syns den er roligere inne. 

Anonymkode: dfb1a...7eb

• Liker 2
Skrevet (endret)
On 3/10/2019 at 7:13 PM, AnonymBruker said:

Den så veldig interessant ut! Men virker som den bjeffer en del? Vi har allerede bråkete barn, ser for meg naboene ikke blir veldig glade for enda en :P 

Takk for tips! De er jo veldig fine ja, og som du sier er det nok den typiske førstegangshunden.

Noen her som har erfaring med polarhunder?

TS

Golden retriver. Cocker spaniel er også rolige av seg.

Endret av TrekStar
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan vennes til sauer. Har sett eksempler på det, men alle hunder kan være nysgjerrige på for eksempel rådyr. Jeg hadde en collie som ville løpe og ta en titt på dem. Det fikk hun ikke gjøre på vinteren når snøen lå dyp. Collie er også en rase jeg egentlig ville anbefalt, men rasen sliter med ulike sykdommer og stor innavl dessverre. Jeg hadde min med på overnatting i snøhule. Liggeunderlag og et godt dekken på, det gikk fint. Det blir aldri mer enn cirka null grader i en snøhule som er laget riktig. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan trene bort varsling når det ringer på døra for eksempel. Det gjorde jeg med en av Spitz-hundene vi hadde i familien. Hunden lærte å se på meg og når jeg tok pekefingeren til munnen visste den at den ikke skulle bjeffe. Men da må du få hjelp av noen som ringer på døra med jevne mellomrom, hviske til hunden og vise munntegnet og ikke lukke opp. Tror jeg slo av det meste av lyset i leiligheten også, altså dempet belysning. Viktig at hunden har fått aktivitet, mat og turer og er fornøyd før man startet en ev. sånn trening.

9 timer siden, Julie skrev:

Å trene bort varsling hos en rase som har denne egenskapen instinktivt i seg vil jeg kanskje si er å jobbe mot vindmøller. Sikkert ikke umulig, men.. Dersom lyd er et viktig punkt for å ev bevare ålreit forhold til naboer, ville jeg nok sett på andre raser. Selv har jeg med hund med lite varslerinstinkt og bor i blokk. Det fungerer fint. Naboen min hadde derimot 3 hunder av en raser med lav terskel for varsling. Konsekvensen var bjeffing i tide og utide. Vil derimot gi deg kudos for å tenke over akkurat det FØR du skaffer deg hund.

En polarhund (eksempelvis Samojed) vil utvilsomt matche dere mht fysisk aktivitet. I likhet med andre vil jeg påpeke sterkt jaktinstinkt i polarrasene. Dersom dere er innstilt på å ha hunden i bånd er selvfølgelig saken grei. Ut i fra flere ulike saker de siste årene så slås det hardt ned på hunder som jager og tar dyr, i særdeleshet sau. Google litt så vil du se flere eksempler på dette.

En samojed har ikke vokterinstinkt. Det tror jeg heller ikke lapphunder har, men er usikker.  Samojed og jaktinstinkt, da må jeg høre med en i familien for jeg har ikke hatt rasen selv. Men den bjeffet ikke på alt den så og hørte. Har lest at grunnen er at de som hadde samojeden i riktig gamle dager ofte flyttet på seg, og hunden fikk ikke tilhørighet til reviret, om man kan si det sånn. 

Skrevet

Min samojed vokter ikke i hvertfall 😂 han bare er fornøyd hvis det dukker opp noen han kan få kos av. 

han jakter ikke noe på rådyr og katter heller, men viktig å huske på at jaktinstinkt har alle samojeder i seg i varierende grad. 

Lapphunder har vokteregenskaper i seg. Sikkert store variasjoner der også. Men viktig å merke seg disse egenskapene. Ingen garanti for å en lapphund som ikke vokter, eller en samojed som ikke jakter. Dette er jo tross alt egenskaper rasene skal ha. 

AnonymBruker
Skrevet
På 12.3.2019 den 13.41, AnonymBruker skrev:

Dere høres ut som vår familie, og vi har en samojed. Det er i mine øyne verdens beste hund! Han er alltid positiv, er med på alt, elsker barn og folk (nesten litt for mye), og er veldig glad i all slags aktivitet. Har aldri opplevd at han ikke vil noe, eller er misfornøyd. Dessuten er han verdens største sofagris 😄 Mange mener at samojeder røyter forferdelig, men jeg har vært borti MYE verre i andre raser. Samojeden vår røyter i perioder ved skifte av pels, men ellers veldig lite. Bare hver flink med å børste den et par ganger i uka :)

Hehehe, samoyed er garantert ingen vakthund 😆

Anonymkode: 5d146...73f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehehe, samoyed er garantert ingen vakthund 😆

Anonymkode: 5d146...73f

Nei, må være 1.plass på verste vakthund 😂❤️ De er glad i folk da. Og det er en av rasens beste sider. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Julie skrev:

Mener ikke å trene bort varslingen helt, men å trene det bort i visse situasjoner (noen her nevner f.eks. ringeklokka). Men det kan hende vi uansett bør vurdere en annen rase i stedet. Samojeden er veldig aktuell :) 

Slik jeg ser det akkurat nå er finsk lapphund veldig fin bortsett fra at den eventuelt kan bjeffe litt mye, og samojeden virker fin bortsett fra at den kanskje stikker lettere av og i verste fall går etter dyr.

Får forske litt videre på ulike raser!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har siste årene hatt pointere. De er veldig snille og trekker milvis på pulk og ski og sykkel. Så hele familien får gått mye lengre for den drar 2-3 barn. Og så blir det morsommere for barna.  Lite pelsstell, aldri brukt en krone på veterinær utenom vaksiner. Så bjeffer de svært lite. Men må ha mye mer trening enn sofahunder. 

Men er jo korthåret da så trenger dekken hvis man står ute i kulda uten å bevege seg. 

Anbefaler tispe fremfor hannhund. Lettere å dressere og stikker ikke av pga løpetid etter andre tisper.

Anonymkode: b30b1...fac

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener ikke å trene bort varslingen helt, men å trene det bort i visse situasjoner (noen her nevner f.eks. ringeklokka). Men det kan hende vi uansett bør vurdere en annen rase i stedet. Samojeden er veldig aktuell :) 

Slik jeg ser det akkurat nå er finsk lapphund veldig fin bortsett fra at den eventuelt kan bjeffe litt mye, og samojeden virker fin bortsett fra at den kanskje stikker lettere av og i verste fall går etter dyr.

Får forske litt videre på ulike raser!

TS

Ta gjerne kontakt på PM dersom dere ønsker mer info om samojeden. Jeg har hatt flere, og kjenner godt til miljøer i Norge og oppdrettere. Viktig å bruke god tid på det også, når man endelig har funnet drømmerasen! 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, napilut skrev:

Ta gjerne kontakt på PM dersom dere ønsker mer info om samojeden. Jeg har hatt flere, og kjenner godt til miljøer i Norge og oppdrettere. Viktig å bruke god tid på det også, når man endelig har funnet drømmerasen! 

Takk for det :) 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har siste årene hatt pointere. De er veldig snille og trekker milvis på pulk og ski og sykkel. Så hele familien får gått mye lengre for den drar 2-3 barn. Og så blir det morsommere for barna.  Lite pelsstell, aldri brukt en krone på veterinær utenom vaksiner. Så bjeffer de svært lite. Men må ha mye mer trening enn sofahunder. 

Men er jo korthåret da så trenger dekken hvis man står ute i kulda uten å bevege seg. 

Anbefaler tispe fremfor hannhund. Lettere å dressere og stikker ikke av pga løpetid etter andre tisper.

Anonymkode: b30b1...fac

Signerer på at alt du sier her. Likevel vil jeg si at dette er en rase for spesielt interesserte, dersom en ikke går på jakt. Masse jaktlyst i de fleste. 

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Julie skrev:

Signerer på at alt du sier her. Likevel vil jeg si at dette er en rase for spesielt interesserte, dersom en ikke går på jakt. Masse jaktlyst i de fleste. 

Enig i at pointer er for de som er interessert i jakt. Det er tross alt en av de eldste fuglehundrasene, og de burde så absolutt brukes til nettopp jakt og ikke bare være en familiehund som ikke får utløp for behovene sine. 

Anonymkode: 7fcb9...59e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...