AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #21 Skrevet 10. mars 2019 Ser mange anbefaler labrador og golden. Jeg er førstegangseier av en labrador, og den er verdens snilleste, men veldig stor og kan være voldsom i lek. Guttungen på 8 og hunden er bestevenner, men de får ikke være alene hjemme sammen, det er hunden alt for stor til. Anonymkode: 72a6f...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #22 Skrevet 10. mars 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser mange anbefaler labrador og golden. Jeg er førstegangseier av en labrador, og den er verdens snilleste, men veldig stor og kan være voldsom i lek. Guttungen på 8 og hunden er bestevenner, men de får ikke være alene hjemme sammen, det er hunden alt for stor til. Anonymkode: 72a6f...f1b En 8-åring bør jo uansett ikke være hjemme alene spør du meg.. min golden er også veldig voldsom i lek, men jeg vet veldig godt at han aldri ville gjort noe for å skade noen uansett. Har man en hund man er veldig trygg på og kjenner så skal ikke størrelse ha så mye å si. Det kommer mer an på hvordan hunden oppfører seg og/eller om den er aggressiv eller ikke, noe som golden og labrador så og si aldri er. Anonymkode: b0201...18f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #23 Skrevet 10. mars 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Glemte forresten å skrive: minst mulig pelsstell og røyting. Anonymkode: 79a5b...039 Her må du velge, pelsstell eller røyting. Vanlig pels røyter, mens krøllete, lang og stri pels krever pelsstell. Anonymkode: c8c92...685 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #24 Skrevet 11. mars 2019 11 timer siden, Vegglampe skrev: Polarhund = Røyting. Ut i fra deres aktivitetsbehov vil jeg ikke anbefale golden eller labrador. Jeg tolker det som om dere er en aktiv familie,da kan de bli litt for daffe. Polarhunder og golden/labrador er ganske to forskjellige type hunder når det kommer til aktivitetsnivå. Jeg ser dere ønsker minst mulig røyting og pelsstell men vil bare nevne noen raser som kan være aktuelle for dere. -Breton (aktiv fuglehund) -australian shepherd - finsk lapphund -samojed -bearded collie -hovawart (Den er stor igjen,men verdt å nevne). -tysk spets - grosspitz og mittelspitz -lagotto -spansk hannhund -portugisisk hannhund Jeg har nevnt litt forskjellige raser jeg kan anbefale. Men det er viktig at dere tenker nøye gjennom hundevalget deres. Barn skal ikke ha ansvar for lufting av hund. Og det er viktig å tenke på hvor mye tid man ønsker å bruke på hunden om dagen og i uka og deretter rasevalg. Anbefaler å lese seg opp på www.nkk.no om de forskjellige rasene og ta gjerne kontakt med forskjellige raseklubber og oppdrettere. - Kremt... Retrieverne er arbeidshunder. De er ikke daffe med mindre man gir de for lite mosjon og for mye mat slik mange dessverre gjør. Har labradorer selv, de er arbeidsmaskiner og det skal mye til for at de går seg tom for energi. De tilpasser seg aktivitetsnivået i familien. Anonymkode: 7fcb9...59e 8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #25 Skrevet 11. mars 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: En 8-åring bør jo uansett ikke være hjemme alene spør du meg.. Da er vi nok generelt veldig uenige om barneoppdragelse og selvstendighet Anonymkode: 79a5b...039 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #26 Skrevet 11. mars 2019 Vil anbefale borzoi eller skotsk hjortehund en aktiv rase som som krever lite hjerne trim iforhold til retriever. Kan fint brukes til lange turer med kløv,ski kjøring, løping, sykling og sofa kos hele helgen. Og sist men ikke minst snille som dagen er langt 😊 Anonymkode: 5b034...7a5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #27 Skrevet 11. mars 2019 Har sjekket ut alle tipsene her (tusen takk! ). Noen som har erfaring med disse rasene om kan hjelpe meg å sammenligne? Finsk lapphund Samojed Eurasier (litt bekymra for at denne har lavt nivå på "samarbeid" på NKK?) Svensk lapphund Skal også vurdere golden/labrador, selv om jeg ser at det er delte meninger om den rasen. Anonymkode: 79a5b...039
Torelli Skrevet 11. mars 2019 #29 Skrevet 11. mars 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sjekket ut alle tipsene her (tusen takk! ). Noen som har erfaring med disse rasene om kan hjelpe meg å sammenligne? Finsk lapphund Samojed Eurasier (litt bekymra for at denne har lavt nivå på "samarbeid" på NKK?) Svensk lapphund Skal også vurdere golden/labrador, selv om jeg ser at det er delte meninger om den rasen. Anonymkode: 79a5b...039 Hva med flat coated retriver? For meg/samboer som begge er aktive er det den perfekte blanding av energi, arbeidsvilje, kjærlighet og lynne. Myke og fine hunder, og man blir aldri lenge trist og lei, med en flat som bestevenn :) 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #30 Skrevet 11. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sjekket ut alle tipsene her (tusen takk! ). Noen som har erfaring med disse rasene om kan hjelpe meg å sammenligne? Finsk lapphund Samojed Eurasier (litt bekymra for at denne har lavt nivå på "samarbeid" på NKK?) Svensk lapphund Skal også vurdere golden/labrador, selv om jeg ser at det er delte meninger om den rasen. Anonymkode: 79a5b...039 Bare gjør deg selv og hunden en stor tjeneste; Les deg grundig opp om hva de forskjellige rasene er avlet frem for, og vurder i hvilken grad du kan tilfredstille dens behov og lyster. Og ikke velg hund etter utseendet. Det er en feil alt for mange gjør. De rasene du har kommet frem til her er ikke så ille, men hvis du ikke har god peiling på hundetrening så er det nok best å droppe Eurasier tenker nå jeg. Og hvis du ønsker en hund som trives med bruks (trekk og kløv f.eks) så er heller ikke Eurasier den som er mest arbeidsglad. Unntak finnes selvfølgelig 🙂 Anonymkode: 7fcb9...59e 3
Ella Grisella Skrevet 11. mars 2019 #31 Skrevet 11. mars 2019 Golden retriever ville passet perfekt. Røyter som. Et lite helvete da, men passer på alle se andre punktene. Ønsker du røytefri tenker jeg storpuddel kan passe. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #32 Skrevet 11. mars 2019 10 minutter siden, Torelli skrev: Hva med flat coated retriver? For meg/samboer som begge er aktive er det den perfekte blanding av energi, arbeidsvilje, kjærlighet og lynne. Myke og fine hunder, og man blir aldri lenge trist og lei, med en flat som bestevenn Takk for tips! Har tenkt at hunder som er spesialisert for jakt kanskje ikke passer oss, men mulig jeg tenker feil? Vi driver altså ikke med jakt. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare gjør deg selv og hunden en stor tjeneste; Les deg grundig opp om hva de forskjellige rasene er avlet frem for, og vurder i hvilken grad du kan tilfredstille dens behov og lyster. Og ikke velg hund etter utseendet. Det er en feil alt for mange gjør. De rasene du har kommet frem til her er ikke så ille, men hvis du ikke har god peiling på hundetrening så er det nok best å droppe Eurasier tenker nå jeg. Og hvis du ønsker en hund som trives med bruks (trekk og kløv f.eks) så er heller ikke Eurasier den som er mest arbeidsglad. Unntak finnes selvfølgelig 🙂 Anonymkode: 7fcb9...59e Er det ikke akkurat det jeg driver på med? Takk for tips om Eurasier, da slår vi fra oss den. 4 minutter siden, Ella Grisella skrev: Golden retriever ville passet perfekt. Røyter som. Et lite helvete da, men passer på alle se andre punktene. Ønsker du røytefri tenker jeg storpuddel kan passe. Huff, ser mørkt på det med mye røyting. Helt ok om de feller vinterpels og sånt, men sånn "helårsrøyting" virker slitsomt. Men det er selvsagt ikke det viktigste. Golden retriever virker som veldig fine hunder. Anonymkode: 79a5b...039 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #33 Skrevet 12. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Har tenkt at hunder som er spesialisert for jakt kanskje ikke passer oss, men mulig jeg tenker feil? Vi driver altså ikke med jakt. Er det ikke akkurat det jeg driver på med? Takk for tips om Eurasier, da slår vi fra oss den. Huff, ser mørkt på det med mye røyting. Helt ok om de feller vinterpels og sånt, men sånn "helårsrøyting" virker slitsomt. Men det er selvsagt ikke det viktigste. Golden retriever virker som veldig fine hunder. Anonymkode: 79a5b...039 Sier ikke at du ikke gjør det. Men det er dessverre en ting som ikke kan poengteres ofte nok. Det er så alt for mange som velger feil rase. Angående røyting så har du nå bare skikkelig pelshunder i tankene, og de røyter selvfølgelig. 🙂 Men man blir vant til hundehår, og legger fort til seg rutiner på å støvsuge oftere. Alle hunder med pels røyter litt hele tiden, og så røyter de mye mer vår og høst når det er pelsskifte. Vil også anbefale deg å lese boken "på talefot med hunden", uansett hvilken rase du velger. Den gir deg forståelse for det viktigste innen hundespråk, og kan du litt av språket så sparer det deg også for mye frustrasjon og misforståelser. Anonymkode: 7fcb9...59e 1
tussi680 Skrevet 12. mars 2019 #34 Skrevet 12. mars 2019 Min første tanke var schæfer men så gikk den over i polarhunder siden dere er så aktive. En i familien min har hatt det og de var superfornøyde, men da med litt større barn, men får du kustus på den, går på kurs som du sier og har plass hjemme så skulle det gå fint. Vil du ha en vakthund? En pelshund? Har du tid til slik så anbefaler jeg en polarhund eller gjerne en golden retriever. Hadde labrador retriever når ungene var små og de koste seg virkelig med hverandre. Gikk turer, både på fjell og i hjemtraktene.
Rucula Skrevet 12. mars 2019 #35 Skrevet 12. mars 2019 På 10.3.2019 den 17.05, Diamant20 skrev: Tenkte egentlig på shetland sheepdog, men det er litt pelsstell da Nei, det er ikke spesielt mye pelsstell. Jeg børster min 2 ganger i mnd. Men det er mye pels og røyting i røyteperiodene
Rucula Skrevet 12. mars 2019 #36 Skrevet 12. mars 2019 Hva med portugisisk vannnhund? Aktive glade hunder, mellom størrelse. Røyter ikke. De er en litt kraftig utgave av en puddel. De må barberes. Ofte har de rar sveis med pels på forparten og barberte rumper, men det er jo ikke et must. Du kan snauklippe hele bikkja om dere synes det er finere
Rucula Skrevet 12. mars 2019 #37 Skrevet 12. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil anbefale borzoi eller skotsk hjortehund en aktiv rase som som krever lite hjerne trim iforhold til retriever. Kan fint brukes til lange turer med kløv,ski kjøring, løping, sykling og sofa kos hele helgen. Og sist men ikke minst snille som dagen er langt 😊 Anonymkode: 5b034...7a5 Men kan ikke være løse og har et enormt jaktinnstinkt. De kan forte drepe katter og rådyr om de er løse 5
Salvie Skrevet 12. mars 2019 #38 Skrevet 12. mars 2019 (endret) Jeg slår et slag for Lundehund. Det er en egen norsk rase som er passe små og spreke. Det drives nå et kryssningsprosjekt for å bevare rasen (den er utrydningstruet) der de blander inn norsk buhund, og det er jo en rase som har kvaliteter som passer til turfolk. Man må stå på venteliste for renraset, men det er mulig man får valp raskere dersom man velger en av blandingsvalpene. Blandingsvalpene blir fulgt med som en egen linje ved siden av Lundehundlinjene i norsk kennelklubb. http://www.lundehund.no Endret 12. mars 2019 av Salvie 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #39 Skrevet 12. mars 2019 På 10.3.2019 den 17.20, AnonymBruker skrev: "Det finnes også større varianter av samme "familie". Altså utseende og lynne. Husker ikke her og nå hva de heter. Tibetansk et eller annet. " Tibetansk terrier... som ikke er en terrier. Anonymkode: d80b3...a0f Vi har en Tibetansk Terrier, det er verdens beste hund. Hun er rolig inne, men veldig aktiv ute. Tåler 50 minusgrader og har en fantastisk spenst, så fjellturer er ikke noe problem. I tillegg er det fantastisk morsomme og smarte. Størrelsen er også fin, vår er 12 kg. Det fører en del pelsarbeid med en slik rase, men holder man pelsen litt kort er dette ikke noe problem. Anonymkode: cf6c5...197 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #40 Skrevet 12. mars 2019 Dere høres ut som vår familie, og vi har en samojed. Det er i mine øyne verdens beste hund! Han er alltid positiv, er med på alt, elsker barn og folk (nesten litt for mye), og er veldig glad i all slags aktivitet. Har aldri opplevd at han ikke vil noe, eller er misfornøyd. Dessuten er han verdens største sofagris 😄 Mange mener at samojeder røyter forferdelig, men jeg har vært borti MYE verre i andre raser. Samojeden vår røyter i perioder ved skifte av pels, men ellers veldig lite. Bare hver flink med å børste den et par ganger i uka Anonymkode: 25587...ab7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå