Gå til innhold

Hund for aktiv familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere ønsker en hund som liker mental trening og som er motivert for å jobbe sammen med deg så utgår alle polarrasene. De fleste av dem er heller ikke hunder man kan ha løs da de har stort jaktinstinkt og lite naturlig anlegg for å holde seg i nærheten av eier. Lite lekelyst også så lite moro for barna å kaste ball eller slike ting med. Og de røyter, MYE! 

Det første som slo meg var flatcoated retriever. Aktive og trivelige hunder som kan trenes med, har nok pels til å ikke fryse veldig lett, kan bære kløv, trekke og være med på jogge- og skiturer. Evt Toller. Røyting kommer dere ikke unna med mindre dere velger en røytefri rase som puddel eller lignende, men da kreves det til gjengjeld mye pelsstell eller at de må klippes ned. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
8 minutter siden, *Helen* skrev:

Hvis dere ønsker en hund som liker mental trening og som er motivert for å jobbe sammen med deg så utgår alle polarrasene. De fleste av dem er heller ikke hunder man kan ha løs da de har stort jaktinstinkt og lite naturlig anlegg for å holde seg i nærheten av eier. Lite lekelyst også så lite moro for barna å kaste ball eller slike ting med. Og de røyter, MYE! 

Dette stemmer ikke med samojeden. Kanskje de andre polarrasene, men jeg har hatt flere samojeder og kjenner flere med denne rasen. Og ingenting av det du skriver her stemmer overens med vår erfaring. De er elskelige hunder som storkoser seg med mental og fysisk trening. De lærer svært fort (så lenge godbiter er med) og elsker det. Med samojed er det kanskje viktig å trene på positiv forsterkning, da de fort kan syns andre ting er morsommere hvis de ikke får igjen for det. Så lenge det er skryt og godbiter involvert, kan de lære hva som helst! Lojale og oppmerksomme mot familie og eier. Så klart, som med ALLE andre hunder kan de miste hodet litt innimellom, men dette er ikke typisk for rasen.

Endret av napilut
Skrevet (endret)
På ‎10‎.‎03‎.‎2019 den 17.04, AnonymBruker skrev:

Glemte forresten å skrive: minst mulig pelsstell og røyting.

Anonymkode: 79a5b...039

Da ville jeg gått for en av de tyske Spitz-rasene, en samojed eller en lapphund. Husk at det er viktig å kjøpe av rene linjer og da kan det være ventetid og kanskje litt tid med å undersøke hvor man får kjøpt. En samojed er rolig, har ikke jaktinstinkt eller vokteregenskaper (det siste har ingen av de polare rasene). Hvis mannen din skal bruke hunden på fjellet året rundt, håper jeg han er klar over at hunden kommer først i alle situasjoner når man slår leir. At han vet at man kan smøre honning på såre labber, at han kan dette. 

Fordelen med pelsstellet på de rasene jeg nevner er at børsting en gang i uka er nok.Børster du de litt mer oftere når de røyter, finner man bare støvdotter av underull. Enkelt. En korthåret rase høres ut som en som ikke røyter mye, men de har hår som setter seg fast i sofaen, og det er kjempeirriterende å få hår fast på klærne sine. Huff. 

En puddelrase vil bare få klumper i pelsen når dere går tur i snøen. 

En sibirsk husky vil ha jaktinstinkter som overgår det meste. Det er en rase som må være i bånd, og ikke å anbefale. Den krever også ekstremt mye mosjon. Alaska husky, har aldri hatt, men de jeg kjenner som har, lar de løpe løse også, de er lydige og glade hunder. Felles for polarhunder to er at de ikke krever like mye tur hver dag, etter en økt på fjellet kan de slappe av fullstendig i noen dager og det trenger ikke være etter et løp eller en Monsen-tur. 

Det finnes også fine blandinger, kanskje en omplasseringshund. Når dere vet hvilken hund dere er ute etter, finnes det kanskje en. Tror Fod for eksempel og Solplassen kan finne den rette hunden til dere. Valper er jo fine, men det er mange flotte hunder som omplasseres direkte fra eier gjennom fod og solplassen, og fra mattilsynet. 

Da tenker jeg en valp, de er så søte, men valper og en fem og en åtteåring, de vil elske det. Det med omplasseringshund, er jo noe å tenke på. Lykke til. Jeg forsto hva som sto i HI om barn og hund. Det høres positivt ut, foreldrene mine hadde også hunder.

Når jeg anbefaler å sjekke ut en voksen hund som trenger et nytt hjem, er det fordi det er altfor mange hunder som har hatt feil eiere, men dere får ikke en hund som har hatt feil eier, det er mange som må omplassere hunden sin og bikkja er helt ok, av andre grunner enn at de mistet kontrollen.

Spitz finnes i alle størrelser. Mye innavl, og problemer med patellalukasjon /knær. Sjekk ut rasene du vurderer. Regner med at dere har satt dere inn i det meste om hundehold. 

Endret av Jytte
  • Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Vannhund av noe slag, portugisisk, spansk eller italiensk. De er superfine. Spesielt de spanske og italienske, synes jeg :)

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en Tibetansk Terrier, det er verdens beste hund. Hun er rolig inne, men veldig aktiv ute. Tåler 50 minusgrader og har en fantastisk spenst, så fjellturer er ikke noe problem. I tillegg er det fantastisk morsomme og smarte. Størrelsen er også fin, vår er 12 kg. Det fører en del pelsarbeid med en slik rase, men holder man pelsen litt kort er dette ikke noe problem.

Anonymkode: cf6c5...197

Ut fra det TS skriver tenker jeg at det er en rase de bør sjekke ut ja! Vet at de har mye samme lynne som de mindre Lhasa apso, som vi har, og er virkelig flotte familiehunder. 

Pelsstell er vel som våre. Vi lar dem være små "Labbetusser" på vinteren, men kortklippet sommer. Har man ikke for mye pels, så den floker seg, så er det lite jobb med pelsen. Og ingen røyting. 

Våre er også helt rolige inne, og aktive ute. Lhasa skal jo liksom være litt vakthund, men der må jeg si at mine ikke er særlig på vakt. Folk er inne i stua før de såvidt løfter hodet og gir fra seg et slapt "Boff!" :)

Anonymkode: d80b3...a0f

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, tussi680 skrev:

Min første tanke var schæfer men så gikk den over i polarhunder siden dere er så aktive. En i familien min har hatt det og de var superfornøyde, men da med litt større barn, men får du kustus på den, går på kurs som du sier og har plass hjemme så skulle det gå fint. Vil du ha en vakthund? En pelshund? Har du tid til slik så anbefaler jeg en polarhund eller gjerne en golden retriever. Hadde labrador retriever når ungene var små og de koste seg virkelig med hverandre. Gikk turer, både på fjell og i hjemtraktene.

Takk for gode innspill :) Hvor mye plass tenker du at man bør ha hjemme for å ha en polarhund eller golden? Hvor gamle var barna dine da de begynte å være alene med hunden (om så bare hjemme)?

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere høres ut som vår familie, og vi har en samojed. Det er i mine øyne verdens beste hund! Han er alltid positiv, er med på alt, elsker barn og folk (nesten litt for mye), og er veldig glad i all slags aktivitet. Har aldri opplevd at han ikke vil noe, eller er misfornøyd. Dessuten er han verdens største sofagris 😄 Mange mener at samojeder røyter forferdelig, men jeg har vært borti MYE verre i andre raser. Samojeden vår røyter i perioder ved skifte av pels, men ellers veldig lite. Bare hver flink med å børste den et par ganger i uka :)

Anonymkode: 25587...ab7

Høres veldig koselig ut :) Hvordan funker det med barn og en såpass stor og sterk hund?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, napilut skrev:

Dette stemmer ikke med samojeden. Kanskje de andre polarrasene, men jeg har hatt flere samojeder og kjenner flere med denne rasen. Og ingenting av det du skriver her stemmer overens med vår erfaring. De er elskelige hunder som storkoser seg med mental og fysisk trening. De lærer svært fort (så lenge godbiter er med) og elsker det. Med samojed er det kanskje viktig å trene på positiv forsterkning, da de fort kan syns andre ting er morsommere hvis de ikke får igjen for det. Så lenge det er skryt og godbiter involvert, kan de lære hva som helst! Lojale og oppmerksomme mot familie og eier. Så klart, som med ALLE andre hunder kan de miste hodet litt innimellom, men dette er ikke typisk for rasen.

Takk for info, synes dette høres veldig bra ut for oss.

3 timer siden, Jytte skrev:

Da ville jeg gått for en av de tyske Spitz-rasene, en samojed eller en lapphund. Husk at det er viktig å kjøpe av rene linjer og da kan det være ventetid og kanskje litt tid med å undersøke hvor man får kjøpt. En samojed er rolig, har ikke jaktinstinkt eller vokteregenskaper (det siste har ingen av de polare rasene). Hvis mannen din skal bruke hunden på fjellet året rundt, håper jeg han er klar over at hunden kommer først i alle situasjoner når man slår leir. At han vet at man kan smøre honning på såre labber, at han kan dette. 

Fordelen med pelsstellet på de rasene jeg nevner er at børsting en gang i uka er nok.Børster du de litt mer oftere når de røyter, finner man bare støvdotter av underull. Enkelt. En korthåret rase høres ut som en som ikke røyter mye, men de har hår som setter seg fast i sofaen, og det er kjempeirriterende å få hår fast på klærne sine. Huff. 

En puddelrase vil bare få klumper i pelsen når dere går tur i snøen. 

En sibirsk husky vil ha jaktinstinkter som overgår det meste. Det er en rase som må være i bånd, og ikke å anbefale. Den krever også ekstremt mye mosjon. Alaska husky, har aldri hatt, men de jeg kjenner som har, lar de løpe løse også, de er lydige og glade hunder. Felles for polarhunder to er at de ikke krever like mye tur hver dag, etter en økt på fjellet kan de slappe av fullstendig i noen dager og det trenger ikke være etter et løp eller en Monsen-tur. 

Det finnes også fine blandinger, kanskje en omplasseringshund. Når dere vet hvilken hund dere er ute etter, finnes det kanskje en. Tror Fod for eksempel og Solplassen kan finne den rette hunden til dere. Valper er jo fine, men det er mange flotte hunder som omplasseres direkte fra eier gjennom fod og solplassen, og fra mattilsynet. 

Da tenker jeg en valp, de er så søte, men valper og en fem og en åtteåring, de vil elske det. Det med omplasseringshund, er jo noe å tenke på. Lykke til. Jeg forsto hva som sto i HI om barn og hund. Det høres positivt ut, foreldrene mine hadde også hunder.

Når jeg anbefaler å sjekke ut en voksen hund som trenger et nytt hjem, er det fordi det er altfor mange hunder som har hatt feil eiere, men dere får ikke en hund som har hatt feil eier, det er mange som må omplassere hunden sin og bikkja er helt ok, av andre grunner enn at de mistet kontrollen.

Spitz finnes i alle størrelser. Mye innavl, og problemer med patellalukasjon /knær. Sjekk ut rasene du vurderer. Regner med at dere har satt dere inn i det meste om hundehold. 

Takk for info. Tror nok ikke noen av oss er eksperter på kjerringråd mot såre poter ennå, men vi har jo bare såvidt begynt å sette oss inn i dette.

Omplasseringshund er en god idé, samtidig som det ville vært gøy å trene en valp fra den var liten. (Og mer slitsomt, garantert.)

Vi har heldigvis god tid til å finne ut av dette, siden vi ikke har bestemt oss ennå.

TS

• Liker 2
Skrevet

Tenker en golden eller labrador i ditt tilfelle nå, med tanke på barna. Min hund var voksen da vi fikk første babyen, så han var over valpetiden. Ungene tok han fint, snuste forsiktig på den minste og  ville være med å stelle, ja, hver eneste gang jeg skulle stelle vesla. Når de kom i skolealder var han helt herlig. Rolig og fin. (Hannhund forresten). Likte ikke at de skulle være alene med hund før de kom i tenårene, jeg leste og jeg vet av erfaring at det bør man ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samojed kanskje? De elsker snø og kulde. 

Anonymkode: cbf60...282

AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2019 den 16.56, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på rettrevir, og da gjerne en golden eller blanding mellom labrador og golden. Da får du en hund som kan være med joggeturer, fjellturer, og samtidig en hund som elsker dager hvor dere bare ligger på sofaen. Så klart blir det her veldig generelt, men de er familiegode og sosiale. 

Anonymkode: 16a08...e7d

Det er en utbredt misforståelse dette, at retrievere er sofapoteter. Min golden takler en rolig dag eller to hvis jeg en sjelden gang er syk, men de trenger jevnlig aktivisering. Min elsker ikke dager vi bare ligger på sofaen, men hun godtar det. Hunder er tilpasningsdyktige, men det betyr ikke at de ikke skal få nødvendig stimulering og mosjon. Retrieverne er dog ikke de mest krevende hunder, de som er avlet med tanke på jakt er opptil flere hakk mer aktive. 

Jeg ville ihvertfall tenkt på en hund med god pels og underull hvis dere skal overnatte ute hele året, min første tanke var samojed. Så bra at dere tar dere så god tid sammen med valpen til å begynne med! :)

Anonymkode: b4c4d...878

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Første jeg tenkte når jeg leste hovedinnlegget var finsk lapphund. Perfekte familiehund for uteglade folk. Og så ser jeg det er mange gode forslag her også. Men dere bør nok sikte dere mer mot gjeter enn jakt men også noe spiss. 

Mine forslag:

Finsk Lapphund

Islands fårhund

Buhund (veldig undervurdere rase)

Lundehund

Samojed

Vannhund (ibersk)

Dansk/svensk gårdshund (skal ikke undervurderes. Tøffinger det der bare de får gode klær)  

Anonymkode: 171b0...e6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bjeffer finsk lapphund veldig mye?

Ville dere helst hatt samojed eller finsk lapphund med barn under 10 år?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jaktlabrador

Anonymkode: ea1bf...4dc

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode innspill :) Hvor mye plass tenker du at man bør ha hjemme for å ha en polarhund eller golden? Hvor gamle var barna dine da de begynte å være alene med hunden (om så bare hjemme)?

Høres veldig koselig ut :) Hvordan funker det med barn og en såpass stor og sterk hund?

Barna vår er nå 9 og 13, og de har vært alene med samojeden noen timer om dagen fra han var valp. Samojeden ble jo brukt av samojedfolket som barnevakter når de var selv på jakt, og det merkes. De er utrolig glad i barn. På tur gjelder det jeg nevnte i forrige innlegg, mye positiv trening fra dag 1! Samojeden kan være sta, så start tidlig med trening. Vi har et skille på utstyr: halsbånd = gå rolig på tur, seletøy = ut å jobbe. Dette lærte han fort og gjør turene enklere. Selvom samojeden er glad i trekk og er en polarrase, betyr det absolutt ikke at han drar folk avgårde på tur. Han er som en hvilken som helst annen rase, og som med alle andre, må det trening til. 

Samojeden trenger ikke så mye plass, men den vil jo helst være mye ute. Vår kan ligge ute å sove i full vinterstorm 😅 det er det vitgste, at dere har en liten uteplass til den og at den kan gå ut når den vil. En liten hundegård, eller inngjerdet veranda er et must. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna vår er nå 9 og 13, og de har vært alene med samojeden noen timer om dagen fra han var valp. Samojeden ble jo brukt av samojedfolket som barnevakter når de var selv på jakt, og det merkes. De er utrolig glad i barn. På tur gjelder det jeg nevnte i forrige innlegg, mye positiv trening fra dag 1! Samojeden kan være sta, så start tidlig med trening. Vi har et skille på utstyr: halsbånd = gå rolig på tur, seletøy = ut å jobbe. Dette lærte han fort og gjør turene enklere. Selvom samojeden er glad i trekk og er en polarrase, betyr det absolutt ikke at han drar folk avgårde på tur. Han er som en hvilken som helst annen rase, og som med alle andre, må det trening til. 

Samojeden trenger ikke så mye plass, men den vil jo helst være mye ute. Vår kan ligge ute å sove i full vinterstorm 😅 det er det vitgste, at dere har en liten uteplass til den og at den kan gå ut når den vil. En liten hundegård, eller inngjerdet veranda er et must. 

Dette kan vi få til 😊

Er veldig innstilt på å trene masse på å få hunden til å gå fint i bånd og kun trekke når selen er på (f.eks.), uansett rase.

Godt å høre at barna ikke trenger å være 18 år før de er alene med hunden etter skolen 😅

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at barna ikke trenger å være 18 år før de er alene med hunden etter skolen 😅

Må jo se an både hunden og barna. Og både hunden og barna må ha trening og være store nok og bevisste nok på at hunden er et levende vesen og ikke et leketøy. Men her har det fungert utmerket at de er hjemme alene med hunden alene 1-2 timer daglig. De gir han mat og går turer. 

Noen vil nok mene at det er galskap (hvetfall på KG), men de fleste jeg kjenner med hund, er i samme situasjon. Ta med barna på valpekurs, og involver dem i treningen, det et veldig viktig! Uansett rase. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan vi få til 😊

Er veldig innstilt på å trene masse på å få hunden til å gå fint i bånd og kun trekke når selen er på (f.eks.), uansett rase.

Min datter har vært alene hjemme med hundene fra hun var 8 år, men har hun hatt med seg venninner så har hun satt hundene inn på hunderommet. På kveldene når min datter legger seg så går hundene også på rommet for å sove.  

Mine labradorer røyter mye to ganger i året, den ene røyter i tillegg litt av og til. Begge er meget lærevillige og lettlært. De har vært på flere mils turer både sommer og vinter og kjenner meg ikke igjen i at de er daffe. Labradorene er fulle av energi når de får lov til det og rolige når de skal være det. Pelsen er helt fantastisk og jeg trenger bare å vaske de ca. en gang i året. Supre hunder og ta på tur, jeg bruker de en del foran spark vinterhalvåret og det går unna. Om sommeren når vi går på fjellet går ungene med hundene i belte for å få litt drahjelp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bjeffer finsk lapphund veldig mye?

Ville dere helst hatt samojed eller finsk lapphund med barn under 10 år?

TS

Om hunden er stressa eller utilpass. Men så lenge hunden er trygg og vet sin plass. Og får utløp for energi så behøver den ikke varsle. 

Anonymkode: 171b0...e6e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...