Gå til innhold

Hund for aktiv familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker råd om hvilken hund vi bør velge, hvis vi bestemmer oss for å få en (er i tenkeboksen, for man skal jo være 100 % sikker på at man har tid og ork).

Vi har to barn som er 5 og 8.

Vi har aldri hatt hund før, men tenker å lese mye om hundetrening og gå på kurs.

Vi er mye ute, spesielt i feriene. Skiturer og fjellturer. Men vi har også dager der vi slækker skikkelig. Ønsker en hund som takler snø og kulde!

Jeg har lyst til å bruke mye tid til mental trening av hunden, mannen har lyst å bruke mye tid på fysisk trening/tur. Jeg har veldig lyst å kunne jogge med hunden. Mannen vil gjerne at den skal bli med på overnattingsturer ute hele året.

Barna våre er svært aktive og har et høyt støynivå, men er flinke med hunder de gangene vi er sammen med andres hunder. De har selvfølgelig veldig lyst på hund :) 

Vi kommer til å sette av minst 8-12 uker ferie sammen med valpen. Mannen har fleksible dager på jobb, og kan eventuelt stikke hjem midt på dagen i starten. I tillegg slutter barna tidlig på skolen (det vi må finne ut er hvor tidlig barna kan være alene med hunden).

Noen som har forslag til rase? 

Andre ting vi bør tenke på?

Anonymkode: 79a5b...039

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker råd om hvilken hund vi bør velge, hvis vi bestemmer oss for å få en (er i tenkeboksen, for man skal jo være 100 % sikker på at man har tid og ork).

Vi har to barn som er 5 og 8.

Vi har aldri hatt hund før, men tenker å lese mye om hundetrening og gå på kurs.

Vi er mye ute, spesielt i feriene. Skiturer og fjellturer. Men vi har også dager der vi slækker skikkelig. Ønsker en hund som takler snø og kulde!

Jeg har lyst til å bruke mye tid til mental trening av hunden, mannen har lyst å bruke mye tid på fysisk trening/tur. Jeg har veldig lyst å kunne jogge med hunden. Mannen vil gjerne at den skal bli med på overnattingsturer ute hele året.

Barna våre er svært aktive og har et høyt støynivå, men er flinke med hunder de gangene vi er sammen med andres hunder. De har selvfølgelig veldig lyst på hund :) 

Vi kommer til å sette av minst 8-12 uker ferie sammen med valpen. Mannen har fleksible dager på jobb, og kan eventuelt stikke hjem midt på dagen i starten. I tillegg slutter barna tidlig på skolen (det vi må finne ut er hvor tidlig barna kan være alene med hunden).

Noen som har forslag til rase? 

Andre ting vi bør tenke på?

Barn bør ikke ha ansvar for en ung hund, vent til den er ferdig med "tenårene" (2år), Vil si at dine på 5 og 8 ikke bør ha ansvar hjemme alene med hund før de er tenåringer!

Anonymkode: 8e9a0...9cb

• Liker 9
Skrevet

Størrelse?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på rettrevir, og da gjerne en golden eller blanding mellom labrador og golden. Da får du en hund som kan være med joggeturer, fjellturer, og samtidig en hund som elsker dager hvor dere bare ligger på sofaen. Så klart blir det her veldig generelt, men de er familiegode og sosiale. 

Når det gjelder barn syns jeg ikke barna bør få ansvar for hunden når de er så unge. 

Anonymkode: 16a08...e7d

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Diamant20 skrev:

Størrelse?

Gjerne mellomstor :) 

AnonymBruker
Skrevet

Glemte forresten å skrive: minst mulig pelsstell og røyting.

Skrevet

Tenkte egentlig på shetland sheepdog, men det er litt pelsstell da

AnonymBruker
Skrevet

De fleste hunder kan tilpasse seg deres aktivitetsnivå, kanskje bortsett fra bulldog og mynder (første på grunn av pust, og siste på grunn av at de tåler kulde dårlig). Altså ville jeg fokusere på hunderaser som er barnevennlige, og ikke for store, dersom dere tenker at barna skal lufte dem om ikke altfor mange år. En familie jeg kjenner har verdens herligste rottweiler, men 15 åringen i huset kan fremdeles ikke holde henne i bånd, i tilfelle hun plutselig drar til. 

Jeg har Lhasa apso, og det er små og vennlige hunder. Elsker mennesker, er lettlærte, kan ha rolige dager uten å bli rastløse, men blir ikke sliten av krevende turer. Pelsen må klippes (De er røytefrie og allergivennlig), og har man litt pels på dem tåler de godt kulde. (Helt kortklippet tåler de det dårlig.)

Dette er nok ikke en rase de fleste svært aktive familier tenker på, men du verden som de kan gå langturer! Og de går gjerne fire ganger så langt som oss, og løper og leker videre når vi kommer frem. 

Det finnes også større varianter av samme "familie". Altså utseende og lynne. Husker ikke her og nå hva de heter. Tibetansk et eller annet. :)

Anbefaler at dere setter opp en liste over ønsker, og så krysser ut rase etter rase, til dere finner rasen som tilfredsstiller kravene best. Det var slik vi endte opp med Lhasa apso. En rase vi aldri hadde hørt om før. :)

Anonymkode: d80b3...a0f

AnonymBruker
Skrevet

"Det finnes også større varianter av samme "familie". Altså utseende og lynne. Husker ikke her og nå hva de heter. Tibetansk et eller annet. :)"

Tibetansk terrier... som ikke er en terrier. :)

Anonymkode: d80b3...a0f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes jo at alle hunder fortjener å leve hos en aktiv familie / eier. Alle hunder (som er friske, puster normalt og har en sunn kroppsbygning) kan bli den aktive hunden dere ønsker. Derfor er det bedre å se på andre egenskaper enn hvor mye fysisk aktivitet dere har i hverdagen, tenker jeg.

Se på hundenes bruksområde, hva de er avlet frem til kan si mye om hvordan de vil oppføre seg. Det kan være sterke vaktgener i en hund som i dag brukes som en selskapshund, f.eks. Se også på størrelsen på hunden (den må sikres, helst i bur, i bilen). Er rasen frisk og rask, er den etisk avlet på? Er den kjent for å trives best i en stor familie? 

Jeg tok mange runder på Internett og hjem til oppdrettere av ulike raser, og havnet til slutt på japansk spisshund. Den knytter seg ofte til én person, men i gjengjeld er den veldig opptatt av denne personen og enkel å lære opp. Den ville være med på alt, både ute og inne, og det passet utmerket. Sammen med størrelse, utseende og væremåte ble det en bra match for meg. 

Så bare les masse om ulike raser, og lag ei gjerne en sjekkliste på hva dere ønsker i en hund. Noen egenskaper er viktigere enn andre. Så kan dere melde dere inn i Facebookgruppene for folk med rasen og spørre hvordan vanlige folk trives med dem, og kanskje om noen i nærheten av dere kunne tenke seg besøk.

Anonymkode: a34c7...1b8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere kommer til å bruke så mye tid både på mental og fysisk trening så kan kanskje en toller være noe. Kanskje en lagotto kan være et alternativ, men krever en del pelsstell. Jeg har to labradorer, den første fikk jeg da min datter var 6 år, de er fulle av energi ute, men veldig rolige og kosete inne.

Anonymkode: 60764...4df

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte islandsk fårehund.

Anonymkode: 6a6dd...31f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Labradoren er en stabil og allsidig hund. Og så har den underull, så den er godt rustet for å være ute på vinteren. Vi har vært på overnattingsturer i telt på vinteren med våres labradorer, vi har sydd om sovepose til de så de slipper å fryse på natten når det er ordentlig kaldt, men til høst og vår så holder det lenge med et jervenhi og et liggeunderlag. 🙂 

De kan trekke på ski, de tåler fint hviledager, de pleier å være veldig glad i barn, de liker å trene og jobbe, det er lite lyd fra de og lite pelsstell. Pelsen er selvrensende så de trenger ikke å vaskes særlig ofte med mindre man får en som liker å rulle seg i ting, da. 

Labradoren er også en veldig fin førstegangshund, den er enkel å lære opp. 

Men den er ganske krevende i valpe- og unghundsperioden. 

Labradoren er også en ganske frisk rase,  sykdom forekommer selvfølgelig, men stort sett friske hunder. 

Hvis du skal gå for labrador så sjekk stamtavle for avlshundene i forhold til øyesykdommer og HD/AD. Og snakk med oppdretter om det har vært tilfeller av epilepsi eller allergi hos tidligere avkom eller nærmeste familie av avlshundene. 

Anonymkode: 7fcb9...59e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte islandsk fårehund.

Anonymkode: 6a6dd...31f

Den så veldig interessant ut! Men virker som den bjeffer en del? Vi har allerede bråkete barn, ser for meg naboene ikke blir veldig glade for enda en :P 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Labradoren er en stabil og allsidig hund. Og så har den underull, så den er godt rustet for å være ute på vinteren. Vi har vært på overnattingsturer i telt på vinteren med våres labradorer, vi har sydd om sovepose til de så de slipper å fryse på natten når det er ordentlig kaldt, men til høst og vår så holder det lenge med et jervenhi og et liggeunderlag. 🙂 

De kan trekke på ski, de tåler fint hviledager, de pleier å være veldig glad i barn, de liker å trene og jobbe, det er lite lyd fra de og lite pelsstell. Pelsen er selvrensende så de trenger ikke å vaskes særlig ofte med mindre man får en som liker å rulle seg i ting, da. 

Labradoren er også en veldig fin førstegangshund, den er enkel å lære opp. 

Men den er ganske krevende i valpe- og unghundsperioden. 

Labradoren er også en ganske frisk rase,  sykdom forekommer selvfølgelig, men stort sett friske hunder. 

Hvis du skal gå for labrador så sjekk stamtavle for avlshundene i forhold til øyesykdommer og HD/AD. Og snakk med oppdretter om det har vært tilfeller av epilepsi eller allergi hos tidligere avkom eller nærmeste familie av avlshundene. 

Anonymkode: 7fcb9...59e

Takk for tips! De er jo veldig fine ja, og som du sier er det nok den typiske førstegangshunden.

Noen her som har erfaring med polarhunder?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva med eurasier?

Anonymkode: 17baf...31f

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en golden retriever? Jeg eier en golden selv, de er veldi snille hunder som lærer veldig fort. De trenger en del trim (2-3 timer daglig) og en del stimulans. De er også veldig tålmodige og passer derfor godt i barnefamilier om de har tid nok. Jeg ville undersøkt om denne rasen kunne passet dere😊

Anonymkode: b0201...18f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Polarhunder er fine hunder, men da er det viktig å være forberedt på at de aldri kan være løse! 

Anonymkode: 91be2...b78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Polarhunder er fine hunder, men da er det viktig å være forberedt på at de aldri kan være løse! 

Anonymkode: 91be2...b78

Enig. Hadde tenkt å foreslå malamute selv. De er fantastiske! Utrolige turkamerater og rolig lynne, og knytter seg kjempegodt til familien.  Men det var denne pelsen da.. 

Også ville jeg ikke sendt ungene alene med en malamute... Og den må jo alltid være i bånd sånn egentlig (men vi kan ha vår løs). 

Anonymkode: 9ef79...e78

Skrevet

Polarhund = Røyting.

Ut i fra deres aktivitetsbehov vil jeg ikke anbefale golden eller labrador. Jeg tolker det som om dere er en aktiv familie,da kan de bli litt for daffe. Polarhunder og golden/labrador er ganske to forskjellige type hunder når det kommer til aktivitetsnivå.

Jeg ser dere ønsker minst mulig røyting og pelsstell men vil bare nevne noen raser som kan være aktuelle for dere.

-Breton (aktiv fuglehund)

-australian shepherd 

- finsk lapphund

-samojed

-bearded collie 

-hovawart (Den er stor igjen,men verdt å nevne).

-tysk spets - grosspitz og mittelspitz

-lagotto

-spansk hannhund

-portugisisk hannhund

Jeg har nevnt litt forskjellige raser jeg kan anbefale. Men det er viktig at dere tenker nøye gjennom hundevalget deres. Barn skal ikke ha ansvar for lufting av hund. Og det er viktig å tenke på hvor mye tid man ønsker å bruke på hunden om dagen og i uka og deretter rasevalg. Anbefaler å lese seg opp på www.nkk.no om de forskjellige rasene og ta gjerne kontakt med forskjellige raseklubber og oppdrettere. :)

-

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips, skal sjekke ut disse!

Ser mange har hengt seg opp i at vi skal finne ut når barna kan være alene med hunden. Tenker selvfølgelig ikke at barna skal lufte hunden alene, men at de kommer tidlig hjem og kan holde hunden med selskap, slippe den ut i luftegård etc. Etter hvert. Som sagt, dette er en av tingene vi vet at vi må finne ut av.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...