AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #1 Skrevet 10. mars 2019 En gynekologstol for menn ble laget for å illustrere et viktig poeng, i en verden hvor kvinner blir «glemt» i innovasjon og produktutvikling. https://www.dagbladet.no/nyheter/mener-verden-er-designet-for-menn-koster-mange-kvinner-livet/70815929 Dette er jo reinspikka tøv. Anonymkode: ca5a4...a31 2
Tran09 Skrevet 10. mars 2019 #2 Skrevet 10. mars 2019 Jeg synes artikkelen var morsom jeg. Er nok mye sant som man ikke tenker over, som sikkerhet i bil. Men jeg kommer aldri til å kjøpe en "damebil" om det kommer, så da kan jeg bare ha det så godt gynokologer skal selvsagt få jobbe best mulig, jeg føler meg ikke spesielt sårbar i stolen at det gjør noe. Har ikke hatt noen personlige problemer med andre ting som står i artikkelen, annet enn do-problematikken. Vil heller fokusere på prevensjonsmidler og at kvinner må betale i dyre dommer for hormoner mens gutta kan bestille kondomer gratis på nett. Men snart kommer sæddrepende krem og p-piller til menn, så da kan jeg gå over til å klage på ulik lønn for likt arbeid, at jentebukser ikke har skikkelige lommer hvor man faktisk kan oppbevare ting og at vitaminer til "damer" koster mer enn nøytrale vitaminer til begge kjønn. 2
herzeleid Skrevet 10. mars 2019 #3 Skrevet 10. mars 2019 Tenk at en faktisk bruker penger på dette: Sitat Ljunggren trekker fram tre av de svenske bidragsyterne til boka. Emma Börjesson, Anna Isaksson og Karin Ehrnberger forsker på normkritisk design. Sammen med andre forskere har de laget en prototyp av den mannlige gynekologstolen - en androstol. Denne kan bli brukt i underlivsundersøkelse av prostata. Mannen ligger med rumpa til værs og utstyret i løse lufta. - Androstolen er et eksempel på hvordan kjønnsperspektiver på produktutvikling kan lede til innovasjon. Men, i androstolen har de også forsøkt å «bygge inn» følelsen av sårbarhet som kvinner har når de må legge seg i en gynekologisk stol. Stolen er designet for å være bekvem for legene. Det ligger innebygd i noen produkter uten at det tenkes over - en form for makt.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #4 Skrevet 10. mars 2019 Veldig interessant! Anonymkode: c960a...25b 1
Ironically_me Skrevet 10. mars 2019 #5 Skrevet 10. mars 2019 Verden er generelt sett et 'falig' sted... Hender støtt og stadig jeg får disse plakatopphengskrokene i øynene når jeg går på butikken. Dessuten bør jeg lære meg å slå pin kode med tåa, både ved bensin pumpa og i butikken. Du verden så lavt plassert!
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #6 Skrevet 10. mars 2019 Mange gjenstander har blitt lagd hovedsaklig av menn og det er da naturlig at noen ganger passer de ikke helt til kvinner. Ser ikke hvorfor dette er noe å føle seg krenket av. Det er ikke som om de klrever e endring, de påpeker det og kanskje kan det gi inspirasjon til noen oppfinnere som kan lage nye gjenstander som også passer kvinner Tenk hvor fantastisk det hadde vært om noen lagde en bedre stol for gynekologiske undersøkelser ! Anonymkode: ef57c...14f 1
Trøndere1 Skrevet 10. mars 2019 #7 Skrevet 10. mars 2019 1 time siden, Tran09 skrev: Jeg synes artikkelen var morsom jeg. Er nok mye sant som man ikke tenker over, som sikkerhet i bil. Men jeg kommer aldri til å kjøpe en "damebil" om det kommer, så da kan jeg bare ha det så godt gynokologer skal selvsagt få jobbe best mulig, jeg føler meg ikke spesielt sårbar i stolen at det gjør noe. Har ikke hatt noen personlige problemer med andre ting som står i artikkelen, annet enn do-problematikken. Vil heller fokusere på prevensjonsmidler og at kvinner må betale i dyre dommer for hormoner mens gutta kan bestille kondomer gratis på nett. Men snart kommer sæddrepende krem og p-piller til menn, så da kan jeg gå over til å klage på ulik lønn for likt arbeid, at jentebukser ikke har skikkelige lommer hvor man faktisk kan oppbevare ting og at vitaminer til "damer" koster mer enn nøytrale vitaminer til begge kjønn. Hvem sier at det kommer p-piller for menn ? Sist jeg leste om det var det ingen optimisme rundt det temaet.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #8 Skrevet 10. mars 2019 6 minutter siden, Ironically_me skrev: Verden er generelt sett et 'falig' sted... Hender støtt og stadig jeg får disse plakatopphengskrokene i øynene når jeg går på butikken. Dessuten bør jeg lære meg å slå pin kode med tåa, både ved bensin pumpa og i butikken. Du verden så lavt plassert! Neimen stakkars deg, da! Imidlertid er det ikke sår i skallen som er verst for damene når designet ikke funker for dem. Det er for eksempel dette: Det er flest menn som blir skadd i trafikkulykker. Men hvis en kvinne er involvert i en bilulykke er det 47 prosent høyere sannsynlighet for at hun vil bli alvorlig skadd, og 71 prosent høyere at hun vil bli moderat skadet. Det er også 17 prosent mer trolig at hun vil dø. Dette har med hvordan bilen er designet - og for hvem. (Sitat fra artikkelen i HI.) Og det finnes heller ikke gode nok setebelter for gravide. Men pytt sann! Anonymkode: f2d32...37e 7
Ironically_me Skrevet 10. mars 2019 #9 Skrevet 10. mars 2019 Shhh 6 minutter siden, AnonymBruker said: Neimen stakkars deg, da! Imidlertid er det ikke sår i skallen som er verst for damene når designet ikke funker for dem. Det er for eksempel dette: Det er flest menn som blir skadd i trafikkulykker. Men hvis en kvinne er involvert i en bilulykke er det 47 prosent høyere sannsynlighet for at hun vil bli alvorlig skadd, og 71 prosent høyere at hun vil bli moderat skadet. Det er også 17 prosent mer trolig at hun vil dø. Dette har med hvordan bilen er designet - og for hvem. (Sitat fra artikkelen i HI.) Og det finnes heller ikke gode nok setebelter for gravide. Men pytt sann! Anonymkode: f2d32...37e Shhh! Ikke så høyt! Vil du at det skal bli forbud å kjøre bil for gravide?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #10 Skrevet 10. mars 2019 Det eneste problemet med gynekologistolen er jo at den tydeligvis er lagd for små kvinner. Jeg er ikke mer enn 178 høy og likevel er beina mine er for lange slik at den"bøylen" som knehasene skal hvile på kommer langt opp på baksiden av lårene mine. Anonymkode: 8b2f9...473 1
OPIgirl Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange gjenstander har blitt lagd hovedsaklig av menn og det er da naturlig at noen ganger passer de ikke helt til kvinner. Ser ikke hvorfor dette er noe å føle seg krenket av. Det er ikke som om de klrever e endring, de påpeker det og kanskje kan det gi inspirasjon til noen oppfinnere som kan lage nye gjenstander som også passer kvinner Tenk hvor fantastisk det hadde vært om noen lagde en bedre stol for gynekologiske undersøkelser ! Anonymkode: ef57c...14f Det er da ingen som har nevnt noe om å føle seg krenket. Nå må bli slutt på missbruk av ordet. 3
Gjest hind Skrevet 11. mars 2019 #12 Skrevet 11. mars 2019 16 hours ago, Tran09 said: Jeg synes artikkelen var morsom jeg. Er nok mye sant som man ikke tenker over, som sikkerhet i bil. Men jeg kommer aldri til å kjøpe en "damebil" om det kommer, så da kan jeg bare ha det så godt gynokologer skal selvsagt få jobbe best mulig, jeg føler meg ikke spesielt sårbar i stolen at det gjør noe. Har ikke hatt noen personlige problemer med andre ting som står i artikkelen, annet enn do-problematikken. Vil heller fokusere på prevensjonsmidler og at kvinner må betale i dyre dommer for hormoner mens gutta kan bestille kondomer gratis på nett. Men snart kommer sæddrepende krem og p-piller til menn, så da kan jeg gå over til å klage på ulik lønn for likt arbeid, at jentebukser ikke har skikkelige lommer hvor man faktisk kan oppbevare ting og at vitaminer til "damer" koster mer enn nøytrale vitaminer til begge kjønn. Og ikke minst på at mannen er malen innen medisin og medisinsk forskning. Kvinnekroppen reagerer ganske annerledes på mange medisiner og behandlinger, og symptomene våre er ofte ulik mennenes, men likevel er det mannens symptomer på for eksempel hjerteinfarkt vi læres opp til å kjenne igjen.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #13 Skrevet 11. mars 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Neimen stakkars deg, da! Imidlertid er det ikke sår i skallen som er verst for damene når designet ikke funker for dem. Det er for eksempel dette: Det er flest menn som blir skadd i trafikkulykker. Men hvis en kvinne er involvert i en bilulykke er det 47 prosent høyere sannsynlighet for at hun vil bli alvorlig skadd, og 71 prosent høyere at hun vil bli moderat skadet. Det er også 17 prosent mer trolig at hun vil dø. Dette har med hvordan bilen er designet - og for hvem. (Sitat fra artikkelen i HI.) Og det finnes heller ikke gode nok setebelter for gravide. Men pytt sann! Anonymkode: f2d32...37e Menn har langt større sjanse å dø i arbeidsulykker enn kvinner. Hvem dør hovedsakelig i krig? menn. Verden er et farlig sted for begge kjønn ikke bare kvinner. Anonymkode: ca5a4...a31 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #14 Skrevet 12. mars 2019 On 3/10/2019 at 4:24 PM, AnonymBruker said: Neimen stakkars deg, da! Imidlertid er det ikke sår i skallen som er verst for damene når designet ikke funker for dem. Det er for eksempel dette: Det er flest menn som blir skadd i trafikkulykker. Men hvis en kvinne er involvert i en bilulykke er det 47 prosent høyere sannsynlighet for at hun vil bli alvorlig skadd, og 71 prosent høyere at hun vil bli moderat skadet. Det er også 17 prosent mer trolig at hun vil dø. Dette har med hvordan bilen er designet - og for hvem. (Sitat fra artikkelen i HI.) Og det finnes heller ikke gode nok setebelter for gravide. Men pytt sann! Anonymkode: f2d32...37e Så oppfinn ting selv da, i stedet for å bare klage. Alt du ser rundt deg er oppfunnet og lagd av en mann. Gjør noe med det hvis du ikke liker det. Anonymkode: 6c268...469 4
herzeleid Skrevet 12. mars 2019 #15 Skrevet 12. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så oppfinn ting selv da, i stedet for å bare klage. Alt du ser rundt deg er oppfunnet og lagd av en mann. Gjør noe med det hvis du ikke liker det. Anonymkode: 6c268...469 Akkurat dette er en stor del av problemet med den moderne feminismen. En krever i veldig stor grad at "Noen André" skal ordne opp, heller enn å gjøre noe selv. I stede for å brette opp ermene og starte egne bedrifter finner en frem tusj og papp og går i 8. mars tog under "Flere kvinnelige gründere". Heller enn å ta seg jobb og utdannelse som gir god utdannelse går en i tog for "likelønn" (selv om en allerede har dette) og heller enn å ta de vanskelige og tunge utdannelsene og jobbene som gir anledning til å ta del i teknologiutvikling klager en på at teknologien utviklet i hovedsak av menn ikke er tilgjengelig nok. Sånn sett er det jo også noen gode forbilder i artikkelen, der kvinner faktisk tar del i utviklingen, selv om det er synd at en velger å fokusere på slikt som denne stolen, som virker å ha et uttrykt "hevnmoment" bygget inn i seg. Med andre ord at det er viktigere å "ta" menn, enn å gjøre det bedre for kvinner. Så er det klart at kvinner ikke alltid har hatt den fulle tilgangen til å bidra til den teknologiske utviklingen som de har hatt de siste tiårene, og de som driver utviklingen trenger jo faktisk denne tilbakemeldingen fra kvinner for å utvikle bedre produkter, så bidrag som dette er jo i hovedsak positivt. Jeg skulle bare ønske en var flinkere til å gjøre, heller enn å kreve at ting skal blir gjort for en. 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #16 Skrevet 12. mars 2019 23 timer siden, hind skrev: Og ikke minst på at mannen er malen innen medisin og medisinsk forskning. Kvinnekroppen reagerer ganske annerledes på mange medisiner og behandlinger, og symptomene våre er ofte ulik mennenes, men likevel er det mannens symptomer på for eksempel hjerteinfarkt vi læres opp til å kjenne igjen. Hvis du også vil være forsøkskanin for nye medisiner og behandlinger så står du helt fritt til å melde deg for å gjøre det... Anonymkode: b5f4c...ada
Skiftenøkkel Skrevet 12. mars 2019 #17 Skrevet 12. mars 2019 og som mann stiller en med handicap i barnefordelingssaker.. perfekt balansert får vi det aldri likevel.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #18 Skrevet 12. mars 2019 På 10.3.2019 den 15.12, AnonymBruker skrev: En gynekologstol for menn ble laget for å illustrere et viktig poeng, i en verden hvor kvinner blir «glemt» i innovasjon og produktutvikling. https://www.dagbladet.no/nyheter/mener-verden-er-designet-for-menn-koster-mange-kvinner-livet/70815929 Dette er jo reinspikka tøv. Anonymkode: ca5a4...a31 Ennting er i alle fall sikkert. Toaletter designet av menn og til bruk for kvinner på kjøpesentre og andre offentlige steder, er ofte så små at designeren har glemt at kvinner sitter på toalettet. Størrelsen er gjerne slik at en mann akkurat får plass til å gå inn, stå og gjøre det han skal, for så å rygge ut igjen. Ikke en eneste knagg eller veske hylle. Kvinner trenger gjerne å ta av en lang jakke eller annet ytterplagg, før de setter seg ned, uten å måtte slenge klær og veske på et gulv der knapt beina får plass. Er en så syndig å henge veske og jakke på dørhåndtaket, så kan du være sikker på at det kommer en person og trykker ned dørhåndtaket fordi de ikke forstår at når det er rødt på dørlåsen så er døra stengt. Når dørhåndtaket trykkes ned, så raser alt den på innsiden har hengt på dørhåndtaket i gulvet. Og når en er på et sånt trangt nødløsningstoalett, så er en der ikke for fornøyelsesens eller hyggens skyld. Derfor blir en fortest mulig ferdig, noe den på utsiden bør forstå uten å trykke ned dørhåndtaket sytten ganger. Takk, det var dagens utbløsing. La mennene bruke kvinnlig gynekologstol. De trenger ikke egen stol. Anonymkode: 645a7...55b 6
herzeleid Skrevet 12. mars 2019 #19 Skrevet 12. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: La mennene bruke kvinnlig gynekologstol. De trenger ikke egen stol. Anonymkode: 645a7...55b Vi trenger vel egentlig ikke en slik stol i det hele tatt? 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #20 Skrevet 12. mars 2019 Ut fra logikken i den artikkelen er fly designet av kvinner for å diskriminere høye menn ved å tvinge de å sitte trangt og ubehagelig. Dette var ikke en spesielt balansert artikkel. Anonymkode: 405dd...4f1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå