AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #1 Skrevet 10. mars 2019 Jeg jobber som lærer, har gjort det i 8 år, og føler at jeg knapt orker å stå opp om morgenene for å gå på jobb. Virkelig hater jobben. Har tenkt på hva jeg kan jobbe som utenom å være lærer, men ser ut som om jeg ikke er kvalifisert for noe. Derfor har jeg begynt å tenke på IT-studier, og mange av de er jo tilgjengelige som deltid nettstudier. Har barn og boliglån, så tenker at kanskje nettstudier er det eneste som kanskje kan være mulig. Men, et studie jeg har sett på, er 2 år heltid (altså "vanlige" studier), men det har jeg nok ikke mulighet til pga.økonomi. Men, det samme studiet er 4 år deltid nettstudie. Jeg tar ting ganske lett, og har en søster som jobber med IT og vil hjelpe meg. Er det mulig å forsere et slikt utdanningsløp, og kanskje greie det på kortere tid, eller er det veldig strengt? Noen som har prøvd, og hvordan gikk det? Skjønner at nettstudier krever mye selvdisiplin, og er forberedt på å gjøre en god innsats. Anonymkode: 2c2ba...6fe
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #2 Skrevet 10. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som lærer, har gjort det i 8 år, og føler at jeg knapt orker å stå opp om morgenene for å gå på jobb. Virkelig hater jobben. Har tenkt på hva jeg kan jobbe som utenom å være lærer, men ser ut som om jeg ikke er kvalifisert for noe. Derfor har jeg begynt å tenke på IT-studier, og mange av de er jo tilgjengelige som deltid nettstudier. Har barn og boliglån, så tenker at kanskje nettstudier er det eneste som kanskje kan være mulig. Men, et studie jeg har sett på, er 2 år heltid (altså "vanlige" studier), men det har jeg nok ikke mulighet til pga.økonomi. Men, det samme studiet er 4 år deltid nettstudie. Jeg tar ting ganske lett, og har en søster som jobber med IT og vil hjelpe meg. Er det mulig å forsere et slikt utdanningsløp, og kanskje greie det på kortere tid, eller er det veldig strengt? Noen som har prøvd, og hvordan gikk det? Skjønner at nettstudier krever mye selvdisiplin, og er forberedt på å gjøre en god innsats. Anonymkode: 2c2ba...6fe det går sikkert fint. er flere på mitt studie (100%) som jobber 50% nå uten problemer men det avhenger sikkert av hvilken linje og skole du ønsker gå på så jeg ville sendt en mail til studiekoordinator. deltid og nettbasert er jo virkelig fantastisk mulighet for mange av oss. Anonymkode: 419c9...9a0
astakatt Skrevet 10. mars 2019 #3 Skrevet 10. mars 2019 Jeg har ikke veldig mye kjennskap til disse nettstudiene, men jeg hadde vurdert å studere informatikk på UiO. Men mindre du går interaksjonsdesign, er det nesten ingen obligatorisk oppmøte, og siden du har studert før, kan du bruke studiepoeng fra lærerutdanningen din som frie emner. Da trenger du bare ca. 120 studiepoeng for å få en bachelor. Det er et fag i 4. semester som inkluderer prosjektarbeid i grupper, men jeg antar at det finnes grupper som består av folk som studerer på deltid og kanskje ikke bor i Oslo. Og i verste tilfelle kan du rett og slett droppe dette faget og heller få fritt sammensatt bachelor i informatikk (det er veldig vanlig på UiO).
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #4 Skrevet 10. mars 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Men, et studie jeg har sett på, er 2 år heltid (altså "vanlige" studier), men det har jeg nok ikke mulighet til pga.økonomi. Anonymkode: 2c2ba...6fe 2 år heltid? Bachelor er 3 år. Sjekk uansett jobbmulighetene etter det studiet. Anonymkode: faa38...9b1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #5 Skrevet 10. mars 2019 25 minutter siden, astakatt skrev: Jeg har ikke veldig mye kjennskap til disse nettstudiene, men jeg hadde vurdert å studere informatikk på UiO. Men mindre du går interaksjonsdesign, er det nesten ingen obligatorisk oppmøte, og siden du har studert før, kan du bruke studiepoeng fra lærerutdanningen din som frie emner. Da trenger du bare ca. 120 studiepoeng for å få en bachelor. Det er et fag i 4. semester som inkluderer prosjektarbeid i grupper, men jeg antar at det finnes grupper som består av folk som studerer på deltid og kanskje ikke bor i Oslo. Og i verste tilfelle kan du rett og slett droppe dette faget og heller få fritt sammensatt bachelor i informatikk (det er veldig vanlig på UiO). Jeg har sett på det, men tror det blir for krevende å studere så mange emner og hvor alle emnene har obligatorisk oppmøte minst første gang. Det er vel heller ikke nødvendig å ta bachelor, finnes også kurs som er på 1-2 år. Har mastergrad i historie fra før bl.a., og det er jo ikke relevant for informatikk så får vel ikke innpasset noen emner derfra. Anonymkode: 2c2ba...6fe
astakatt Skrevet 10. mars 2019 #6 Skrevet 10. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har sett på det, men tror det blir for krevende å studere så mange emner og hvor alle emnene har obligatorisk oppmøte minst første gang. Det er vel heller ikke nødvendig å ta bachelor, finnes også kurs som er på 1-2 år. Har mastergrad i historie fra før bl.a., og det er jo ikke relevant for informatikk så får vel ikke innpasset noen emner derfra. Anonymkode: 2c2ba...6fe Teknisk sett er det obligatorisk oppmøte på første forelesning i innføringsfagene, men hvis du ikke møter opp, må du bare etteranmelde deg når påmeldingen åpnes for enkeltemnestudenter. Det er ikke noe problem. Og det er 50 helt frie studiepoeng - du kan absolutt bruke studiepoeng fra helt andre fagområder (jeg har fått innpasset emner i historie og språk)! Og hvis du studerer på deltid, er det nok bare krav om 50% studieprogresjon for å beholde studieretten, så det ville bare bli 30 poeng i året. Så jeg tror du hadde klart det! Da slipper du å betale skolepenger (vet ikke om det er en privat skole du vurderer?) og i tillegg så er informatikkstudenter fra UiO veldig etterspurt i arbeidsmarkedet akkurat nå. Vet ikke om det er like gode jobbmuligheter etter nettkurs på 1-2 år. Selvfølgelig er det helt opp til deg, men det er kanskje lettere å ta en "vanlig" grad enn det virker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå