Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

2-romsleilighet? 3-romsleilighet? Rekkehus? Enebolig?

Hvor gammel var du, hvilken livssituasjon var du i?

Jeg er 24 år og samboer. Ferdig utdannet om et år, har da planer om å kjøpe bolig.Så langt har jeg forestilt meg at vi kjøper en leilighet med ett soverom, siden vi ikke plan om å få barn før tidligst tre år etter boligkjøp. Vi ser for oss å flytte ut av byen når vi skal etablere oss ordentlig med barn osv., men at vi bor i byen frem til det. Men vi bør kanskje uansett kjøpe noe man kan bo i over lengre tid? Da bør vi kanskje se etter leiligheter med to soverom? Da vil vi jo uansett ha et gjesterom hvis vi får besøk, så det er jo greit å ha. Men samtidig må man en del opp i pris og dermed kanskje ned i standard?

Anonymkode: 6875f...723

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det koster mye å selge en leilighet, så jeg ville heller kjøpt en leilighet med to soverom når dere kanskje planlegger å få barn om ca. 3 år. Man må som regel bo en stund i en leilighet før det lønner seg, og det er ikke noen garanti for at verdien er økt etter tre år. Om standarden ikke er så super så er det uansett noe dere kan fikse etterhvert.

Anonymkode: 55b68...d49

• Liker 5
Skrevet

Som ung og barnløs leide jeg leiligheter i mange år.

Mitt første boligkjøp var når jeg var 32, tror jeg det var. Da kjøpte jeg sammen med samboeren min en leilighet i et rekkehus med to soverom. Et bittelite soverom og et stort. Vi fikk barn året etter innflytting, og bodde der til barnet var tre år. Da var det på tide og flytte, fordi barnerommet var så lite at det knapt var plass til lekekamerater på besøk og leker på gulvet samtidig.

Tenkte egentlig aldri på å kjøpe noe før da. Vet ikke hvorfor, men jeg brydde meg liksom ikke, og sparte ikke opp noe egenkapital heller. Ung og sorgløs.

Skrevet

Som 23 åring kjøpte jeg og samboeren (25 år) en 4- romsleilighet litt utenfor sentrum men innenfor sone 1. Kostet 4 mill og var relativt oppusset og pent brukt. Måtte bare fikse innvendig bod og soverom. Var i 2017. Ingne help fra foreldre annet enn 200 000 i egenkapital som var forskudd på arv. Vi har begge jobbet i helg og sommer siden vi var 13 og spart mye. I tillegg har han en god jobb.  Vi var veldig veldig heldige. Planlegger etterhvert å gifte oss og få barn, men først må jeg bli ferdig med masteren og få jobb. Kjøpte så stort fordi vi vil ha flere barn der og bo lenge :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var 25-26 og hadde nettopp begynt å jobbe. Bestilte nybygd rekkehus som skulle stå ferdig om 1,5 år til fastpris+ev. oppgraderinger.

Følte vi strakk oss langt den gangen (10+ år siden), men i ettertid ser vi at vi kunne strukket oss mye lengre. Uansett veldig fornøyd med slik det ble, bor der fortstt.

Anonymkode: 85f8a...b2b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte hus som 19 åring.

Det høres jo litt galskap ut, men jeg og samboeren på den tiden kjøpte huset spm hadde tilhørt besteforeldrene hans veldig rimelig. Så vi bodde der mens vi studerte, hadde lave bokostnader, og solgte det med ekstremt god fortjeneste når vi var ferdig med studier. Da kjøpte vi en leilighet 😂

Litt bakvendt, men huset lå ikke der vi egentlig ønsket å bo, det var bare en praktisk og økonomisk god løsning i noen år.

Anonymkode: 9d9df...6db

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte i fjor sommer, da var jeg 27 og samboer 29 år. Vi hadde da leid en billig leilighet i noen år, for å spare maksimalt til bolig. Vi kjøpte en liten enebolig til litt over tre mill. 

Anonymkode: ddc31...1ee

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte når jeg var 22 og studerte. Kjøpte 3-roms fordi vi ville ha kontor og gjesterom. Det var også viktig å ha et ekstra soverom fordi jeg ville ta over leiligheten og leie ut rommet hvis det ble slutt mellom oss. I tillegg måtte det være nært sentrum, og ha balkong, garasje og felles hage.

Viste seg å være ekstremt mye feil med leiligheten, vi måtte rive og pusse opp nesten alt. Tapte mye penger på den, og slo opp underveis, det var tydelig at vi ikke var laget for å takle kriser sammen.

Eier ny leilighet nå, men siden all egenkapitalen min forsvant har jeg nå en 2-roms på 47 m2. Jeg hadde definitivt kjøpt noe større om jeg kunne, men har innfunnet meg med at det første barnet må bli født og vokse opp her i noen år. Mitt tips er å kjøpe så stort som mulig så fort som mulig. Plutselig trenger man plassen. 

Anonymkode: d23a7...c5c

Skrevet

Jeg var 27 år. 1-roms på 28 kvm. Jobbet fulltid samtidig som jeg skrev ferdig mastergraden min. Kjøpte alene, uten hjelp. :) 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2-romsleilighet? 3-romsleilighet? Rekkehus? Enebolig?

Hvor gammel var du, hvilken livssituasjon var du i?

Jeg er 24 år og samboer. Ferdig utdannet om et år, har da planer om å kjøpe bolig.Så langt har jeg forestilt meg at vi kjøper en leilighet med ett soverom, siden vi ikke plan om å få barn før tidligst tre år etter boligkjøp. Vi ser for oss å flytte ut av byen når vi skal etablere oss ordentlig med barn osv., men at vi bor i byen frem til det. Men vi bør kanskje uansett kjøpe noe man kan bo i over lengre tid? Da bør vi kanskje se etter leiligheter med to soverom? Da vil vi jo uansett ha et gjesterom hvis vi får besøk, så det er jo greit å ha. Men samtidig må man en del opp i pris og dermed kanskje ned i standard?

Anonymkode: 6875f...723

Jeg ville sett etter en bolig med to soverom ja. Se det i et langtidsperspektiv. Det koster å selge (megler), flytte, kjøpe - kanskje passer ikke møblene inn, satt på spissen. 

Jeg var 22 og kjøpte min første bolig, en toroms, men fikk laget en alkove i stua og det fungerte med samboer og en unge. Den var 55 kvm, god planløsning, stor veranda. Ok med bodplass. Barnet fikk soverommet. Men vi flyttet til en treroms og den fungerte bedre selv om den var kun 5 kvm. større. Da var det plass til at poden kunne ha venner på besøk, også som tenåring. 

Det er fint med god plass, men koselig å bo på mindre areal, planløsning har alt å si. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var 8 år yngre enn det jeg er idag, og har en toroms jeg faktisk vurderer å selge.. Lånte halvparten av innskuddet av pappa og resten av banken. (Totalt 350 000 ca)

Vurderer flytte langt f** i vold til et sted med minst 25 000 kvadrat tomt..  

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte 3 roms leilighet da vi var 22 år gamle. Bodde der i 6 år, fikk 2 barn mens vi bodde der. Kjøpte hus og flyttet da minste barnet var 10mnd da ville vi ha større plass. Vi er veldig fornøyde med hvordan vi har gjort det og med at vi kom oss på boligmarkedet så tidlig. 

Anonymkode: b80ca...cff

Skrevet

Er 36 og leier. Kommer ikke til å kjøpe noe bolig før lønna er over 600.000 og boligmarkedet har kjølt seg ned 😛

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte sammen med samboer da vi var 26 og 25, og da kjøpte vi tre-roms. Før det leide vi toroms. Vi bodde der i 7 år og fikk vårt første barn der.

Kjøp største og beste beliggenhet du har råd til. Innvendig standard kan du og samboer gjøre noe med, to unge voksne barneløse, dere kan fint male, bytte gulv, bytte dører og lister, og alt sånn smått oppussing. Bad og kjøkken klarer dere etterhvert å spare penger for å oppgradere. Se på det som investering, ditt valg av leilighet i dag, vil også påvirke hva slags bolig kan du kjøpe neste gang. Kjøper du nå i populært område, en leilighet som kommer til å gå stabilt opp i pris mens dere bor der, pluss at dere oppgraderer litt, så har du mer råd neste gang du kjøper. 

Anonymkode: f2c49...84a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte første bolig da jeg var knapt 20 år og gravid. Fireroms. Nedgradere til treroms da jeg ble singel vel et år senere. Så rekkehus, så tomannsbolig, og så rekkehus igjen, men siste svært sentralt. Har store barn nå. Kollektiv transport, og å lett komme seg til alt, betyr mer enn rolige trygge omgivelser med lekemuligheter. 

Glad for at jeg kom meg inn på boligmarkedet tidlig! Ikke bare prisoppgang, men at man blir tvunget til å spare (nedbetaling lån) gjør at jeg alene har omtrent samme egenkapital som mange vennepar har til sammen. Fordi de kjøpte 10-15 år senere enn meg. 

Anonymkode: 1929c...21b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var 20 år. Var ufør og kjøpte 2-roms leilighet på ca 60kvm.

Anonymkode: 65276...2b7

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte rekkehus med 3 soverom over to plan på ca120 kvm. Var 3 måneder unna 23 år, ca 2 mil fra Oslo, solgte etter 2,5 år  Kjøpte 4 roms leilighet i Oslo , Majorstua , leier ut, og har kjøpt hus

Anonymkode: 74b41...0b7

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte sammen med samboer da vi var 26 og 25, og da kjøpte vi tre-roms. Før det leide vi toroms. Vi bodde der i 7 år og fikk vårt første barn der.

Kjøp største og beste beliggenhet du har råd til. Innvendig standard kan du og samboer gjøre noe med, to unge voksne barneløse, dere kan fint male, bytte gulv, bytte dører og lister, og alt sånn smått oppussing. Bad og kjøkken klarer dere etterhvert å spare penger for å oppgradere. Se på det som investering, ditt valg av leilighet i dag, vil også påvirke hva slags bolig kan du kjøpe neste gang. Kjøper du nå i populært område, en leilighet som kommer til å gå stabilt opp i pris mens dere bor der, pluss at dere oppgraderer litt, så har du mer råd neste gang du kjøper. 

Anonymkode: f2c49...84a

Helt enig i dette! Bortsett fra de to første leilighetene var dette min strategi, og jeg klarte over tid å pusse opp selv om jeg var alene med barn. Og solgte med god fortjeneste. 

Anonymkode: 1929c...21b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte første gang som 27-åring. Sambo spyttet inn all egenkapital iom at han hadde eid leilighet før meg. Derfor eide jeg kun 1/3 av leil, men betalte ca det samme som han. Betydde ikke så mye i praksis iom at jeg var gravid da vi kjøpte.

Jeg var som nevnt 27 år gammel, nyutdannet bachelor  (men 100% fast jobb som fagarbeider under utdannelsen) og veldig gravid. Mannen er 3 år eldre. Kjøpte en flott 4roms med hage. Bodde der i 5 år. Så kjøpte vi hus, eier/skylder banken like mye. 

Anonymkode: 79e5c...cbe

AnonymBruker
Skrevet

Første jeg ig eks kjøpte var ett veldig gammelt hus med veldig stor tomt. 

Allerede uken etter at vi signerte kontrakten økte verdien på huset og tomta til det doble. Dette skjedde da Gardermoen ble vedtatt som flyplass.

Vi bodde der ett år og bygde nytt hus i Ullensaker og her bor jeg enda. Stortrives

Anonymkode: 10f09...689

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...