Gå til innhold

Til dere som har erfaring med medavhengighet til alkoholikere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å bære på dette alene. Min mors samboer har fått en alvorlig diagnose som, etter det jeg googler, medfører døden i løpet av ca et år. Jeg har fått klar beskjed om at det ikke skal snakkes om til resterende familiemedlemmer.   

Samboeren var tidligere hyggelig mot meg, men på grunn av alkoholismen som ble bare verre og verre, behandlet han meg svært dårlig og baksnakket meg, og jeg tok avstand. Men jeg snakker nesten hver dag med min mor på facetime, siden jeg har et barnebarn hun elsker.

Min mor har liten ryggrad og har alltid prioritert divserse kjærester/ samboere foran oss barna, og har tydelige symptomer på medavhengighet. Selv om hun er glad i alkohol, er hun ikke alkoholiker, og hun har opprettholdt et sosialt liv ved siden av livet med samboeren, som har forfalt helt, til ufør og venneløs og nå altså dør i ung alder av den livsstilsrelaterte diagnosen. Til tross for alvorlige krenkelser pga alkoholismen og det som medfølger, har min mor stått last og brast med samboeren. Nå når samboeren ligger for døden....hva vil skje med min mor? Hun er gått av med pensjon. Hvilke erfaringer har dere når dette skjer?

Jeg har vurdert å flytte hjem men jeg har en frykt for at jeg på sikt må ivareta min mor, noe jeg ikke makter, da jeg kjemper hver dag for å ivareta meg selv og mitt barn. Som sagt har også min mor levd et liv med alkohol, mye røyk og fest, selv om det ikke har blitt sykelig slik det ble for samboeren. Og både kroppen og sinnet gir konsekvenser for det når man blir eldre. Jeg synes min mor har blitt surrete, hisser seg opp over bagateller og har svært dårlig stresshåntering. Hun kan bli sint for ting jeg ikke forstår hvorfor hun er sint for, og jeg må snakke til henne som et barn for at hun skal roe seg. Og siden jeg kjemper med depresjon selv, makter jeg ikke å håndtere en evtentuell depresjon hos min mor.

Jeg vet ikke, jeg håper bare noen som leser kan svare meg. Jeg får jo ikke lov å fortelle at samboeren holder på å dø til noen og det er mange tanker som svirrer rundt. 

Anonymkode: 69bcf...57c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha drøftet det med hennes fastlege eller din fastlege. Fastlegen har taushetsplikt. Selvom du er datteren til din mor, skal ikke du behøve å ta ansvaret for henne, når hennes samboer går bort. 

Anonymkode: f5804...8a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...