AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #1 Skrevet 10. mars 2019 Skal opp i 8 klasse til høsten. Har diagnosen lett psykisk utviklingshemmed. Han strever med å følge med på vanlig skole. Hvordan fortelle om denne skolen? Han vil gå ser resten av klassen skal gå. Han vet om sin diagnose. Anonymkode: 86bb7...a59
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #2 Skrevet 10. mars 2019 Jeg ville tatt en samtale med han der vi sammen såg på utfordringer og muligheter på den «vanlige» skolen. samt snakket om utfordringer og muligheter på «spesial» skolen. snakket om hans ønsker og forventninger, samt lagt frem mine ønsker og forventninger til skolebytte. så ærlig og positivt som mulig, men tilpasset barnets forståelse. slik jeg forsøker møte mitt barn der det trengst Anonymkode: d8ca7...5ed 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #3 Skrevet 10. mars 2019 Jeg ville lagt vekt på at han skal gå på en skole som blir lettere for han å være på, fremfor å si «du skal gå på spesialskole» da det for mange blir et negativt ladet uttrykk. Vis forståelse for at han kan bli både sint og lei seg, og prøv å stille han åpne spørsmål som motiverer til en samtale fremfor «ja/nei» spm. Anonymkode: bd533...28c 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #4 Skrevet 10. mars 2019 Samt en skole der de har kunnskap og verktøy til å hjelpe ham å lære alt det han trenger, at han vil kunne oppleve at det blir lettere å lære på den skolen. Anonymkode: e9d09...223 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #5 Skrevet 10. mars 2019 Takker for svar. Tenkte også å ta en prat med ene læreren han har nå så vi kan prate med han begge to. Anonymkode: 86bb7...a59
Skeivskank Skrevet 10. mars 2019 #6 Skrevet 10. mars 2019 Jeg ville rett og slett vært ærlig med han om hvordan det kommer til å bli, men også på det positive med spesialskole. Fortell han at det er for at han skal få best mulig oppfølging slik at han kan oppleve mestring. Fortell også at dette ikke sier noe om hvem han er, for han er framdeles den samme personen. Men vær også ærlig om at vennene hans kan reagere ulikt på dette da de i den alderen ofte søker til grupper (utviklingspsykologi) og at det kan hende det blir litt tungt også, men at det vil vise han hvem som er de ekte vennene hans også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå