Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og en venninne har i det siste snakket litt om dette med å få seg inn på boligmarkedet. Vi begge bor hjemme hos foreldrene våres, jeg er student og hun er i fult arbeid. Jeg har jobbet noe tidligere og jobber nesten hver ferie og langhelger, har rundt 200.000kroner i bsu og ca 600.000 kroner samlet i kontoen ellers. 

Jeg skal starte å jobbe fulltid etter sommeren og tenker å spare en del penger før jeg skal begynne å vurdere i å investere i eiendom. Min venninne er på saken allerede og har vært i kontakt med flere banker, hun fikk avslag fra DNB sa hun, men fikk lån fra en annen bank, lånet er ikke godkjent enda, og dette tok ca 2 måneder å få til ifølge hun selv. Hun tjener rundt 20.000kroner etter skatt, men har tatt opp lån med en medlåntaker, altså at en annen står ansvarlig for at alt lånet blir nedbetalt. Jeg har ikke satt meg så mye inn i dette med lån osv enda, da jeg er litt mer opptatt av studiene mine foreløpig, men hvordan fungerer egentlig dette opplegget? Har fått høre at folk som tjener 25.000kroner etter skatt får ikke lån pga de tjener for lite til å betjene lånet, men er det mulig å få lån om man har en medlåntaker? I tillegg fortalte venninnen min meg at typen hennes fikk kjøpt seg bolig fordi han jobbet kjempe mye 1 helt år, tok tre jobber og jobbet masse kvelds og nattvakt, og sparte opp masse penger og fikk kjøpt bolig, er dette mulig? føler av og til at hun ikke helt har greia på hva hun prater om, men forteller meg det hun tror og jeg sitter der og blir helt ekstremt usikker, fordi enkelte ting gir ikke mening imens andre ting virker veldig latterlig? 

Anonymkode: 7de04...22d

AnonymBruker
Skrevet

Med 800 000 på konto blir det ikke noe problem for deg å kjøpe bolig (forutsatt at du får en fast, fulltidsstilling). Nå vet ikke jeg hva du har studert, men du får i det minste en helt alminnelig inntekt. Du har såpass mye egenkapital at du nok egentlig ikke trenger å spare mer for du kjøper bolig. Men siden du sier du bor hjemme hos foreldrene dine regner jeg med at mye av pengene du har kommer fra Lånekasse-utbetalingene? Gjelden hos Lånekassen trekkes fra det du kan låne i banken (det er jo gjeld), så det må du tenke på. Det finnes boliglånskalkulatorer på nettsidene til bankene som du kan fylle ut for å se hva du får låne. Det går raskt å få et finansieringsbevis så lenge du har alle papirene i orden (det tar ikke to måneder). 

25.000,- utbetalt er ganske alminnelig, og det er mange som har lån med en slik inntekt. Om man klarer å betjene et lån med det beløpet utbetalt avhenger jo av hvor stort lånet er, og om man f.eks. har barn og/eller bil. En klarer enkelt å betjene et lån på 1,8 millioner, men vil nok slite med et lån på 3. millioner. Regelen er at man ikke får låne mer enn 5x årsinntekt (før skatt), så dersom man har 400 000,- i årslønn kan en ikke låne mer enn 2 millioner. Men om man f.eks. har 300 000,- i gjeld hos Lånekassen, får man ikke låne mer enn 1,7 millioner. I tillegg må man ha 15% i egenkapital - dersom man ønsker å kjøpe en borettslagsleilighet som til 2,3 millioner inkludert fellesgjeld, må man ha 345 000 i egenkapital. Eventuelt kan kan f.eks. ha en kausjonist (typisk foreldre). 

Dersom venninnen din tjener 20.000,- etter skatt så har en hun en inntekt som er litt under det som er vanlig i Norge, så det er da vanskeligere for henne å få lån. Uten medlåntaker hadde hun nok ikke fått et høyt nok lån i det hele tatt. Det er farlig å være medlåntaker (det er også skummelt å være kausjonist), siden man er like ansvarlig for å betale ned lånet som den som har kjøpt seg leilighet. Om venninnen din ikke klarer å betale avdragene sine, så må den hun har som medlåntaker betale for henne. 

Når det gjelder typen til venninnen din så tipper jeg han jobbet såpass mye for å spare opp nok egenkapital. Som sagt må man som et utgangspunkt ha 15% av kjøpesummen som egenkapital. Så det er nok ikke det at han etter intens jobbing hadde kjøpesummen "cash", men at han da hadde disse 15% som bankene krever, og så fikk låne resten.

Anonymkode: eaa5b...966

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...