Gå til innhold

I morgen kommer fotograf - dine beste tips ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha fotograf i morgen i forbindelse med salg av leilighet. Leiligheten er vasket, unødvendige ting fjernet, kjøpt planter , tulipaner, roser, fine puter og pledd. Nå begynner jeg nesten å bli litt usikker på om jeg har for mye "pynt". Men det kan vel ikke bli for mye grønne planter, tulipaner og roser ? På kjøkkenet er planen urter, grønnsaker osv. På badet fine håndklær. På soverommet nytt sengesett, pledd, serveringsbrett. Prøver å se på finn.no for å få inspirasjon. Noe dere tenkte i etterkant, når dere så på bildene at "Å, det skulle jeg ha gjort!".

Anonymkode: 8d2b3...b69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fjern personlige eiendeler som dokost, tannbørster, såper osv i dusj, kjøkkenkluter osv. Jeg striglet huset, tok vekk alt, men glemte potta under vasken på badet. 

Samtidig så tror jeg ikke at andre så potta, og irriterte seg, men jeg så den og irriterte meg. 😛 

Anonymkode: 32fa2...544

AnonymBruker
Skrevet

Husk å ha på alt av lys, selv om det er lyst i rommet. Lys i kjøkkenvifta, takene, bordet, badet osv. og gjerne ha noen tente telys og kubbelys også.

Anonymkode: 7c173...f77

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig kan det bli for mye planter... 
Har sett en del annonser hvor leiligheter ser nesten mer ut som gartneri enn bolig. 

Om jeg ser en annonse som er "overpyntet" på bilder, med masse blomster, nips, og slikt, så tenker jeg at det er vel en grunn til at noen prøver dra fokuset over på nips enn selve boligen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed om å ta vekk mest mulig, og så fjerne halvparten av det som var igjen... 

Anonymkode: 05652...a30

Gjest BabyBlue
Skrevet

Nå har jeg ikke solgt hus selv, men da foreldrene mine solgte sin forrige bolig ble hele huset nesten ribbet for eiendeler. Det skal se lyst og stort ut, og folk skal kunne se for seg hvordan det hadde sett ut om de bodde der med sine egne møbler. For mye dill dall kan ta opp plass og stjele fokus fra f.eks et fint gulv eller et flott vindu. Prøv å gjør plantene til en naturlig del av invetaret, istedenfor å gjøre det åpenbart at du har prøvd å dekorere. Mange har urter på kjøkkenet, men det er sjelden folk har masse roser i huset sitt f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, nå har både takstmann og fotograf gjort sitt, og begge bemerket hvor stor leiligheten ble opplevd, siden jeg hadde fjernet mye. Fotografen sa at jeg hadde skapt "romfølelse". Det er jo bra ! Men det ble kanskje litt mye tulipaner. Gikk litt amok på IKEA, da de hadde til kr 30 for 15.....  Samtidig syntes jeg at det ga farge til "tomheten". Spent på å se bildene, og håper at de skaper interesse hos potensielle kjøpere.

• Liker 1
Skrevet

Som noen skriver over, fjern personlige eiendeler som tannbørster, såpekopper som ikke er pene, og ha dolokket nede. Fjern gjerne også søpplebøtten på badet, ser renere ut på en måte.

Det jeg henger meg opp i på bilder og visning er kabler og ledninger. Gjem/sett de i system. Bruk gummistrikk for å samle de, legg de rett, eller ta ut støpselet hvis du ikke trenger det til foto/visning hvor ledningen synes for godt.

image.png.fe4098102a8d48384a77d9d1429a746b.png

Skrevet

Jeg henger meg alltid opp i steder som ikke er vasket bra nok. Hjelper ikke med gjennomført styling hvis vinduet er fullt av flekker, eller det er mye grønske på gjerdet på terrassen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Oslogs skrev:

Som noen skriver over, fjern personlige eiendeler som tannbørster, såpekopper som ikke er pene, og ha dolokket nede. Fjern gjerne også søpplebøtten på badet, ser renere ut på en måte.

Det jeg henger meg opp i på bilder og visning er kabler og ledninger. Gjem/sett de i system. Bruk gummistrikk for å samle de, legg de rett, eller ta ut støpselet hvis du ikke trenger det til foto/visning hvor ledningen synes for godt.

image.png.fe4098102a8d48384a77d9d1429a746b.png

5 minutt før fotografen kom, oppdaget jeg alle ledningene under PC bordet og bak TVén. De ble raskt fjernet og stappet ned i en IKEA pose. Ble selvsagt mye finere uten. Glad jeg så det før han kom :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Rumle skrev:

Jeg henger meg alltid opp i steder som ikke er vasket bra nok. Hjelper ikke med gjennomført styling hvis vinduet er fullt av flekker, eller det er mye grønske på gjerdet på terrassen. 

Du aner ikke hvor mange ganger jeg har vasket vinduer i det siste. Kan jo ikke stole på værmeldingen. Skal være sol, så blir det regn eller snø, og ny vindusvask. Venter spent på bildene, for jeg er ikke 100% sikker på at jeg klarte å få de helt rene etter ny natt med sludd og blåst. Våren er ikke den beste tiden på å året med boligfotografering. Ihvertfall ikke tidlig vår. Været er så ustabilt.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du aner ikke hvor mange ganger jeg har vasket vinduer i det siste. Kan jo ikke stole på værmeldingen. Skal være sol, så blir det regn eller snø, og ny vindusvask. Venter spent på bildene, for jeg er ikke 100% sikker på at jeg klarte å få de helt rene etter ny natt med sludd og blåst. Våren er ikke den beste tiden på å året med boligfotografering. Ihvertfall ikke tidlig vår. Været er så ustabilt.

Det går sikkert fint, jeg tenkte mest på de som helt glemmer å vaske (ser det ut som). Det skjer oftere enn man skulle tro.

Skrevet (endret)

Litt sent, men rydd bort personlige ting og støvsuger, søppelbøtte, alt som opptar plass. Jeg hjalp faren min en gang og kjøpte inn en bukett med blomster til stuebordet, en flaske vin som ble plassert liksom litt tilfeldig på kjøkkenbenken, litt frukt i et fruktfat på spisebordet. En skål eller to med tomater /grønt /sitroner, en god olivenolje og par potter med urter på kjøkkenet. Messinglysetaker med lys som tilfeldigvis var brent litt ned. En bok uten papiromslag henslengt på for eksempel stuebordet. 

Alt dette er bra, men detaljerte bilder av blomstene og det andre kan virke irriterende og som et lokkemiddel som tar bort fokus fra selve boligen. Ha det på samme måte som når bildene ble tatt når det er visning, med unntak av alle tulipanene kanskje. 

Stå klar med vaskebøtta etter hver visning. Det kan være greit å bruke skoovertrekk så unngår du søl. Unngå for all del duftlys og duften av nybakte boller og rengjøringsmidler. 

Endret av Jytte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...