Gå til innhold

Hvor mange egenmeldinger i året er for mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er et lederansvar. Det er et lederansvar å ha nok folk på jobb og det er et lederansvar å drifte forsvarlig. Skal folk komme på jobb uten å være tipp topp må det være ledere som viser ansvar med å avpasse drift etter arbeidskraften som er tilgjengelig, ikke ha full drift selv om det er manko på folk. Og leder må vise den endringviljen først, så kommer nok folk etterhvert. 

For øvrig ser jeg av innleggende dine i denne tråden at du er en av dem som ser ut til å tro at folk flest jobber på et kontor. De er svært mange arbeidstakere som ikke har arbeidsdagen ved en kontorpult, mange i fysisk arbeid som krever at man er i stand til mer enn å sitte oppreist på en stol. Jeg er en av dem, arbeidet mitt er særdeles lite kontorrettet, og likevel mener du det er bare å dra seg på jobb. Det vitner om mangel på forståelse for andres arbeidshverdag. Mange i denne tråden ser også ut til å tro at all egenmelding skyldes enten forkjølelse/influensa (tråden viser at de færreste vet forskjellen) eller omgangssyke, men egenmelding kan komme av langt flere ting. 

Anonymkode: dd395...ed1

Trådens utgangspunkt var ikke alle mulige årsaker til egenmelding, men at TS stadig ble smittet av diverse virus barnet hennes dro med hjem fra barnehagen. Dermed er det mer relevant å diskutere nettopp slike barnehagevirus, og ikke alle voksne med kroniske sykdommer og smerter her og der. 

Forøvrig er jeg enig i at altfor få vet forskjellen på influensa og forkjølelse. Når man snakker med folk som sier de har hatt influensa, er det som regel helt klart at de har sannsynligvis hatt en forkjølelse, ikke influensa. 

Anonymkode: 008f8...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I min nåværende jobb har jeg ikke hatt fravær i det hele tatt. Går på jobb om jeg føler meg litt uggen, men siden jeg jobber med syke mennesker tar jeg da ekstra smittevernhensyn. Skal sies at jeg er svært sjelden syk.

På forrige arbeidsplass skal jeg innrømme at jeg hadde to enkelte fraværsdager (på 2,5 år) hvor jeg nok egentlig ikke var så syk, bare fysisk helt utslitt av underbemanning og kronisk overtid på 2-3 timer. Skal sies at jeg følte meg influensasyk og sov 16 timer i døgnet de to dagene.

Jeg synes derfor 12 dager i løpet av et år er veldig mye, i hvert fall hvis det er spredd utover og ikke kan forklares av en kronisk sykdom feks.

Anonymkode: 5f48a...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Jeg har sikkert brukt flere enn 12 noen år. Jeg har hypertensjon og migrene, og får i snitt 1-2 migreneanfall i løpet av en måned. «Heldigvis» for min arbeidsgiver så får jeg oftest anfall på fredager. Jeg begynner å senke skuldrene, og blir da mer mottakelig for anfallene virker det som. Jeg er sengeliggende med oppkast og delvis blindhet i 2 dager ved ett anfall. 

Mye tilrettelegging har bedret situasjonen. Jeg har ‘kontorjobb’, men har fått endret stillingen min slik at jeg får vært mer ute på bena. Jeg har fått bedre kontor med bedre lufting, samt bedre ustyr av stol, pult med hev/senk osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 10.3.2019 den 10.21, AnonymBruker skrev:

Æsj, egenmeldinger er til for å brukes? For en innstilling. Som arbeidsgiver blir jeg kvalm av å se at mange faktisk mener det.. 

Jeg syns 12 egenmeldinger på 12 mnd er veldig mye, og tror veldig mange er hjemme så fort de føler seg litt forkjølet, ikke har lyst eller bare har lyst på en fridag. Høy feber og omgangssyke o.l. er ok men forkjølet, sovet dårlig, vondt i halsen, vondt i hodet.. Nei veit du hva.. 

Det er halvannet år siden jeg brukte egenmelding. Da hadde jeg influensa og 40 i feber så jeg var hjemme i to dager. 

Anonymkode: 56749...61e

Enig i det andre du skriver, men jeg kan fortelle deg at om du var hjemme i 2 dager så hadde du ikke influensa, evt blitt smittet av en svært mild variant. 

Anonymkode: 5cb25...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig ser jeg av innleggende dine i denne tråden at du er en av dem som ser ut til å tro at folk flest jobber på et kontor. De er svært mange arbeidstakere som ikke har arbeidsdagen ved en kontorpult, mange i fysisk arbeid som krever at man er i stand til mer enn å sitte oppreist på en stol. Jeg er en av dem, arbeidet mitt er særdeles lite kontorrettet, og likevel mener du det er bare å dra seg på jobb. Det vitner om mangel på forståelse for andres arbeidshverdag. 

Anonymkode: dd395...ed1

Nei takk, du skal sleppe å kome her med påstandar om at eg trur verken det eine eller andre. Eg jobbar ikkje på kontor sjølv, og har aldeles ikkje ei formening om at folk flest jobbar på kontor. Men eg har ei periode hatt leiaransvar, mellom anna fått gleda av å skaffe vikar for kollegaer som er sjuke. Og eg har fleire gongar hatt veldig lyst til å svare: Skjerp deg, og dra deg på jobb! Men eg har alltid svart: Så synd, god betring!  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...