AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #41 Skrevet 10. mars 2019 3 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg har aldri tatt en egenmelding, ei heller vært sykemeldt. Når jeg trenger noe medisinsk gjort tar jeg det når jeg har lite å gjøre. Jeg skjønner ikke hvordan sykefraværet kan være 10% på arbeidsplasser... Det må innføres karensdager og slikt. Jeg arbeidet sted der sykefravær var over 15 %. Det var dårlig arbeidsmiljø, mye vikarer, man ble utsatt for vold/ slått, på jobb stort sett hver dag. Det var generelt for lav kompetanse og for dårlig orgsnisert. Pasienter med dårlig immunforsvar, Ikke mulighet til andre arbeidsoppgaver dersom en var skadet/ syk. at Dårlige rutiner for å håndtere utfordringer, og ledelse som ikke tok tak. Anonymkode: e7452...b5a 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #42 Skrevet 10. mars 2019 3 timer siden, Cata skrev: Jeg tror faktisk aldri jeg har brukt egenmelding, så i min verden høres 12 ganger i året vanvittig mye ut. De gangene jeg har vært borte pga. sykdom har jeg hatt sykemelding eller jeg har ved et par anledninger tatt ut avspasering når jeg har vært "halvdårlig" og det ikke har vært noe jeg virkelig måtte være tilstede for å gjøre. Er stort sett heldig og unngår influensa og omgangssyke så behovet er ikke veldig stort. På arbeidsplassen min er egenmelding likestilt med sykemelding, og når man i en IA-bedrift kan ta over 20 egenmeldingsdager på 1 år er det like greit å bruke egenmelding. Leger har en tendens til å sykemelde folk unødvendig lenge. Jeg har selv vært særdeles uheldig i løpet av de siste 12 månedene da jeg i høst fikk forkjølelser igjen og igjen som endte med lungebetennelse som endte med magesår pga medisinene. Jeg har stort sett brukt egenmelding og har helt sikkert brukt over 10 dager. Anonymkode: 34a4e...483
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #43 Skrevet 10. mars 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egenmeldingsdager er da ikke til å bruke på barns sykdom. Det har man omsorgsdager for.. Eller er jeg helt på bærtur? Anonymkode: 45a78...414 Det stemmer. Bare lurte siden hun la til i HI at hun hadde små barn. Men når det er sagt er det veldig lite "sykt barn" dager så skjønner om noen må bruke egenmeldingsdager for å slippe å ta ut permisjon uten lønn:) Anonymkode: 10eef...010
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #44 Skrevet 10. mars 2019 Jeg tenker at 12 egenmeldingsdager på ett år ikke er så mye hvis det er snakk om 2-3 perioder med sykdom (influensa, omgangssyke ol). Hvis det er snakk om en eller to dager i måneden/annenhver måned så er det litt annerledes. Har en kollega som bruker egenmelding ofte, type 2 dager borte, og så 3 dager borte 3 uker senere, 2 dager borte 4 uker etter det igjen osv. H*n ble kalt inn til samtale med sjefen og fikk en advarsel. Anonymkode: 09c61...263 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #45 Skrevet 10. mars 2019 12 egenmeldinger er mye. Regner med du har noen sykt barn dager innimellom her også? Ergo. Ja du er mye borte. Anonymkode: 5d0d2...609 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #46 Skrevet 10. mars 2019 Når ungene var små var de og jeg mye syke. Så fort de var over på stor avdeling i barnehagen ble det halvert. Etter de begynte på skolen har det knapt vært noe. Jeg er nå gj.snittlig borte fra jobb 2 dager i året pga syke barn. Jeg har ikke vært borte på jobb på over 5 år pga egen sykdom. Det betyr ikke at jeg ikke har vært syk. Det betyr bare at på tross av hektisk yrke der jeg aldri sitter -bortsett fra lunch-. Så går jeg på jobb uansett. Jeg er bare super nøye med å vaske/sprite hendene osv. Jeg har hatt dager jeg har hatt så vondt i ryggen at tårene har trillet. Men jeg har gått på jobb. Jeg har hatt så intens migrene at jeg har kaster opp.. Hva får jeg igjen for det? Fremsnakk av sjefen, viktigere oppgaver osv. I tillegg et jeg et forbilde for ungene mine som ser at mamma ikke blir hjemme fra jobb med mindre hun spyr, eller har høy feber. At jeg tar ansvar. Anonymkode: a4b70...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #47 Skrevet 10. mars 2019 Jeg syns ikke folk som går syke på jobb er noe å juble for. Det er selvsagt forskjell på å føle seg litt uggen eller være forkjøla, og å ha kraftig influensa eller omgangssyke. Syke folk som ikke klarer å gjøre jobben skikkelig bør holde seg hjemme, både pga smittefare og fordi de har nedsatt arbeidsevne. Anonymkode: 09c61...263 10
Snaskesnusken Skrevet 10. mars 2019 #48 Skrevet 10. mars 2019 På min tidligere arbeidsplass var sykefraværet ganske høyt. Vi var dårlig bemannet og hadde mange fysisk tunge arbeidsoppgaver. I tillegg til dette var ledelsen udugelige. Folk ble rett og slett syke av å være på jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #49 Skrevet 10. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo helt an på hvor mye man har vært syk. Har man vært syk 12 dager så er det innafor å ta ut 12 dager. Jeg hadde 12 dager for to år siden da jeg var mye syk, 0 dager det siste året da jeg har vært heldig og ikke blitt syk. I sånne tråder dukker det alltid opp folk som stolt skal forkynne at de ikke har vært syke på mange år. Det skyldes ikke høy arbeidsmoral, men at de er så heldige å ha god helse. Det bør man prise seg lykkelig for, istedenfor å gå til angrep på de som blir oftere syke. Har heller ikke spesielt stor respekt for de som skryter av å slepe seg på jobb med influensa og omgangssyke. Anonymkode: 4abeb...19b Jeg er enig. Selv har jeg kronisk migrene, som innebærer at jeg har migreneanfall over halve måneden. I dårlige perioder kan jeg ha daglig hodepine over et par måneder. Når jeg leser at andre bare har hatt én dag borte i løpet av 12 måneder tenker jeg at de er utrolig heldige som ikke har slike plager i hverdagen. Jeg ville mye heller ha valgt dette. Nå er jeg imidlertid student med normal studieprogresjon og faktisk ekstra studiebelastning. Jeg har heldigvis ikke vært borte fra deltidsjobben min enda, men det er fordi jeg heller har byttet vakter enn å være syk. Dette får jeg til fordi det er mer fleksibelt å få til å gå opp enn en fulltidsstilling som er vanskeligere å tilrettelegge. Samtidig er det vanskelig og jeg føler jeg aldri får tatt pause på fritiden fordi jeg alltid må ta igjen arbeid når jeg er i god form (og i halvdårlig form) og må presse meg gjennom dårlige perioder. Jeg lurer virkelig på hvordan det blir i en fulltidsstilling og er ærlig talt litt bekymret for det. Kronisk migrene kan for øvrig ikke sammenlignes med "litt hodepine" som de fleste opplever fra tid til annen. Jeg tar anfallsmedisin og må begrense dette til 8 dager i måneden, har forsøkt flere ulike typer medikamentell profylakse uten virkning og går nå på botox som heller ikke har vist effekt enda. Anonymkode: 93780...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #50 Skrevet 10. mars 2019 Jeg jobber på arbeidsgiversiden, og om 12 egenmeldingsdager på et år er «mye» kommer jo an på. Dersom du har 12 egenmeldingsdager hvert eneste år så er det mye, ja, og tyder på at du har en lav grense for å holde deg hjemme fra jobb. Dersom du har lite fravær til vanlig og et år først får influensa eller en kraftig forkjølelse og er hjemme ei døy uke, så får du omgangssyke senere det året så tenker jeg absolutt ikke at 12 egenmeldingsdager er mye. Men dersom det dreier seg om 1-2 dager borte mange ganger i løpet av året så stiller det seg jo litt annerledes. TS sier hun har små barn, og dersom fraværet hennes har vært lavt tidligere, og barna drar med seg mye sykdom hjem pga. barnehageoppstart så er det ingen krise. Da regner jeg med at sykefraværet går ned igjen av seg selv når barna har vært såpass mye syke at de har fått styrket immunforsvaret sitt såpass at de tåler litt mer, og da heller ikke smitter foreldrene like ofte Anonymkode: 83683...087 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #51 Skrevet 10. mars 2019 4 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg har aldri tatt en egenmelding, ei heller vært sykemeldt. Når jeg trenger noe medisinsk gjort tar jeg det når jeg har lite å gjøre. Jeg skjønner ikke hvordan sykefraværet kan være 10% på arbeidsplasser... Det må innføres karensdager og slikt. På min arbeidsplass har vi fra 11-18% sykefravær hver eneste måned! Jeg støtter fullt ut forslaget om karensdag, rimelig sikker på at det hadde fått fraværsprosenten ned på et akseptabelt nivå. Selv har jeg kanskje hatt et par dagers sykefravær 3-4 ganger i løpet av 14 år, og er så lei av at vi må gå underbemannet fordi det er så mange "syke" Å hoste litt, være stiv i nakken, ha sovet dårlig!, eller halte litt er IKKE gyldig fraværsgrunn, men er ofte blant årsakene til at folk må være hjemme noen dager. I tillegg har vi en del ansatte med små barn, og absolutt alle de barna er akkurat så mye syke at alle sykedagene man kan ta blir brukt opp hvert år. Så ja, la oss få karensdager Anonymkode: e5e3d...692 3
Lill3My Skrevet 10. mars 2019 #52 Skrevet 10. mars 2019 Hva med å dra på jobb i morgen uansett, og så kaster du inn håndkleet og reiser hjem hvis du blir verre eller ikke får gjort noe? Da ser iallfall sjefen at du kom og gjorde et forsøk. 😃 om du har kontorjobb kan du uansett gjøre litt, du kan heller si at du ikke er helt frisk og nok ikke får jobba som normalt men at du forsøker litt.vanskeligere om du har skift-arbeid eller en jobb hvor du ikke kan styre pauser osv selv, eller en fysisk jobb, men om du har kontorjobb og sitter rolig foran en PC-skjerm skal det en del sykdom til før man ikke kan arbeide 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #53 Skrevet 10. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer. Bare lurte siden hun la til i HI at hun hadde små barn. Men når det er sagt er det veldig lite "sykt barn" dager så skjønner om noen må bruke egenmeldingsdager for å slippe å ta ut permisjon uten lønn:) Anonymkode: 10eef...010 Det er ikke lov å ta ut egenmelding hvis det er barnet som er sykt. Anonymkode: 008f8...a76
Cata Skrevet 10. mars 2019 #54 Skrevet 10. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: På arbeidsplassen min er egenmelding likestilt med sykemelding, og når man i en IA-bedrift kan ta over 20 egenmeldingsdager på 1 år er det like greit å bruke egenmelding. Nja, men ved en influensa som strakte seg inn i en utenlandsreise så var det greit med legeerklæring på at jeg ikke kunne reise, og ved et par anledninger så har sykemeldingene vært etter operasjoner. I slike tilfeller er det ikke naturlig med egenmelding. Legen sykemelder okke som.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #55 Skrevet 10. mars 2019 Har i løpet av ti år i arbeidslivet variert fra 20 dagers egenmelding på det meste, til flere år med 0 dager. Maksen ble nådd et år jeg fikk kraftig influensa, var tilbake, så en kraftig infeksjon med flere runder antibiotika, og en heftig runde Norovirus. Klarer man å gå på jobb, så går man på jobb. Dette med smitte er tidenes dårligste unnskyldning, med mindre det er omgangssyke. Det er smitte rundt oss hele tiden, og man er mest smittsom før man selv merker at man er syk, så i omgangssyke er det uansett hygiene og desinfisering som gjelder. Anonymkode: 21509...231 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #56 Skrevet 10. mars 2019 Hvis tolv dager er alt fravær du har i løpet av ett år så synes jeg ikke det er alt for gæli med tanke på folk som får influensa og bronkitt og blir borte i uker i løpet av ett år. Jeg er gradert ufør og jeg tror nok det jeg ville kommet opp i selv om jeg var i fast jobb. Jeg får sjelden influensa og halsbetennelse men har dager hvor magen slår seg helt vrang. Det kan se mye ut når man ser enkeltdager med fravær men jeg tror likevel jeg totalt sett ville hatt like mye fravær som andre kolleger hvis man regner på det. Anonymkode: b2961...7a0 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #57 Skrevet 10. mars 2019 57 minutter siden, Lill3My said: om du har kontorjobb kan du uansett gjøre litt, du kan heller si at du ikke er helt frisk og nok ikke får jobba som normalt men at du forsøker litt.vanskeligere om du har skift-arbeid eller en jobb hvor du ikke kan styre pauser osv selv, eller en fysisk jobb, men om du har kontorjobb og sitter rolig foran en PC-skjerm skal det en del sykdom til før man ikke kan arbeide Dette svaret er ikke spesifikt til deg men til andre her som virker til å tenke at kontorjobb går fint når man er syk fordi det er mindre bevegelse. Jeg sitter rolig foran PC-skjerm på min jobb,men det er ikke noe særlig rom for å ikke få jobbet som normalt eller for å yte dårligere enn vanlig. Jeg er konsulent, så tiden jeg jobber er det et annet firma som betaler min arbeidsgiver for. Altså er det en del krav til fremdrift og kvalitet på det jeg gjør. Det er også noe som krever høy konsentrasjon og at jeg hele tiden tenker, da feil kan ha konsekvenser. Og jeg har ikke en så innmari spesiell jobb, tror det er mange som har liknende kontorjobber som meg (og gjerne ennå mer krevende også). En del problemer som ryggvondt kan også gjøre det like vanskelig å sitte hele dagen som det kan gjøre det vanskelig å drive med fysisk arbeid. Om man feks sliter med migrene kan det være umulig å se på PC-skjerm når man har anfall eller rett før/etter. Det er ikke det samme som litt vondt i hodet, man kan få uklart syn, bli lyssky, kaste opp og slikt. Man bør også ha litt forståelse for at folk er forskjellige og at det er mange andre sykdommer der ute enn influensa og vondt i viljen. De som sitter på sin høye hest og ser ned på andre som er borte og skryter av at de bare har tatt 1 sykedag på 50 år...de burde enten prise seg lykkelig over at de har så god helse eller så bør de vurdere om de faktisk er et problem. Jeg liker ikke folk som kommer syke på jobb, ikke kan yte når de er tilstedet (vil heller at du avlyser et møte enn å sitte der men ikke klare å følge med eller bidra) og dessuten smitter oss andre. Ser at det er mange på KG som er veldig på dette med at man aldri skal være borte fra jobb og jeg føler meg nok litt truffet da jeg har noen kroniske helseproblemer som gjør at jeg nok bruker over snittet egenmeldinger. Men jeg jobber også hardt og er veldig pliktoppfyllende når jeg er på jobb og får generelt gode tilbakemeldinger så jeg synes det skal være rom for at også slike som meg som ikke har stålhelse kan være i full jobb og bidra i samfunnet. Jeg forsøker også å tilrettelegge slik jobben har gjort det mulig for meg, med fleksitid, hjemmekontor osv - som gjør at jeg ofte får gjort jobben min selv om jeg ikke er 100% frisk. Feks kan jeg da være hjemme fredag pga kronisk sykdom, men ikke ta egenmelding, og jobbe de timene lørdag istedet. Anonymkode: ac3a8...c46 3
Gjest Albbas Skrevet 10. mars 2019 #58 Skrevet 10. mars 2019 Jeg syns ikke det gir mening å sammenligne seg mot andre. Folk er forskjellige, og man har ulike jobber, og man må bare ta realiteten for det den er. Hva så at noen her aldri er syke? Hjelper jo ikke en dritt hvis man selv ofte er syk. Det viktigste er å være ærlig med seg selv - er du faktisk for syk til å bidra med noe som helst på jobb? Eller kan du gi det et forsøk? Selv er jeg "aldri" syk, selv med barn på småbarnsavdeling. Mannen er syk hele tiden føler jeg, han er nå på tredje sykdom siden nyttår! Sånn har han alltid vært. Han har en særskilt uavhengig stilling, så han slipper ofte egenmelding likevel, i tillegg til at syldomm nesten alltid slår til i helg. Hadde han vært sykepleier hadde han sikkert hatt flere egenmeldinger. Det er jo ikke noe han kan gjøre noe med uansett, er han syk så er han syk, selv om jeg kan briefe med å aldri være syk. Noen er mer syke enn andre, men som regel er det vi som sjeldent er syke som skryter av det på nett og det gir et skjevt bilde.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #59 Skrevet 10. mars 2019 Pga sånne som dere i tråden her går fraværet opp. Er man sjuk blir man hjemme. Bare denne mpneden har jeg blitt smitta to ganger på jobb. Først influensa med 40 i feber i fire dager. Og etter en uke omgangssyke og fire nye dager hjemme. Kun fordi dere absolutt skal jobbe når dere er syke og smitte oss andre. Det er uakseptabelt å gå syk på jobb og spre rundt seg med basselusker. Anonymkode: 0610f...c26 12
jonnejinta Skrevet 10. mars 2019 #60 Skrevet 10. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: 1 er for mye. Bør ikke få lønn første fraværsdag, da blir vi kvitt skulkinga Anonymkode: bc300...23a Så vi som faktisk så og si aldri er borte fra jobb og er fullstendig avhengig av all lønn, vi skal bli trekt i lønn om vi er så uheldig å bli syk? Skulking og annet type fravær som ikke kvalifiserer som gyldig fravær må lukes bort. Der har ledelsen en stor jobb. Men med sånne holdninger som deg, at man bør aldri være borte, skremmer folk som faktisk er syke til å gå på jobb og smitte andre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå