AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #1 Del Skrevet 10. mars 2019 I løpet av 12 siste mnd har jeg brukt 12 egenmeldingsdager. Er det mye? I dag våknet jeg og føler meg ikke helt i form og frykter egenmelding i morgen...har ikke pleid å være så ofte syk før, så er redd for at folk/sjefen tenker at jeg fort tyr til egenmelding. Jeg har to små barnehagebarn, og antar det er derfor jeg har vært over snittet borte fra jobb. Dere andre med småbarn, føler dere at dere er mye borte pga sykdom? Er 12 egenmeldingsdager på 1 år mye? Anonymkode: 7effd...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #2 Del Skrevet 10. mars 2019 Ved hva slags sykdommer er du hjemme da? 12 egenmeldinger er mye ja. Selv er jeg kun hjemme ved f,eks oppkast, høy feber og slike ting. Anonymkode: 86101...98d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #3 Del Skrevet 10. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved hva slags sykdommer er du hjemme da? 12 egenmeldinger er mye ja. Selv er jeg kun hjemme ved f,eks oppkast, høy feber og slike ting. Anonymkode: 86101...98d Det er litt forskjellig når man bør være hjemme ifht. Hvilken jobb man har. Jobber med mennesker med lavt immunforsvar så vi får ikke komme på jobb om vi er mer enn litt forkjølet Hadde nesten ingen egenmeldingsdager før men etter jeg fikk barn har det økt. Første år i barnehagen hadde jeg 18 dager. Anonymkode: de3eb...5c5 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #4 Del Skrevet 10. mars 2019 Det er jo i snitt én pr måned. Er det inkludert syke barn eller er det kun for deg? Jeg synes det kommer an på hva det som regel gjelder og hva du jobber med. Og du må vel være i en IA bedrift siden du får bruke så mange egenmeldinger? Generelt sett, som arbeidsgiver hadde jeg stusset på den høye fraværsfrekvensen din. Skulle ihvertfall likt å vite hvorfor. Anonymkode: 2ba3e...919 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 10. mars 2019 #5 Del Skrevet 10. mars 2019 Jeg har aldri tatt en egenmelding, ei heller vært sykemeldt. Når jeg trenger noe medisinsk gjort tar jeg det når jeg har lite å gjøre. Jeg skjønner ikke hvordan sykefraværet kan være 10% på arbeidsplasser... Det må innføres karensdager og slikt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #6 Del Skrevet 10. mars 2019 2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg har aldri tatt en egenmelding, ei heller vært sykemeldt. Når jeg trenger noe medisinsk gjort tar jeg det når jeg har lite å gjøre. Jeg skjønner ikke hvordan sykefraværet kan være 10% på arbeidsplasser... Det må innføres karensdager og slikt. De som er langtidssykemeldt drar jo opp snittet ganske mye. Anonymkode: 506c6...9e9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 10. mars 2019 #7 Del Skrevet 10. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De som er langtidssykemeldt drar jo opp snittet ganske mye. Anonymkode: 506c6...9e9 Det må da finnes noe vettugt de kan gjøre fra sengen. Førstelinjesupport eller noe slikt som ikke krever noe som helst av de som gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amberleaf Skrevet 10. mars 2019 #8 Del Skrevet 10. mars 2019 Man reiser på jobb om man 'ikke er i form'. Man blir hjemme om man er ordentlig syk. Er man i tvil så er man som oftest ikke syk nok, er man ordentlig syk så er man ikke i tvil. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #9 Del Skrevet 10. mars 2019 Egenmeldingene er til for å brukes. Anonymkode: 11795...2ba 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #10 Del Skrevet 10. mars 2019 Egenmeldinger er til for å brukes tenker jeg også! Det går jo an å prøve jobb, og evnt dra hjem hvis man føler man ikke klarer det. Synes egentlig ikke 12 høres mye ut på ett år, spesielt om du har barn hjemme som også «drar med smitte» hjem. Jeg jobber i barnehage, på småbarnsavd, så her kan det også bli litt sykedager innimellom da vi er nøye på retningslinjer ift smittevern. Vi har karantene på 48 t ved siste oppkast/diare iallefall. Holder oss hjemme om vi er såppas syke at vi ikke klarer å ivareta barna eller om vi er svært smittsomme. Vi er IA bedrift. Anonymkode: a5eb1...b20 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #11 Del Skrevet 10. mars 2019 15 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg har aldri tatt en egenmelding, ei heller vært sykemeldt. Når jeg trenger noe medisinsk gjort tar jeg det når jeg har lite å gjøre. Jeg skjønner ikke hvordan sykefraværet kan være 10% på arbeidsplasser... Det må innføres karensdager og slikt. Jeg er helt enig i at det bør innføres både karensdager og reduksjon av sykepenger til f.eks 90% av lønn. Men jeg kan også godt forstå hvordan sykefraværet kan være 10%+ på arbeidsplasser, f.eks på min som ligger på nesten 20%. Ja langtidssykemeldte drar opp en del, men hvordan ledelsen styrer har også mye å si. Hos oss har det vært flere langtidssykemeldinger og ingen ekstra folk å sette inn (jobben krever spesialkompetanse, kan ikke hente inn hvem som helst), men driften skal likevel gå for fult. Det betyr at samme jobb skal gjøres av færre folk, som igjen betyr overbelastninger og at folk ikke tør gå på jobb de dagene de ikke er hundre prosent av frykt for å bli verre. Det er ofte ingen lunsjpause eller 5 min et par ganger om dagen, og du får ikke gått på toalettet når behovet melder seg. For min del blir det et problem da jeg nå er under utredning for en tarmsykdom som gjør at behovet for å kunne gå på do på kort varsel kan være stort. Jeg er god på å knipe igjen, men ikke i flere timer. De dagene jeg kjenner magen er i ulage og jeg vet det er for lite folk på jobb, må jeg derfor holde meg hjemme. Hadde vi vært nok folk eller driften vært tilpasset antall ansatte, kunne jeg gått på jobb selv med dårlig mage. Så det øker fraværet hos resterende arbeidstakere når ledelsen ikke tilpasser drift til antall ansatte på jobb. Min jobb kan heller ikke gjøres hjemmefra eller via nett, jeg må være fysisk til stede på arbeidsplassen. Anonymkode: dd395...ed1 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #12 Del Skrevet 10. mars 2019 Kommer an på. Er det bare du som har vert syk? Da er det veeeeeeeldig mye! Er det inkludert syke barn i de 12 dagene er det lett å komme opp i slikt antall mtp at barn ofte er syk en uke om gangen. Jeg har brukt rundt 3-4 egenmeldingsdager på 4 år og det er inkludert et helt svangerskap. Jobber i barnehage om det har noe å si? En kan ikke si en føler seg dårlig søndag og tror at da er en syk mandag, da planlegger jo å være vekke mandag... tenker jeg da🙈 Anonymkode: 10eef...010 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #13 Del Skrevet 10. mars 2019 12 egenmeldingsdager er jo mye, men det kommer an på type arbeidsplass og hvor syk du må være for å bli hjemme. Det er for eksempel veldig stor forskjell på kontorarbeid og f.eks servitør eller sykepleier. Jeg må være veldig syk for å bli hjemme fra kontorjobben min. Anonymkode: 512f5...c42 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #14 Del Skrevet 10. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig i at det bør innføres både karensdager og reduksjon av sykepenger til f.eks 90% av lønn. Men jeg kan også godt forstå hvordan sykefraværet kan være 10%+ på arbeidsplasser, f.eks på min som ligger på nesten 20%. Ja langtidssykemeldte drar opp en del, men hvordan ledelsen styrer har også mye å si. Hos oss har det vært flere langtidssykemeldinger og ingen ekstra folk å sette inn (jobben krever spesialkompetanse, kan ikke hente inn hvem som helst), men driften skal likevel gå for fult. Det betyr at samme jobb skal gjøres av færre folk, som igjen betyr overbelastninger og at folk ikke tør gå på jobb de dagene de ikke er hundre prosent av frykt for å bli verre. Det er ofte ingen lunsjpause eller 5 min et par ganger om dagen, og du får ikke gått på toalettet når behovet melder seg. For min del blir det et problem da jeg nå er under utredning for en tarmsykdom som gjør at behovet for å kunne gå på do på kort varsel kan være stort. Jeg er god på å knipe igjen, men ikke i flere timer. De dagene jeg kjenner magen er i ulage og jeg vet det er for lite folk på jobb, må jeg derfor holde meg hjemme. Hadde vi vært nok folk eller driften vært tilpasset antall ansatte, kunne jeg gått på jobb selv med dårlig mage. Så det øker fraværet hos resterende arbeidstakere når ledelsen ikke tilpasser drift til antall ansatte på jobb. Min jobb kan heller ikke gjøres hjemmefra eller via nett, jeg må være fysisk til stede på arbeidsplassen. Anonymkode: dd395...ed1 Godt skrevet, tror det gjelder mange bedrifter. Ikke bare der det ikke kan settes inn vikar på grunn av manglende kompetanse men det skal spares penger, som f.eks i helse og omsorg/ barnehager. Arbeidsgiver krever at vi leverer samme kvalitet selv om vi ikke er nok personal. Vi får ikke prioritere vekk ting som strengt tatt ikke er nødvendig fordi arbeidsgiver vil at vi skal yte god kvalitet. 16 dager med redusert personale forekommer ofte, når folk tar ut ferie eller de er syke. I løpet av disse dagene slites de gjenstående ut og når dette skjer hyppig blir resultatet utslitte medarbeidere og høyt sykefravær. Anonymkode: 63813...0d1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #15 Del Skrevet 10. mars 2019 Som leder skiller jeg mellom egen sykdom og barns sykdom. Man rår ikke over barns sykdom, og disse dagene splittes mellom to stykker. Ved ansatte med aleneansvar er det fullt forståelig for at disse dagene blir flere ifm med dette. Når det gjelder egen sykdom er det forskjell på å feks ha to/tre "puljer" i året hvor man er borte 2-4 dager sammenhengende pga influensa, oppkast etc, enn at man er borte1-2 dager hver 4-6 uke gjennom hele året. Ved slike forhold kaller jeg inn ansatte for en nærværssamtale. Anonymkode: 78821...3a3 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lycka Skrevet 10. mars 2019 #16 Del Skrevet 10. mars 2019 På 22 år har jeg brukt tre egenmeldinger på grunn av egen sykdom. 12 i løpet av et år er hårreisende mye! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #17 Del Skrevet 10. mars 2019 Æsj, egenmeldinger er til for å brukes? For en innstilling. Som arbeidsgiver blir jeg kvalm av å se at mange faktisk mener det.. Jeg syns 12 egenmeldinger på 12 mnd er veldig mye, og tror veldig mange er hjemme så fort de føler seg litt forkjølet, ikke har lyst eller bare har lyst på en fridag. Høy feber og omgangssyke o.l. er ok men forkjølet, sovet dårlig, vondt i halsen, vondt i hodet.. Nei veit du hva.. Det er halvannet år siden jeg brukte egenmelding. Da hadde jeg influensa og 40 i feber så jeg var hjemme i to dager. Anonymkode: 56749...61e 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. mars 2019 #18 Del Skrevet 10. mars 2019 Jeg tror faktisk aldri jeg har brukt egenmelding, så i min verden høres 12 ganger i året vanvittig mye ut. De gangene jeg har vært borte pga. sykdom har jeg hatt sykemelding eller jeg har ved et par anledninger tatt ut avspasering når jeg har vært "halvdårlig" og det ikke har vært noe jeg virkelig måtte være tilstede for å gjøre. Er stort sett heldig og unngår influensa og omgangssyke så behovet er ikke veldig stort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #19 Del Skrevet 10. mars 2019 1 er for mye. Bør ikke få lønn første fraværsdag, da blir vi kvitt skulkinga Anonymkode: bc300...23a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #20 Del Skrevet 10. mars 2019 Du utdyper ikke noe om hva som gjør at du har så mange egenmeldingsdager, men for meg som høres det ut som du har lav terskel for å bli hjemme. Jeg har vært i jobben min siden 2015 og har brukt egenmelding for egen sykdom 3 ganger. Anonymkode: 0e07a...330 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå