AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #1 Skrevet 10. mars 2019 Vi har fått regning på kommunale avgifter som også inkluderer 14 dager før vi tok over ny leilighet. Er det smålig å kreve forrige eier for disse 14 dagene? Utgjør ca 600 kroner. Anonymkode: e4c98...665
Gjest UngMann1986 Skrevet 10. mars 2019 #2 Skrevet 10. mars 2019 Ville heller gjort kommunen oppmerksom på det. Dere skal ikke betale kommunale avgifter i den perioden dere ikke eide boligen. Så får heller kommunen sende regning på de 600 til forrige eier.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #3 Skrevet 10. mars 2019 2 minutter siden, UngMann1986 skrev: Ville heller gjort kommunen oppmerksom på det. Dere skal ikke betale kommunale avgifter i den perioden dere ikke eide boligen. Så får heller kommunen sende regning på de 600 til forrige eier. Vi har snakket med kommunen. De sa at det var opp til oss å evt kreve forrige eier for dette (skulle ha skrevet det i HI). Anonymkode: e4c98...665
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #4 Skrevet 10. mars 2019 Må legge til at vi synes det er veldig rart at kommunen ikke tar ansvar..er det så firkantet at de kommunale avgiftene MÅ være for en termin? De ser jo at det var et eierskifte 14 dager inn i det nye året men allikevel er de vi som får regningen for de 14 dagene før. Synes det er rart. Anonymkode: e4c98...665
Gjest UngMann1986 Skrevet 10. mars 2019 #5 Skrevet 10. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har snakket med kommunen. De sa at det var opp til oss å evt kreve forrige eier for dette (skulle ha skrevet det i HI). Anonymkode: e4c98...665 Det var rart.. Men da ville jeg hørt med eiendomsmegleren som ble brukt i salget. De har mye erfaring, og fungerer som et mellomledd.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #6 Skrevet 10. mars 2019 Da vi solgte ble dette gjort opp via megler. Anonymkode: 59bad...65a 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #7 Skrevet 10. mars 2019 1 minutt siden, UngMann1986 skrev: Det var rart.. Men da ville jeg hørt med eiendomsmegleren som ble brukt i salget. De har mye erfaring, og fungerer som et mellomledd. Ja det kan vi gjøre 😊 Når vi solgte så fikk vi beskjed om at dette ville gå av seg selv men det var en annen kommune... Anonymkode: e4c98...665
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #8 Skrevet 10. mars 2019 Gamle huseier hadde betalt for en 3mnd periode. Jeg betalte min mnd direkte til den gamle huseier når jeg overtok. Anonymkode: 6de2f...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #9 Skrevet 10. mars 2019 Ble ikke dette avklart i kontraktsmøtet? I så fall har vel ikke megler gjort jobben sin. Anonymkode: a6144...8d2 8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #10 Skrevet 10. mars 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har fått regning på kommunale avgifter som også inkluderer 14 dager før vi tok over ny leilighet. Er det smålig å kreve forrige eier for disse 14 dagene? Utgjør ca 600 kroner. Anonymkode: e4c98...665 Hvor mye konflikt skal du lage av bagateller? Gammel eier er ferdig med boligen du har kjøpt og overtatt. Gammel eier her heller ikke noe med at du har fått en faktura fra kommunen. Den fakturaen er ditt ansvar. Skal du krangle på den, så er det avsender du krangler med. Anonymkode: 5335e...899 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #11 Skrevet 10. mars 2019 Kontakt megleren om dette. Anonymkode: e4c84...69a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #12 Skrevet 10. mars 2019 Kommunale avgifter følger eiendommen, ikke eier. I min kommune blir dette enten gjort opp via megler på kontraktsmøte eller mellom selger og kjøper ved privat salg. Anonymkode: 02dc7...494 6
skrue Skrevet 10. mars 2019 #13 Skrevet 10. mars 2019 Altså, om man må bruke mer enn ti minutter på å få dette ordnet så hadde jeg latt være. Dvs, jeg personlig hadde glatt betalt regningen og brukt tiden på noe annet. 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #14 Skrevet 10. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye konflikt skal du lage av bagateller? Gammel eier er ferdig med boligen du har kjøpt og overtatt. Gammel eier her heller ikke noe med at du har fått en faktura fra kommunen. Den fakturaen er ditt ansvar. Skal du krangle på den, så er det avsender du krangler med. Anonymkode: 5335e...899 Er ikke ute etter å lage konflikt, derfor jeg spør her hva normen er. Men det føles jo allikevel litt feil ut at vi skal betale for de 14 dagene hvor vi ikke eide her. Men belløpet er såpass lite at vi kommer ikke til å lage noe sak ut av det. Trodde også at kommunen lagde ei regning som gjaldt fra den dagen vi hadde overtakelse. Nei forrige eier har jo ikke noe med vår regning. Men det var jo strengt talt dem som eide før oss og som hadde ansvar for de kommunale avgiftene. Dette skriver jeg for å poengtere våre tanker ovenfor deg. Ikke noe vi kommer til å krangle med forrige eier om. Anonymkode: e4c98...665
Aires Skrevet 10. mars 2019 #15 Skrevet 10. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er ikke ute etter å lage konflikt, derfor jeg spør her hva normen er. Men det føles jo allikevel litt feil ut at vi skal betale for de 14 dagene hvor vi ikke eide her. Men belløpet er såpass lite at vi kommer ikke til å lage noe sak ut av det. Trodde også at kommunen lagde ei regning som gjaldt fra den dagen vi hadde overtakelse. Nei forrige eier har jo ikke noe med vår regning. Men det var jo strengt talt dem som eide før oss og som hadde ansvar for de kommunale avgiftene. Dette skriver jeg for å poengtere våre tanker ovenfor deg. Ikke noe vi kommer til å krangle med forrige eier om. Anonymkode: e4c98...665 Tipper du allerede har brukt mer tid på dette enn det er verdt. Hva er 600 kroner i den store sammenhengen når dere nettopp har kjøpt hus? Hadde skjønt det om det var 6000. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #16 Skrevet 10. mars 2019 1 time siden, Aires skrev: Tipper du allerede har brukt mer tid på dette enn det er verdt. Hva er 600 kroner i den store sammenhengen når dere nettopp har kjøpt hus? Hadde skjønt det om det var 6000. Tatt en telefon til kommunen. Brukt mest tid her på kg for å være ærlig 😂 Og det er derfor vi spør her, hvor mye drama gidder man å lage for 600kroner liksom. Samtidig så burde det jo være en simpel sak. Anonymkode: e4c98...665
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #17 Skrevet 10. mars 2019 Hva med den boligen dere kom fra da? Kommer du til å tilby deg å betale for den? Anonymkode: 3d498...876
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #18 Skrevet 10. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med den boligen dere kom fra da? Kommer du til å tilby deg å betale for den? Anonymkode: 3d498...876 Jeg ringte kommunen noen uker før overtakelse og fikk beskjed om at de ville få beskjed fra megler om salg/overtakelse av leilighet og at de da "delte" opp regningen fra den datoen. Men dette var som sagt en annen kommune enn den vi flyttet til så de har vel ulike rutiner. Så ja, vi har gjort opp for vår del av de kommunale avgiftene fra der vi flyttet fra. Anonymkode: e4c98...665 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #19 Skrevet 10. mars 2019 Som andre sier, send en mld til forrige huseier og vær høflig og be om de 600. Får du ikke svar hadde jeg personlig ikke brukt mer tid på det. Move on. Anonymkode: 6de2f...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #20 Skrevet 10. mars 2019 Det vanlige er vel faktisk at selger har betalt for kommunale utgifter og at kjøper må gjøre opp med selger. Jeg overtar ny bolig om noen få dager og regner vel med at selger ønsker at jeg skal betale min andel av dette til dem. Samtidig har jeg sagt til de som overtar mitt hus at jeg ikke kommer til å be om de hundrelappene det måtte være snakk om. Orker ikke, gidder ikke. Om det betyr så mye for dere så kontakter dere selger for å få dem til å gjøre opp med det. Om de ikke vil kan dere evt kontakte megler, men utgangspunktet er at dette er et forhold mellom kjøper og selger som megler ikke trenger involveres i. Anonymkode: 897ae...a6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå