Gå til innhold

Gruer meg til konfirmasjonsselskap!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter som konfirmeres til våren. På selve konfirmasjonsdagen kommer noen gode venner som har stilt opp for min datter fra hun var liten. Det blir så koselig. Hun kjenner ikke min primærfamilie så godt. Min mor døde da jeg var barn, og min far var/er voldelig og ond. Jeg var i barnevernet og bodde hos andre en del, ble totalt ødelagt av å være hos min far. Min datters far, altså barnefaren har hun aldri hatt særlig kontakt med. Han har hatt nok med seg selv, så jeg har gjort alt alene. Det har ikke vært en dans på roser, men gått greit altså. Men dette familieselskapet ift konfirmasjonen plager meg slik at jeg nesten blir dårlig. Jeg vil egentlig ikke ha disse menneskene i mitt hus. Alt virker så falskt. Min datter føler ingen tilhørighet med disse menneskene, og har bedt meg ordne med bordkort slik at hun slipper å sitte ved siden av enkelte. Det er et press blandt ungdommen om å ha et stort selskap, familie og masse gaver og penger. Hun vil ikke være «mindre» enn de andre. Hun er glad i vennene våre som kommer på selve dagen, men ikke så mye i familien. Det føles for meg helt selvutslettende å holde selskap for disse menneskene (bortsett fra min datter) Har tenkt ut en tale som kan bli en slags oppreisning for oss, men samtidig, hva er poenget med det. Jeg vet ikke min arme råd her.

Anonymkode: d21ff...c33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvis ingen av dere to vil ha dem der så kan dere jo la være. Er de allerede invitert så må dere jo bare gjennomføre. Om de ikke er så ville jeg latt være å invitere dem. Uansett om det blir i tillegg eller ikke så synes jeg du skal ta barnet ditt med ut for en feiring bare dere og evt andre som dere ønsker å ha med. Middag på en koselig restaurant f eks. 

• Liker 19
Skrevet

Har invitert på sms, og et par har bestilt flybilletter fra Oslo. Vet ikke om de kan refunderes. Vi skal jo ja selskap med venner på selve konfirmasjonsdagen. Det tror jeg blir veldig hyggelig. Familieselskapet skal holdes helgen etter. Fikk bare et behov for å avlyse😕

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar forresten!

Skrevet
2 minutter siden, Mia1781 skrev:

Har invitert på sms, og et par har bestilt flybilletter fra Oslo. Vet ikke om de kan refunderes. Vi skal jo ja selskap med venner på selve konfirmasjonsdagen. Det tror jeg blir veldig hyggelig. Familieselskapet skal holdes helgen etter. Fikk bare et behov for å avlyse😕

Gjennomfør. Gjør det kort og enkelt. Ikke tenk så mye på det. Og ikke inviter igjen til andre anledninger (bryllup f eks) uten at dere ønsker det. 

Jeg håper at din datter får en fin konfirmasjonsdag! Og det andre selskapet blir kanskje en pliktoppgave men det klarer dere ❤

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke inviter de familiemedlemmene hun ikke vil ha der. Hvorfor skal det bli en dag med ubehag bare fordi man "må" invitere familie? 

Anonymkode: bedc3...f29

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjør noe helt annet enn å ha familieselskap, slik at det ikke blir så lett å sammenlikne med klassekameratene. F.eks. padeltur og piknikk. Innvitér kun de menneskene som dere er glade i, og som har stilt opp for konfirmanten. 

Anonymkode: f78d9...96d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*padletur (kajakk)

Anonymkode: f78d9...96d

Skrevet

Kanskje gi blanke i å holde konfirmasjon?

Skrevet

Kan du ikke bare gi informasjon om at konfirmanten har bestemt seg for å ikke ha selskap da? 

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar! Jeg tror jeg manner meg opp og gjennomfører ettersom jeg har invitert folk. Så ofte er det å grue seg det aller værste. Jeg gleder meg til det er ferdig, og er helt sikker på at jeg da nok gang vil tenke over alle de kveldene jeg brukte på å grue meg til de timene selskapet varer. Så får det nå gå akkurat som det går. Jeg får bare ta ansvar for å ha invitert. Tusen takk for alle svar og støtten fra dere alle sammen❤️ Godt det bare er et engangstilfelle! Ha en god kveld alle sammen!

• Liker 4
Skrevet

På selve konfirmasjonsdagen er det kun gode venner som er invitert. Familieselskapet holdes helgen etterpå😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vert meg hadde jeg droppet hele selskapet. Livet er for kort til seigpining

Anonymkode: 7a879...ba8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så din datter ønsker å holde selskap pga fasaden og penger.

Jeg skal være kynisk og si at dette er faktisk i stor grad hennes egen feil. Å skulle invitere folk hun ikke liker kun for å imponere vennene sine med hvor stort selskap hun hadde, og hvor mange penger hun fikk, for så å be deg fikse bordkort så hun skal slippe å sitte ved siden av disse gjestene, det blir bare for dumt.

Anonymkode: a81e2...7ed

• Liker 17
Skrevet
51 minutter siden, Mia1781 said:

På selve konfirmasjonsdagen er det kun gode venner som er invitert. Familieselskapet holdes helgen etterpå😊

Fortsatt ikke for sent å avlyse familieselskapet. Det er da bare å si at dere klarer dere med den ene festen, og ikke vil ha familiefesten. Vil tro hun får oppmerksomheter i form av penger, blomster eller gaver fra dem uansett. Det kan da ikke være verdens undergang hverken for dere eller for dem om dere velger å avlyse selskapet.

Noen har stor familie, andre har liten familie. Noen ønsker å lage noe stort ut av det, andre ikke. I min konfirmasjon var vi 16 til sammen. I min bestevenninnes konfirmasjon var de 12. I mine kusiners konfirmasjoner var de et sted mellom 20 og 30. 

AnonymBruker
Skrevet

En familiefest trodde jeg skulle være med personer man har en tilhørighet med, ikke nødvendigvis blodsbånd med. 

Ser ikke helt poenget med å invitere personer man ikke har et (godt) forholdt til 🙄 

Hvorfor?? 

Anonymkode: ed94f...015

• Liker 4
Skrevet

Ja, viktig å gjøre ting ut i fra egne forutsetninger, og ikke alle andre. Min datter får være med på denne avgjørelsen. Kommer ikke til å invitere de flere ganger😊

Skrevet
1 time siden, Mia1781 skrev:

Takk for alle svar! Jeg tror jeg manner meg opp og gjennomfører ettersom jeg har invitert folk. Så ofte er det å grue seg det aller værste. Jeg gleder meg til det er ferdig, og er helt sikker på at jeg da nok gang vil tenke over alle de kveldene jeg brukte på å grue meg til de timene selskapet varer. Så får det nå gå akkurat som det går. Jeg får bare ta ansvar for å ha invitert. Tusen takk for alle svar og støtten fra dere alle sammen❤️ Godt det bare er et engangstilfelle! Ha en god kveld alle sammen!

Du har rett i at å grue seg er det verste. Prøv å ikke tenk så mye på det. Du gjør det for datteren din og det syns jeg er veldig bra. Du virker jo tøff da, så det går nok greit! Men ikke hold tåle som gir stille eller pinlig stemning! Ever. Selv om lysten er der 🙂 lykke til. 

• Liker 3
Skrevet

Takk😊 ja, lysten er der virkelig til en pikant tale..., må nok beherske meg litt der ja, det har du rett i😅

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for tilbakemelding!

Endret av Mia1781

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...