AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #1 Skrevet 10. mars 2019 Den skumle dukken er i vinden igjen. Er det noen av dere andre her inne som har tatt noen forhåndsregler? Jeg leser at den kan dukke opp midt inn i youtubekids-videoer med ekle beskjeder og trusler. Den kan også ta kontakt med barn på sosiale medier med skumle utfordringer og trusler hvis de ikke gjør som Momo sier. Youtubesjefen sier de ikke har bevis for at Momo har infiltrert videoer på youtube, men det er mange som hevder at Momo har dukket opp i barneprogrammer med uhyggelige meldinger. Jeg lurer på en ting, er dette en form for ad? Ville den i såfall blitt blokkert med f.eks adblock? Jeg blir litt bekymret, fordi etter det jeg har hørt, så dukker den opp midt i programmer og ikke som i en egen app. Derfor kan det for voksne være vanskelig å oppdage den. Vi har ikke fått den opp på skjermen altså, men er det noen av dere andre som har merket noe? Har dere tatt forholdsregler? Blir litt bekymret, jeg. Anonymkode: 41715...7b6 1
estrella Skrevet 10. mars 2019 #2 Skrevet 10. mars 2019 Hvor gamle er barna dine? Vi viste ungen her i huset, men han synes den er ekkel og er såpass stor at han forstår at det er noe tull som skal trykkes vekk. Jeg nevnte dette til min bror, men som han sa, barna der igjen er for små, så de kan ikke engelsk og forstår ikke hva den sier (han på 4 som bruker YouTube mer enn søstera trykker bort slike ting uansett, han tror det er reklame). I utgangspunktet tenker jeg at de barna som forstår hva den figuren sier, sannsynligvis er stor nok til å få forklart at den skal de trykke bort. De fleste barna som er så stødig i engelsk er minimum 6-7-8 år. (Noe annet med de som går på engelske skoler eller har engelsktalende foreldre, de vil jo være yngre og kanskje mer påvirkelig?) 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #3 Skrevet 10. mars 2019 Jeg har en datter på 5. Men er det bare på engelsk altså? Trodde det kunne komme norsk og forskjellig annet fra den også. Viste du bilde av dukken? Tenker at hvis jeg skal vise den og si at dette må hun trykke vekk, så er det bedre med bilde enn kanskje en video på nettet. Anonymkode: 41715...7b6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #4 Skrevet 10. mars 2019 Jeg leste nylig at Momo sannsynligvis er en myte. Urban legend. Det er ingen som hittil har klart å finne faste holdepunkter for at hun skal kunne dukke opp og gi ungene i oppdrag å ta livet av seg - i alle fall sånn helt ut av det blå midt i Peppa Gris på YouTube. Det er heller ikke funnet ugjendrivelig bevis for at fenomenet er årsak til de to-tre selvmordene det var mistenkt knyttet til. Ingen har klart å finne 'Momo Challenge'. Og uten Momo Challenge, er Momo bare en voksdukke/kulisse/kunstinstallasjon som ser relativt skummel ut. Anonymkode: e7e8b...a94 11
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #5 Skrevet 10. mars 2019 Mine forholdsregler er at barna ikke får se på YouTube, og hvis vi vil se på noe så gjør vi det på tven. Da er det lett å snakke om det eventuelt ubehagelige vi ser, da er voksne i nærheten. De fikk lov før, men det går stadig opp for meg hvor lite nyttig YouTube er for barn, og hvor mye rart det er der. Og det har 13 års aldersgrense, det sier vel sitt. De som lager alle disse kjipe greiene som momo ol. og puttet det tilgjengelig for barn har jo et mål for arbeidet sitt, og ved å la barna bruke YouTube alene så serverer vi jo ungene våre på fat til dem. Mine barn er ikke gamle nok for sosiale medier, de er i småskole-alder. Anonymkode: c858f...f07 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #6 Skrevet 10. mars 2019 Momo er bare tull. Det er andre ting du bør være redd på youtube. Det er ingen barn som har tatt livet av seg eller skadet seg av Momo utfordringer. Det er bare en slags PR kampagne, det har aldri vært ekte. Anonymkode: e4d48...12d 6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #7 Skrevet 10. mars 2019 Momo er bare oppspill. Momo er en kunstfigur fra Japan Anonymkode: d692c...e52 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #8 Skrevet 11. mars 2019 min Nevø på 7 visste om momo, og mange 7 åringer har telefon i dag Anonymkode: e1c8a...421 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #9 Skrevet 11. mars 2019 Ja det er klart at momo ikke er en ekte person, men fader så ekkel den er da!!! Får støkk i meg hver gang jeg får inn i en artikkel og ser de øynene og smilet. Anonymkode: 73b7a...f27 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #10 Skrevet 11. mars 2019 Da kan jeg bare fortelle dere at jeg personlig har sett på Peppa Gris på YouTube (engelsk) hvor plutselig midt i videoen Momo kommer inn og forteller på engelsk alle «truslene» som er lagt fram. Feks at den skal drepe deg osv. Så ikke ta for god fisk at dette er tull, da jeg har sett det selv med egne øyne. Anonymkode: d566b...e96 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 Disse videoene hvor Momo dukker opp blir fjernet fortløpende. Det er derfor vanskelig å finne noen. Da må du inn på liveleak. Der finner du mange eksempler. Anonymkode: 0c033...e9f
netpuppy Skrevet 11. mars 2019 #12 Skrevet 11. mars 2019 On 3/10/2019 at 7:48 AM, AnonymBruker said: Mine forholdsregler er at barna ikke får se på YouTube, og hvis vi vil se på noe så gjør vi det på tven. Da er det lett å snakke om det eventuelt ubehagelige vi ser, da er voksne i nærheten. De fikk lov før, men det går stadig opp for meg hvor lite nyttig YouTube er for barn, og hvor mye rart det er der. Og det har 13 års aldersgrense, det sier vel sitt. De som lager alle disse kjipe greiene som momo ol. og puttet det tilgjengelig for barn har jo et mål for arbeidet sitt, og ved å la barna bruke YouTube alene så serverer vi jo ungene våre på fat til dem. Mine barn er ikke gamle nok for sosiale medier, de er i småskole-alder. Anonymkode: c858f...f07 Samme her! Det er så mange ekle videoer på YouTube som er laget for barn at vi holder oss unna hele dritten.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #13 Skrevet 11. mars 2019 Null tro at den momo dukket opp mitt i en youtube video og sagt navnet på barnet som så på det. Helt umulig. Så det er bare tull. Anonymkode: 9a57b...253 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #14 Skrevet 11. mars 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan jeg bare fortelle dere at jeg personlig har sett på Peppa Gris på YouTube (engelsk) hvor plutselig midt i videoen Momo kommer inn og forteller på engelsk alle «truslene» som er lagt fram. Feks at den skal drepe deg osv. Så ikke ta for god fisk at dette er tull, da jeg har sett det selv med egne øyne. Anonymkode: d566b...e96 Sa en anonym bruker på et nettforum. Anonymkode: cdc74...5c1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #15 Skrevet 11. mars 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan jeg bare fortelle dere at jeg personlig har sett på Peppa Gris på YouTube (engelsk) hvor plutselig midt i videoen Momo kommer inn og forteller på engelsk alle «truslene» som er lagt fram. Feks at den skal drepe deg osv. Så ikke ta for god fisk at dette er tull, da jeg har sett det selv med egne øyne. Anonymkode: d566b...e96 Men det er i utgangspunktet ikke farlig? Altså, jeg sier ikke at det er greit, å skremme småbarn er ugreit, men det er ikke farlig å bli skremt. Anonymkode: e7e8b...a94
HalldirV2 Skrevet 11. mars 2019 #16 Skrevet 11. mars 2019 Hvordan, eller hvor, tar man momo challange?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #17 Skrevet 11. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er i utgangspunktet ikke farlig? Altså, jeg sier ikke at det er greit, å skremme småbarn er ugreit, men det er ikke farlig å bli skremt. Anonymkode: e7e8b...a94 Neida, i utgangspunktet enig med deg. Grunnen til at jeg kommenterte det er pga flertall i diskusjonen her mener det er tull. Anonymkode: d566b...e96
Outlander Skrevet 11. mars 2019 #18 Skrevet 11. mars 2019 (endret) . Endret 11. mars 2019 av Outlander
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #19 Skrevet 11. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Neida, i utgangspunktet enig med deg. Grunnen til at jeg kommenterte det er pga flertall i diskusjonen her mener det er tull. Anonymkode: d566b...e96 Jeg holdt det for ekstremt usannsynlig, og gjør det fortsatt, men jeg ser ikke bort fra at det du sier er sant heller. Uansett er ikke Momo i seg selv farlig, på lik linje med at Aliens eller Jurassic Park ikke er farlig - det er bare så innmari unødvendig å skremme småunger. Anonymkode: e7e8b...a94
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #20 Skrevet 11. mars 2019 Momo er intet mer eller enn mindre enn en spøk. Slitt å spre denne dritten videre. Folk er jo helt hysteriske! Den orginale momo finnes ikke på Norsk, enda. Det er såpass enkelt at du ringer momo på WhatsApp også blir du hacket og de bruker informasjonen de finner på din mobil imot deg. For å presse deg til å gjøre det den sier, som selvskadning og selvmord. Det er null bevis på at noen har tatt sitt eget liv på grunn av momo. Den versjonen folk er helt hysteriske over, er helt ufarlig. Noen har lastet opp en video hvor de har redigert inn bilde av momo med en stemme som truer og ber seeren om å skade seg selv. Verken mer eller mindre. Så slapp av. Gå igjennom videoen ditt barn skal se om du er helt hysterisk. Lag en spilleliste med videoer du har gått igjennom så unngår du momo. Det er ikke noe nytt at folk redigerer inn skumle og ekle ting i videoer for barn. Det er patetiske folk som har svært lite å gjøre som står bak disse videoene. Det kan sammenlignes med det klippet fra Excorsisten med det høye hylet, som folk bare putter midt i en tilfeldig og uskyldig video. En så kalt jumpscare. Anonymkode: dffd2...f0d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå