Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #1 Skrevet 14. april 2005 Kan noen forklare forskjellen på etikk og moral? (ja jeg vet jeg burde vite det.... :oops: )
Grooo Skrevet 15. april 2005 #2 Skrevet 15. april 2005 etikk (av gr. ethos, skikk), læren om (inkl. begrunnelsene for) de normer og verdier som skal styre våre handlinger med sikte på rett og galt, godt og ondt. — etisk, moralsk, sedelig, riktig handlemåte. moral (av lat. moralis, til mos, flertall mores, sed(vane), skikk og bruk), sedelighet, sedelighetslære (jf. etikk); sett el. system av normer og regler for hva som anses som tilbørlig, som rett og riktig i et samfunn el. en samfunnsgruppe, og atferd i samsvar med disse normer og regler. Hentet fra www.caplex.no
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #5 Skrevet 6. mai 2005 Det er en direkte sammenheng mellom moral og etikk. Forskjellen mellom dem er at mens moralen sier noe om hva som er godt og dårlig, vil etikken kunne ta for seg hva som er korrekt eller feil. Et slags hurtig eksempel på hva jeg mener, kan jo være dette med dødsstraff; det kan føles moralsk godt å vite at man har tatt livet av barne/seksual-morder i USA, men dette betyr ikke at etikken vil følge oss opp og klappe oss på skulderen.
Gjest Triangel Skrevet 10. mai 2005 #6 Skrevet 10. mai 2005 Moral er regler og delvis juridiske lover en bør/skal leve etter. Eks: Du skal ikke slå ihjel. Etikk er begrunnelsen. Eks.:Du skal ikke slå ihjel, fordi du vet at A)det påfører andre sorg, B) Det er ikke tillatt iflg. norsk lov, C) en eventuell holdning om at ethvert menneskeliv er ukrenkelig. Osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå