Gå til innhold

Magnetisme og elektrisk energi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan magnetisme brukes til å produsere elektrisk energi?

Anonymkode: e6935...56f

Videoannonse
Annonse
Gjest Kendall
Skrevet

Der forsvant anonym-knappen 😅

AnonymBruker
Skrevet

vet ikke hvilket faglig nivå vi snakker om her, men om du googler trådløs lading for mobiler, så kan du se en metode de bruker der på litt folkelig forklaring

evt så er det å sette seg ned å lese https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_induction 😛 Men du er sikkert ikke helt der enda regner jeg med.

Har ikke lært så mye om slikt jeg men tror poenget er at du bruker en coil for å lage et varierende magnetisk felt (gjennom å varierer strømmen i coilen), også har du en annen coil (f.eks inni mobilen din) og plasserer det inni feltet du lagde med den andre coilen, og når det magnetiske feltet endrer seg skapes det strømmer i ledningene i mobilen din, som da brukes til å lade batteriet

...tror jeg 😛  Men er ingen ekspert på dette jeg dessverre

Anonymkode: d89b4...09a

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg lurer på slike ting pleier jeg sjekke youtube, alltid litt folkelige oversiktelige ofrklaringer på alt mulig rart der

Gjest Kendall
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

vet ikke hvilket faglig nivå vi snakker om her, men om du googler trådløs lading for mobiler, så kan du se en metode de bruker der på litt folkelig forklaring

evt så er det å sette seg ned å lese https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_induction 😛 Men du er sikkert ikke helt der enda regner jeg med.

Har ikke lært så mye om slikt jeg men tror poenget er at du bruker en coil for å lage et varierende magnetisk felt (gjennom å varierer strømmen i coilen), også har du en annen coil (f.eks inni mobilen din) og plasserer det inni feltet du lagde med den andre coilen, og når det magnetiske feltet endrer seg skapes det strømmer i ledningene i mobilen din, som da brukes til å lade batteriet

...tror jeg 😛  Men er ingen ekspert på dette jeg dessverre

Tusen takk, du ga meg svar på det jeg lurte!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg lurer på slike ting pleier jeg sjekke youtube, alltid litt folkelige oversiktelige ofrklaringer på alt mulig rart der

Takk for tipset. Nå skal jeg ta YouTube i bruk som kilde for jeg fant ingen andre steder svar på spm mitt 🤔

Endret av Kendall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...