Salvie Skrevet 9. mars 2019 #21 Skrevet 9. mars 2019 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er grunner til at det ikke er noe utbredt med mer mangfold på tv. Det fenger bare svært få seere. Anonymkode: 35a72...556 Jeg tror egentlig ikke det. Det er jo flere tyske serier blant annet som har slått an blant folk. Jeg er bare så lei av at det sendes så mye amerikansk som om det skulle vært hjemlandet vårt, og omtrent total stillhet fra alle andre av verdens land og det fine de har å tilby av TV underholdning. Endret 9. mars 2019 av Salvie 1
Gjest INGNTNG Skrevet 9. mars 2019 #22 Skrevet 9. mars 2019 Jeg synes det er trivelig at de sender samiske programmer i ny og ne. Vi, og aller minst barn, har ikke vondt av å bli utsatt for litt samisk kultur, om så påtvunget gjennom Barnetv.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #23 Skrevet 9. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Delvis pga dårlig behandling, men selvfølgelig også fordi de var i Norge før oss. I utgangspunktet har de mer rett på landet enn oss, og vi har gjort dem urett. Det skulle bare mangle at vi tar godt vare på kulturen deres nå. Anonymkode: f6fee...1a8 Nei, det var de ikke, selv om samiske folk har vært lenge i det som er dagens Norge. da spesielt nordområdene. Quote Så vidt vi vet, kom den første koloniseringsbølgen etter istiden fra Vest-Europa, via dagens Danmark og den svenske vestkysten. https://www.norgeshistorie.no/eldre-steinalder/mennesker/0101-de-forste-som-kom.html Anonymkode: 9a573...885
kikkana Skrevet 9. mars 2019 #24 Skrevet 9. mars 2019 Dette er ikke ment som hat mot dem og jeg er selv 1/4 same men jeg blir noe irritert. Et sted går grensen for hva en befolkning på 60tusen skal ha og slett ikke alle av disse snakker samisk en gang. "skal ha" mentalitet på bekostning av andre som slett ikke har gjort dem noe som helst, er uforståelig for meg. Jeg ser helt klart behov for å bevare deres kultur i form av skole og utveksling av kulturen. Samt at de får nyheter og div på samisk. Men dette med at det ikke en gang går an å ha en by uten samiske gatenavn og særegne lover, er totalt hull i hodet. Med den logikken, skal vel alle etnisiteter også kunne begynne å kreve sitt. Somalisk tv og iraksiske stedsnavn er sikkert neste steg uten at jeg trenger være synsk. Helt greit, la dem få en helt egen kanal. Men da kan de også sponse den selv. Hvorfor skal andre betale for noe de ikke vil ha?
Påkrevd Skrevet 9. mars 2019 #25 Skrevet 9. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå var det jo ikke bare for mine barn sin del, da. Jeg tenker at når de likevel har dette samiske innholdet på TV, så kunne de vel like gjerne sendt det på en egen kanal. Da hadde det jo også vært enklere for de som snakker samisk å få det med seg også, enn når de sender en halvtime her og en halvtime der på den vanlige kanalen "bare for å ha det gjort". Og så kunne man jo lagd mer materiale. Til anonym 3ad: Ufint og unødvendig. Dessuten hadde det ikke trengt å koste mer i avgift. Ts Anonymkode: bf97a...166 Nei, samer har også Internett. De får med seg akkurat så mange av de samiske programmene de vil. Jeg misunner deg forøvrig ditt liv, som må være totalt blottet for vanskeligheter, i og med at du velger å fokusere på det «problemet» 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #26 Skrevet 9. mars 2019 4 minutter siden, Påkrevd skrev: Nei, samer har også Internett. De får med seg akkurat så mange av de samiske programmene de vil. Jeg misunner deg forøvrig ditt liv, som må være totalt blottet for vanskeligheter, i og med at du velger å fokusere på det «problemet» Åh beklager så mye, "mann på Kvinneguiden", jeg ante ikke at man utelukkende kunne ta opp problemer på dette forumet. Tenk at jeg var så tåpelig at jeg trodde det var et diskusjonsforum! Godt at du kom og korrigerte meg, da. Ts Anonymkode: bf97a...166 1
Påkrevd Skrevet 9. mars 2019 #27 Skrevet 9. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh beklager så mye, "mann på Kvinneguiden", jeg ante ikke at man utelukkende kunne ta opp problemer på dette forumet. Tenk at jeg var så tåpelig at jeg trodde det var et diskusjonsforum! Godt at du kom og korrigerte meg, da. Ts Anonymkode: bf97a...166 Mulig jeg misforstod, men det virket unektelig ut som et problem slik du la det frem, at det var så vanskelig for barna å forstå TV sendingene. Løsningen min er altså å se på noe annet. Hvis jeg bare skal være enig i at man skal opprette en samisk kanal, blir det jo ikke mye til diskusjonsforum. Ja, jeg er mann på kvinneguiden. Det er vel ikke sånn at kvinner bare kan ha kvinnelige guider? Jeg er for likestilling, jeg.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #28 Skrevet 9. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er grunner til at det ikke er noe utbredt med mer mangfold på tv. Det fenger bare svært få seere. Fjols som ser på amerikansk søppel er det ingen grunn til å ta hensyn til. Et visst kvalitetsnivå bør en statskanal etterstrebe. Anonymkode: 109e6...e0e
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #29 Skrevet 9. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ehhh... Hvorfor? Det er noe sånt som 20.000 mennesker igjen i Norge som snakker samisk. Av dem snakker igjen noen sørsamisk, noen lulesamisk, noen andre former for samisk, mens den største andelen snakker nord-samisk. La oss si at 15.000 mennesker i Norge kan forstå nord-samisk. Likevel har de altså BÅDE nyheter og barne-TV på samisk på NRK. Det er en vits. Hvor mange av de 15.000 tror du gidder benke seg foran NRK hver dag? Til sammenligning bor det 80.000 polakker i Norge. Samene er en syyyykt liten minoritetsgruppe. Men de har fått en så jævlig dårlig behandling av Norge historisk at staten nå overkompenserer ved å tilby samene et kulturtilbud de strengt tatt ikke trenger. Anonymkode: 1d5eb...d2c Årssaken det det er jo systematisk utradering av språket og tvangsfornorskning. Samisk er på en liste av utdøende språk verdens forskere forsøker å bevare. Det er ikke overkompensering, men et siste forsøk på å bevare språk. Anonymkode: d91ad...6ee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå