AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #1 Skrevet 9. mars 2019 I dag er det jo en del innhold på samisk på NRK og NRK Super, og det er i og for seg fint. Men vi som ikke er samiske forstår ikke så mye av det. Barna prøver å henge med på barne-TV, men det er jo begrenset hvor gøy det er når man ikke skjønner språket. Kunne det være en idé å opprette en egen samisk NRK-kanal? Anonymkode: bf97a...166
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #3 Skrevet 9. mars 2019 Det finnes jo https://tv.nrk.no/serie/oddasat-tv https://tv.nrksuper.no/serie/manaid-tv-samisk-barne-tv Anonymkode: febce...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #4 Skrevet 9. mars 2019 Samene har som vår urbefolkning en del særskilte rettigheter, som bl.a innebærer rett til egne radio- og tv-kanaler. Har du hørt om NRK Sápmi? Anonymkode: f6fee...1a8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #5 Skrevet 9. mars 2019 jeg skjønner ikke helt problemet. Da jeg var barn så vi både engelske, tyske og nederlandsk barne-TV, og syntes det var spennende og engasjerende selv om vi ikke forsto språket. Anonymkode: 8e34a...fff 4
Salvie Skrevet 9. mars 2019 #6 Skrevet 9. mars 2019 Jeg synes det hadde vært fint. Jeg ønsker meg forøvrig større mangfold når det kommer til TV underholdning. Kunne tenkt meg mer tyske programmer, japanske serier, russiske dokumentarer osv. Synes det er altfor ensidig med bare norsk, amerikansk og svensk. Vi lever tross alt i 2019, burde vært mye mer som sendes på tvers av landegrenser. 3
abc123detvardet Skrevet 9. mars 2019 #7 Skrevet 9. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne det være en idé å opprette en egen samisk NRK-kanal? Nei. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #8 Skrevet 9. mars 2019 Dette problemet har vel tiden løpt fra? Nå trengs det jo ikke lenger TV-kanaler siden man uansett kan streame og laste ned programmer. Anonymkode: a81e8...0bf 2
Gjest Krampus Skrevet 9. mars 2019 #9 Skrevet 9. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg skjønner ikke helt problemet. Da jeg var barn så vi både engelske, tyske og nederlandsk barne-TV, og syntes det var spennende og engasjerende selv om vi ikke forsto språket. Anonymkode: 8e34a...fff For ikke å glemme nyheter på tegnspråk. Jeg syns det var like stas.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #10 Skrevet 9. mars 2019 Når jeg setter på direktesending på appen til NRK Super kommer det ofte samisk barne-TV innimellom de norske programmene. Det er derfor jeg spør, fordi jeg tenker at både norske og samiske barn kunne være bedre tjent med at det var to forskjellige kanaler. Ts Anonymkode: bf97a...166
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #11 Skrevet 9. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samene har som vår urbefolkning en del særskilte rettigheter, som bl.a innebærer rett til egne radio- og tv-kanaler. Har du hørt om NRK Sápmi? Anonymkode: f6fee...1a8 Faktisk ikke Har ikke TV-kanaler, streamer bare. Men hvis det allerede finnes en egen kanal, forstår jeg ikke hvorfor det sendes samisk innhold på NRK Super. Ts Anonymkode: bf97a...166
bouiuod Skrevet 9. mars 2019 #12 Skrevet 9. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes jo https://tv.nrk.no/serie/oddasat-tv https://tv.nrksuper.no/serie/manaid-tv-samisk-barne-tv Anonymkode: febce...a6e Det er programmer, ikke kanaler. Det er veldig få samiske tv-programmer, og det burde vært en egen samisk kanal. Nrk 1, 2 og 3 er norske kanaler med for lite samisk innhold.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #13 Skrevet 9. mars 2019 1 time siden, Salvie skrev: Jeg synes det hadde vært fint. Jeg ønsker meg forøvrig større mangfold når det kommer til TV underholdning. Kunne tenkt meg mer tyske programmer, japanske serier, russiske dokumentarer osv. Synes det er altfor ensidig med bare norsk, amerikansk og svensk. Vi lever tross alt i 2019, burde vært mye mer som sendes på tvers av landegrenser. Det er grunner til at det ikke er noe utbredt med mer mangfold på tv. Det fenger bare svært få seere. Anonymkode: 35a72...556
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #14 Skrevet 9. mars 2019 Ehhh... Hvorfor? Det er noe sånt som 20.000 mennesker igjen i Norge som snakker samisk. Av dem snakker igjen noen sørsamisk, noen lulesamisk, noen andre former for samisk, mens den største andelen snakker nord-samisk. La oss si at 15.000 mennesker i Norge kan forstå nord-samisk. Likevel har de altså BÅDE nyheter og barne-TV på samisk på NRK. Det er en vits. Hvor mange av de 15.000 tror du gidder benke seg foran NRK hver dag? Til sammenligning bor det 80.000 polakker i Norge. Samene er en syyyykt liten minoritetsgruppe. Men de har fått en så jævlig dårlig behandling av Norge historisk at staten nå overkompenserer ved å tilby samene et kulturtilbud de strengt tatt ikke trenger. Anonymkode: 1d5eb...d2c
Påkrevd Skrevet 9. mars 2019 #15 Skrevet 9. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag er det jo en del innhold på samisk på NRK og NRK Super, og det er i og for seg fint. Men vi som ikke er samiske forstår ikke så mye av det. Barna prøver å henge med på barne-TV, men det er jo begrenset hvor gøy det er når man ikke skjønner språket. Kunne det være en idé å opprette en egen samisk NRK-kanal? Anonymkode: bf97a...166 Verdens minste problem. Og det er ikke sånn at jeg bare bruker det uttrykket. Det er virkelig verdens minste problem. Man kan velge og vrake i millioner av barneprogrammer døgnet rundt på utallige apper, streamingtjenester og TV-programmer. At det dukker opp en same i ny og ne fikser ungene dine. Hvis ikke er jeg seriøst bekymret for dem når livets virkelige utfordringer begynner å dukke opp etterhvert. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #16 Skrevet 9. mars 2019 Kanskje det er greit at barna dine har hørt språket og lærer litt om samene og samisk kultur? Det er noe de skal lære om på skolen, noe de skal kunne konversere om som eldre, eller ønsker du at de skal bli en av de som tror at alle samer bor i lavvo og har reinsdyr? Jeg tror alle samiske barn som ser på NRK super forstår norsk relativt godt, og liker de norske programmene like godt som de samiske. At det kommer et samisk barneprogram på maks en halvtime av og til tenker jeg bare dine barn har godt av. Anonymkode: 71138...efc 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #17 Skrevet 9. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehhh... Hvorfor? Det er noe sånt som 20.000 mennesker igjen i Norge som snakker samisk. Av dem snakker igjen noen sørsamisk, noen lulesamisk, noen andre former for samisk, mens den største andelen snakker nord-samisk. La oss si at 15.000 mennesker i Norge kan forstå nord-samisk. Likevel har de altså BÅDE nyheter og barne-TV på samisk på NRK. Det er en vits. Hvor mange av de 15.000 tror du gidder benke seg foran NRK hver dag? Til sammenligning bor det 80.000 polakker i Norge. Samene er en syyyykt liten minoritetsgruppe. Men de har fått en så jævlig dårlig behandling av Norge historisk at staten nå overkompenserer ved å tilby samene et kulturtilbud de strengt tatt ikke trenger. Anonymkode: 1d5eb...d2c Delvis pga dårlig behandling, men selvfølgelig også fordi de var i Norge før oss. I utgangspunktet har de mer rett på landet enn oss, og vi har gjort dem urett. Det skulle bare mangle at vi tar godt vare på kulturen deres nå. Anonymkode: f6fee...1a8 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #18 Skrevet 9. mars 2019 Jeg nekter å betale enda mer i kringkastningsavgift så disse folka som forstår norsk skal ha sin egen kanal! Anonymkode: cd714...3ad 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #20 Skrevet 9. mars 2019 Nå var det jo ikke bare for mine barn sin del, da. Jeg tenker at når de likevel har dette samiske innholdet på TV, så kunne de vel like gjerne sendt det på en egen kanal. Da hadde det jo også vært enklere for de som snakker samisk å få det med seg også, enn når de sender en halvtime her og en halvtime der på den vanlige kanalen "bare for å ha det gjort". Og så kunne man jo lagd mer materiale. Til anonym 3ad: Ufint og unødvendig. Dessuten hadde det ikke trengt å koste mer i avgift. Ts Anonymkode: bf97a...166
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå