Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forslag til relativt kalorifattig mat, både frokost, lunsj og middag? Er så matlei for tiden og trenger inspirasjon

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dropp å tenke kalorifattig mat, det kan gjøre noen og enhver matlei! Skaff deg (lån) en god kokebok, eller søk oppskrifter på Google, eller bare lag det som allerede er favorittrettene dine, og reduser eventuelt porsjonene så du får plass til frokost, lunsj og middag i kaloribudsjettet ditt.

Anonymkode: 00a09...95c

AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker. Wok- og lapskausblandinger kan brukes til så mangt. Kylling er også ganske kalorifattig. Jeg anbefaler kyllingnuggetsene til Prior, de er kjempegode. Det er vel litt over 600 kcal i en pakke på 290g. Man trenger da selvsagt ikke spise hele pakka, det holder nok med halve + grønnsaker. 

Anonymkode: e4040...981

AnonymBruker
Skrevet

Agurk og loff

Anonymkode: 6fc1b...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Kjøleskapgrøt til frokost:) Lages kvelden i forveien; Litt havregryn, en liten boks yoghurt(pass på sukkerinnhold), en skvett melk. La stå i kjøleskapet over natta. Topp med frisk frukt eller bær og litt frø drysset over toppen. Tradisjonell havregrøt går selvsagt også an. Har jeg søt frukt oppi så trenger jeg ikke honning som søtning.

Flyttesuppen til veganmisjonen er kjempedigg og kan tas med på thermos på jobb/skole. Ha gjerne med litt grovt brød, nanbrød e.l. Du kan også ha linser eller kylling i denne. Gulrot vil gjøre den mer søt.

Salat er jo også en klassiker, bare pass på dressingen.

Grove wraps med salat, varier med kylling, svin, tunfisk osv., grillede grønnsaker etc. Obs dressing!

Fylt og bakt paprika til middag. Kapp av toppen på en paprika, ta ut innholdet, ha oppi bønner, løk og mais, topp med pittelitt ost, bak i ovnen til paprikaen er passe mør. Server med salat.

Lag hjemmelaget pomfrit av søtpotet, kålrot og pastinakk og ha det til kjøtt eller fisk.

Velg maiskrem, most avokado eller hummus fremfor saus.

Indrefilet av lam bakt i ovnen, bakt potet og bakte grønnsaker(dette lager jeg i dag, skal også ha litt spinat til).

Chilli con carne på kylling, bønner, linser, løk, kikerter, tomater og chilli. Server med litt lettrømme.

Taco med salatblader som wraps/skjell. Pass på olje-bruken når du steker. Spe gjerne kjøtt med bønner, linser og (kik)erter.

Denne har jeg lyst til å prøve: https://coop.no/coop-prix/suppe/recipes/kald-mango--og-melonsuppe/

Kanskje du får noen ideer:)

Anonymkode: fe060...48d

AnonymBruker
Skrevet

Du har fått masse gode tips, i tillegg nevner jeg falafel :)

Anonymkode: 9c8b3...4d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...