kat-e Skrevet 9. mars 2019 #1 Skrevet 9. mars 2019 På slutten av 80-tallet husker jeg læreren og flere i media sa at vi snart ville få helt snøfrie vintre, dette ble gjentatt utover 90-tallet. Snart måtte de som bodde på østlandet reise til fjells om man ville oppleve snø. Vel, her snør det som bare det og de siste årene har vi hatt mye snø. I morgen planlegger vi ski tur, og det i mars! For en uke siden fortalte de vanlige mediene at det flere steder har vært rekord varmt, og at "det begynne å haste". Hvorfor forteller de ikke om alle kulderekordene i USA og at det i januar for første gang i historien ble sendt ut varsel om snøstorm i California? Jeg påstår ikke at å slippe ut CO2 betyr noe, men jeg begriper ikke at journalister med respekt for eget yrke orker å opptre som aktivister. 1
stan Skrevet 9. mars 2019 #2 Skrevet 9. mars 2019 Her er det læreren din som har forenklet det litt for mye. Global oppvarming betyr mer enn bare høyere temperatur. Det som er ventet i store deler av Norge er økte nedbørsmengder. Gjennomsnittstemperaturen ventes ikke stige så mye, siden det meste av energien vil gå til å fordampning. Men det er ventet mer ekstreme værforhold, de kalde dagene blir kaldere. De varme varmere. Det er lett å misforstå og tro at tilfeldig vær er indikasjon på noe. Det er summen av vær over tid som er klima, og det er jo klima som er i endring. Hvis du ikke tror det, ta deg en tur å se breene, før det er for seint. 6
Druid Skrevet 9. mars 2019 #4 Skrevet 9. mars 2019 1 time siden, kat-e skrev: På slutten av 80-tallet husker jeg læreren og flere i media sa at vi snart ville få helt snøfrie vintre, dette ble gjentatt utover 90-tallet. Snart måtte de som bodde på østlandet reise til fjells om man ville oppleve snø. Vel, her snør det som bare det og de siste årene har vi hatt mye snø. I morgen planlegger vi ski tur, og det i mars! For en uke siden fortalte de vanlige mediene at det flere steder har vært rekord varmt, og at "det begynne å haste". Hvorfor forteller de ikke om alle kulderekordene i USA og at det i januar for første gang i historien ble sendt ut varsel om snøstorm i California? Jeg påstår ikke at å slippe ut CO2 betyr noe, men jeg begriper ikke at journalister med respekt for eget yrke orker å opptre som aktivister. For det første så har snøgrensen flyttet på seg. Og selv om du kanskje ser mer snø hos deg, ser vi mindre snø andre steder der det burde være snø. Men i forhold til de tidlige prognosene har ting utviklet seg annerledes enn man spådde fordi man på dette tidspunktet hadde for enkle modeller for hvordan CO2 ville påvirke klima. Og vi visste for lite om hvordan balansen i de globale systemene virker. Vi vet fortsatt for lite, men i forhold til at noe av effekten har blitt markant forsinket, har vi lært at havet absorberer mye mer CO2 enn vi hadde forventet. Dette er ingen positiv effekt. Hva vi dog vet , er at klimagassene øker temperaturen på jorda, og at innen kort tid vil dette åpne ett enormt problem vi vil ha vansker med å takle. Og jeg tror de fleste nå vet at det er for sent å gjøre noe med, selv om det finnes forskere som er overoptimister.
kat-e Skrevet 10. mars 2019 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2019 På 9.3.2019 den 15.29, Aragorn ll Elessar skrev: Lær deg forskjell på vær og klima. Poenget er jo at mediene gjør veldig mye ut av varme rekorder når det skjer, det blir brukt som bevis på menneske skapt klimaendring, for et år siden hadde vi kulde rekord i mars, Aftenposten skrev om det. https://www.aftenposten.no/norge/i/VRa5j1/Kulden-Mars-rekordene-faller-pa-forste-vardag
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #6 Skrevet 10. mars 2019 2 minutter siden, kat-e skrev: Poenget er jo at mediene gjør veldig mye ut av varme rekorder når det skjer, det blir brukt som bevis på menneske skapt klimaendring, for et år siden hadde vi kulde rekord i mars, Aftenposten skrev om det. https://www.aftenposten.no/norge/i/VRa5j1/Kulden-Mars-rekordene-faller-pa-forste-vardag Lær deg forskjellen på vær og klima! Lær deg forskjellen på vær og klima! Lær deg forskjellen på vær og klima! Lær deg forskjellen på vær og klima! Lær deg forskjellen på vær og klima! Lær deg forskjellen på vær og klima! Anonymkode: 0252f...02a 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #7 Skrevet 10. mars 2019 Jeg skjønner ikke hvorfor du uthever at du kan gå på ski i mars. Jeg bor også på østlandet, og mars har jo alltid vært en av de mest nedbørsrike månedene. Som om vinteren gjør et siste krampetak før snøen forsvinner. Det har jo alltid vært mye snø i mars. Noen unntaks-år kanskje, men stort sett er det mye snø i mars. Anonymkode: 0bb66...740 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #8 Skrevet 10. mars 2019 3 minutter siden, kat-e skrev: Poenget er jo at mediene gjør veldig mye ut av varme rekorder når det skjer, det blir brukt som bevis på menneske skapt klimaendring, for et år siden hadde vi kulde rekord i mars, Aftenposten skrev om det. https://www.aftenposten.no/norge/i/VRa5j1/Kulden-Mars-rekordene-faller-pa-forste-vardag Både varmerekorder og kulderekorder kan tas til inntekt for en generell menneskelig klimapåvirkning. Det er jordas snittemperatur som teller, ikke været på et konkret sted på jorda. Anonymkode: 11ff6...3fe 1
kat-e Skrevet 10. mars 2019 Forfatter #9 Skrevet 10. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Både varmerekorder og kulderekorder kan tas til inntekt for en generell menneskelig klimapåvirkning. Det er jordas snittemperatur som teller, ikke været på et konkret sted på jorda. Anonymkode: 11ff6...3fe Det er jeg enig i.
kat-e Skrevet 10. mars 2019 Forfatter #10 Skrevet 10. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lær deg forskjellen på vær og klima! Lær deg forskjellen på vær og klima! Lær deg forskjellen på vær og klima! Lær deg forskjellen på vær og klima! Lær deg forskjellen på vær og klima! Lær deg forskjellen på vær og klima! Anonymkode: 0252f...02a Så det været mediene skriver om er anneledes en det jeg henviser til? Som sagt jeg benekter ikke Co2 problemet, jeg synes bare det er utrolig hvordan en del medier mener at enkelte episoder er bevis på menneskeskapte klima endringer. Dvs varme rekord i februar er klima, men ikke kulderekord i mars?
Salvie Skrevet 10. mars 2019 #11 Skrevet 10. mars 2019 3 minutter siden, kat-e skrev: Så det været mediene skriver om er anneledes en det jeg henviser til? Som sagt jeg benekter ikke Co2 problemet, jeg synes bare det er utrolig hvordan en del medier mener at enkelte episoder er bevis på menneskeskapte klima endringer. Dvs varme rekord i februar er klima, men ikke kulderekord i mars? Det må jeg si meg enig i, blir veldig forvirret over varme og kulderekorder om hverandre. Jeg blir helt matt av hele klimadebatten egentlig, har ikke satt meg inn i om det er helt menneskeskapt eller om det er naturlige variasjoner i tillegg. Det som likevel irriterer meg, er alle pengene som hentes inn for å brukes til klimaforebyggende tiltak som forsvinner i lufta og det at det er vi i land som Norge som står på med kildesortering osv, mens de i de andre landene som er de største synderne på det området forsøpler og forpester alt de makter virker det som. Onkelen min fant en død hval på stranda for mange år siden, med magen full av plast. Det har ikke blitt noe bedre de siste årene for å si det sånn, og et blikk på en strand i Afrika feks forklarer hvorfor! Uansett om tempraturendringene er menneskeskapt eller ikke, jeg er oppriktig bekymret for retningen vi er på vei i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå