Gå til innhold

Depresjon , arbeidstrening -> begynne i jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Jeg måtte slutte i den gamle jobben min pga. utbrenthet, stress og depresjon.

Gikk en periode uten å jobbe, før jeg fikk en arbeidstreningsplass.
Har nå fått testet hvordan jeg håndterte å jobbe igjen og har fått bygd opp arbeidsmengden over tid. 

Arbeidsgiveren vil ansette meg, men vil at jeg skal jobbe 80% eller mer. Er nå på ca. 60-70% og det går fint.

Kunne godt tenke meg å prøve på det, men kan ikke garantere at jeg vil klare det... Hovedprioriteten er helsa, og hvis jeg kjenner at stress og depresjon begynner å bygge seg opp, så kommer jobb som nr.2 og jeg må kutte ned for å hente meg inn(Har forsøkt det motsatte og vet hvor den vegen ender).

Så spørsmålet da er hvordan jeg skal klare å finne en løsning så jeg kan ha et arbeidsforhold, uten å risikere å måtte bryte noen avtale.

Å fortsette i arbeidstrening ønsker jeg ikke siden jeg jobber bra den tiden jeg er på jobb og har vært i dette programmet i 5 mnd allerede. Og å jobbe 80%+ har jeg ikke lyst å commite til siden jeg ikke vet om jeg klarer det.

Så hvordan løse dette? Mine egne forslag er:

1. Si til jobben at jeg prøve en 80% stilling, men være ærlig om at jeg kanskje ikke klarer å holde det nivået, og at førstepri er helsa(Ikke sikkert de går med på dette).
2. Kanskje spørre NAV om et lønnstilskuddsopplegg for at arbeidsgiver skal være mer positiv og gi meg tid til å begynne i litt lavere prosent.

Ønsker forslag... Ønsker å fortsette å jobbe der jeg nå har praksis, og ikke så lett å evt. søke andre deltidsjobberjobber i min bransje der jeg bor.

Anonymkode: 8d9b3...77e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville forsøkt 80%. Kan jo hende det går helt fint?

Lønnstilskudd er kun aktuelt dersom du ikke klarer å yte like mye som en ordinært ansatt. Eksempelvis at du jobber 80% men kun klarer å produsere 50% sammenlignet med en ordinært ansatt. I det eksempelet kunne nav gått inn med 30% lønnstilskudd.

Anonymkode: 72b43...fb6

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ville forsøkt 80%. Kan jo hende det går helt fint?

Lønnstilskudd er kun aktuelt dersom du ikke klarer å yte like mye som en ordinært ansatt. Eksempelvis at du jobber 80% men kun klarer å produsere 50% sammenlignet med en ordinært ansatt. I det eksempelet kunne nav gått inn med 30% lønnstilskudd.

Anonymkode: 72b43...fb6

Ok. Skjønner. Klarer å jobbe like bra når jeg er på jobb, så blir sikkert ikke så aktuelt med lønnstilskudd da...  Godt mulig det går fint... Vil bare ikke bryte noen kontrakt,eller ikke holde lovnad hvis det ikke gjør det og jeg heller ender opp med å jobbe mindre...  Får bare være ærlig rundt problematikken og høre om jeg kan finne en løsning med arbeidsgiver. Kanskje går det an å prøve med prøvetid.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker du bør lese denne https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Xwv95x/fastlege-sykemelding-gjoer-deg-ikke-noedvendigvis-friskere?utm_source=vgfront&utm_content=row-9

merk spesielt at du ikke blir friskere av å gruble hjemme, og at det gjør godt for psykien å være i jobb. 

Anonymkode: 6f64a...68a

Hmm.. Er nok mange gode poenger her for mange folk. Mange som burde gjøre noen omprioriteringer i livet sitt. Men ikke akkurat denne problematikk jeg sliter med... Hadde ikke høyt tempo i hverdagen utenom jobb før jeg sluttet i den gamle. Var faktisk for sliten til alt bortsett fra jobb. Og klarte (ironisk nok) ikke å la være å tenke på jobb når jeg kom hjem. Så ble endel bedre etter at jeg faktisk sluttet. Men var veldig viktig å finne ting å gjøre (feks trening) for å ikke slite seg ut med bekymringer.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du har fått jobben via arbeidstrening, vil jeg anta at arbeidsgiver har noe kjennskap til helsesituasjonen din? Det er jo en superfordel om du får fast ansettelse, arbeidsgiver kjenner dine begrensninger.

Utbrenthet er tøffe greier, og at du «bare» har vært i arbeidstrening i fem måneder og greid såpass mye er veldig sterkt av deg! Hadde det vært mulig å forlenge arbeidstreningen i feks tre måneder til hvor du prøver deg på 80%? Samtidig som du får oppfølging fra helsevesenet?

Er faktorene/triggerne som gjorde deg utbrent i utgangspunktet tilgjengelige på den nye arbeidsplassen?

Anonymkode: d0195...4c4

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden du har fått jobben via arbeidstrening, vil jeg anta at arbeidsgiver har noe kjennskap til helsesituasjonen din? Det er jo en superfordel om du får fast ansettelse, arbeidsgiver kjenner dine begrensninger.

Utbrenthet er tøffe greier, og at du «bare» har vært i arbeidstrening i fem måneder og greid såpass mye er veldig sterkt av deg! Hadde det vært mulig å forlenge arbeidstreningen i feks tre måneder til hvor du prøver deg på 80%? Samtidig som du får oppfølging fra helsevesenet?

Er faktorene/triggerne som gjorde deg utbrent i utgangspunktet tilgjengelige på den nye arbeidsplassen?

Anonymkode: d0195...4c4

Er litt bedre på den nye arbeidsplassen med mer varierte arbeidsoppgaver. Men var ikke akkurat vært så mye press på den gamle, var bare at jeg kan bli for oppslukt i enkelte typer oppgaver. Så har mest hatt med min egen arbeidsmåte å gjøre... 

Tja, vil helst unngå å gå mer på arbeidstrening nå. Har kommet på et respektabelt arbeidsnivå som jeg er fornøyd med og som jeg fungerer på.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...