Gå til innhold

Vanlig at arbeidsgiver "slipper en før" oppsigelsestiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er vel ikke ulovlig å ikke følge oppsigelsestid?

Anonymkode: 88544...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig, ja.

Det er ikke ulovlig ikke å følge oppsigelsestiden, men du kan bli erstatningspliktig om det medfører tap for arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan man evt avtale hvis  man ØNSKER selv å slippe å jobbe ut oppsigelsestiden for å begynne i ny jobb. Noen arbgivere går med på det. Kan være de klarer å få en erstatter inn i jobben raskt, at de går med på at den som slutter får bruke restferie til å forkorte oppsigelsestid, at den som slutter skal begynne hos et konkurrerende firma osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i veien for å avtale kortere oppsigelsestid om begge parter ønsker det. 

Man har selvsagt ikke krav på lønn i de  tiden man ikke jobbet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egen erfaring er at det som regel går bra. I alle fall hvis det er en normalt oppegående og seriøs arbeidsgiver og det ikke dreier seg om veldig lang tid (to-tre uker har gått fint). Jeg ble nektet én gang, og det var hos en arbeidsgiver med svært dårlig arbeidsmiljø og hvor jeg sluttet på grunn av mobbing og maktmisbruk. Jeg ba om én uke kortere oppsigelsestid av praktiske årsaker og fikk nei. Arbeidsgiver hadde allerede fått på plass en erstatter for meg, vedkommende hadde fått opplæring, og jeg var ajour med alt jeg skulle. Likevel valgte arbeidsgiver å bevise makten sin overfor meg en siste gang. Bare fordi han kunne. 

Anonymkode: 8a236...2e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I prinsippet ja, men i dagens arbeidsliv blir det å slutte ofte "straffet", dvs. at arbeidsgiver tar "hevn" ved å nekte å inngå en avtale om kortere oppsigelsestid. Bare for å vise makt. 

Anonymkode: d64ec...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I prinsippet ja, men i dagens arbeidsliv blir det å slutte ofte "straffet", dvs. at arbeidsgiver tar "hevn" ved å nekte å inngå en avtale om kortere oppsigelsestid. Bare for å vise makt. 

Anonymkode: d64ec...f96

Det kan godt hende det er sånn der du jobber, men jeg tviler på at du har belegg for påstandene dine på generelt grunnlag.

I min bransje er det helt normalt at arbeidstaker får gå når kunder og arbeidsoppgaver er fulgt opp og overlevert på en skikkelig måte. Sånn er det i andre bransjer jeg kjenner til også.

Det er heller ikke normalt at arbeidsgiver går inn for å straffe arbeidstakere som slutter. En viss grad av turnover er både normalt og sunt for bedriften.

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...