Gå til innhold

Nedsatt lyst - hva kan jeg gjøre? Parforholdet lider.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg var svært seksuell i tenårene, og er det på begynnelsen av et nytt forhold. Det tar ikke lang tid før sexlysten og behovet for sex legger en demper for seg, og andre ting oppleves som mer nødvendig.

I praksis i hverdagen kjenner jeg aldri på lyst. Jeg har heller ikke noe behov for å onanere, men gjør det i blant likevel. Tester ut ideen om at sex/onani avler lyst - det gjør det ikke. Jeg forsøker å tenke seksuelle eller erotiske tanker, og det hjelper heller ikke. Det er som det ikke gnister noe som helst oppi hjernen - det er bare "stille". 

Mannen tar dette opp med meg gang på gang på gang. Han har en mye høyere sexlyst enn meg, og helt ærlig finner jeg det ganske slitsomt ettersom jeg vet jeg ikke klarer å "få'n opp" - mao er jeg tørr som Sahara og tankene blir ikke "med på leken" om vi først begynner - før langt ute i leken. Og heller ikke da er det spesielt mye fyr og flamme å få fra meg - jeg føler jeg faker mye av det.

Dette har også skjedd i tidligere forhold. Det er et klart mønster. De eneste gangene jeg føler jeg er litt "med" er når det er en svært følelsesladet situasjon, f.eks at vi har hatt en stor krangel. Men vi kan jo ikke akkurat ha store krangler heller, for å kunne ha sex.

Per nå har vi sex sikkert 2-5 ganger i uken, i følge meg. Mannen mener det er mye mindre. Jeg forstår ikke hvordan vi er uenige på dette, men kanskje jeg bare føler vi har sex oftere enn vi har. Jeg sier jeg skal skjerpe meg/jobbe med det/andre grunner - og det fungerer noen dager, også ebber det ut i kålen (f.eks hvis det er mye på jobb, vi ikke ser hverandre på noen dager e.l.). 

Ofte føler jeg det er mye plikt rundt det, ettersom han hele tiden føler på at vi ikke har nok sex. Jeg tenker ofte at jeg får i allefall prøve meg x1/dag, slik at han føler seg ettertraktet og får sexen sin (dette høres forferdelig ut, men jeg vet selvtillitten hans lider grusomt under min manglende sexlyst). 

Hva kan jeg gjøre? Vi er studenter begge to, og har ingen barn å ta hensyn til. En stressende hverdag har vi, men jeg føler virkelig at vi har mer enn nok tid til oss som par. Arbeidsfordelingen i hjemmet er greit fordelt, og jeg syntes absolutt han er pen å se på. Nylig har han tilskrevet min manglende sexlyst til sin nylige vektoppgang - og forsøker å henge det på det/skylde på seg selv. For å være helt ærlig syntes jeg han er mindre attraktiv enn tidligere, men det har ikke vært noen endring i min sexlyst pga dette.

På et personlig plan syntes jeg også det er forferdelig å føle at jeg ikke har noe behov for å være intim(seksuell) med mannen min. Tidligere satt jeg omtrent å klatret på ham når vi så på TV, og nå syntes jeg det er helt greit å ikke gjøre det. Men jeg føler i grunn ikke seksuell attraksjon mot noen - det er som jeg er helt "skrudd av". Kjenner ingenting når jeg blir tatt på heller - så rent sensorisk er det også døvt. 

Går ikke på hormonprevansjon, og det er flere år siden jeg gjorde det. Spiser sunt, er normalvektig, ingen sykdommer. 

Anonymkode: 80baf...486

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du er lei og har godt av å være alene. Bo for deg selv og slutt med sex. Man må ikke gjøre noe man ikke vil.

Anonymkode: f0ad2...ab5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du er lei og har godt av å være alene. Bo for deg selv og slutt med sex. Man må ikke gjøre noe man ikke vil.

Anonymkode: f0ad2...ab5

Jeg blir "lei" hver gang jeg har datet noen i et par måned, og mister behovet for å være seksuell i det hele tatt. Jeg ønsker ikke å bo alene: jeg elsker mannen min, og vi har det fantastisk sammen på alle andre punkter enn dette. Han er min beste venn og livspartner, og jeg ønsker virkelig ikke et liv uten ham.

Det er ikke slik at jeg ikke "vil", jeg bare får ikke til. Det bare skjer ikke noe der nede, eller i hodet for den sakens skyld. 

Skrevet

Han maser og du føler det er plikt sex, han må slutte å mase. Gjør koselige ting sammens, gå for mye blikk kontakt, nærhet, kos, kyss, klem. Samt er det lurt for deg å ta en tur til legen å sjekke om alt er slikt det skal være med blodprøver. 

En ting til, føler du deg stresset?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Missk89 skrev:

Han maser og du føler det er plikt sex, han må slutte å mase. Gjør koselige ting sammens, gå for mye blikk kontakt, nærhet, kos, kyss, klem. Samt er det lurt for deg å ta en tur til legen å sjekke om alt er slikt det skal være med blodprøver. 

En ting til, føler du deg stresset?

Nei, han maser ikke nå. Han gjorde det tidligere (vel, tilnærmet seg seksuelt veldig ofte, noe jeg sa fra om at han måtte roe ned på), men ikke nå. Dette at han tar opp det at vi ikke har sex ofte nok oppfattes vel om mas for min del, men det blir jo ikke mer sex av at han ikke tar det opp. Jeg er jo klar over at det er noe labert i senga, for å si det sånn.

Jeg burde nok ta en tur, ja. Jeg merker jeg vegrer meg veldig, ettersom jeg er ung og i min beste alder. Er redd for å ikke bli tatt seriøst.

Stresset - hmm. Ja. Mye jobb og studier, men sånn har det vært lenge. Kanskje det er det som er grunnen? Er ferdigutdannet til sommeren. Skal ha 2,5mnd fri til sommeren og bare ta det rolig.

Skrevet

Jeg tror lysten din hadde kommet tilbake om han kunne respektert at du ikke er like gira hele tiden. Det ligger et underliggende mas og press der - det er fryktelig ødeleggende. En konstant forventning. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler dere å bestille time hos en sexolog eller parterapeut. Der kan dere begge få hjelp både til personlig forståelse og et bedre samliv. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er sexen i starten av forholdet da? Får du orgasme når dere har sex? Jeg opplevde det mye som du beskriver, at jeg hadde mye lyst i starten av forhold, men at det dabbet av etterhvert. Jeg fikk sjelden eller aldri orgasme når vi hadde sex og da ble det til at når «nyhetens interesse» hadde dabbet av og det ikke var så spennende å ha sex bare for å ha sex, så mistet jeg interessen fordi jeg aldri fikk orgasme. 

Anonymkode: 19a97...3ad

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, han maser ikke nå. Han gjorde det tidligere (vel, tilnærmet seg seksuelt veldig ofte, noe jeg sa fra om at han måtte roe ned på), men ikke nå. Dette at han tar opp det at vi ikke har sex ofte nok oppfattes vel om mas for min del, men det blir jo ikke mer sex av at han ikke tar det opp. Jeg er jo klar over at det er noe labert i senga, for å si det sånn.

Jeg burde nok ta en tur, ja. Jeg merker jeg vegrer meg veldig, ettersom jeg er ung og i min beste alder. Er redd for å ikke bli tatt seriøst.

Stresset - hmm. Ja. Mye jobb og studier, men sånn har det vært lenge. Kanskje det er det som er grunnen? Er ferdigutdannet til sommeren. Skal ha 2,5mnd fri til sommeren og bare ta det rolig.

Har vært der selv og hadde totalt kræsj på østrogenfronten når jeg var yngre 😕 stress hjelper hvertfall ikke :) du må bare prate med han om at stresset er nok en stor faktor på lysten din for tiden og at det blir bedre hvis du får litt ro rundt deg. 

Å dra til legen er ingenting å vegre seg for :) det er bedre å finne ut av tin å utelukke at det er noe med kroppen enn at dette fortsetter :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er sexen i starten av forholdet da? Får du orgasme når dere har sex? Jeg opplevde det mye som du beskriver, at jeg hadde mye lyst i starten av forhold, men at det dabbet av etterhvert. Jeg fikk sjelden eller aldri orgasme når vi hadde sex og da ble det til at når «nyhetens interesse» hadde dabbet av og det ikke var så spennende å ha sex bare for å ha sex, så mistet jeg interessen fordi jeg aldri fikk orgasme. 

Anonymkode: 19a97...3ad

Jeg har fått det jeg tror var orgasme en eller to ganger i mitt liv - begge to var alene med vibrator. Bruker vibrator med partner, men det mister effekt når han penetrerer meg samtidig. Får også litt presentasjonsangst når jeg bruker vibrator med ham (uten penetrering), fordi han er så forventningsfull til at jeg skal komme.

Syntes forsåvidt ikke det var spesielt godt det jeg tror var orgasme. Jeg squirter forferdelig, og det blir vått i senga og det må skiftes på. Mye styr mao. I tillegg syntes jeg det er litt vondt/for intenst å komme seg til det punktet.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Missk89 skrev:

Har vært der selv og hadde totalt kræsj på østrogenfronten når jeg var yngre 😕 stress hjelper hvertfall ikke :) du må bare prate med han om at stresset er nok en stor faktor på lysten din for tiden og at det blir bedre hvis du får litt ro rundt deg. 

Å dra til legen er ingenting å vegre seg for :) det er bedre å finne ut av tin å utelukke at det er noe med kroppen enn at dette fortsetter :)

Kanskje det er det som er problemet. Da jeg var i tenårene var jeg kåt 90% av tiden, men etter 18/19-års alderen har det vært noenlunde dødt, med unntak av når jeg akkurat har fått ny partner.

Stresset har sikkert noe å si her, men jeg vegrer meg virkelig for å kjøre han lenger ned i søla. Som han sier selv, «jeg føler meg som en overgriper når jeg bare vil ha et normalt samliv med deg, og alt er enten mas fra min side, upassende, du blir sur/irritert, avviser meg, eller ikke virker helt interessert når vi allerede er i gang».

Han e helt nedkjørt av dette, og det har virkelig påvirket selvtilliten hans. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du p piller eller annen hormonprevensjon?

det kan påvirke 

Anonymkode: 76293...a7d

Skrevet

Så du sitter med skyld pga dette? 

Du sier du ikke har hatt noe særlig med orgasmer, det høres ikke ut som du har tatt deg tiden med å bli kjent med egen kropp, og når du først har prøvd blir dette bare stress, samt at du føler skam pga du squirter? 

Du kan gjerne sende meg en privat melding om det er lettere for deg enn å ta alt her ute :) for det høres ut som en båt jeg selv har sittet i tidligere :)

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Missk89 skrev:

Du sier du ikke har hatt noe særlig med orgasmer, det høres ikke ut som du har tatt deg tiden med å bli kjent med egen kropp, og når du først har prøvd blir dette bare stress, samt at du føler skam pga du squirter? 

Du kan gjerne sende meg en privat melding om det er lettere for deg enn å ta alt her ute :) for det høres ut som en båt jeg selv har sittet i tidligere :)

Squirt er jo bare deilig da

Skrevet
Just now, Master1 said:

Squirt er jo bare deilig da

Og pga slike profile som de dette anbefaler jeg privat melding. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Missk89 skrev:

Og pga slike profile som de dette anbefaler jeg privat melding. 

ingentig i veien for det da

Skrevet
Just now, Master1 said:

ingentig i veien for det da

Godt mulig du ikke mente noe galt med det, men er nok av gubber her inne som creeper med snabelen sin

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du p piller eller annen hormonprevensjon?

det kan påvirke 

Anonymkode: 76293...a7d

Nei, jeg bruker ingen hormonprevansjon eller andre hormonpreparater. Ikke brukt det siden tidlig 2015. Hadde ingen sexlyst da heller. Fikk en liten oppsving da jeg sluttet, men det var fort tilbake til start.

TS

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Missk89 skrev:

Jeg føler ikke SKAM fordi jeg squirter, eller SKYLD fordi jeg ikke har sexlyst.

Jeg føler det frustrerende og leit, fordi min partner blir lei seg. Jeg syntes det er leit, fordi jeg vil ha lyst til å ha sex med mannen min (eller noen i det hele tatt, for den sakens skyld), men det skjer ingenting i kroppen min. Jeg ønsker jo å ha et fungerende samliv med partneren min, og det at jeg ikke har sexlyst legger jo en demper på det.

Beklager min irritasjon.

Jeg synets ikke noe om å squirte, for jeg syntes ikke noe om å måtte bytte sengetøy hver kveld fordi det er klissvått i sengen. Jeg skammer meg ikke over det at jeg squirter, eller syntes det er flaut. 

AnonymBruker
Skrevet

TS, har ingen råd til deg men det er ganske vanlig å ha det slik. 

Jeg har det nøyaktig likt. 

Anonymkode: 4b098...eb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...