Gå til innhold

Havregrøt i mikro er bare søl

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har endelig begynt å like havregrøt  og prøver å lage det til lunsj på jobb i mikroen, men det koker stort sett over og blir bare rot. Hva gjør dere andre som lager grøt i mikrobølgeovn?

Anonymkode: 3ab01...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stor nok skål, og ikke full effekt. Da går det som regel bra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp lettkokte havregryn og hell kokende vann over. Klart etter 2 min. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det første må du ha stor nok skål. Hvis du lager grøten på melk er det fint om skålen bare er halvfull, så du rekker å reagere før det koker over.

Deretter må du følge med. Det siste minuttet pleier jeg å se konstant på grøten, så jeg kan åpne døren før det koker over.

Hvis du likevel synes det er vanskelig er det lurt å sette et fat under grøtskåla, så det enklere å vaske etterpå.

Anonymkode: 3e0cd...735

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig ha en stor nok bolle / tallerken, eller hva du nå bruker.     

Og holdt konstant øye med hva som skjerikke bare gå din vei underveis....               

Anonymkode: bfa2e...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 9.3.2019 den 12.58, Sheltay Retrac skrev:

Kjøp lettkokte havregryn og hell kokende vann over. Klart etter 2 min. :)

Da blir den litt tørr og klebrig, ikke som ordentlig grøt. Bare sånn til advarsel.

Pluss den kan hos enkelte legge seg som en stein i magen da den er mye mer tungt fordøyelig og fibrene ikke er trukket ordentlig ut.

Anonymkode: 8dc63...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da blir den litt tørr og klebrig, ikke som ordentlig grøt. Bare sånn til advarsel.

Pluss den kan hos enkelte legge seg som en stein i magen da den er mye mer tungt fordøyelig og fibrene ikke er trukket ordentlig ut.

Anonymkode: 8dc63...c77

Hvorfor tror du den blir tørr? En har da så mye vann i grøten som en ønsker. Jeg liker min litt "vassen" eller med yoghurtkonsistens. Bare å ha i ekstra vann. Har aldri merket forskjell. Dette er grøt - ikke gourmetkost. 

Anonymkode: 0facc...530

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker melk og ikke vann. Kanskje derfor den eksploderer så jævelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du koker, jo hardere blir den (iallfall med melk), så du må bare sjekke og prøve flere ganger og finne ut av oppskriften på din "perfekte" grøt :) 

Jeg bruker en stor skål med 60 gram med havregryn og 2 dl melk. Varmer opp den i ca 2 minutter og rører rundt og varmer opp i ca 1-2 minutter til. Dermed lar jeg den hvile i et par minutter før jeg rører igjen for siste gang og spiser den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker melk og ikke vann. Kanskje derfor den eksploderer så jævelig.

Det kan det faktisk være, å koke melk har sine utfordringer, spesielt i mikro. Stopp og rør om flere ganger for å fordele varmen.

Eller bare bytt ut med vann, og rør heller evt en skvett melk i bare for smakens skyld rett før du spiser? 

Du får også kjøpt større forpakninger som har melkepulver også, som er ment å bare helle kokende vann over i en kopp - og la stå med lokk/et fat over. Mye enklere :)

Anonymkode: c5ada...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...