Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan det ha seg at VG legger ut en artikkel på VG pluss som de nesten ordrett har tatt fra en svensk nettside, der artikkelen ikke var bak en betalingsmur?

Jeg har ingen problemer med å betale for journalistikk, og synes abonnement er riktig og bra. Men både VG og Dagbladet tar utrolig mye innhold fra utenlandske aviser og nettsider (tilgjengelig for alle) og legger dem bak betalingsmur.

For meg er det lureri altså.

Anonymkode: 9d15b...c31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

som de nesten ordrett har tatt fra en svensk nettside

Hvilken svensk nettside var det?Og hvilken sak var det?

Anonymkode: a4486...3b8

Skrevet

Sikker på at det ikke er journalistikk kjøpt fra byrå du har lest?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan kan det ha seg at VG legger ut en artikkel på VG pluss som de nesten ordrett har tatt fra en svensk nettside, der artikkelen ikke var bak en betalingsmur?

Jeg har ingen problemer med å betale for journalistikk, og synes abonnement er riktig og bra. Men både VG og Dagbladet tar utrolig mye innhold fra utenlandske aviser og nettsider (tilgjengelig for alle) og legger dem bak betalingsmur.

For meg er det lureri altså.

Jepp, det er mye lureri. Det er blant annet en del historiske artikler fra krigen eller kriminalsaker osv, hvor du selv enkelt kan google deg frem til at du trenger å vite om emnet gratis. 

Anonymkode: 1a627...6ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken svensk nettside var det?Og hvilken sak var det?

https://www.google.com/amp/s/nyheter24.se/amp/nyheter/923498-paul-ater-tva-kilo-kott-varje-dag-jag-far-allt-jag-behover

Denne er på VG+ nå. 

For meg hjelper det ikke at de har spurt noen norske kostholdseksperter i tillegg, alt som omhandler denne mannen ligger jo gratis andre steder.

Det er klipp og lim ispedd noen norske kommentarer, det er ikke akkurat nyskapende journalistikk.

Og det er det så utrolig mye av i VG+ og Dagbladet+.

Jeg har ikke lenker til alt, men det var usannsynlig mye som var omtrent kopiert rett fra Spiegel, Guardian osv. Spesielt biografisk materiale .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.google.com/amp/s/nyheter24.se/amp/nyheter/923498-paul-ater-tva-kilo-kott-varje-dag-jag-far-allt-jag-behover

Denne er på VG+ nå. 

For meg hjelper det ikke at de har spurt noen norske kostholdseksperter i tillegg, alt som omhandler denne mannen ligger jo gratis andre steder.

Det er klipp og lim ispedd noen norske kommentarer, det er ikke akkurat nyskapende journalistikk.

Og det er det så utrolig mye av i VG+ og Dagbladet+.

Jeg har ikke lenker til alt, men det var usannsynlig mye som var omtrent kopiert rett fra Spiegel, Guardian osv. Spesielt biografisk materiale .

Takk! :) 

Skrevet (endret)

"Det går inte att bevisa att om vi äter mindre kött så har det någon påverkan på klimatet, menar han och fortsätter:

[...]

Militanta veganer kör mycket propaganda med till exempel djurplågeri, avslutar Paul till Nyheter24."

Hørtes han like dum ut på VG+? Dagbladet+. Kan ikke finne den på VG+ noe sted.

Endret av applestories
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg ts, det er lureri. Selv har jeg sett flere artikler som jeg syns er interessante på pluss hos vg og dagbladet, som jeg enkelt har funnet ved å søke på dem på engelsk. Enten oversette artikkelnavnet til engelsk, eller søke på bildetekst/navn i bildetekst på engelsk. Det er i alle fall et tips til dere som ikke kanv/vil/har råd til å ha abonnement på ørten tidsskrift. 

Anonymkode: 97e6a...521

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hele VG+ er vel stort sett bare sludder og vås...                

Anonymkode: 103a9...222

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er rart at folk gidder å betale for sånt ræl som de har på VG+, men jeg synes det blir feil å kalle det "lureri" bare fordi det finnes tilsvarende artikler på et annet språk. Hvis folk ikke gidder ta seg bryet med å søke opp stoffet andre steder så er det vel deres problem. Jeg antar pluss-sakene er måten de finansierer den ordentlige journalistikken på. 

Anonymkode: 7153c...f79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart at folk gidder å betale for sånt ræl som de har på VG+, men jeg synes det blir feil å kalle det "lureri" bare fordi det finnes tilsvarende artikler på et annet språk. Hvis folk ikke gidder ta seg bryet med å søke opp stoffet andre steder så er det vel deres problem. Jeg antar pluss-sakene er måten de finansierer den ordentlige journalistikken på. 

Anonymkode: 7153c...f79

Hva regner du egentlig som "ordentlig" journalistikk da? 

Saker om den avdankede Hillary Clinton. 

Anmeldelser av filmer og TV-serier.  

100 000 saker om mer eller mindre kjente "kjendiser" bloggere og reality-konsepter som Farmen. 

Anonymkode: 103a9...222

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes 99% av artiklene på VG+ og tilsvarende er av svært lav kvalitet. Betydelig dårligere enn gratisinnholdet og da lurer jeg på hva som skal motivere meg til å betale? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...