Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å studere vernepleie, og jeg lurer på om noen vil dele sine erfaringer med studiet og yrket. Hvor studerer du og er du fornøyd med studiet? Hvordan er arbeidsdagen og yrket som vernepleier? Hva tjener du? 

Takk for svar på forhånd 🙂

Anonymkode: f52e0...7af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er vernepleier og jobber innen hjemmetjenesten. Med 10 års ansiennitet har jeg grunnlønn på 460 000,- da er ikke kveld/natt/ helg og røde dager regnet med.

Vernepleie er et veldig kjekt studie der man får et helhetlig bilde av mennesket. Dette fordi vernepleierstudiet er både helse- og sosialrettet. Dermed er jo vernepleie også svært relevant for tverrfaglig samarbeid som igjen er stort satsingsområde!

Jeg studerte på VID i Sandnes og kan anbefale det på det varmeste. Omlag 70 studenter i kullet og god oppfølging fra lærere. 

Jeg trives enormt i yrket. Et av spesialfeltene til vernepleiere er atferd. Der får man kombinert all kunnskap.

Det eneste som er negativt med å være vernepleier er at det er svært få som kjenner til yrket. En må stadig forklare for andre hva vi er og hva vi gjør.. Det handler nok mye om at vi er dårlige på å promotere oss selv. Vi er heller ikke mange (16000 i Norge). Jeg tror dette vil endre seg veldig snart!

Jobbmulighetene er mange og det er også store muligheter til å jobbe bare dagtid dersom en vil det (skole/barnehage o.l.)

Masse lykke til!!

Anonymkode: 4a082...05c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i bolig. Trives veldig, og opplever å få brukt mye av det jeg lærte på høyskolen. Jeg må gå inn i litt av hvert og ofte på sparket. 

Jeg tuller ikke når jeg sier at en vanlig arbeidsuke kan inneholde: bistand til enkeltpersoner, vasking, følge på aktiviteter, legemiddelhåndtering, førstehjelp, jobbe miljøterapeutisk og atferdsanalytisk, ha teamlederfunksjon, avholde eller delta på ulike møter, sitte med saksbehandling, gjøre annet administrativt arbeid, utarbeide tiltaksplaner, oppfølging av helsemessige forhold i samarbeid med tjenestemottakernes lege, sårstell, samarbeid med habiliteringstjeneste, oppfølging av vedtak og tvangsvedtak og utføre div. kartlegginger. Og sist men ikke minst få bruke tid med de du er der for, som gir deg smil og gode gester i en ellers så travel hverdag 🤗 Minner deg på hvorfor du gjør alt dette! 

Å jobbe med mennesker med utviklingshemning gjør at jeg føler meg skjerpet. Det er et veldig komplisert fagfelt hvor du får følge de helhetlig og over tid. Du må kontinuerlig ta høyde for blant annet somatiske, psykologiske, juridiske og etiske forhold og samarbeide med mange ulike profesjoner. 

Kan trygt anbefale vernepleien om du liker å jobbe variert, selvstendig og tverrfaglig 😊 

Årslønn: 422.000 før tillegg 

Anonymkode: 0e5ca...4f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for veldig informative og utdypende svar til dere som har svart meg hittil 🙂 

Er det flere som har erfaringer de ønsker å dele? Setter veldig pris på svar! 

Anonymkode: f52e0...7af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...