Gå til innhold

Yoga? Er så utrolig stiv....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter alvorlig sykdom i nesten 4 år har jeg endelig klart å begynne og bevege meg igjen. Sliter med blant annet fatigue. 

Har begynt med yoga for å få igang sirkulasjonen. Utfordringen min er at jeg er så utrolig stiv..... hører stadig at det blir bedre, men søren heller.... noen som har noen gode råd og erfaringer å dele?

Prøver også å gå tur hver dag 20-30 min. 

Anonymkode: 8ed4b...313

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du sier "har begynt" så antar jeg at du ikke har holdt på så lenge. For å bli myk må du jobbe over tid. Bare fortsett! 

Anonymkode: 89b73...790

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du holdt på? Dette tar tid, men du vil få bedre bevegelighet etter hvert. Vær tålmodig!

Så fint å høre at du begynner å bli friskere! Spaserturer og yoga høres ut som en fin start ❤️

Anonymkode: 5253f...299

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her....

Er nok litt utolmodig.... 6 uker siden jeg startet. 

Skrevet (endret)

Yoga er ingen "konkurranse". Det handler ikke om å føle seg stiv eller ikke stiv. Yoga er et fristed som handler om meditasjon i bevegelse. Fokusere på det å være nå, eller noen ganger faktisk ikke å være.

Yoga handler om å være fornøyd med den variasjonen/måten du gjør øvelsene på. 

Bare det å gjøre Yoga i seg selv, gir en god holdning, økt blodsirkulasjon, strekk og tøy, mer smidighet, balanse i kropp og sinn, fysisk og psykisk.

Spørre seg selv hvorfor man reagerer som man gjør. Er det hensiktsmessig. 

Målet er å bli lettere til sinn, mer glad og fornøyd, mer helsegevinst.

Endret av exictence
  • Liker 4
Skrevet

Når jeg startet med yoga klarte jeg ikke og nå bakken med fingrene, og nå er hele håndflaten nede i gulvet 😄 Ikke gi opp! Det tar tid, men jeg mener at pustingen er vel så viktig å få på plass enn fleksibilitet. Den hjelper meg dypere ned i øvelsen, og brukes også i hverdagen når jeg er stresset.

Bruker du hjelpemidler som strikker og blokker? Det hjalp meg mye for å ha et riktig utgangspunkt til øvelsen.

Signerer også innlegget til Exictence 👏🏼

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Jeg liker filosofien rundt yoga og er klar over at det ikke er en konkurranse ❤

Grunnen til at jeg spør er fordi stivheten gjør at jeg har vondt. Opplever også at det å ha kontroll på pusten hjelper. 

Takk for gode svar!🙏 Gir meg ikke💪

AnonymBruker
Skrevet

Hvis stivheten gjør at øvelsene gjør for vondt, ville jeg tilpasset litt. Varmet opp mer, ikke pushet meg så langt, pustet og jobbet i mer "behagelige" stillinger. Hvis det gjør for vondt spenner du deg bare, og da hjelper det mindre :)

Anonymkode: 7db34...f94

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen. Jeg liker filosofien rundt yoga og er klar over at det ikke er en konkurranse ❤

Grunnen til at jeg spør er fordi stivheten gjør at jeg har vondt. Opplever også at det å ha kontroll på pusten hjelper. 

Takk for gode svar!🙏 Gir meg ikke💪

Synes neste Ab svarte deg godt:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis stivheten gjør at øvelsene gjør for vondt, ville jeg tilpasset litt. Varmet opp mer, ikke pushet meg så langt, pustet og jobbet i mer "behagelige" stillinger. Hvis det gjør for vondt spenner du deg bare, og da hjelper det mindre :)

Anonymkode: 7db34...f94

Gjest GulSol
Skrevet

Hei! Det kan hende du har muskelknuter og spenninger som sitter dypt, og disse blir ikke bedre med all verdens bøy, tøy og trening. En massasjeterapeut/naprapat er kanskje verd pengene om du ikke føler fremgang snart 🥳 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg har ADHD og har i mange år slitt med at jeg ikke klarer å slappe av i musklene. Er blitt bedre etter oppstart på medisin. Fikk ADHD diagnosen sent i livet...

Måtte gå til fysioterapeut i barndommen da musklene var harde/ømme og såre. 

Jeg er flink til å tilpasse øvelsene. Vurdere en runde med thai massasje. Føler det hjelper da den er dyp. 

Takk for gode råd🙏

Skrevet

Driver du med vanlig yoga eller terapautisk yoga? Jeg var for stiv og anspent at jeg fikk beskjed om at jeg kunne begynne på vanlig yoga, men mest trolig ville jeg ha bedre utbytte av terapautisk yoga først.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Anki skrev:

Driver du med vanlig yoga eller terapautisk yoga? Jeg var for stiv og anspent at jeg fikk beskjed om at jeg kunne begynne på vanlig yoga, men mest trolig ville jeg ha bedre utbytte av terapautisk yoga først.

Ts

Både terapeutisk yoga,  medi-yoga , Asthanga og vanlig yoga.....2-3 timer i uka. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...