Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg står mellom to utdanningsretninger. Den ene er journalistikkstudier, den andre er jusstudier, og jeg aner ikke hva jeg vil velge!

Begge delene frister mye. Jeg har en del erfaring fra journalistikken, mens jus derimot bare er en interesse jeg har. jeg liker å prate og å skrive, og har en meget sterk rettferdighetssans. kanskje derfor jeg heller litt mot jus.. :ler:

er det noen som har råd å gi meg? noen som selv er utdannet innen jus eller journalistikk? :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

På juss er det et svært høyt karakterpress fra første stund til langt ut i arbeidslivet, så der bør du være et konkurransemenneske. Dessuten er det alt for mange jurister.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er et konkurransemenneske, og har levd under et sterkt press i flere år mht utdanning (karaktermessig og når det gjelder deadlines). Men tror ikke det er så mye bedre på journalistutdanningen. Det er folk med gode karakterer som kommer inn der, samt at det er vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning også der, har jeg inntrykk av i hvert fall. Takk for svar forresten! :)

Gjest gjesten
Skrevet

For begge fagene gjelder at du må ha en viss samfunnsfaglig interesse. Hva med å søke på jussen for så å ta første året som en prøve for deg selv? Har selv gått der og uansett det er ikke bortkastet med litt kunnskaper på dette feltet. Siden jussen er litt spesiell i forhold til endel andre fag, må du nesten bare prøve deg før du ser om det er noe for deg.

Ikke la deg skremme av alle som maser om det "utrolige" karakterpresset. Det finnes, ja, men om du er et konkurransemenneske så tåler du det. Dessuten er det et meget godt sosialt miljø der. Mye bedre enn på selve Blindern.

Søk på jussen om det er det som frister mest. Om det er journalist du ønsker å bli så er det flere veier dit enn journalisthøgskolen :wink: .

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar, det er godt med flere meninger. :wink:

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg hadde tatt journalistikk hadde jeg vært deg. Det utdannes alt for mange jurister slik som det er i dag, og få får en jobb innen det de har utdannet seg til.

Vil for øvrig si meg uenig med Gjest - jeg har fag både på Blindern og på St.Olav/Karl Johan (jus), og jeg synes generelt holdningene og stemningen er mye mer åpen for den individuelle på Blindern enn på sistnevnte. Der skal alle være så "klassiske".

Gjest Anonymous
Skrevet

Det utdannes nok også flere journalister enn det trengs, men dersom du har en annen faglig bakgrunn allerede ligger du sikkert godt an til å få deg jobb. En journalist som "bare" er journalist er etter min mening ofte ingen god journalist - det er kjempefint å ha med seg enten dyptpløyende egne interesser eller erfaring fra andre felt. Sånn sett kan du jo bruke evt ufullført jus-utdanning i journalistsammenheng også.

Ellers enig med gjesten som sa at det går flere veier til journalistyrket enn via journ.høgskolene.

Gjest Gulltopp
Skrevet

Du sier du har meget sterk rettferdighetssans - vil bare minne om at juss og moral/rettferdighet dessverre sjelden går hånd i hånd.

Gjest Anonymous
Skrevet

Om du har lyst til å ha makt over andre mennesker trenger du kun tre- årig høgskoleutdanning...

Om du har lyst til å belyse makt trenger du journalistutdanning..

Om du vil føle deg maktesløs kan du studere jus...

Gjest Anonymous
Skrevet

takk for alle svar, det er til god hjelp. får se hva det blir til, men ser jo at mange ikke anbefaler jus. :ler:

Skrevet

Journalister er det veldig mange som er. Vanskelig å få jobb...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...