Gå til innhold

Et spm til ansatte i helsevesenet (helsesekretærer ol)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann,

Jeg håper dere helsesekretærer o.l kan hjelpe meg litt her.

Det har seg sånn at jeg veldig gjerne vil bli psykolog.
Jeg har dessverre ikke fullført vgs pga problemet som har vært i veien
Jeg har gjort "småjobber" for det meste, slik som litt selvstendig næringsdrivende en stund
jobbet som avisbud som 13 åring en gang, men fikk sparken samme dag, men det ser vel ikke arbeidsgiver så mye på?
ellers har det vært diverse praktikantjobber og utplassering på ungdomsskolen

Det har med andre ord gått en del år siden sist jeg var ute i noe ordentlig, som f.eks skole

Jeg starter på et tiltak hvor planen er at jeg skal finne meg et sted å ha praksis først og fremst
dette pga min mangel på ordentlig arbeid, så jeg føler litt "sikkerhet" ettersom jeg kun blir praktikant
Planen er jo å jobbe innenfor helse, og med min manglende arbeidserfaring og utdanning så ser jeg at jobber jeg faktisk kan jobbe i er f.eks barnehage og sykehjem
Dette er uaktuelt for meg pga sterk emetofobi

Jeg vurderer da helsesekretær som et mulig alternativ. Jeg har tenkt å ta voksenutdanning om et par år, men vil selvfølgelig jobbe før den tid
Min samboers søster fikk seg jobb som helsesekretær uten erfaring og utdanning. Hun har kommet like langt som meg og fullførte aldri vgs
Hun fikk seg jobb via en person hun nå ikke lenger har kontakt med
Hun jobbet der en stund, ca 1 - 1,5 år og sluttet, men hun ble veldig godt likt av sjefen så naturligvis ville ikke sjefen at hun skulle slutte
Nå har det gått ca et års tid etter hun sluttet og nå har hun fått seg jobb et annet sted som helsesekretær

Jeg lurer da på hvor sannsynlig det er for meg å gjøre dette? Jeg ser helst etter en jobb med en kombo av sitting og bevegelse.
Jeg har en medfødt skade i ryggen, så arbeid hvor det er mye fysisk er uaktuelt for meg
Ser også etter en typisk 8-4 jobb, 5 dager i uken

Jeg kjenner også flere som har fått jobber uten utdannelse eller erfaring innenfor faget
Jeg er jo mye hjemme, så jeg sitter endel foran pcen allerede. Vil si meg ganske kjent med både Office og Windows
Itillegg føler jeg meg et snev mer pirkete enn andre når det gjelder å organisere ting, lage lister osv. Liker å ha grei oversikt kan du si

Derfor er mitt spørsmål til dere; hvor mulig er det for meg å få en slik jobb?
Dere uten utdanning/erfaring, hvordan ble dere helsesekretærer? Jobber du som det fremdeles?
Har ikke den som "anbefaler" mulig ny kandidat til stillingen et form for ansvar ovenfor den nyansatte?
Er dette vanlig praksis eller har sjefen gjort en stor tabbe ved å ansette noen uten utdanning og erfaring?

Anonymkode: 9223e...2dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke fullført vgs og har heller aldri hatt en skikkelig jobb? Du kan bare glemme det! Med mindre du har kontakter da.

Anonymkode: 0f88a...838

• Liker 2
Skrevet

Man kan jo ikke svare på en lang samtale her...

Men du kan nok fint bli helsesekretær. Det er t.o.m mulig å ta kveldskurs på deltid.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heisann,

Jeg håper dere helsesekretærer o.l kan hjelpe meg litt her.

Det har seg sånn at jeg veldig gjerne vil bli psykolog.
Jeg har dessverre ikke fullført vgs pga problemet som har vært i veien
Jeg har gjort "småjobber" for det meste, slik som litt selvstendig næringsdrivende en stund
jobbet som avisbud som 13 åring en gang, men fikk sparken samme dag, men det ser vel ikke arbeidsgiver så mye på?
ellers har det vært diverse praktikantjobber og utplassering på ungdomsskolen

Det har med andre ord gått en del år siden sist jeg var ute i noe ordentlig, som f.eks skole

Jeg starter på et tiltak hvor planen er at jeg skal finne meg et sted å ha praksis først og fremst
dette pga min mangel på ordentlig arbeid, så jeg føler litt "sikkerhet" ettersom jeg kun blir praktikant
Planen er jo å jobbe innenfor helse, og med min manglende arbeidserfaring og utdanning så ser jeg at jobber jeg faktisk kan jobbe i er f.eks barnehage og sykehjem
Dette er uaktuelt for meg pga sterk emetofobi

Jeg vurderer da helsesekretær som et mulig alternativ. Jeg har tenkt å ta voksenutdanning om et par år, men vil selvfølgelig jobbe før den tid
Min samboers søster fikk seg jobb som helsesekretær uten erfaring og utdanning. Hun har kommet like langt som meg og fullførte aldri vgs
Hun fikk seg jobb via en person hun nå ikke lenger har kontakt med
Hun jobbet der en stund, ca 1 - 1,5 år og sluttet, men hun ble veldig godt likt av sjefen så naturligvis ville ikke sjefen at hun skulle slutte
Nå har det gått ca et års tid etter hun sluttet og nå har hun fått seg jobb et annet sted som helsesekretær

Jeg lurer da på hvor sannsynlig det er for meg å gjøre dette? Jeg ser helst etter en jobb med en kombo av sitting og bevegelse.
Jeg har en medfødt skade i ryggen, så arbeid hvor det er mye fysisk er uaktuelt for meg
Ser også etter en typisk 8-4 jobb, 5 dager i uken

Jeg kjenner også flere som har fått jobber uten utdannelse eller erfaring innenfor faget
Jeg er jo mye hjemme, så jeg sitter endel foran pcen allerede. Vil si meg ganske kjent med både Office og Windows
Itillegg føler jeg meg et snev mer pirkete enn andre når det gjelder å organisere ting, lage lister osv. Liker å ha grei oversikt kan du si

Derfor er mitt spørsmål til dere; hvor mulig er det for meg å få en slik jobb?
Dere uten utdanning/erfaring, hvordan ble dere helsesekretærer? Jobber du som det fremdeles?
Har ikke den som "anbefaler" mulig ny kandidat til stillingen et form for ansvar ovenfor den nyansatte?
Er dette vanlig praksis eller har sjefen gjort en stor tabbe ved å ansette noen uten utdanning og erfaring?

Anonymkode: 9223e...2dc

Med emetofobi/sykelig angst for oppkast har du ingenting på en jobb innen helsevesenet å gjøre. På et legekontor må du kunne takle alle typer mennesker og alle typer utfordringer også at pasienten kaster opp på deg.

Å kalle seg for helsesekretær er heller ikke noe man har lov til, på samme måte som man ikke kan kalle seg sykepleier uten å være autorisert. 

Og generelt, med din bakgrunn er ikke helsesekretær eller helsevesenet noe jeg vil anbefale deg å finne jobb innen. 

Anonymkode: 9cb55...b1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må belage deg på å ta utdanning for å få jobb som helsesekretær. Jobber på sykehus der alle som er ansatt som helsesekretærer har utdanningen, noen av vikarene f.eks på skrivestue er medisinerstudenter. Det er fordi det er nødvendig at de som skriver har kjennskap til medisinsk terminologi. På legekontor må du regne med at folk kan kaste opp i din nærhet, på sykehus også dersom du sitter i skranke eller har kontorplass i avdeling. 

Anonymkode: a651b...459

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som (medisinsk) sekretær innenfor helsevesenet en stund, mens jeg var medisinstudent. Begynte som sommervikar via Manpower, og jobbet litt ekstra etter det. Jobber ikke som det nå lenger, siden jeg er ferdigutdannet. 

Arbeidsmarkedet og mulighetene vil jo være veldig avhengige av hvor du bor. 

Sjefen trenger ikke å ha gjort noen tabbe, de ansetter folk som har de kvalifikasjonene/egenskapene de leter etter. Hvis stillingen ikke krevde autorisasjon og kunne fylles av en ufaglært er det jo ikke noe problem.

Anonymkode: 2cb83...b5b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil påstå at det ikke er umulig for deg å få deg jobb som helsesekretær. Det er stor manko på det, så det blir veldig etterspurt

Jeg har jobbet som helsesekretær i 16 år nå og jeg har sett et par praktikanter komme og gå. Det er fullt mulig å få seg jobb som dette, men som praktikant vil jeg si at du mest sannsynlig ikke vil få noe med f eks blodprøver på et legekontor å gjøre

Det er mange forskjellige arbeidsoppgaver, men det er mange som syns det fort kan bli litt kjedelig. Det er derfor mange slutter

Det med emetofobien din kan du bare se bort ifra dersom du skal jobbe på legekontor, klinikker osv

Det er for det meste på sykehus det er større smittefare for alle slags sykdommer, i tillegg til å bli spydd på

På sykehuset er det ofte høyere tempo og stressnivå i tillegg, men der må du nok ha autorisasjon

Selv jobber jeg på lege kontor og der tar renholderne seg av det som evt må vaskes

Så jeg vil ikke si at du sikter noe høyere enn andre. Det er bare å søke, noen vil sikkert ta deg inn. Jeg kjenner selv flere som har fått jobb som de ikke har vært utdannet til, men det er i barneverntjenesten da. Der er som regel kravene strengere

Bare søk i vei, så dukker det nok opp noe i din vei.

Fokuser på fremtiden din - det er bare bra med litt erfaring innenfor helse før løpet starter for godt

Lykke til!

Anonymkode: e7b9f...f1d

• Liker 2
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3/9/2019 den 9.13):

Du må belage deg på å ta utdanning for å få jobb som helsesekretær. Jobber på sykehus der alle som er ansatt som helsesekretærer har utdanningen, noen av vikarene f.eks på skrivestue er medisinerstudenter. Det er fordi det er nødvendig at de som skriver har kjennskap til medisinsk terminologi. På legekontor må du regne med at folk kan kaste opp i din nærhet, på sykehus også dersom du sitter i skranke eller har kontorplass i avdeling. 

Anonymkode: a651b...459

Er det en mulighet å jobbe som selvstendig næringsdrivende med helsesekretær som utdanning? Har du noen ideer til hvordan man kan bruke den utdanningen som selvstendig næringsdrivende?

Anonymkode: eb8b8...e50

Skrevet

Begynn å ta opp fagene du trenger for å fullføre VGS. Hvis du er eldre enn 23 år har mer enn 5 år med yrkespraksis og eller utdanning havner du i 23/5 regelen som betyr at du trenger bare å ta opp 6 studiekompetansefag som privatist for å få godkjent vitnemål. Tror de fleste tar fagene over 1-2 år. 

https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen

AnonymBruker
Skrevet

Er lettere å få jobb som tannlegesekretær enn helsesekretær. Er en hel del tannleger i byen jeg bor som lyser ut stillinger uten formelle utdanningskrav, kun ser på personlig egnethet.

Anonymkode: c777e...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...