AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #1 Skrevet 9. mars 2019 Ok, nå kommer et langt innlegg som jeg håper noen som kanskje har opplevd det samme eller som kan hjelpe meg å tolke.... jeg og min mann har prøvd å bli gravide i 2 år nå. Gjennomførte ivf for litt under et år siden, og med ivf følger det sterke hormoner. Forsøket endte i negativt og jeg merket at mndene etter hdde jeg kraftige mens smerter hver måned. Aldri slitt med det før. Så det var uvant å plutselig få veldig sterke smerter. så hdde vi forsøk nr 2, Negativt. Mndene etter har menssmertene vært uutholdelige, så sterke at jeg har svimlet og måttet ligge på baderomsgolvet de nettene det sto på. Denne måneden fikk jeg utrolig sterke smerter som minnet om menssmerter men kan gange det med 10!! Rundt 13 dager inn i syklus, tok eggløsningstest som ble positiv dag 14 og smertene fortsatte! Helt utrolig sterke kramper og stikkninger nederst i mageområde og rundt navle(?). Smertene har altså vært så sterke at de gjorde meg redd (jeg dro på legevakten syklus dag 16, men selvfølgelig ble smertene borte da og han konkluderte at det ikke var livstruende. Jeg trodde jo kanskje det var magesår også.eggløsningsmerter kan vel ikke være så sterke??!) , og spesielt siden det fremdeles var to uker til mensen? Jeg har nå hatt disse smertene siden syklus dag 13, idag er det syklusdag 17. Faktisk har de holdt seg borte idag, har kun kjent murringer men de gjør jo ikke vondt. Og! Jeg voknet opp med ømme bryster idag. Det har jeg ikke gjort siden før jeg dro inn i denne ivf karusellen. Tror dere hormonene kan ha utløst endometriose på meg? Min mor hadde kraftig endo når hun var ung, jeg har ikke hatt noe tegn til det før nå(jeg er 30år). Men så har jeg brukt progesteron som er østrogen tabletter, kan de ha gjort ting verre for meg? Begynner også å lure på om jeg kan ha blitt naturlig befruktet? Mtp disse smertene og ømme bryst. Men er jo bare 4dpo såfall... Jeg vet at tiden vil vise, men er nysgjerrig på hva dere andre tenker, kan det være mulig? Anonymkode: 85a4f...467
Wiley Skrevet 9. mars 2019 #2 Skrevet 9. mars 2019 Du tok ikke lapraskopi før ivf oppstart? Jeg tenker nok du har hatt endometriose hele tiden, men hormonene du får under ivf kan definitivt forværre symptomene. Jeg spurte gynekologen min om det samme og han var ganske tydelig på at ivf ikke gjør tilstanden værre i seg selv, men at jeg reagerer spesielt på alt det ekstra østrogenet. Det kan jo godt hende du er gravid nå, de har jo ingen tydelige sammenhenger med symptomer, grad av endometriose og fruktbarhet. Men om du ikke er det ville jeg gått til legen og bedt om lapraskopi slik at du får en diagnose og evt sett om det er noe som bør fjernes. Det kan være enklere å bli gravid etter lap. Og om du så fortsetter med ivf etterpå så vet du i alle fall hva smertene skyldes.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #3 Skrevet 9. mars 2019 1 time siden, Wiley skrev: Du tok ikke lapraskopi før ivf oppstart? Jeg tenker nok du har hatt endometriose hele tiden, men hormonene du får under ivf kan definitivt forværre symptomene. Jeg spurte gynekologen min om det samme og han var ganske tydelig på at ivf ikke gjør tilstanden værre i seg selv, men at jeg reagerer spesielt på alt det ekstra østrogenet. Det kan jo godt hende du er gravid nå, de har jo ingen tydelige sammenhenger med symptomer, grad av endometriose og fruktbarhet. Men om du ikke er det ville jeg gått til legen og bedt om lapraskopi slik at du får en diagnose og evt sett om det er noe som bør fjernes. Det kan være enklere å bli gravid etter lap. Og om du så fortsetter med ivf etterpå så vet du i alle fall hva smertene skyldes. Nei har ikke hatt lapraskopi, det skal jeg spør legen om neste gang. Takk for svar. synes det er veldig snodig at brystene ble ømme over natten (dagen før igår.) kan ikke huske sist de var ømme. Må ha vært før forrige forsøk som vsr i september. Håper det kan være et godt tegn da? Utrolig hvis jeg skal ha blitt naturlig befruktet når vi har prøvd i flere år. Synes bare hele greia har vært merkelig. De sykeste smertene noen sinne fra dagen før el, som tilogmed fikk meg til å oppsøke legevakt😅ler litt av meg selv, men det var virkelig grusomt så jeg ble ganske redd. Idag har jeg kjent milde menssmerter...fremdeles 9-10 dager til ikm... rar syklus om jeg ikke er gravid iallefall... Anonymkode: 85a4f...467
Wiley Skrevet 9. mars 2019 #4 Skrevet 9. mars 2019 Det er nok litt tidlig i forhold til syklus å ha symptomer, vil jeg tro, men det er absolutt mulig å plutselig bli gravid på egenhånd hvis legene ikke har funnet noen spesifikk grunn til at det ikke har funket før. Hormonene du får under ivf kan også sette ting i gang sånn sett. Venninnen min hadde to veldig dårlige runder med ivf før hun plutselig ble gravid på egenhånd. Men endometriosen kan nok stå for mye av symptomene du har, det skal jo absolutt ikke gjøre så vondt.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #5 Skrevet 9. mars 2019 Syklusene kan forandre seg mtp hvor mye smerter man har, hvor ømme bryster osv. Du har jo vært ekstremt heldig med å ikke ha hatt noe særlig menssmerter tidligere. Og ja, eggløsninssmerter kan være skikkelig vondt. Noen ganger er det så vondt at jeg ikke klarer å gå, kjennes ut som det står en kniv i siden. Det er som du sier mye hormoner ved ivf, så hvis du har en tendens til endometriose så kan det blusse opp. Endometriose er arvelig. Jeg har ikke endometriose, men veldig sterke menssmerter for det. Anonymkode: 9d784...01c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #6 Skrevet 9. mars 2019 2 timer siden, Wiley skrev: Det er nok litt tidlig i forhold til syklus å ha symptomer, vil jeg tro, men det er absolutt mulig å plutselig bli gravid på egenhånd hvis legene ikke har funnet noen spesifikk grunn til at det ikke har funket før. Hormonene du får under ivf kan også sette ting i gang sånn sett. Venninnen min hadde to veldig dårlige runder med ivf før hun plutselig ble gravid på egenhånd. Men endometriosen kan nok stå for mye av symptomene du har, det skal jo absolutt ikke gjøre så vondt. Men står endoen også for symptomer som ømme bryst altså? Er nok ikke gravid men får jo bsre vente og se. Håper jeg slipper de samme smertene neste måned hvertfall, er jo helt sykt at enkelte opplever dette her fra tidlig alder sv, grøss og gru 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syklusene kan forandre seg mtp hvor mye smerter man har, hvor ømme bryster osv. Du har jo vært ekstremt heldig med å ikke ha hatt noe særlig menssmerter tidligere. Og ja, eggløsninssmerter kan være skikkelig vondt. Noen ganger er det så vondt at jeg ikke klarer å gå, kjennes ut som det står en kniv i siden. Det er som du sier mye hormoner ved ivf, så hvis du har en tendens til endometriose så kan det blusse opp. Endometriose er arvelig. Jeg har ikke endometriose, men veldig sterke menssmerter for det. Anonymkode: 9d784...01c Ja heldig frem til nå... takk gud for at jeg har slippet unna tidligere år. Rart at eggløsningssmerter er vondere eller like vondt som menssmerter! Hsr jo bare en uke om gangen hvor en ikke kjenner noe da sirkus🤒 Anonymkode: 85a4f...467
Wiley Skrevet 9. mars 2019 #7 Skrevet 9. mars 2019 Det pleier å være hormonene som står for såre bryster, ikke spesifikt endo, men igjen så er det gjerne østrogen som er synderen. Jeg har selv endt opp med fibrocystiske bryst, en tilstand som gjerne kommer av for mye østrogen. Har til tider hatt kjempe harde, vonde bryst, som har skjedd et par sykluser, for så å forsvinne helt rett før mensen. Hvis du ikke er gravid så er det nok hormonene som tuller med deg, men som med alle hormoner så er det gjerne samme symptomer om du er gravid eller ikke dessverre.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #8 Skrevet 9. mars 2019 Ok, men jeg har ikke tatt noen hormoner siden september altså. Eller mener du de hormonene jeg produserer selv? Anonymkode: 85a4f...467
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #9 Skrevet 9. mars 2019 5 minutter siden, Wiley skrev: Det pleier å være hormonene som står for såre bryster, ikke spesifikt endo, men igjen så er det gjerne østrogen som er synderen. Jeg har selv endt opp med fibrocystiske bryst, en tilstand som gjerne kommer av for mye østrogen. Har til tider hatt kjempe harde, vonde bryst, som har skjedd et par sykluser, for så å forsvinne helt rett før mensen. Hvis du ikke er gravid så er det nok hormonene som tuller med deg, men som med alle hormoner så er det gjerne samme symptomer om du er gravid eller ikke dessverre. Svarte deg over her👆🏼 Ts Anonymkode: 85a4f...467
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #10 Skrevet 9. mars 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, nå kommer et langt innlegg som jeg håper noen som kanskje har opplevd det samme eller som kan hjelpe meg å tolke.... jeg og min mann har prøvd å bli gravide i 2 år nå. Gjennomførte ivf for litt under et år siden, og med ivf følger det sterke hormoner. Forsøket endte i negativt og jeg merket at mndene etter hdde jeg kraftige mens smerter hver måned. Aldri slitt med det før. Så det var uvant å plutselig få veldig sterke smerter. så hdde vi forsøk nr 2, Negativt. Mndene etter har menssmertene vært uutholdelige, så sterke at jeg har svimlet og måttet ligge på baderomsgolvet de nettene det sto på. Denne måneden fikk jeg utrolig sterke smerter som minnet om menssmerter men kan gange det med 10!! Rundt 13 dager inn i syklus, tok eggløsningstest som ble positiv dag 14 og smertene fortsatte! Helt utrolig sterke kramper og stikkninger nederst i mageområde og rundt navle(?). Smertene har altså vært så sterke at de gjorde meg redd (jeg dro på legevakten syklus dag 16, men selvfølgelig ble smertene borte da og han konkluderte at det ikke var livstruende. Jeg trodde jo kanskje det var magesår også.eggløsningsmerter kan vel ikke være så sterke??!) , og spesielt siden det fremdeles var to uker til mensen? Jeg har nå hatt disse smertene siden syklus dag 13, idag er det syklusdag 17. Faktisk har de holdt seg borte idag, har kun kjent murringer men de gjør jo ikke vondt. Og! Jeg voknet opp med ømme bryster idag. Det har jeg ikke gjort siden før jeg dro inn i denne ivf karusellen. Tror dere hormonene kan ha utløst endometriose på meg? Min mor hadde kraftig endo når hun var ung, jeg har ikke hatt noe tegn til det før nå(jeg er 30år). Men så har jeg brukt progesteron som er østrogen tabletter, kan de ha gjort ting verre for meg? Begynner også å lure på om jeg kan ha blitt naturlig befruktet? Mtp disse smertene og ømme bryst. Men er jo bare 4dpo såfall... Jeg vet at tiden vil vise, men er nysgjerrig på hva dere andre tenker, kan det være mulig? Anonymkode: 85a4f...467 Endometriose kan du ha lenge før du får symptomer. Endosmerter sitter heller ikke rundt navlen, men lenger nede i underlivet. Har du ikke blitt undersøkt for endometriose før du begynte på ivf så er det umulig å mene noe om du kan ha hatt endo tidligere. Har du gått på hormonprevensjon så kan dette ha holdt endometriose nede/symptomfri. Det forunderlige i innlegget ditt er dog at du ikke har vært i kontakt med gynekolog. Anonymkode: cb4be...e5d
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #11 Skrevet 9. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Endometriose kan du ha lenge før du får symptomer. Endosmerter sitter heller ikke rundt navlen, men lenger nede i underlivet. Har du ikke blitt undersøkt for endometriose før du begynte på ivf så er det umulig å mene noe om du kan ha hatt endo tidligere. Har du gått på hormonprevensjon så kan dette ha holdt endometriose nede/symptomfri. Det forunderlige i innlegget ditt er dog at du ikke har vært i kontakt med gynekolog. Anonymkode: cb4be...e5d Joda. Jeg har vært i kontkt med gyn et år, men disse smertene har kommet spesielt nå i det siste. Jeg skal igang med et nytt ivf forsøk veldig snart og skal selvfølgelig fortelle slt dette til de da. Jeg har ikke ringt å bedt om å få komme inn med dette før forsøket rett og slett for jeg ikke vil vente lenger på selve forsøket. Har ventet siden desember, og skal igang i april igjen. Anonymkode: 85a4f...467
Wiley Skrevet 9. mars 2019 #12 Skrevet 9. mars 2019 34 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, men jeg har ikke tatt noen hormoner siden september altså. Eller mener du de hormonene jeg produserer selv? Anonymkode: 85a4f...467 Hormonene kan sitte i kroppen lenge, men tenkte mest på dine naturlige hormoner. Om du har endometriose så er det nok sannsynlig at du har mye østrogen i kroppen som kan skape mye forskjellige symptomer. Men som sagt, ingen sammenheng mellom dette og fruktbarheten, så det betyr ikke at neste forsøk ikke funker, men gjør det ikke det så ta en lapraskopi for å se om det er noe som bør fjernes. Og drikk masse vann, evt vurder å kutte ut gluten/ meieri/ alkohol/ koffein/ sukker for å kvitte deg med noen av symptomene. Kjip diett men den funker. 1
Gjest Fnugg Skrevet 9. mars 2019 #13 Skrevet 9. mars 2019 Dette er tilsvarende symptomer som jeg hadde før oppstart av IVF, etter jeg hadde hatt noen kurer med Letrozol. Hos meg var det utbredt endometriose med sjokoladecyste - og det var syklusbaserte smerter i tillegg til generelt ubehag. Endometriosesmerter er ikke syklusbaserte for alle - noen har smerter i variasjon hele tiden (eller ingenting). Jeg var ikke kandidat for lapraskopi i utgangspunktet, og man ser ikke endometriose på UL. Så jeg vil anbefale deg å få henvisning til diagnostisk lapraskopi - du har helt åpenbart en grunn til å få dette utredet nå. Endometriose kan være spredt utover underliv, og det kan variere stort i symptomer. Det har ikke nødvendigvis sammenheng med grad av endometriose heller. Jeg har moderat utbredelse, og ingen smerter til vanlig foreløpig. Trenger ikke ta en eneste paracet ved mens. Når jeg hadde cyste, og i månedene før lapraskoopien var det dog ordentlig plagsomt, smertefullt og påvirket formen veldig (betent vev i tillegg i hele buken som gir slapp form i tillegg til smerter). Jeg ville personlig tatt lapraskopi før neste IVFrunde - det øker sjansene for å lykkes om man faktisk har det. Og det skader ingenting å ta en titt - det er et relativt skånsomt inngrep om det kun er diagnostisk eller de finner lite/moderat. Du kan be om å komme på time om noen avbestiller, da kan det faktisk hende du rekker å få lapraskopien før neste forsøk om du har litt flaks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå