marsvin Skrevet 8. mars 2019 #1 Skrevet 8. mars 2019 Kapittel 1: Jeg trodde aldri jeg skulle gråte over nav. Har alltid tenkt at de som klager på denne instansen, har seg selv å takke for å ha gruset sin egen tilværelse og må ha noen å skylde på. kanskje folk som ikke gidder, som aldri blir fornøyd. Men nå sitter jeg her selv, med røde øyne etter gråt og fortvilelse, og opplever virkelig hvor utrygt det føles når systemet du er avhengig av, svikter deg. Må bare få det ut. Det har allerede vært mange runder med kontrabeskjeder, for lav utbetaling, og generelt surr, i det året jeg har vært i systemet. har fått mange unnskyldninger fra dem om " da sa vi feil, beklager". for eksempel i fjor sommer, da jeg var i arbeidstrening en måned gjennom et tiltak. jeg fikk ingen støtte under dette tiltaket, fordi jeg var sykmeldt fra min jobb på skole (jeg ikke kunne gå tilbake til), og de mente at " du får jo sykepenger", nei, ikke på to måneder, fordi skolen ikke betaler ut noe i juli og august. tømte sparekontoen min den sommeren, imens jeg var på " arbeid" i Oslo. Ingen kunne hjelpe meg å besvare spørsmål heller, for sommervikaren for min saksbehandler visste ikke svaret, og jeg måtte vente til hun kom tilbake med å få svar på det jeg lurte på. Da hun kom tilbake, fikk jeg et beklager, det skulle hun ha fortalt meg, at jeg ikke fikk noen støtte imens jeg var på arbeidstiltak. Kapittel 2: I høst sluttet jeg i begge jobbene mine etter et halvt år med sykemelding, og nav trengte et nytt skjema. jeg purret på at arbeidsgiver skulle sende inn, flere ganger, og de hadde sendt det, men nav sa de ikke hadde fått det. helt til de til slutt fant det inne i systemet sitt, og da hadde jeg ventet nesten tre måneder på utbetaling, fordi de hadde sett på feil sted etter skjema. enda en beklagelse. Imens jeg i denne perioden ventet fortvilet på at skjema skulle bli lest, fulgt opp, og sykepenger utbetalt, hadde jeg ingen midler. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke sosial-støtte/ nødhjelp i mellomtiden. Det gjorde jeg, men fikk avslag, fordi jeg har en BSU konto. De vil altså, at jeg skulle åpne BSU kontoen min og aldri kunne åpne en ny BSU igjen, i noen bank, slik reglene er. Ta fra en ung muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet. det endte her med at jeg bare solgte masse ting, og lånte av foreldrene mine. Kapittel 3: Var i møte med dem i høst, og saksbehandler sa TRE ganger til meg, at sykepengene slutter den 31. mars 2019, med tanke på søknad på AAP. I midten av Januar mottar jeg en melding "husk at dine sykepenger tar slutt den 20. februar." Jeg sa til henne at hun sa den 31 mars på møtet, men dessverre hadde jeg ikke dette skriftlig som bevis. Hun beklaget bare at hun hadde sagt feil. Kapittel 4: søkte så om AAP, men fikk avslag, til tross for at jeg går til medisinsk behandling 3 dager i uken + karriereveiledning-tiltak en dag i uken. Begrunnelsen for avslag, var at jeg " virker frisk nok til å jobbe", og at " du kan gå tilbake til din nåværende jobb", Men jeg har ingen jobb, jeg sa opp disse i samråd med NAV i fjor høst. De har tilogmed selv sendt meg på karriereveiledning- ergo, de burde ha fått med seg at jeg er uten arbeid. Kapittel 5: Jeg har nå bedt om et møte for to uker siden, fordi jeg ikke kan klage på avslaget på vanlig måte, da det vil ta opp til 3 mnd. å behandle. Jeg vet ikke hva jeg skal leve på imens jeg venter på at denne klagen går igjennom. Dessuten er det ikke noe jeg skal klage på, da det er regelrett feil, og ikke noe jeg er uenig i. var hos fastlegen og forklarte situasjonen, og han sendte et skriv til dem om at jeg skal ha AAP imens jeg er i en intens medisinsk behandling. Jeg får ikke noe svar på forespørsel om møte, og i dag dro jeg opp til kontoret fordi det ikke nytter å snakke på tlf. der fikk jeg beskjed om at saksbehandler har glemt å åpne meldingen. Fikk beskjed om å skrive flere meldinger til, og klage på vedtaket. det er visst umulig å få et møte. Så, her sitter jeg, nok en gang fortvilet, og vet ikke mine arme råd. Jeg skjønner veldig veldig godt hvorfor folk kan begå selvmord av slikt, når systemet som skal hjelpe deg er helt tilbakestående, hvorfor det kan tippe noen over kanten. Man begynner jo å lure på om de er vanskelige med vilje, slik at folk ikke skal ville bli værende i systemet. men det er ikke alle som har et valg, når man er skadet eller syk, har lyst til å jobbe, men kan ikke. Det er veldig, veldig skummelt. faen ass.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #2 Skrevet 8. mars 2019 Altså all sympati for at du er syk og har det kjipt, men du er jo ikke helt uten skyld i denne smørjen. F.eks sier man ikke opp jobben som mens man fremdeles har rett på sykepenger (som du har i ett år), man må selv holde styr på hvor lenge sykepengene varer - det er like mye ditt ansavr å ha oversikt som nav, man søker aap i god tid FØR sykepengene går ut så man ikke blir stående uten penger, og legen din kan ikke bestemme at du skal ha aap gjennom et skriv, han kan bare si sin mening. Det er merkelig hvor mange som bare har trøbbel med nav, mens andre aldri opplever noen som helst problemer. Du får be om å bytte saksbehandler og klage på de vedtakene som er gjort, så kan du ringe nav og spørre hvordan de tenker at du skal klare deg (ta gjere opptak av samtalen hvis det oppstår diskusjon ved neste korsvei), du kan også sende klage på service og at saksbehandler ikke åpner post på nav.no. Men sannsynligvis er det sosialhjelp som er løsningen frem til klagen på aap er behandlet. Ønsker deg lykke til, og god bedring. Anonymkode: e4522...05c 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #3 Skrevet 8. mars 2019 NAV bygger sin AAP-vurdering på det legen har skrevet/eller ikke om din funksjonsevne. De sitter ikke å vurderer hver søknad med medisinsk kompetanse. Den medisinske kompetansen er fastlegen. De fleste NAV-konsulenter sitter med en kort bachelor, forhåpentlig vis som sosialarbeider, men de kan være tidligere lærere og whatnot. De som får trøbbel med NAV, kan dessverre takke sine vage og feige fastleger for det. Du kan legge in ny AAP-søknad, selv om denne ble avslått, denne gangen med riktig dokumetasjon angående din nedsatte arbeidsevne på 50%+ som må skrives av fastlegen, hvis fastlegen er enig i det. Anonymkode: 1b2e4...e44 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #4 Skrevet 9. mars 2019 Vi er faktisk ekstremt heldige som er bosatt i Norge, og har noe som heter NAV her... Anonymkode: 2110a...94f 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #5 Skrevet 9. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er faktisk ekstremt heldige som er bosatt i Norge, og har noe som heter NAV her... Anonymkode: 2110a...94f Det var kystfolket i Norge som dannet velferdssystemet lenge før noe som heter NAV eksisterte, og det handlet om å ta vare på hverandre på et respektfult vis. Ikke la folk sitte uten noenting, null håp og bli suicidale. Anonymkode: 1b2e4...e44 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #6 Skrevet 10. mars 2019 På 8.3.2019 den 23.09, AnonymBruker skrev: NAV bygger sin AAP-vurdering på det legen har skrevet/eller ikke om din funksjonsevne. De sitter ikke å vurderer hver søknad med medisinsk kompetanse. Den medisinske kompetansen er fastlegen. De fleste NAV-konsulenter sitter med en kort bachelor, forhåpentlig vis som sosialarbeider, men de kan være tidligere lærere og whatnot. De som får trøbbel med NAV, kan dessverre takke sine vage og feige fastleger for det. Du kan legge in ny AAP-søknad, selv om denne ble avslått, denne gangen med riktig dokumetasjon angående din nedsatte arbeidsevne på 50%+ som må skrives av fastlegen, hvis fastlegen er enig i det. Anonymkode: 1b2e4...e44 Ehhh, nei sånn er det ikke. Det er ikke alle som skal få aap selv om fastlege skriver erklæring. Den er nøytral og beskriver ditt funksjonsnivå. Selvom du tror du trenger aap, så er det ikke sikkert du gjør det. Anonymkode: 0e21b...689
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #7 Skrevet 10. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var kystfolket i Norge som dannet velferdssystemet lenge før noe som heter NAV eksisterte, og det handlet om å ta vare på hverandre på et respektfult vis. Ikke la folk sitte uten noenting, null håp og bli suicidale. Anonymkode: 1b2e4...e44 Og hvem sin skyld er det? Staten? Nav? Om folk hadde hatt bedre arbeidsmoral og tatt mer ansvar for egen helse.. så kunne vi andre spart millioner til andre og bedre formål. Anonymkode: 0e21b...689
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå