Zienna Skrevet 8. mars 2019 #1 Skrevet 8. mars 2019 Når jeg leser kvinners innlegg på KG sitter jeg igjen med et inntrykk av at likestillingen i samliv og familie har stått stille de siste 40 år. Tar jeg feil? Jeg sitter med et inntrykk av at kvinner fortsatt bærer hovedansvaret for at vinduene er rene, at barna har ok matpakke, og at barna har det de trenger av klær til jul, 17.mai osv. osv. At far bare deltar i den grad mor vil det. Jeg undrer meg på hvorfor mor orker og hvorfor ikke far forlanger å ha større innflytelse. Det har skjedd mye bra for likestilling i arbeidslivet siden jeg gikk i mitt første 8.mars-tog. Er det stillstand i hjem og samliv, og hvorfor?.. 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #2 Skrevet 8. mars 2019 Sånn er det her i heimen ihvertfall. Hvis jeg spør han hvorfor han ikke gjør disse tingene, så får jeg bare til svar at «du er jo så flink til det, så da behøver ikke jeg». 🙄 Anonymkode: 88c63...5eb 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #3 Skrevet 8. mars 2019 Jeg har for høye krav til hvordan hjemmet skal se ut til enhver tid. Det synet kan jeg ikke påtvinge mannen. Jeg mener derimot at måten jeg utfører arbeidet på hjemme går raskere og gjøres enda mer grundig enn det mannen ville gjort. Det stemmer nødvendigvis ikke, det har jeg erfart de gangene jeg faktisk lar han ha 100% kontroll på det selv. Hvis jeg trekker meg tilbake og slipper kontrollen litt så gjør nok mannen mesteparten. Men jeg trives med det og bruker husarbeid som en timeout for hjernen. Jeg liker å ha kontroll over hva som skal i matpakka og hva barna skal ha på seg. Så her er det jeg som *ødelegger* for likestilling hjemme. Men begge bytter forskjellige arbeidspppgaver. Legger nå merke til at barna rydder helt uoppfordret også. Så noe gjør vi vel riktig som par. Da ingen reagerer om de ser far lage middag en dag eller vaske gulvet en kveld... Anonymkode: 0c382...939 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #4 Skrevet 8. mars 2019 Tjaaa... Samboern deltar i husarbeidet til en grad. Men jeg er jo daglig leder for Familien AS og må delegere, og har hovedansvar for å sørge for at ting blir gjort og huske på alt mulig. Jeg er kalendern og jeg må gi påminnelser. Samboern tar gjerne kjøkkenet og lager middag, det deler vi ca 50/50. Støvsugern tar han frem innimellom. Men resten må jeg gi beskjed om. Anonymkode: f7d46...94c 4
Tanuki Skrevet 8. mars 2019 #5 Skrevet 8. mars 2019 Likestillingen i hjemmet (vårt) har kommet seg. Da vi ble sammen for 6 år siden kunne han ikke sette på vaskemaskinen engang. Etter vi fikk barn ble det annerledes, jeg måtte sette krav, og tror vi nå har en gangske god fordeling. Han handler mat, planlegger middager, tar oppvasken, lager det aller meste av maten etc. Jeg vasker mer og er flinkere til å planlegge aktiviteter, men jeg er fornøyd med fordelingen vi har nå. Vi er begge fleksible og kommuniserer godt. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #6 Skrevet 8. mars 2019 Er fornøyd med den 😊 Anonymkode: 79add...a79 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #7 Skrevet 8. mars 2019 Jeg var i et langt forhold med en fyr som ville at jeg skulle være både kjæresten hans, men også moren hans (som om han var 4 år). Han mente at jeg skulle lage mat, vaske, bake når vi fikk besøk, stelle han om han var "syk" (forkjøla) men jeg kunne ikke vente det samme tilbake osv. Han var ganske lat og så mye på tv. Jeg ble selvfølgelig lei pga jeg ville ha en mann og ikke en voksen baby. Anonymkode: 83cf9...2f6 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #8 Skrevet 8. mars 2019 Jeg gjør alt; alt fra rydding, skru opp møbler, matlaging, dekkskift osv. Anonymkode: 4e502...d78 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #9 Skrevet 8. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gjør alt; alt fra rydding, skru opp møbler, matlaging, dekkskift osv. Anonymkode: 4e502...d78 Det gjør jeg også + måker snø, klipper plen, feller trær etc. Jeg er kvinne. Er du også kvinne? Anonymkode: 47fc1...1ed 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #10 Skrevet 8. mars 2019 Hos oss så handler likestillingen mer om at vi kan gjøre det samme og har samme muligheter. Vi har gitt hverandre tid og muligheter til å utvikle oss som vi vil selv. Har han lyst å ta et tidkrevende verv, så får han lov til det, har jeg lyst å ta ett kurs eller noe, så har jeg gjort det. I oppdragelsen av barna så er vi likestilte, begge bestemmer like mye, og vi gjør en like god jobb. Han bruker sine kvaliteter på samme måte som jeg bruker mine. Ingen er mer verdt enn den andre. Men vi henger faktisk litt bakpå når det gjelder renhold og huset. Det blir altfor ofte at jeg gjør husarbeidet inne, og han gjør det som må gjøres ute. Det handler mye om interresrer og hva man bryr seg om. Jeg driter i om det er ryddig ute, men jeg må ha det ryddig rundt meg inne, mannen er omvendt. Han liker at det ser ordentlig ut på utsiden, og styrer med busker, plen, snømåking, bilene osv, mens jeg liker å stelle inne. Samtidig kan han fint rydde og vaske inne han og, og jeg kan fint skifte dekk, eller måke snø om det trengs. Anonymkode: 7ea50...483 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #11 Skrevet 8. mars 2019 Tja. Vi som er fornøyde sier vel mindre på KG enn de som ikke er fornøyde vel? Vi gjør 50:50 på alt bortsett fra klesvask. Der har jeg blitt bortvist pga dårlig sortering 😅. Og matpakker tar jeg vanligvis da jeg lager også til meg selv så det tar ti sekunder lengre. Hvis jeg ikke skal ha matpakke så kan han lage og. Jeg liker å måke snø og han må underholde barna imens så vil ikke si han får fri da. Jeg er flinkere til å se fremover i kalenderen men vi planlegger sammen innkjøp og logistikk og den som har lyst shopper. Så det går greit her. Jeg er kvinne. Anonymkode: 21868...bfc 3
Gjest hind Skrevet 8. mars 2019 #12 Skrevet 8. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hos oss så handler likestillingen mer om at vi kan gjøre det samme og har samme muligheter. Vi har gitt hverandre tid og muligheter til å utvikle oss som vi vil selv. Har han lyst å ta et tidkrevende verv, så får han lov til det, har jeg lyst å ta ett kurs eller noe, så har jeg gjort det. I oppdragelsen av barna så er vi likestilte, begge bestemmer like mye, og vi gjør en like god jobb. Han bruker sine kvaliteter på samme måte som jeg bruker mine. Ingen er mer verdt enn den andre. Men vi henger faktisk litt bakpå når det gjelder renhold og huset. Det blir altfor ofte at jeg gjør husarbeidet inne, og han gjør det som må gjøres ute. Det handler mye om interresrer og hva man bryr seg om. Jeg driter i om det er ryddig ute, men jeg må ha det ryddig rundt meg inne, mannen er omvendt. Han liker at det ser ordentlig ut på utsiden, og styrer med busker, plen, snømåking, bilene osv, mens jeg liker å stelle inne. Samtidig kan han fint rydde og vaske inne han og, og jeg kan fint skifte dekk, eller måke snø om det trengs. Anonymkode: 7ea50...483 Nå ble jeg forvirret fordi jeg ikke kunne huske at jeg hadde svart i denne tråden, men så gikk det opp for meg at det finnes et par der ute som er prikk like oss. Da får jeg bare sette +1 på denne
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #13 Skrevet 8. mars 2019 Hos oss er det dessverre veldig skjevt. Jeg gjør nesten alt, er sur hele tiden og kritiserer meg selv for at jeg ikke stiller flere krav. Jeg har blitt den jeg som ung sa jeg aldri skulle bli. Er nå over førti og innser at jeg må stoppe opp og stille krav for å ikke gjøre meg selv, mannen og barna en skikkelig bjørnetjeneste. Anonymkode: e6175...d40 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #14 Skrevet 8. mars 2019 Nå er jeg sikkert skikkelig kjip, overfor oss kvinner... likestilling hele tiden i hverdagen blir litt voldsomt for meg. Mannen min og jeg er to ulike kjønn med forskjellige styrker/ svakheter og interesser. Ja, det er forskjell mellom kvinner og menn, men ja til lik lønn for samme arbeid og nei til kvinnediskriminering o.l. Men at jeg ordner matpakkene til barna, skifter bleier, står først opp om morgenen med barna, kler på de, tørker flest tårer, deler ut flest klemmer, vasker klær, bretter klær, vasker badet og støvsuger oftest er helt ok! Mannen gjør oppgaver som ikke jeg savner nevneverdig og som han trives med (skifte dekk på bilen, ordner opp ute, har detaljert oversikt over økonomien, går med søpla, rydder opp etter måltider, setter inn/ tar ut av oppvaskmaskinen, kjører barna i bhg, rydder opp om kvelden, tar«vaktmesterrunde» i huset før legging, bygge lego med barna, har herjelek,... ja.. det er stort sett fint for meg å være kvinne i mitt liv og er jeg ikke fornøyd så sier jeg fra! Det ønsker jeg min mann gjør også... Ingen av oss er undertrykket.. men at det finnes noen/ mange som er det... ja, det vet jeg og for de ønsker jeg alt godt og at de får all den hjelp og oppfølging de trenger for å komme seg opp og frem i livet og i samfunnet! Anonymkode: c4fa6...633 6
visp Skrevet 8. mars 2019 #15 Skrevet 8. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg sikkert skikkelig kjip, overfor oss kvinner... likestilling hele tiden i hverdagen blir litt voldsomt for meg. Mannen min og jeg er to ulike kjønn med forskjellige styrker/ svakheter og interesser. Ja, det er forskjell mellom kvinner og menn, men ja til lik lønn for samme arbeid og nei til kvinnediskriminering o.l. Men at jeg ordner matpakkene til barna, skifter bleier, står først opp om morgenen med barna, kler på de, tørker flest tårer, deler ut flest klemmer, vasker klær, bretter klær, vasker badet og støvsuger oftest er helt ok! Mannen gjør oppgaver som ikke jeg savner nevneverdig og som han trives med (skifte dekk på bilen, ordner opp ute, har detaljert oversikt over økonomien, går med søpla, rydder opp etter måltider, setter inn/ tar ut av oppvaskmaskinen, kjører barna i bhg, rydder opp om kvelden, tar«vaktmesterrunde» i huset før legging, bygge lego med barna, har herjelek,... ja.. det er stort sett fint for meg å være kvinne i mitt liv og er jeg ikke fornøyd så sier jeg fra! Det ønsker jeg min mann gjør også... Ingen av oss er undertrykket.. men at det finnes noen/ mange som er det... ja, det vet jeg og for de ønsker jeg alt godt og at de får all den hjelp og oppfølging de trenger for å komme seg opp og frem i livet og i samfunnet! Anonymkode: c4fa6...633 Jeg antar du ikke jobber 100%? Om du er hjemmeværende eller har deltidsjobb skjønner jeg jo at du er fornøyd med dette. Det skulle bare mangle at den som jobber mindre gjør mer hjemme. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #16 Skrevet 8. mars 2019 Jeg gjorde alt da jeg var i et forhold, og nå som jeg er alene gjør jeg alt. Litt mindre klesvask, mindre snorking i sengen og sexsutring, men største bonusen er at jeg slipper å irritere meg over en latsabb. Anonymkode: a13b0...5fd 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #17 Skrevet 8. mars 2019 55 minutter siden, Zienna said: Jeg undrer meg på hvorfor mor orker og hvorfor ikke far forlanger å ha større innflytelse. For det er behagelig å la vær? Energi til overs til å fokusere på jobb. Og med den særs følelsesladde permisjonsdebatten som går nå så virker det jo som den gjengse kvinne ønsker å ha det slik, være hjemme med barn med far som forsørger. Jeg tviler vel litt på at det er slik men ... den stemmen har i alle fall kommet dårlig frem de siste ukene. Anonymkode: 8669c...bca 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #18 Skrevet 8. mars 2019 3 minutter siden, visp skrev: Jeg antar du ikke jobber 100%? Om du er hjemmeværende eller har deltidsjobb skjønner jeg jo at du er fornøyd med dette. Det skulle bare mangle at den som jobber mindre gjør mer hjemme. Vi jobber 100% begge to ja:) Anonymkode: c4fa6...633 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #19 Skrevet 8. mars 2019 I og med at det var veldig skjevfordelingen i hjemmet, selv etter barnet kom, valgte jeg rett og slett å bryte opp forholdet. Det var mye lettere å holde kun 1 voksen og 1 barn enn 2 barn. Anonymkode: c19e4...212 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #20 Skrevet 8. mars 2019 For meg handler likestilling om å velge selv hvilken fordeling man ønsker i hjemmet og familien, og noen ganger blir det "kjønnstypisk". Ser man på den totale arbeidsfordeling er det likevel ganske jevnt fordelt hos oss. Så om det er jeg som har styr på det meste med barna hva gjelder klær osv, så er det fordi vi foretrekker det sånn. Mannen gjør andre ting jeg har mindre interesse av. Anonymkode: 389f0...9c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå