Gå til innhold

Ulike personlighet hos småbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du enig med dette? At veldig aktive småbarn ender opp med å bli målbevisste og selvdisiplinerte i ungdomsårene? De barna som er veldig sjenerte utvikler seg til å bli innadvendte, lite sosiale, eller utrygge og engstelige i nye situasjoner. Det står mye mer som er interessant å lese i artikkelen. Er dere enige med artikkelen? Kan du evt bekrefte eller avkrefte med hvordan det har gått med barna dine?

Anonymkode: 2fd48...970

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja enig, og stemmer med egen erfaring om meg i oppveksten og også mitt barn.Vi er begge i kategorien "De barna som er veldig sjenerte utvikler seg til å bli innadvendte, lite sosiale, eller utrygge ogengstelige i nye situasjoner"

Anonymkode: 53619...794

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja enig, og stemmer med egen erfaring om meg i oppveksten og også mitt barn.Vi er begge i kategorien "De barna som er veldig sjenerte utvikler seg til å bli innadvendte, lite sosiale, eller utrygge ogengstelige i nye situasjoner"

Jeg trodde at man ikke får den samme personligheten som foreldrene sine har. Trodde barn får sin egen personlighet uavhengig av arven fra foreldrene. Altså får sjenerte foreldre sjenerte barn?🤔 og omvendt utadvendte foreldre utadvendte barn? 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde at man ikke får den samme personligheten som foreldrene sine har. Trodde barn får sin egen personlighet uavhengig av arven fra foreldrene. Altså får sjenerte foreldre sjenerte barn?🤔 og omvendt utadvendte foreldre utadvendte barn? 

Vel da trodde du feil, det er ikke så svart/hvitt. Det er ikke kun arv som spiller inn heller men også miljø, så du vil nok finne alle varianter. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vel da trodde du feil, det er ikke så svart/hvitt. Det er ikke kun arv som spiller inn heller men også miljø, så du vil nok finne alle varianter.

... og også innen samme søskenflokk

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer at det ikke er svart/hvitt. Stemmer det artikkelen sier om barna dine? Ren nysgjerrighet😊

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du enig med dette? At veldig aktive småbarn ender opp med å bli målbevisste og selvdisiplinerte i ungdomsårene? De barna som er veldig sjenerte utvikler seg til å bli innadvendte, lite sosiale, eller utrygge og engstelige i nye situasjoner. Det står mye mer som er interessant å lese i artikkelen. Er dere enige med artikkelen? Kan du evt bekrefte eller avkrefte med hvordan det har gått med barna dine?

Hvor har du denne teorien fra, ts? Selv eneggede tvilling kan ha ulik personlighet. Både arvnog miljø er viktig og avgjørende for barns utvikling både mentalt og fysisk. 

Anonymkode: acbe1...b3b

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du denne teorien fra, ts? Selv eneggede tvilling kan ha ulik personlighet. Både arvnog miljø er viktig og avgjørende for barns utvikling både mentalt og fysisk. 

Anonymkode: acbe1...b3b

Ts her.

Det er snakk om en forskning gjort da barna var 2 til 18 år. Forskerne har fulgt disse barna gjennom hele ungdomsårene.

https://www.barnehage.no/artikler/de-aktive-sjenerte-eller-utagerende-barna-slik-gar-det-med-dem/447534

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var svært utadvent og aktiv i barneårene, men pga. omsorgssvikt, fattigdom, mobbing og min egen sykdom så forsvant denne personen og jeg utviklet en personlighetsforstyrrelse som bla. gjør meg engstelig og utrygg. Jeg har dog klart å ta 5-årig utdannelse til tross noe som krevde utrolig mye selvdisiplin. Min beste venninne har aldri vært utadvendt, men hun er heller ikke sjenert eller utrygg på seg selv. Hun har også fast jobb innen et yrke det er ekstremt vanskelig å få fast jobb innen, så hun har jobbet veldig hardt for å komme dit. Så, ja.

Anonymkode: bf03b...c94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså forstår ikke helt.. Aktive, som i fysisk aktive barn blir utadvente. Ok. Men.. Sjenerte som motsetning? Sjenert er jo et tegn på å være litt utrygg, inadvent osv.. Så det er da ikke noe rart at sjenerte barn blir det. 

Anonymkode: ad8d9...083

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså forstår ikke helt.. Aktive, som i fysisk aktive barn blir utadvente. Ok. Men.. Sjenerte som motsetning? Sjenert er jo et tegn på å være litt utrygg, inadvent osv.. Så det er da ikke noe rart at sjenerte barn blir det. 

Ts her

Har du lest artikkelen? Det bør du for å forstå temaet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt sjenert som liten. Gikk over da jeg var 17-18 år. Men jeg har alltid vært introvert. Mannen min har alltid vært ganske sjenert. Mye mer enn meg, men han er ganske ekstrovert så ikke helt lett å oppdage alltid. Vi har to gutter. En ekstremt sjenert som også er veldig pliktoppfyllende, og en gutt som byr mer på seg selv og ikke er særlig sjenert. Og heller ikke er særlig pliktoppfyllende. Men han som er veldig sjenert har nok «smittet» yngstemann litt med engsteligheten sin litt i årenes løp. Det er såpas tydelig for oss rundt de. Så tror absolutt miljø også spiller mye inn mtp slike ting. 

Anonymkode: 6bef8...20c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Har du lest artikkelen? Det bør du for å forstå temaet.

Leste den nå og syns det med aktive barn er interessantm. Skjønner ikke at det trengtes forskes på det med veldig sjenerte barn, det sier seg jo selv. 

Jeg var sjenert og forsiktig og er innadvent og det der. 

Søsken aktiv og ikke forsiktig, ble innadvent også. 

Skrevet

Nå er det bare en av våre som har nådd tenårene, og for ham stemmer dette veldig god. Han var en meget aktiv unge. Full av nysgjerrighet, idéer og påfunn, og vi fikk stadig tilbakemeldinger fra barnehagen og senere skolen om at han var i overkant aktiv og burde dempes litt. Han har vokst opp til å bli en flott ungdom med den mest imponerende selvdisiplinen jeg har sett hos noen i den alderen. Han har toppkarakterer i alle fag og det er rart å se hvordan han lykkes i å bli en ener i alt han går inn for å lære seg. Musikk, kampsport eller hva som helst, han får det til. Han setter seg mål og når dem, og han er utadvendt og sosial. 

Nesteldste er en mer rebelsk og innadvendt type. De to minste er en mellomting av de to eldste. Nesteldste er den som minner mest om meg selv, og jeg har klart meg veldig bra i livet selv om jeg var opprørsk og likte å være for meg selv som barn.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn var aktivt, og har nå, i slutten av tenårene høy selvdisiplin. Veldig sosial er h*n ikke, heller introvert, men klarer seg flott.

Anonymkode: 0ba81...a53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...