AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #1 Skrevet 8. mars 2019 Mannen min og jeg begynner å nærme oss 40 år. Vi har 2 fine barn sammen, og felles drømmer i fremtiden. Jeg har i flere år vært så klar på at 2 barn holder, men den siste tiden har jeg ofte drømt om barn nr 3. Noen for- og mot argumenter her? Anonymkode: eddd3...fe8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #2 Skrevet 8. mars 2019 Dere er 40. Det blir en attplåklatt som ikke får et søskenfirhold til aøsken om det er for langt i mellom. Motargument nok. Dere har to. Din mann, vil han ha flere? Anonymkode: 251f5...24d 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #3 Skrevet 8. mars 2019 Siste sjanse, kjør på. Anonymkode: a7682...3b7 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #4 Skrevet 8. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere er 40. Det blir en attplåklatt som ikke får et søskenfirhold til aøsken om det er for langt i mellom. Motargument nok. Dere har to. Din mann, vil han ha flere? Anonymkode: 251f5...24d Takk for svar. Han er litt i tvil han også... Anonymkode: eddd3...fe8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #5 Skrevet 8. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siste sjanse, kjør på. Anonymkode: a7682...3b7 Takk for svar! Det er akkurat de ordene som dukker opp i hodet... «nå eller aldri».🙂 Anonymkode: eddd3...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #6 Skrevet 8. mars 2019 Du bør skynde deg å ta en beslutning. Det haster. Vi har alle hørt historier om kvinner som har klart å få barn i 40-årene, men det hører til sjeldenhetene, faktisk. Det er i realiteten veldig vanskelig, og mange opplever bare en rekke spontanaborter. Eller opplever foreldres mareritt, de føder et barn som ikke er friskt, kanskje med alvorlige defekter og lidelser. Så beklager å helle litt kaldt vann i blodet ditt... det er ikke sikkert du er i stand til å få barn lenger. Kanskje er du fruktbar bare et halvt år til. Som for eksempel denne artikkelen sier, blir du gravid som 40 åring er du heldig. Eller denne artikkelen, som sier at for 42 åringer er risikoen for kromosomfeil på eggene hele 95%! Det vil si at om et par år for deg, er bare 5% av eggene dine friske og i stand til å skape et friskt barn. Hvor mange prosent den er på nå, et par år bare før det, vet jeg ikke, men den er nok ikke særlig høy. Siterer fra siste link: "Du er infertil cirka 10 år før menstruasjonen opphører. Sannsynligvis ligner du moren din og vil ha overgangsalder omtrent samtidig, sier Arne Sunde. Han er seksjonsleder på fertilitetsklinikken ved St.Olavs hospital i Trondheim." Sitat fra samme artikkel, samme lege: " I motsetning til de fleste andre celler, skiftes ikke eggcellene ut. De er ikke beskyttet mot miljø og livsstil. Derfor er risikoen for kromosomfeil større når man blir eldre. - Dette medfører at eggene blir mer utsatt desto eldre du blir. Eggstokken eldes fort etter 35, og etter at du er 40 kan du ikke regne med å få barn, sier Arne Sunde." Anonymkode: 92210...3c5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #7 Skrevet 8. mars 2019 Vi ble ved et uhell gravide med nummer tre, familien er virkelig komplett og han er det største gledessprederen og et fantastisk tilskudd. Fikk han når jeg var 35 da😬 og så er det fire opp til de to eldste. Anonymkode: e8727...9dd 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #8 Skrevet 8. mars 2019 Moren min fikk meg da hun var 42, pappa var 47. Ser ikke helt problemet, så lenge dere begge er sikre på at det er dette dere vil. Anonymkode: e0cc0...f65 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #9 Skrevet 8. mars 2019 Jeg har tre. Fikk den siste mye tidligere enn det du vurderer. Men for å være helt ærlig. Jeg angrer på den siste. Nå når hun er her så elsker jeg henne selvsagt, så mye som det er mulig. Men det er for mye. Skulle ønske at jeg var ferdig med barnegreiene snart. Anonymkode: 51941...bd1 2
Snabeltann Skrevet 8. mars 2019 #10 Skrevet 8. mars 2019 Tull at man ikke kan ha søskenforhold... 15 år mellom jeg og søsteren min, og vi har og har alltid hatt et nært forhold. Men husker det var litt flaut å bli storesøster i 9.klasse! 😄 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #11 Skrevet 8. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller denne artikkelen, som sier at for 42 åringer er risikoen for kromosomfeil på eggene hele 95%! Det vil si at om et par år for deg, er bare 5% av eggene dine friske og i stand til å skape et friskt barn. Hvor mange prosent den er på nå, et par Bullshit Anonymkode: e0cc0...f65 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #12 Skrevet 8. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Det er akkurat de ordene som dukker opp i hodet... «nå eller aldri».🙂 Anonymkode: eddd3...fe8 Det tenkte jeg og så vi kjørte på. Sitter nå med en baby på 7 uker 💓 så lenge dere har lyst og ressurser til å ta vare på ett barn til så hvorfor ikke? Det vil alltid være noe for og imot. Anonymkode: 1e573...dc4 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #13 Skrevet 8. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tre. Fikk den siste mye tidligere enn det du vurderer. Men for å være helt ærlig. Jeg angrer på den siste. Nå når hun er her så elsker jeg henne selvsagt, så mye som det er mulig. Men det er for mye. Skulle ønske at jeg var ferdig med barnegreiene snart. Anonymkode: 51941...bd1 Ja det er jo ikke bare å få et barn til..., de krever jo mye. Og man vet jo aldri hvordan barnet blir heller...🤔 Anonymkode: eddd3...fe8 2
Gundaen Skrevet 8. mars 2019 #14 Skrevet 8. mars 2019 (endret) Hvis dere begge er i tvil, så blir jo også vurderinga "kommer vi til å angre hvis ikke vi får/prøver på nr. 3?" Har selv 3, det var noe som "mangla" da vi hadde to. Altså den følelsen av at jeg ikke var ferdig. Og ja, det er slitsomt, tøft og tidvis til å bli halvgal av, men det er mye glede og. Kjenner forøvrig et par som hadde to relativt store barn da nummer tre kom etter foreldrene hadde blitt 40. De har nok en enklere hverdag med tanke på storesøsken som hjelper til enn hva vi har her med tre tette. Det vil jo selvfølgelig variere, men jeg ser få ulemper ved litt aldersforskjell. Endret 8. mars 2019 av Gundaen 1
Maleficenta Skrevet 8. mars 2019 #15 Skrevet 8. mars 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er 40. Det blir en attplåklatt som ikke får et søskenfirhold til aøsken om det er for langt i mellom. Motargument nok. Dere har to. Din mann, vil han ha flere? Anonymkode: 251f5...24d Hvordan vet du at de andre to barna er store?
Maleficenta Skrevet 8. mars 2019 #16 Skrevet 8. mars 2019 Argumentet mot er jo risikoen for å få et ikke friskt barn er noe større 2
SoWhat? Skrevet 8. mars 2019 #17 Skrevet 8. mars 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tre. Fikk den siste mye tidligere enn det du vurderer. Men for å være helt ærlig. Jeg angrer på den siste. Nå når hun er her så elsker jeg henne selvsagt, så mye som det er mulig. Men det er for mye. Skulle ønske at jeg var ferdig med barnegreiene snart. Anonymkode: 51941...bd1 Så mye som det er mulig når du angrer? Unnskyld, men svaret ditt gjør meg smått irritert. At en angrer på å ha fått barnet, det skal de liksom ikke merke noe til. Men når alt ikke er ok mellom foreldre så merker barna det? Så best å skilles da. Alltid. Men barna du angrer på merker ingenting. Rart igrunnen.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #18 Skrevet 8. mars 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør skynde deg å ta en beslutning. Det haster. Vi har alle hørt historier om kvinner som har klart å få barn i 40-årene, men det hører til sjeldenhetene, faktisk. Det er i realiteten veldig vanskelig, og mange opplever bare en rekke spontanaborter. Eller opplever foreldres mareritt, de føder et barn som ikke er friskt, kanskje med alvorlige defekter og lidelser. Så beklager å helle litt kaldt vann i blodet ditt... det er ikke sikkert du er i stand til å få barn lenger. Kanskje er du fruktbar bare et halvt år til. Som for eksempel denne artikkelen sier, blir du gravid som 40 åring er du heldig. Eller denne artikkelen, som sier at for 42 åringer er risikoen for kromosomfeil på eggene hele 95%! Det vil si at om et par år for deg, er bare 5% av eggene dine friske og i stand til å skape et friskt barn. Hvor mange prosent den er på nå, et par år bare før det, vet jeg ikke, men den er nok ikke særlig høy. Siterer fra siste link: "Du er infertil cirka 10 år før menstruasjonen opphører. Sannsynligvis ligner du moren din og vil ha overgangsalder omtrent samtidig, sier Arne Sunde. Han er seksjonsleder på fertilitetsklinikken ved St.Olavs hospital i Trondheim." Sitat fra samme artikkel, samme lege: " I motsetning til de fleste andre celler, skiftes ikke eggcellene ut. De er ikke beskyttet mot miljø og livsstil. Derfor er risikoen for kromosomfeil større når man blir eldre. - Dette medfører at eggene blir mer utsatt desto eldre du blir. Eggstokken eldes fort etter 35, og etter at du er 40 kan du ikke regne med å få barn, sier Arne Sunde." Anonymkode: 92210...3c5 Men dette gjelder ikke for alle. Jeg fikk barn nr 5 da jeg var 41 år. Nå er jeg snart 45 og har nylig fått mitt sjette barn. Frisk og fin. Jeg tenker heller at hvis man er i stand til å bli gravid og klare å bære frem et barn i min alder, så er det store sjanser for at barnet er friskt. Så hvis mannen er enig TS, sett i gang. Det er helt fantastisk med baby igjen. Anonymkode: af932...65e 5
Maleficenta Skrevet 8. mars 2019 #19 Skrevet 8. mars 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør skynde deg å ta en beslutning. Det haster. Vi har alle hørt historier om kvinner som har klart å få barn i 40-årene, men det hører til sjeldenhetene, faktisk. Det er i realiteten veldig vanskelig, og mange opplever bare en rekke spontanaborter. Eller opplever foreldres mareritt, de føder et barn som ikke er friskt, kanskje med alvorlige defekter og lidelser. Så beklager å helle litt kaldt vann i blodet ditt... det er ikke sikkert du er i stand til å få barn lenger. Kanskje er du fruktbar bare et halvt år til. Som for eksempel denne artikkelen sier, blir du gravid som 40 åring er du heldig. Eller denne artikkelen, som sier at for 42 åringer er risikoen for kromosomfeil på eggene hele 95%! Det vil si at om et par år for deg, er bare 5% av eggene dine friske og i stand til å skape et friskt barn. Hvor mange prosent den er på nå, et par år bare før det, vet jeg ikke, men den er nok ikke særlig høy. Siterer fra siste link: "Du er infertil cirka 10 år før menstruasjonen opphører. Sannsynligvis ligner du moren din og vil ha overgangsalder omtrent samtidig, sier Arne Sunde. Han er seksjonsleder på fertilitetsklinikken ved St.Olavs hospital i Trondheim." Sitat fra samme artikkel, samme lege: " I motsetning til de fleste andre celler, skiftes ikke eggcellene ut. De er ikke beskyttet mot miljø og livsstil. Derfor er risikoen for kromosomfeil større når man blir eldre. - Dette medfører at eggene blir mer utsatt desto eldre du blir. Eggstokken eldes fort etter 35, og etter at du er 40 kan du ikke regne med å få barn, sier Arne Sunde." Anonymkode: 92210...3c5 Jojo men nå har hun jo to. Så om de prøver og det ikke går.. Er det så farlig? Må jo være lov å prøve likevel.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #20 Skrevet 8. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette gjelder ikke for alle. Jeg fikk barn nr 5 da jeg var 41 år. Nå er jeg snart 45 og har nylig fått mitt sjette barn. Frisk og fin. Jeg tenker heller at hvis man er i stand til å bli gravid og klare å bære frem et barn i min alder, så er det store sjanser for at barnet er friskt. Så hvis mannen er enig TS, sett i gang. Det er helt fantastisk med baby igjen. Anonymkode: af932...65e Du er utrolig heldig! Anonymkode: 8177c...9da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå