AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #21 Skrevet 8. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: du kommer til å tjene mye bedre ganske snart dersom du er under utdanning. Anonymkode: b7f00...e12 Men vedkommende kommer nok til å være sjalu på andre ting. Anonymkode: 844b7...f9b 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #22 Skrevet 9. mars 2019 Helt enig med Ts. Og nei, det deles ikke bare ut til vanskeligstilte. Verste eksempelet var hun på luksusfellen. Første episode denne sesongen. Hun jobbet frivillig deltid som PT, og soste vekk pengene på kafé og shopping. Feilte ingenting. Hun fikk husbanklån på 2,8 mill, uten å måtte ta noen grep. Dritprovoserende. Jeg med to utdanninger, og fulltidsjobb kan bare drite i å få låne 2,8. Så ja, det belønnes å være en uansvarlig latsabb. Anonymkode: 2acbc...687
Missyme2 Skrevet 9. mars 2019 #23 Skrevet 9. mars 2019 Hvorfor burde ikke vanskeligstilte få lån, om de klarer å betjene det? Jeg skjønner ikke helt problemet, det er jo ikke sånn at hu får en leilighet gratis, det er snakk om et lån! Det er sannsynligvis også 40-50 års nedbetalingstid tid på det lånet.! 13
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #24 Skrevet 9. mars 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har da nesten alltid vært sånn at nyutdannede som får seg jobb i Oslo ikke har råd til å kjøpe noe eget med en gang. Sånn var det Stavanger før oljekrisen traff arbeidsmarkedet og boligmarkedet. Lærere og sykepleiere hadde ikke sjanse til å få kjøpt seg noe eget, og langt mindre noe sentralt og eget. Sånn var det også rett før jappetiden gikk på trynet, og sånn har det stort sett vært siden. Frustrasjon er forståelig. Misunnelse og å mene seg mer verdig er mindre flatterende. Hvor kommer det fra at alle tror de skal kunne kjøpe egen 3-roms på Oslo Vest i det sekundet de signerer ansettelseskontrakten? Anonymkode: bd056...f0d Det er ikke det at jeg tenker at jeg burde ha fått kjøpt, men jeg tenker mer at de dom er dårligere økonomisk stilt enn meg i alle fall ikke burde få kjøpt. Hvis min økonomi ikke anses som god nok, så skjønner jeg ikke at lavtlønnede alenemødre uten ek skal ha noe på boligmarkedet å gjøre. Ts Anonymkode: b2dcf...dba
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #25 Skrevet 9. mars 2019 16 timer siden, FrkSvår skrev: Vi? Fantastisk formulert. Man får ikke lån man ikke kan betjene fra Husbanken heller, men man får lånt uten egenkapital, noe det er mange grunner til at ikke alle har mulighet til å spare opp. Ja, «vi» som samfunn. «Vi» i Norge gjør dette. Anonymkode: b2dcf...dba
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #26 Skrevet 9. mars 2019 18 timer siden, Maleficenta skrev: Ja men de som har gjort riktige valg og er i jobb men ikke har klart å spare opp nok egenkapital er ikke ansett som å være i dårlig nok kår til å få husbanklån hvorfor søkte du ikke før du begynte å spare egenkapital, hvis det er det å ha egenkapital som er problemet ditt? reagerer du like sterkt på de som får hjelp hjemmefra til boligkjøp også? Anonymkode: b7f00...e12 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #27 Skrevet 9. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det at jeg tenker at jeg burde ha fått kjøpt, men jeg tenker mer at de dom er dårligere økonomisk stilt enn meg i alle fall ikke burde få kjøpt. Hvis min økonomi ikke anses som god nok, så skjønner jeg ikke at lavtlønnede alenemødre uten ek skal ha noe på boligmarkedet å gjøre. Ts Anonymkode: b2dcf...dba Jeg eier min egen bolig, hadde husbanklån og er uføretrygdet Anonymkode: d5301...af8 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #28 Skrevet 9. mars 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg ts. Har 300.000 kr i ek, har en fast 60 % jobb og studerer 75 % (begge deltid), får ikke kjøpt noe pga for lav stillingsprosent, selvom jeg tjener nok til å betjene et lån. Leier derimot for 8500 kr/måneden. Veninnen min er ufør og får utbetalt 19.100 kr i måneden, fikk lån uten ek i husbanken. Altså, hvorfor må ikke hun spare? Hadde jeg jobbet 100 % i min nåværende jobb hadde jeg hatt utbetalt 20.500 kr, 1400 kr mer enn henne, og jeg måtte ha spart... Og ja, jeg er SJALU. Anonymkode: 67a7b...d35 er du sjalu på grunnen til at hun er ufør også? mest sannsynlig har hun alvorlig fysisk og/eller psykisk sykdom som du slipper. Anonymkode: b7f00...e12 9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #29 Skrevet 9. mars 2019 Det er da virkelig ikke bare de som har dårlig råd som får husbanklån? Jeg kjenner folk med normal/god inntekt og egenkapital som har fått husbanklån jeg. (Nybygg-prosjekter) Anonymkode: 83208...a41 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #30 Skrevet 9. mars 2019 Du må gjerne misunne meg utbetalinga mi på ca 20000kr. Men er du sikker på at du ville hatt alle psykiske problemene jeg har også? Utmattelsen, dager hvor det er like realistisk å komme seg ut døra som å klatre kilimanjaro. Flere døgn på rad uten søvn pga traume flashbacks, smerter i kroppen pga spenninger, hodepine etc etc. Du trodde vel ikke man fikk uføretrygd uten en lidelse/diagnose som fører til nedsatt livskvalitet? Du kan jo studere og dermed gjøre deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet, helt uhindret av sykdom. Anonymkode: b7f00...e12 12
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #31 Skrevet 9. mars 2019 17 timer siden, Knirke skrev: Jeg lurer mer på hvorfor det omtrent er en menneskerett å eie bolig i Norge. For som leietaker er man alltid sårbar, selv om man har alvorlig kronisk sykdom og er helt alene, år etter år, aldri lov til å ha en katt eller hund. Det er et jævlig vondt liv, som man kan blir psykisk syk av i lengden. I tillegg, hvis de blir trend for å leie, gidder ikke folk å ivareta det de ikke eier, og eiendommer forfaller til søppel til slutt. Anonymkode: a9ec1...28b 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #32 Skrevet 9. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må gjerne misunne meg utbetalinga mi på ca 20000kr. Men er du sikker på at du ville hatt alle psykiske problemene jeg har også? Utmattelsen, dager hvor det er like realistisk å komme seg ut døra som å klatre kilimanjaro. Flere døgn på rad uten søvn pga traume flashbacks, smerter i kroppen pga spenninger, hodepine etc etc. Du trodde vel ikke man fikk uføretrygd uten en lidelse/diagnose som fører til nedsatt livskvalitet? Du kan jo studere og dermed gjøre deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet, helt uhindret av sykdom. Anonymkode: b7f00...e12 En forenklet virkelighetsforståelse som gagner deg selv. Vi har blinde, multihandicappede og kreftsyke studenter som lever på under halvparten av det du får gratis i handa. Traumer har mange av de på toppen av reell sykdom. Lære deg avspenningsteknikker. Anonymkode: a9ec1...28b 1
Gjest O.G. Skrevet 9. mars 2019 #33 Skrevet 9. mars 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har spinket og spart hele livet, og har fått meg 200 000 i ek, selv om jeg har vært student i flere år. Dessverre er jeg singel og jobber i Oslo. Hadde jeg gjort dårligere livsvalg og fått et par barn alene hadde jeg lett kvallifisert til husbanklån. Hva er greia med å gi folk husbanklån? Hvorfor gjør vi det? Er det virkelig en menneskerett for vanskeligstilte å eie? Anonymkode: b2dcf...dba Vær heller glad for at du har vært heldig og faktisk klart å spare selv som student.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #34 Skrevet 9. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En forenklet virkelighetsforståelse som gagner deg selv. Vi har blinde, multihandicappede og kreftsyke studenter som lever på under halvparten av det du får gratis i handa. Traumer har mange av de på toppen av reell sykdom. Lære deg avspenningsteknikker. Anonymkode: a9ec1...28b Ja, og veldig mange tidligere kreftsyke, og multihandicappede klarer det ikke. Det å peke på de få som klarer seg til tross for store belastninger er ikke bevis for at alle kan klare det. Anonymkode: b7f00...e12 5
Leo Skrevet 9. mars 2019 #35 Skrevet 9. mars 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det at jeg tenker at jeg burde ha fått kjøpt, men jeg tenker mer at de dom er dårligere økonomisk stilt enn meg i alle fall ikke burde få kjøpt. Hvis min økonomi ikke anses som god nok, så skjønner jeg ikke at lavtlønnede alenemødre uten ek skal ha noe på boligmarkedet å gjøre. Ts Anonymkode: b2dcf...dba Nei, det er jo mye bedre at de flytter rundt fra den ene overprisede, muggbefengte kjellerleiligheten til den andre (Og fra skolekrets til skolekrets...) enn at de får litt hjelp til selvhjelp! Ikke rart vi har lave fødselstall i Norge når misunnelsen åpenbart er så mye sterkere enn kjønnsdriften! 16
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #36 Skrevet 9. mars 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: En forenklet virkelighetsforståelse som gagner deg selv. Vi har blinde, multihandicappede og kreftsyke studenter som lever på under halvparten av det du får gratis i handa. Traumer har mange av de på toppen av reell sykdom. Lære deg avspenningsteknikker. Anonymkode: a9ec1...28b Jeg så ikke hele svaret ditt. Kreftsyke studenter som lever på halve inntekten min, sier du?? Høres svært usannsynlig ut. Mange kreftsyke sliter med traumer og fatigue i så stor grad at de blir uføretrygda. Evt omskolert via AAP. Likeledes finnes det mange støtteordninger for multihandicappede. Ikke lat som du stadig ser omfattende vanskeligstilte som klarer seg helt uten NAV. Er bare kort tid siden en relativt ung dame "sto frem" på nrk.no om hvor redusert hun har blitt etter kreftbehandling. Ville du sagt til hennw også at det er bare å ta seg sammen og lære noen avspenningsteknikker? Anonymkode: b7f00...e12 7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #37 Skrevet 9. mars 2019 15 hours ago, AnonymBruker said: Enig med deg ts. Har 300.000 kr i ek, har en fast 60 % jobb og studerer 75 % (begge deltid), får ikke kjøpt noe pga for lav stillingsprosent, selvom jeg tjener nok til å betjene et lån. Leier derimot for 8500 kr/måneden. Veninnen min er ufør og får utbetalt 19.100 kr i måneden, fikk lån uten ek i husbanken. Altså, hvorfor må ikke hun spare? Hadde jeg jobbet 100 % i min nåværende jobb hadde jeg hatt utbetalt 20.500 kr, 1400 kr mer enn henne, og jeg måtte ha spart... Og ja, jeg er SJALU. Anonymkode: 67a7b...d35 Du er sjalu? Du som er i utdannelse og har en fremtid der du kommer til å tjene bra, du har all mulighet til videreutdannelse, opprykk i jobb /skifte jobb, eller bare bli værende i en jobb så stiger lønna, ja alle de tingene som gjør at vi gjennom et arbeidsliv gjør at vi stadig tjener bedre. Du står på startstreken til et liv fult av gleder, mestring og sosialt på jobb, så er du sjalu på en person som er ufør, som alltid kun skal leve på uføretrygd som knapt går opp hvert år, som som ikke har hverken skole eller arbeid å stå opp for om morgenen, eller en fremtid karrieremessig / lønnsmessig, men som skal leve et liv med begrensninger fysisk eller psykisk alt etter hva h*n er ufør for, men en inntekt som alltid vil ligge meget lavt i forhold til en utdannet arbeidsinntekt. Du må tenke lenger enn nesen din, både du og TS. Anonymkode: df46a...c66 12
Knirke Skrevet 9. mars 2019 #38 Skrevet 9. mars 2019 47 minutter siden, AnonymBruker said: For som leietaker er man alltid sårbar, selv om man har alvorlig kronisk sykdom og er helt alene, år etter år, aldri lov til å ha en katt eller hund. Det er et jævlig vondt liv, som man kan blir psykisk syk av i lengden. I tillegg, hvis de blir trend for å leie, gidder ikke folk å ivareta det de ikke eier, og eiendommer forfaller til søppel til slutt. Anonymkode: a9ec1...28b Makan til sprøyt. Jeg og samboer leier, og kommer til å fortsette med det i mange år til. Vi pusser opp huset når det trengs, og huseier tar regningen. Hund har vi også. 1
Salvie Skrevet 9. mars 2019 #39 Skrevet 9. mars 2019 Jeg skjønner ikke, ønsker du ts virkelig et enormt klasseskille? At alle aleneforeldre og uføretrygdede kun skal få leie på nåde i kjellerleiligheten i ditt fremtidige hus og betale ned ditt lån? For det er det som hadde kommet til å skjedd hvis de uheldige ikke får hjelp til lån, du hadde sett et mye større klasseskille enn det som finnes i dag. Det du ønsker er uføretrygdede leieboere som en dag går av med minstepensjon uten et eget hus og selge, og bare må flytte fra den ene leide leiligheten til den andre som 70-80 åring og ikke ha noen ting til overs etter den dyre leien er betalt. Flotte greier, egoismen lenge leve. 14
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #40 Skrevet 9. mars 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg ts. Har 300.000 kr i ek, har en fast 60 % jobb og studerer 75 % (begge deltid), får ikke kjøpt noe pga for lav stillingsprosent, selvom jeg tjener nok til å betjene et lån. Leier derimot for 8500 kr/måneden. Veninnen min er ufør og får utbetalt 19.100 kr i måneden, fikk lån uten ek i husbanken. Altså, hvorfor må ikke hun spare? Hadde jeg jobbet 100 % i min nåværende jobb hadde jeg hatt utbetalt 20.500 kr, 1400 kr mer enn henne, og jeg måtte ha spart... Og ja, jeg er SJALU. Anonymkode: 67a7b...d35 Stikk fingeren i jorda et sekund. Hvilken fandens garanti har du for at du når du har papirene i handa klarer å skaffe deg jobb der du studerer? - eller går du også med forestillingen om at boligprisene er sånn at du må tjene på et salg uansett? Er du sjalu fordi du innbiller deg at din uføre venninne nå skal klare å cashe inn flere hundre tusen mens du gjør ferdig utdannelsen din? Du har sikkert vært på besøk hos den uføre venninnen din og sett at leiligheten hennes er en 3-roms på 90 kvm? Har ikke tanken overhodet slått deg om at venninnen din ikke kommer til å kunne bestemme seg for å selge og flytte til noe større/mer sentralt? Hun er nå parkert i boligmarkedet, og hun kommer til å betale på leiligheten sin l-e-n-g-e. Du derimot kan søke deg jobb akkurat der du vil når du er ferdig. Med en gang du går ut i 100% kommer du til å gruse inntekten hennes, og for hvert år som går vil du lønnsmessig havne lenger og lenger bort fra henne. Du kan spare, du kan etterhvert kjøpe, selge, bytte jobb, tjene mer, bytte bolig, flytte eller bli. Anonymkode: bd056...f0d 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå