Gå til innhold

Hvorfor gir vi mennesker som ikke burde fått lån husbanklån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spinket og spart hele livet, og har fått meg 200 000 i ek, selv om jeg har vært student i flere år.  Dessverre er jeg singel og jobber i Oslo. 

Hadde jeg gjort dårligere livsvalg og fått et par barn alene hadde jeg lett kvallifisert til husbanklån. 

Hva er greia med å gi folk husbanklån? Hvorfor gjør vi det? Er det virkelig en menneskerett for vanskeligstilte å eie? 

Anonymkode: b2dcf...dba

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, and we love it:-)

Anonymkode: d455d...ec8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Husbanken er en levning fra etterkrigstiden som hjelp til finansiere boligbygging til folket, den hadde nok aldri blitt opprettet i dag.

https://no.wikipedia.org/wiki/Husbanken

Anonymkode: 0aa62...f8d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spinket og spart hele livet, og har fått meg 200 000 i ek, selv om jeg har vært student i flere år.  Dessverre er jeg singel og jobber i Oslo. 

Hadde jeg gjort dårligere livsvalg og fått et par barn alene hadde jeg lett kvallifisert til husbanklån. 

Hva er greia med å gi folk husbanklån? Hvorfor gjør vi det? Er det virkelig en menneskerett for vanskeligstilte å eie? 

Mest patetiske furtingen som finnes den du bedriver. 

Anonymkode: 722ec...f14

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Vi??? Jeg har ikke gitt noe husbanklån til noen så hold meg utenfor, takk!!

Anonymkode: 03e24...810

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Neida ikke gi det til de som klarer å håndtere et lån. Gi det til de som ikke kommer til å klare å betale ned et lån. De kan jo heller leie. 

• Liker 5
Skrevet

Husbanken er en levning fra etterkrigstiden som hjelp til finansiere boligbygging til folket, den hadde nok aldri blitt opprettet i dag.

https://no.wikipedia.org/wiki/Husbanken

Anonymkode: 0aa62...f8d

Den gang var det jo et bra tiltak. Da kunne jo alle få det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet vel kanskje ikke at mange har gjort riktige livsvalg og fortsatt ikke hatt mulighet til å spare opp noe til egen bolig? Og da er det godt at noe sånt finnes så de faktisk kan få hjelp. 

Jeg er glad det finnes muligheter for de som har mindre og jeg er enda mer takknemlig over at jeg selv også har fått muligheten til å spare. En må være litt forsiktig med hva man tenker om sånt, for en dag så ender kanskje du opp med å søke boliglån via husbanken, og da var det plutselig ikke så ille allikevel ;)

Anonymkode: 1cd54...83c

• Liker 27
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet vel kanskje ikke at mange har gjort riktige livsvalg og fortsatt ikke hatt mulighet til å spare opp noe til egen bolig? Og da er det godt at noe sånt finnes så de faktisk kan få hjelp. 

Jeg er glad det finnes muligheter for de som har mindre og jeg er enda mer takknemlig over at jeg selv også har fått muligheten til å spare. En må være litt forsiktig med hva man tenker om sånt, for en dag så ender kanskje du opp med å søke boliglån via husbanken, og da var det plutselig ikke så ille allikevel ;)

Anonymkode: 1cd54...83c

Ja men de som har gjort riktige valg og er i jobb men ikke har klart å spare opp nok egenkapital er ikke ansett som å være i dårlig nok kår til å få husbanklån

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

da har du vel jobb og mulighet til å spare enda mer egenkapital og å gå lån på sikt i en annen bank?

Anonymkode: b7f00...e12

• Liker 9
Skrevet

Jeg lurer mer på hvorfor det omtrent er en menneskerett å eie bolig i Norge.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare barnefamilier som får det. Moren min er en avdanket rusmisbruker på snart 50 år, og hun fikk husbanklån. Hun har ikke ansvar for barn.

Anonymkode: 3c343...d90

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har da nesten alltid vært sånn at nyutdannede som får seg jobb i Oslo ikke har råd til å kjøpe noe eget med en gang. Sånn var det Stavanger før oljekrisen traff arbeidsmarkedet og boligmarkedet. Lærere og sykepleiere hadde ikke sjanse til å få kjøpt seg noe eget, og langt mindre noe sentralt og eget. 

Sånn var det også rett før jappetiden gikk på trynet, og sånn har det stort sett vært siden.

Frustrasjon er forståelig. Misunnelse og å mene seg mer verdig er mindre flatterende.

Hvor kommer det fra at alle tror de skal kunne kjøpe egen 3-roms på Oslo Vest i det sekundet de signerer ansettelseskontrakten? 

Anonymkode: bd056...f0d

• Liker 13
Skrevet

Vi? Fantastisk formulert. 

Man får ikke lån man ikke kan betjene fra Husbanken heller, men man får lånt uten egenkapital, noe det er mange grunner til at ikke alle har mulighet til å spare opp. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Lyser misunnelse lang vei her - og dette mot mennesker som er vanskelig stilt her i livet, som sannsynligvis aldri kommer til å komme seg ovenpå. 

Virkelig beundringsverdig av deg TS - not

Hvordan man behandler dem som er nederst på rangstien, forteller mye om et menneske og også om landet. Jeg er utrolig glad for at vi bor i Norge, som har råd til å ha en politikk som gir trygdeordninger og husbanklån til dem som ikke har andre muligheter.  

Anonymkode: df46a...c66

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier. Ser ikke på det som en menneskerett å eie. Synes det er bra likevel om noen som trenger det av ulike grunner kan få litt hjelp. Hvorfor plager det deg?

Anonymkode: 844b7...f9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg ts. Har 300.000 kr i ek, har en fast 60 % jobb og studerer 75 % (begge deltid), får ikke kjøpt noe pga for lav stillingsprosent, selvom jeg tjener nok til å betjene et lån. Leier derimot for 8500 kr/måneden.

Veninnen min er ufør og får utbetalt 19.100 kr i måneden, fikk lån uten ek i husbanken. Altså, hvorfor må ikke hun spare? Hadde jeg jobbet 100 % i min nåværende jobb hadde jeg hatt utbetalt 20.500 kr, 1400 kr mer enn henne, og jeg måtte ha spart...

Og ja, jeg er SJALU.

Anonymkode: 67a7b...d35

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg ts. Har 300.000 kr i ek, har en fast 60 % jobb og studerer 75 % (begge deltid), får ikke kjøpt noe pga for lav stillingsprosent, selvom jeg tjener nok til å betjene et lån. Leier derimot for 8500 kr/måneden.

Veninnen min er ufør og får utbetalt 19.100 kr i måneden, fikk lån uten ek i husbanken. Altså, hvorfor må ikke hun spare? Hadde jeg jobbet 100 % i min nåværende jobb hadde jeg hatt utbetalt 20.500 kr, 1400 kr mer enn henne, og jeg måtte ha spart...

Og ja, jeg er SJALU.

du kommer til å tjene mye bedre ganske snart dersom du er under utdanning.

Anonymkode: b7f00...e12

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Og ja, jeg er SJALU.

Hadde du følt deg bedre om hun ikke hadde egen leilighet?

Anonymkode: 844b7...f9b

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, jeg er SJALU.

Selv om venninnen din er utfør og dårlig råd har ho vesentlig meir stabil inntekt enn du. Det kommer sannsynligvis ingen overraskelse for henner de neste åren. Og utover det har huslån litt begrensninger som som vanlig låntaker ikke må forholde seg til.. 

Anonymkode: ace87...6b0

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...