Gå til innhold

Les og skriveferdigheter hos 7 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er "normale" les og skriveferdigheter hos en på straks 7 år? 

Førsteklassing. 

Kjenner flere men det er så stor forskjell på de. Noen les og skriver nesten flytendes andre gjenkjenner knapt bokstavene.

Anonymkode: cc21d...e02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det «normale» er vel nettopp variasjon i akkurat den alderen der. 

Anonymkode: b6b85...ce5

• Liker 12
Skrevet

En gang i tiden var det helt vanlig å ikke kunne lese eller skrive når man var 7 år. Da begynte man på skolen og det var der man lærte det. Er det i dag krav til leseferdigheter allerede før barn begynner på skolen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev:

En gang i tiden var det helt vanlig å ikke kunne lese eller skrive når man var 7 år. Da begynte man på skolen og det var der man lærte det. Er det i dag krav til leseferdigheter allerede før barn begynner på skolen?

Nei det er det ikke. Min gutt kunne ikke lese før skolestart. De hadde kartleggingsprøve i lesing ca midt i året å fikk beskjed om at han trengte ikke noe ekstra oppfølging. Det tyder jo på at det er bra nok å ikke øve på lesing før etter en har begynt på skole.

Anonymkode: f88ed...b72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Nei, men nå begynner man i andreklasse det året man fyller sju, ikke første som da. Altså har dagens sjuåringer allerede gått et helt år på skole med lese- og skriveopplæring. 

TS: Det er ikke læringsmål for første klasse, dvs det er felles læringsmål for første og andre. De skal kunne lese skikkelig før de begynner i tredje. 

Anonymkode: 5def2...d4b

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så det er ikke grunn til bekymring hvis de ikke gjenkjenner bokstavene?  Tenker på ex dysleksi? 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, så det er ikke grunn til bekymring hvis de ikke gjenkjenner bokstavene?  Tenker på ex dysleksi? 

Gjenkjenner barnet ingen bokstaver? Barn blir som regel ikke testet for dysleksi før i 3. klasse tror jeg. Ville tatt en prat med læreren, jeg.

Anonymkode: 8a086...f59

• Liker 1
Skrevet (endret)
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sjuåring som ikke gjenkjenner NOEN bokstaver? Kan ikke barnet noen, ikke lese noe som helst eller ikke skrive et ord?

Da hadde jeg vel begynt å lure litt. Da har jo barnet gått halvannet år på skole, nå på vårparten som sjuåring.

Jeg hadde forventet en del skrivefeil og sånn ja, men likevel skriveferdigheter på et visst nivå. 

Barnet har ikke behov for briller eller noe da? 

Jeg vet ikke hva som er normalt, men min sønn begynte på skole som seksåring, og samme året skrev han sin egen ønskeliste til jul helt på egenhånd.

REDIGERT;

ser nå at du skriver "førsteklassing". Men er man ikke i andre klasse når man er sju år da? Seksåringer går i første klasse? Hvis barnet begynte på skole i august i fjor, så har det jo bare gått på skole i seks og en halv mnd.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Million skrev:

En sjuåring som ikke gjenkjenner NOEN bokstaver? Kan ikke barnet noen, ikke lese noe som helst eller ikke skrive et ord?

Da hadde jeg vel begynt å lure litt. Da har jo barnet gått halvannet år på skole, nå på vårparten som sjuåring.

Jeg hadde forventet en del skrivefeil og sånn ja, men likevel skriveferdigheter på et visst nivå. 

Barnet har ikke behov for briller eller noe da? 

Jeg vet ikke hva som er normalt, men min sønn begynte på skole som seksåring, og samme året skrev han sin egen ønskeliste til jul helt på egenhånd.

REDIGERT;

ser nå at du skriver "førsteklassing". Men er man ikke i andre klasse når man er sju år da? Seksåringer går i første klasse? Hvis barnet begynte på skole i august i fjor, så har det jo bare gått på skole i seks og en halv mnd.

Førsteklassingene fyller jo sju fra januar, noen fyller sju når de er andreklassinger, spørs på når de er født på året.

Som lærer på småtrinnet så hadde jeg vært kjempebekymret hvis en elev ikke husket noen bokstaver såpass sent i skoleåret, greit at ikke alle knekker lesekoden like fort, men de aller fleste husker iallfall mange av bokstavene etterhvert som de blir introdusert. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer i småskolen. Barn bør begynne å lære bokstaver i løpet av første semester. De bør kjenne bokstavene i navnet sitt før jul. Mer enn 90% av elevene mine har kunnet noen bokstaver før de startet på skolen. 

Anonymkode: 68ba3...031

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ditt barn du er bekymret for, så ta en prat med læreren. Sier læreren at det ikke er noe å bekymre seg for, så vent et år med å bekymre deg igjen. Få også synet sjekket. 

Er det noen andres barn, så la det ligge.

Anonymkode: 5def2...d4b

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer i småskolen. Barn bør begynne å lære bokstaver i løpet av første semester. De bør kjenne bokstavene i navnet sitt før jul. Mer enn 90% av elevene mine har kunnet noen bokstaver før de startet på skolen. 

I 2.klasse da? Hvor bra før egentlig lesingen være da? Er det bekymringsfullt om han enda ikke er klar til å lese den lengste teksten i leseboken?

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo vanlig når man er 4 år med mindre man har dysleksi?

Anonymkode: 976c1...b4d

Skrevet
15 timer siden, Million skrev:

Ser nå at du skriver "førsteklassing". Men er man ikke i andre klasse når man er sju år da? Seksåringer går i første klasse? Hvis barnet begynte på skole i august i fjor, så har det jo bare gått på skole i seks og en halv mnd.

Barnet har vel allerede hatt bursdag i år. :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "normale" les og skriveferdigheter hos en på straks 7 år? 

Førsteklassing. 

Kjenner flere men det er så stor forskjell på de. Noen les og skriver nesten flytendes andre gjenkjenner knapt bokstavene.

Det er veldig stor variasjon i den alderen der. Noen bruker litt tid på å knekke koden, andre tar det veldig fort. :) Jeg har selv en i første klasse og det er veldig gøy å se hvor stor forskjell det er mellom dem. 

Første klasse handler hovedsakelig om at barna skal inn i rutinene på skolen og overgangen fra barnehagen. Kravene til lese- og skriveferdigheter kommer, men ikke i første klasse. Eldste skal begynne i 8 klasse etter ferien og til han stilles det masse krav til hva de skal kunne. ;) 

Endret av Sylveon
  • Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

De tester ikke et barn i første klasse for dysleksi. Det må du bare belage deg med å vente på. :) Hvor mye jobber dere på hjemmebane med dette? Hjelper du til med leksene? Leser dere sammen? Øver på bokstavene sammen? Går dere på biblioteket sammen? Har du lånt med deg noen lydbøker som barnet kan høre på? Leser du for barnet på sengen? 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I 2.klasse da? Hvor bra før egentlig lesingen være da? Er det bekymringsfullt om han enda ikke er klar til å lese den lengste teksten i leseboken?

Nei, det vil jeg ikke si. Ikke nødvendigvis. Enkelte lesebøker har relativt avanserte tekster. De skal jo også treffe de sterkeste leserne. Jeg ville forhørt meg med læreren om du er bekymret. Som oftest trenger barn i den alderen bare mengdetrening. Les hver dag hjemme, ca 15-20 min. Det kan også være høytlesing. Ikke press barnet for mye (slik at han får vegring) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo vanlig når man er 4 år med mindre man har dysleksi?

Ja, det er mest vanlig å kunne dette i 4-årsalderen, men det er ikke alle foreldre som viser barna bokstaver. Enkelte starter på skolen uten å ha blitt vist en eneste bokstav av familien. De har et helt annet utgangspunkt når de starter på skolen, men kan fint ta de andre igjen om man legger inn litt ekstra innsats. 

-Lærer 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dobbel sitering. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjennom å ha skolebarn har jeg skjønt at de øver bokstaver på høsten, så skal lesekoden helst knekkes rett over jul. Innen utgangen av 1.trinn er målet at barnet kan lese seg sakte gjennom enkle ord. Lese bøker som har f.eks 8 sider, og en setning på hver side med 4-6 ord.

Så jobber man seg oppover hver dag og uke, med lesetempo og forståelse. Først i 4.trinn må barnet klare litt lengre tekststykker for å henge med.

Anonymkode: ba15d...13f

AnonymBruker
Skrevet

Min førsteklassing har vært gjennom alle bokstavene to ganger både små og store. Han har skrivelekse en gang i uka, men det var først etter jul. Leselekse har vært fast to ganger i uka. I begynnelsen var det svært enkelt, men nå er det små bøker på 10-15 sider med flere lange setninger på hver side. De svakeste har lesekort. Lillesøster som fyller 5 til sommeren har vært gratispassasjer og staver selv enkle ord nå. 

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjennom å ha skolebarn har jeg skjønt at de øver bokstaver på høsten, så skal lesekoden helst knekkes rett over jul. Innen utgangen av 1.trinn er målet at barnet kan lese seg sakte gjennom enkle ord. Lese bøker som har f.eks 8 sider, og en setning på hver side med 4-6 ord.

Så jobber man seg oppover hver dag og uke, med lesetempo og forståelse. Først i 4.trinn må barnet klare litt lengre tekststykker for å henge med.

Anonymkode: ba15d...13f

Enkle lesestykker med setninger på 4-6 ord startet de med til høsten i 1.klasse her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...