AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #1 Skrevet 8. mars 2019 Skjønner jo det er til koking men når? Mine foreldre bruker det aldri 🤔 Anonymkode: a1caf...065 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #2 Skrevet 8. mars 2019 Bruker alltid lokk hvis det ikke står i oppskriften at noe skal kokes uten lokk. Vann til f.eks pasta koker fortere opp hvis man har lokk på, og man kan koke ting på lavere varme (spare strøm) siden varmen ikke forsvinner rett opp i vifta. Anonymkode: c6efc...321 6
Mokkilokki Skrevet 8. mars 2019 #3 Skrevet 8. mars 2019 (endret) Når en koker poteter f.eks. Hvis man lager popcorn i gryte må man ha lokk eller går det helt galt Endret 8. mars 2019 av Mokkilokki 7
Muskath Skrevet 8. mars 2019 #4 Skrevet 8. mars 2019 Lokk på potetkjelen, gulrotkoking og masse annet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #5 Skrevet 8. mars 2019 Bruker alltid lokk hvis jeg skal koke opp noe. Da går det mye fortere. Sparer både tid og strøm. Bruker også lokk ved koking av retter som ikke skal tykne for mye og/eller som ikke skal bli tørt. Uten lokk forsvinner mye av væsken i retten. Anonymkode: f1a50...a75 8
Wonders Skrevet 8. mars 2019 #6 Skrevet 8. mars 2019 Bruker det da jeg steker egg. Da jeg vil ha litt hvitt på toppen av plommen uten å snu egget. Vil ikke ha hvite, den må være stekt, så med lokk legger det seg en fin hinne over egget, og holder plommen rennende inni. Lar jeg det ligge for lenge, og plommen blir gjennomstekt, blir jeg litt skuffet. 4
Hedy Lamarr Skrevet 8. mars 2019 #7 Skrevet 8. mars 2019 Koker uten lokk dersom det jeg har i gryta skal tykne, for da må jo dampen slippe ut. Ellers bruker jeg stort sett lokk, med mindre retten må røres i nesten konstant. Stekepanne bruker jeg nesten aldri lokk på med mindre det er en potetomelett eller noe som skal stivne på toppen. 1
Million Skrevet 8. mars 2019 #8 Skrevet 8. mars 2019 Som de andre sier her, skal man koke opp noe, blir det fortere varmt og koker opp fortere med lokk på. Bruker lokk til potetkjelen, så den ikke tørrkoker. Sånne ting. Legger lokk over stekepannen når jeg steker hamburgere med ost, så osten skal smelte skikkelig på toppen. Noen gryteretter bruker jeg lokk på også, så de ikke skal bli for tørre. Er imidlertid gryteretten litt tynn og "vannete", så lar jeg den putre uten lokk en stund for at noe væske skal fordampe og tykne den. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #9 Skrevet 8. mars 2019 Uten lokk, så fyrer du for kråkene som man sier angående fyre i peis og ha vinduene oppe. Samme prinsippet her, koke uten lokk, så forsvinner stor andel av energien Anonymkode: 32da6...fba 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #10 Skrevet 8. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner jo det er til koking men når? Mine foreldre bruker det aldri 🤔 Anonymkode: a1caf...065 For å holde damp/fuktighet inne i gryta og å spare strøm så setter du lokk på gryta når innholdet koker. Anonymkode: c4a36...820
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #11 Skrevet 9. mars 2019 Hva koker de egentlig? Om man koker poteter eller andre grønnsaker uten lokk så damper man jo ned kjøkkenet og vannet forsvinner. Kanskje de bare lager Fjordland og bruker posesupper? Merkelig. Anonymkode: 0ac35...c71 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå