Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #21 Skrevet 8. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags syrenøytraliserende går du på? Somac og Nexium er syrepumpehemmere, det er de som brukes ved magesår og generelle syreproblematikk. Ranitidin brukes også, men den fungerer ikke like bra og ikke like lenge. Er det en bakterie som er årsaken så får du en antibiotika i tillegg, det er prøver som tar noen dager opp til en uke å få svar på. Ellers så er det ikke annen behandling, om det ikke er så alvorlig stort og blødende sår at man må operere selvfølgelig. Anonymkode: ee4f8...e41 Esomeprazol krka 40mg er det jeg har fått, tilsvarer ikke de nexium da? Bare mener de på apoteket sa det... Åh veldig kjedelig hvis jeg må vente så lenge, har allerde ventet en uke på legetime og formen blir ikke akkuratt bedre, men ikke så mye jeg får gjort med det..
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #22 Skrevet 8. mars 2019 3 minutter siden, Andrea96 skrev: Esomeprazol krka 40mg er det jeg har fått, tilsvarer ikke de nexium da? Bare mener de på apoteket sa det... Åh veldig kjedelig hvis jeg må vente så lenge, har allerde ventet en uke på legetime og formen blir ikke akkuratt bedre, men ikke så mye jeg får gjort med det.. Det er det samme som Nexium ja. Så da er du allerede under behandling. De gangene jeg har hatt magesår så har det tatt fra 4-8 uker på å bli merkbart bedre med Nexium. Du kan be om kvalmestillende om du er kvalm, det hjelper. Ellers så er det som sagt ikke annet å gjøre, hvis det ikke er bakterielt. Anonymkode: ee4f8...e41
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #23 Skrevet 8. mars 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det samme som Nexium ja. Så da er du allerede under behandling. De gangene jeg har hatt magesår så har det tatt fra 4-8 uker på å bli merkbart bedre med Nexium. Du kan be om kvalmestillende om du er kvalm, det hjelper. Ellers så er det som sagt ikke annet å gjøre, hvis det ikke er bakterielt. Anonymkode: ee4f8...e41 Åååja.. men jeg fikk jo disse pillene for 3-4 uker siden, pga kvalme, og først nå den siste uka har jeg blitt skikkelig dårlig... synes det er en dårlig behandling isåfal 😂 smertene i magen går greit, DVs det plager meg ikke så mye, jeg synes det vanskeligste er feberføelsen, får ikke gjort noe annet enn å ligge stille omtrent Forde kroppen ikke orker noe...
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #24 Skrevet 8. mars 2019 Er det foresten noen her som fikk beroligende i tillegg til smertestillende? Begynte å lure litt nå på om det isåfal blir mye dyrere med beroligende i tillegg (siden jeg skal ta privat) og om jeg må sette av mye ekstra tid til å være der? Og om jeg må ringe på forhånd og si at jeg må ha beroligende?
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #25 Skrevet 8. mars 2019 Akkurat nå, Andrea96 skrev: Er det foresten noen her som fikk beroligende i tillegg til smertestillende? Begynte å lure litt nå på om det isåfal blir mye dyrere med beroligende i tillegg (siden jeg skal ta privat) og om jeg må sette av mye ekstra tid til å være der? Og om jeg må ringe på forhånd og si at jeg må ha beroligende? (Ang gastroskopien altså)
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #26 Skrevet 8. mars 2019 Akkurat nå, Andrea96 skrev: Er det foresten noen her som fikk beroligende i tillegg til smertestillende? Begynte å lure litt nå på om det isåfal blir mye dyrere med beroligende i tillegg (siden jeg skal ta privat) og om jeg må sette av mye ekstra tid til å være der? Og om jeg må ringe på forhånd og si at jeg må ha beroligende? Jeg gikk ingenting annet enn lokalbedøvelse i spray form i svelget. Det er viktig å puste og prøve å tenke på noe annet enn at du vil brekke deg. Min store overraskelse var at jeg fikk en kvelningsfølelse, det var det ingen som sa. Men det å holde seg rolig er viktig. Det er veldig fort gjort. Tok maks 5 min. Anonymkode: ee4f8...e41
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #27 Skrevet 8. mars 2019 14 minutter siden, Andrea96 skrev: Åååja.. men jeg fikk jo disse pillene for 3-4 uker siden, pga kvalme, og først nå den siste uka har jeg blitt skikkelig dårlig... synes det er en dårlig behandling isåfal 😂 smertene i magen går greit, DVs det plager meg ikke så mye, jeg synes det vanskeligste er feberføelsen, får ikke gjort noe annet enn å ligge stille omtrent Forde kroppen ikke orker noe... Det tar tid før det hjelper. Men de fungerer ikke på kvalmen, da må du ha afipran. Men er det bakterien helicobacter pylori så må det antibiotika i tillegg. Anonymkode: ee4f8...e41
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #28 Skrevet 8. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tar tid før det hjelper. Men de fungerer ikke på kvalmen, da må du ha afipran. Men er det bakterien helicobacter pylori så må det antibiotika i tillegg. Anonymkode: ee4f8...e41 Får jeg afipran hvis jeg har magesår da?
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #29 Skrevet 8. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk ingenting annet enn lokalbedøvelse i spray form i svelget. Det er viktig å puste og prøve å tenke på noe annet enn at du vil brekke deg. Min store overraskelse var at jeg fikk en kvelningsfølelse, det var det ingen som sa. Men det å holde seg rolig er viktig. Det er veldig fort gjort. Tok maks 5 min. Anonymkode: ee4f8...e41 Dette gjorde meg ikke mindre bekymret 😂😂 men jeg har angst fra før av og jeg brekker meg hver gang jeg pusser tennene.. og noenganger helt uten å ha noe i munnen. DVs brekker meg av ingenting. Også blir jeg ekstra kvalm hvis jeg ikke får i meg mat + lite søvn, så jeg kommer jo til å brekke meg uansett hvor mye jeg prøver å slappe av..
Måbarefåsiat... Skrevet 8. mars 2019 #30 Skrevet 8. mars 2019 16 minutter siden, Andrea96 said: Er det foresten noen her som fikk beroligende i tillegg til smertestillende? Begynte å lure litt nå på om det isåfal blir mye dyrere med beroligende i tillegg (siden jeg skal ta privat) og om jeg må sette av mye ekstra tid til å være der? Og om jeg må ringe på forhånd og si at jeg må ha beroligende? Alle får tilbud om beroligende. Jeg ble snakket bort fra det, men ta i mot. For guds skyld! Jeg kommer aldri i helvete til å ta en gastroskopi igjen uten å sove. Det jævligste jeg har gjort noen gang. Ikke for å skremme deg, men altså, ta den beroligende sprøyta.
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #31 Skrevet 8. mars 2019 6 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Alle får tilbud om beroligende. Jeg ble snakket bort fra det, men ta i mot. For guds skyld! Jeg kommer aldri i helvete til å ta en gastroskopi igjen uten å sove. Det jævligste jeg har gjort noen gang. Ikke for å skremme deg, men altså, ta den beroligende sprøyta. Fint at du sier ifra! Da skal jeg ta imot.. gjorde du det privat? Lurer på om jeg må ut med mye mer for beroligende ...
Pingeting Skrevet 8. mars 2019 #32 Skrevet 8. mars 2019 (endret) Jeg tok gastroskopi to ganger (sår som ikke ville gro) første gang tok jeg ikke i mot beroligende. Det var ekkelt, jeg brakk meg, men det gikk ok. Andre gang fikk jeg beroligende. Jeg husker lite av det, annet enn at følelsen der og da var helt lik uten. Pust med nesen, svelg slangen så godt du kan. Hold deg rolig, 5 min så er det over. Vil også legge til at nexium ikke hjalp meg. Somac fungerte med en gang. Endret 8. mars 2019 av Pingeting 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #33 Skrevet 8. mars 2019 41 minutter siden, Andrea96 skrev: Får jeg afipran hvis jeg har magesår da? Jeg fikk ihvertfall det. Det er helt vanlig med kvalme når man har magesår. Det var null problem å få det. 32 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Alle får tilbud om beroligende. Jeg ble snakket bort fra det, men ta i mot. For guds skyld! Jeg kommer aldri i helvete til å ta en gastroskopi igjen uten å sove. Det jævligste jeg har gjort noen gang. Ikke for å skremme deg, men altså, ta den beroligende sprøyta. Jeg fikk tilbud, det var ikke snakk om det. Jeg gjorde det privat, mulig man får det i det offentlige. Anonymkode: ee4f8...e41
Måbarefåsiat... Skrevet 8. mars 2019 #34 Skrevet 8. mars 2019 31 minutter siden, Andrea96 said: Fint at du sier ifra! Da skal jeg ta imot.. gjorde du det privat? Lurer på om jeg må ut med mye mer for beroligende ... Jeg gikk privat. Husker ikke hva jeg betalte. 400 eller noe sånn. Og jeg fikk resept med en gang. 1
Pingeting Skrevet 8. mars 2019 #35 Skrevet 8. mars 2019 (endret) Jeg betalte 4000 begge gangene for gastroskopi. Samme pris med og uten beroligende Endret 8. mars 2019 av Pingeting
Mokkilokki Skrevet 8. mars 2019 #36 Skrevet 8. mars 2019 3 timer siden, Andrea96 skrev: Nei jeg var hos legen idag og han sa at symptomene mine hørtes alvorlige ut og at han trodde jeg hadde magesår, men fikk ingen forholdsregler.. bare henvisning til gastroskopi og koloskopi, måtte ringe sykehuset selv og mase meg til hastetime siden jeg er så dårlig... men regner med man skal unngå alkohol og sterk mat? Kan være greit og ikke drikke brus. Forsiktig med krydder ja. Da jeg hadde magekatar fikk jeg råd om hvitt brød og fiskepudding, det er faktisk godt på skiva men kan jo bli lei i lengden. Forsiktig med kaffi og alt med koffein. Du må nesten prøve deg fram og se hva som trigger smerter og unngå det i såfall. Mat med mye syre, appelsiner og epler ville jeg unngått. Du merker nok veldig fort hva du blir uggen av. Du får sikkert time rimelig kjapt tenker jeg. Håper det ordner seg raskt for deg. Hvis du røyker bør du enten ikke gjør det eller redusere, for det trigger og smerter.
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #37 Skrevet 8. mars 2019 10 minutter siden, Pingeting skrev: Jeg betalte 4000 begge gangene for gastroskopi. Samme pris med og uten beroligende Så greit da, høres ikke ut som jeg m ut med noe mer for beroligende da😄
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #38 Skrevet 8. mars 2019 3 minutter siden, Mokkilokki skrev: Kan være greit og ikke drikke brus. Forsiktig med krydder ja. Da jeg hadde magekatar fikk jeg råd om hvitt brød og fiskepudding, det er faktisk godt på skiva men kan jo bli lei i lengden. Forsiktig med kaffi og alt med koffein. Du må nesten prøve deg fram og se hva som trigger smerter og unngå det i såfall. Mat med mye syre, appelsiner og epler ville jeg unngått. Du merker nok veldig fort hva du blir uggen av. Du får sikkert time rimelig kjapt tenker jeg. Håper det ordner seg raskt for deg. Hvis du røyker bør du enten ikke gjør det eller redusere, for det trigger og smerter. Takk for tips! Viste ikke at brus kunne trigge... også jeg som er avhengig av pmax... røyker ikke men snuser, snus har vel ikke så mye å si?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #39 Skrevet 8. mars 2019 2 minutter siden, Andrea96 skrev: Takk for tips! Viste ikke at brus kunne trigge... også jeg som er avhengig av pmax... røyker ikke men snuser, snus har vel ikke så mye å si? Cola var helt ekstremt vondt for meg å drikke. Jeg kunne drikke farris, så for min del så var det ikke kullsyren, men det finner du fort ut av. Banan var også fælt. Kostholdet mitt besto av kjeks, soyamelk (jeg tåler ikke melk), vann og brødskiver. Det var mange kjedelige uker. Anonymkode: ee4f8...e41 1
Mokkilokki Skrevet 8. mars 2019 #40 Skrevet 8. mars 2019 2 minutter siden, Andrea96 skrev: Takk for tips! Viste ikke at brus kunne trigge... også jeg som er avhengig av pmax... røyker ikke men snuser, snus har vel ikke så mye å si? Det er vel nikotin i snus? Akkurat det kjenner jeg ikke til. Det er pepsi max jeg liker best men gikk over til vann når smertene var så ille, jo det er stoffer i den som kan trigge. kullsyre ville jeg unngått så godt det lar seg gjøre. Trodde og det og spise salat skulle være bra siden det liksom er så ren mat men det var heller ikke lurt. Fikk så mye luft i magen at jeg stod tvekroka av luftsmerter. Lærte en lekse der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå