Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 #1 Skrevet 8. mars 2019 Kort fortalt: har i litt over en uke hatt magesmerter og sykdomsfølelse. Fastlegen mistenker magesår og har henvist meg til gastroskopi og koloskopi. Jeg tåler å ha vondt i magen, problemet er at jeg har en skikkelig feber føelse, jeg har konstant vondt i hode, slapp og tung i kroppen, orker ingenting. (Har målt feber hjemme, ingen feber ifølge måler) Jeg pleier egentlig å trene hver dag og nå sliter jeg med bare å gå opp trappa.... jeg har fått time til gastroskopi nå førstkommende tirsdag, og koloskopi førstkommende fredag. Det jeg lurer på er: hvis de finner noe på gastroskopien eller koloskopien, må jeg vente flere uker med å få medisiner? Hvis de for eksempel finner ut på gastroskopi at jeg har magesår, tar det da flere uker å få sendt dette til fastlegen min osv? Kan jeg på noen måte fremskynde denne prosessen? Jeg er veldig dårlig og har allerde ventet en uke på legetime, nå må jeg vente en uke på koloskopi, og kan ikke tenke meg om jeg også må vente enda noen uker på å få noe behandling! Noen som vet dette?
Mokkilokki Skrevet 8. mars 2019 #2 Skrevet 8. mars 2019 Er jo ganske drastisk og si at det er magesår så kjapt, spesielt siden smertene har kun var 1 uke. Min lege mente jeg hadde magekatarr og fikk Somac. Hvis det gjøres funn så regner jeg du får kjapt svar fra legen angående behandling. Var veldig dårlig selv med frostrier, orka ingen ting, ingen feber. Hvis det haster så har sikkert legen notert det i henvisningen
Pingeting Skrevet 8. mars 2019 #3 Skrevet 8. mars 2019 Jeg gikk til legen. Legen fikk mistanke om magesår, selv om jeg bare hadde vært syk 3-4 dager. Feber, smerter i mellomgulvet. Fikk gastroskopi dagen etter med påvist magesår. Startet da opp på somac og rantidin, samt at jeg gikk på paralgin forte mot smertene. Jeg gikk på volvat. Du kan be legen der om å ringe fastlegen din. Ellers så går jo alt elektronisk nå, så legen din får svar Samme dag, det gjorde i alle fall min. Lykke til.
_popcorn_ Skrevet 8. mars 2019 #4 Skrevet 8. mars 2019 Jeg var til gastroskopi hos Aleris grunnet mistanke om magekatar. Fikk øyeblikkelig svar på at det var mild magekatarr, og resepten i hånda, med beskjed om hvordan bruke medisinen og at jeg skulle kontakte fastlege igjen etter 4 uker dersom det ikke var bedring. Legene som utfører gastroskopi kan skrive ut medisiner. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #5 Skrevet 8. mars 2019 Behandling starter raskt når de vet årsaken til plagene. Anonymkode: 431ef...420 1
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2019 21 minutter siden, Mokkilokki skrev: Er jo ganske drastisk og si at det er magesår så kjapt, spesielt siden smertene har kun var 1 uke. Min lege mente jeg hadde magekatarr og fikk Somac. Hvis det gjøres funn så regner jeg du får kjapt svar fra legen angående behandling. Var veldig dårlig selv med frostrier, orka ingen ting, ingen feber. Hvis det haster så har sikkert legen notert det i henvisningen Jeg har vært kvalm, brekninger, halsbrann, dårlig i magen i flere måneder, og legen har flere ganger mistenkt magesår. Men det er nå siste uken jeg virkelig har følt meg skikkelig dårlig, og hatt sterke smerter. og har vel strengt tatt alle symptomene på magesår, og de har undersøkt magen min flere ganger, klemt på den osv for å se hvor jeg har vondt
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #7 Skrevet 8. mars 2019 Du kan be om en resept av legen som tar gastroskopien. Ellers så får fastlegen svarene fort. Anonymkode: ee4f8...e41 1
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #8 Skrevet 8. mars 2019 11 minutter siden, _popcorn_ skrev: Jeg var til gastroskopi hos Aleris grunnet mistanke om magekatar. Fikk øyeblikkelig svar på at det var mild magekatarr, og resepten i hånda, med beskjed om hvordan bruke medisinen og at jeg skulle kontakte fastlege igjen etter 4 uker dersom det ikke var bedring. Legene som utfører gastroskopi kan skrive ut medisiner. Oja jeg bare leste at det kunne ta flere uker før de fikk evt svar på prøver og at det kunne ta dager før fastlegen fikk svarene tilsendt.. men det var godt å høre, da håper jeg de finner årsak og at jeg også får resept i hånda😄
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #9 Skrevet 8. mars 2019 23 minutter siden, Pingeting skrev: Jeg gikk til legen. Legen fikk mistanke om magesår, selv om jeg bare hadde vært syk 3-4 dager. Feber, smerter i mellomgulvet. Fikk gastroskopi dagen etter med påvist magesår. Startet da opp på somac og rantidin, samt at jeg gikk på paralgin forte mot smertene. Jeg gikk på volvat. Du kan be legen der om å ringe fastlegen din. Ellers så går jo alt elektronisk nå, så legen din får svar Samme dag, det gjorde i alle fall min. Lykke til. så heldig du var som fikk time allerde dagen etterpå! Jeg har bestilt på time på Norlandia, aner ikke om de er noe flinke siden jeg aldri har hørt om de men da blir jeg hvertfal fort ferdig med det. Liker å høre at det er flere her som har fått medisiner fort, fikk intrykk av at jeg måtte vente lenge! Håper jeg er like heldig 1
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #10 Skrevet 8. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan be om en resept av legen som tar gastroskopien. Ellers så får fastlegen svarene fort. Anonymkode: ee4f8...e41 Så privatklinikker kan skrive ut resept?
Pingeting Skrevet 8. mars 2019 #11 Skrevet 8. mars 2019 Kirurgen som tar gastroskopi kan skrive ut resept ja. For meg hjalp det med somac etter bare et par timer.
_popcorn_ Skrevet 8. mars 2019 #12 Skrevet 8. mars 2019 34 minutter siden, Andrea96 said: Oja jeg bare leste at det kunne ta flere uker før de fikk evt svar på prøver og at det kunne ta dager før fastlegen fikk svarene tilsendt.. men det var godt å høre, da håper jeg de finner årsak og at jeg også får resept i hånda😄 Magesår og magekatar vil dem kunne se på gastroskopien, så det er ikke prøver som blir sendt inn. Men det er godt mulig dem i tillegg vil ta vevsprøver for å se etter for eksempel cøliaki eller annet, og det blir sendt inn til lab og kan ta noen dager før man får svar. 1
Mokkilokki Skrevet 8. mars 2019 #13 Skrevet 8. mars 2019 55 minutter siden, Andrea96 skrev: Jeg har vært kvalm, brekninger, halsbrann, dårlig i magen i flere måneder, og legen har flere ganger mistenkt magesår. Men det er nå siste uken jeg virkelig har følt meg skikkelig dårlig, og hatt sterke smerter. og har vel strengt tatt alle symptomene på magesår, og de har undersøkt magen min flere ganger, klemt på den osv for å se hvor jeg har vondt Da forstår jeg at du er frustrert. Har du ikke fått noen forholdregler mens du venter angående mat og drikke? Er man forsiktig så kan det hvertfall lindre litt.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #14 Skrevet 8. mars 2019 1 time siden, Andrea96 skrev: Så privatklinikker kan skrive ut resept? Ja, selvfølgelig. De er jo leger og spesialister. Jeg tok gastroskopi på Volvat, men hadde allerede en resept på Nexium liggende, fått av fastlegen. Anonymkode: ee4f8...e41
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #15 Skrevet 8. mars 2019 3 timer siden, Pingeting skrev: Kirurgen som tar gastroskopi kan skrive ut resept ja. For meg hjalp det med somac etter bare et par timer. Syrenøytraliserende? Det går jeg på fra før av ...
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #16 Skrevet 8. mars 2019 3 timer siden, _popcorn_ skrev: Magesår og magekatar vil dem kunne se på gastroskopien, så det er ikke prøver som blir sendt inn. Men det er godt mulig dem i tillegg vil ta vevsprøver for å se etter for eksempel cøliaki eller annet, og det blir sendt inn til lab og kan ta noen dager før man får svar. Ojaaa Okei.. legen min har tatt blodprøver for å sjekke cøliaki men ja kan jo hende de vil dobbeltsjekke
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #17 Skrevet 8. mars 2019 3 timer siden, Mokkilokki skrev: Da forstår jeg at du er frustrert. Har du ikke fått noen forholdregler mens du venter angående mat og drikke? Er man forsiktig så kan det hvertfall lindre litt. Nei jeg var hos legen idag og han sa at symptomene mine hørtes alvorlige ut og at han trodde jeg hadde magesår, men fikk ingen forholdsregler.. bare henvisning til gastroskopi og koloskopi, måtte ringe sykehuset selv og mase meg til hastetime siden jeg er så dårlig... men regner med man skal unngå alkohol og sterk mat?
Pingeting Skrevet 8. mars 2019 #18 Skrevet 8. mars 2019 (endret) Unngå alkohol. Sterk mat fikk jeg enda mer vondt av. Spis lettfordøyelig mat. Vær obs på symptomer på blødende magesår. Somac er syrenøytraliserende ja, men jeg tok jo ranitidin også, kan være det var den som hjalp. Endret 8. mars 2019 av Pingeting
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #19 Skrevet 8. mars 2019 Hva slags syrenøytraliserende går du på? Somac og Nexium er syrepumpehemmere, det er de som brukes ved magesår og generelle syreproblematikk. Ranitidin brukes også, men den fungerer ikke like bra og ikke like lenge. Er det en bakterie som er årsaken så får du en antibiotika i tillegg, det er prøver som tar noen dager opp til en uke å få svar på. Ellers så er det ikke annen behandling, om det ikke er så alvorlig stort og blødende sår at man må operere selvfølgelig. Anonymkode: ee4f8...e41
Andrea96 Skrevet 8. mars 2019 Forfatter #20 Skrevet 8. mars 2019 28 minutter siden, Pingeting skrev: Unngå alkohol. Sterk mat fikk jeg enda mer vondt av. Spis lettfordøyelig mat. Vær obs på symptomer på blødende magesår. Somac er syrenøytraliserende ja, men jeg tok jo ranitidin også, kan være det var den som hjalp. Takk for tips😄 som jeg har skjønt det, eller det jeg har lest på nettet... er at symptomer er blod i avføring/svart avføring, og/eller kaffegrut lignende oppkast, eller blodig oppkast? Har ingen av disse symptomene isåfal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå