Gå til innhold

Rengjøre kjøkkenvask i stål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vasken har fått endel brune flekker og de lar seg ikke skrubbe med vanlig såpe og vann. Hva må jeg gjøre?

Anonymkode: fb196...e4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bruke 3M hvit svamp kjøpt i dagligvarebutikken.  

E175DB62-99AD-421A-8C82-A66ECF9964B5.jpeg

Endret av Wonders
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eller en liten dash klorin, tar alt av flekker. 

Anonymkode: d6bcb...e7f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig svamp fra dagligvarebutikken og jif. Og skyll over etterpå. Blir så rent og fint atte :) 

Anonymkode: 591a4...24d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker sprayflaske med klorin, fås kjøpt ferdig i butikken :) sprayer vasken, tar en lett runde med oppvaskbørsten og lar det stå ei lita stund - skyll vekk :)

Skrubber kan gi riper i stålet.

Anonymkode: 60aff...19e

• Liker 1
Skrevet

Prøv med Svint stålull, den gjør min stålvask blank og fin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Wonders said:

Bruke 3M hvit svamp kjøpt i dagligvarebutikken.  

E175DB62-99AD-421A-8C82-A66ECF9964B5.jpeg

Den har jeg faktisk, tenkte ikke på at den kunne brukes, men da prøver jeg med den først! :yvonne:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg prøver svampen først. Hvis det ikke går forsøker jeg de andre tipsene :)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, jeg prøver svampen først. Hvis det ikke går forsøker jeg de andre tipsene :)

Prøv forsiktig, på et lite synlig område da?

For alt som skurer, om det er svamper eller jif kan gi riper i stålet, om du er uheldig. Lykke til.

Anonymkode: 60aff...19e

AnonymBruker
Skrevet

Bruk for all del hverken hvite svamper, eller skrubb med stålull! Det riper og matter ned stålet! 

Bland litt oppvaskmaskinsmiddel i ei sprayflaske med varmt vann, spray på, la virke 5 min og skyll av... Stålet blir som nytt :)

Anonymkode: d2ebf...24e

Skrevet

Noe feil med rørene hos deg, dvs vannet? Spør fordi jeg fikk røde striper i vannet på badet. Fikk helt panikk, og røra ble fikset. Ikke vanlig at det blir flekker sånn om en vasker som normalt. Men stålull tar ihverfall bunn på kjeler under, så ville prøvd det. 

AnonymBruker
Skrevet

Effekt wc-rens, kjøpes hos Europris for 15 kroner. Hell den på en tom sprayflaske, så er den enklere å bruke. Tar alt av flekker, og vasken blir på toppen av det hele skikkelig blank og fin. 

(Til bakterie-hysterikerne her inne: jeg har en flaske som kun brukes på kjøkkenvasken.) 

Anonymkode: bf31d...4c3

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruk for all del hverken hvite svamper, eller skrubb med stålull! Det riper og matter ned stålet! 

Bland litt oppvaskmaskinsmiddel i ei sprayflaske med varmt vann, spray på, la virke 5 min og skyll av... Stålet blir som nytt :)

Anonymkode: d2ebf...24e

Tvilsomt. Har skrubba med vaskemiddel og oppvaskbørste, fortsatt like flekkete.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, SoWhat? said:

Noe feil med rørene hos deg, dvs vannet? Spør fordi jeg fikk røde striper i vannet på badet. Fikk helt panikk, og røra ble fikset. Ikke vanlig at det blir flekker sånn om en vasker som normalt. Men stålull tar ihverfall bunn på kjeler under, så ville prøvd det. 

Nei. Det er kokevannet etter brune bønner og kidneybønner som har gitt flekker. Ser det samme i kasserollene, men der forsvinner belegget hver gang jeg koker suppe :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er kokevannet etter brune bønner og kidneybønner som har gitt flekker. Ser det samme i kasserollene, men der forsvinner belegget hver gang jeg koker suppe :)

Åja, ok 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blander klorin i vann og lar det stå i et kvarter. Fjerner flekker og misfarging uten noe skrubbing. 

Anonymkode: 8386c...474

AnonymBruker
Skrevet

Stålvasker i gamle dager ble som nye av rengjøring med stålull, nå blir de stygge. Noen som vet hvorfor?

Lager de bare dårlig skit i dag?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vasken har fått endel brune flekker og de lar seg ikke skrubbe med vanlig såpe og vann. Hva må jeg gjøre?

Stålvaskekummer skal behandles med andakt om du vil beholde den fin. Noen sverger til sølvpuss, vi bruker stålrengjøringsmidler. Ikke bruk skurekrem, da får du riper.

Anonymkode: 6648e...aa1

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stålvasker i gamle dager ble som nye av rengjøring med stålull, nå blir de stygge. Noen som vet hvorfor?

Lager de bare dårlig skit i dag?

Stålull skal aldri brukes på dagens stål. Stålull er for aluminium. I dag er papirserfiett eller svampsiden på en skuresvamp løsninge sammen med stålrensemiddel som også kan brukes på stålkasseroller.

Anonymkode: 6648e...aa1

AnonymBruker
Skrevet

Jif og skuresvamp!

Anonymkode: e3eea...094

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...